Neviděl bych to zase tak černě. Každý chvilku taká pilku. Intel daleko spíš doběhl vlastní úspěch a léta bez konkurence. Není to poprvé.
Navíc i firmy mají svůj životní cyklus a většina jich prostě v nějakém čase zpomalí a umře, i když byly svého času nejlepší. Platí pro ně stejná evoluce, jako pro lidi.
Apple je důkazem, že se z ničeho dá udělat dobrý čip. Nebo Israel, sedmimilionový stát s vlastními atomovými zbraněmi (z Evropy to dokázala jen francie, Britové mají Americké), a skoro bezkonkutečními zbraňovými technologiemi.
Ačkoliv má západ dnes spoustu bolestí, evoluce nám dala větší kreativitu, než ostatním. Zároveň se svět právě přeskupuje a mění. TSMC je v pěkné rejži bez ohledu na to, jak dobří v technologii budou. Problém je Taiwan sám o sobě (mimochodem, hodnota akcií TSMC už rok padá...). USA shodou obou stran (to je nyní dost nevídané) schválila giganitickou podporu na polovodičový průmysl a poslední týden se tady o něm v televizi mluví jako o věci národní bezpečnosti. V podstatě se mění paradigma - ono už se to tedy děje nějakou dobu, i Trump na tuto vlnu spíš naskočil a vezl se - ale postupný návrat průmyslové výroby začíná být v USA dost cítit. I třeba takový Musk - byl modelem "maximum in house" před 10 lety extrémista, a dnes?? Amerika bude postupně směřovat k lokalizaci na úrovni kontinentu.
Stále se někde mluví o surovinách, ale ty jsou v zemi všude. Někde hůř dostupné, ale daleko spíš je to o levné pracovní síle, která je teď v rozvojových zemích dobývá, než o tom, že by nebyly.
O čem se ale nemluví vůbec, ale za mě je to naprosto stěžejní a nenahraditelné - je kvalifikovaná pracovní síla. V populaci platí gauss a všech, naprosto všechny "nové" obory vyžadují lidí z nejvyšší jedné čtvrtiny spektra. Jsem přesvědčen, že do deseti let chytřejší země začnou vymýšlet způsoby, jak tyto lidi přilákat k sobě (zde asi nejvíce povede USA, protože životní úroveň kvalifikovaného člověka v US je lákavá, zatímco třeba v Evropě upadá v důsledku rovnostářství a eko, Japonsko vymírá a budoucnost Taiwanu růžová není). Při čemž se nebavíme o zase tak velkých počtech, jde o jednotky, maximálně menší desítky milionů lidí. kdo je získá, 21. a možná i 22. století vyhraje.
Tak treba je to jen soubeh dvou okolnosti - fakt siroka podpora v USA pro podporu lokalni vyroby cipu + navsteva nejake relativne nevyznamne politicky, kdyz bylo jasne, jak na to bude kontinentalni Cina reagovat (osobne tedy nevidim duvod pro zbytecnou destabilizaci dalsiho regionu, ale samozrejme jsem maly pan, ne velmoc)
Nemyslím si, že by šlo o destabilizaci. Spíš možná demonstraci toho, jak se věci mají. Nad Taiwanem ten damoklův meč visí už dlouho a je potřeba, aby si to každý na západě uvědomil a začal jednat. A upřímně - i jediná naděje pro Taiwan je, že Amerika dost silná, bude za ním stát a Čínu odstraší od útoku - jenže toho se ústupky a opatrností nedosáhne. Čína musí nabýt dojmu, že se ji invaze prostě nevyplatí (ono je i dost možné, že chrastí zbraněmi kvůli dost velkým domácím problémům....).
A upřímně - i jediná naděje pro Taiwan je, že Amerika dost silná, bude za ním stát a Čínu odstraší od útoku
Ale kdeže. Pelosi má prostě další skandál s jejím manželem - investorem. Tentokrát se zázračně napakovali na NVIDIa.
Takže se jede na výlet. Ve finále jí to může poct i u čínské komunity v jejím volebním okrese .. ono se to blíží. Jedna taková cesta: z rozpočtu, PR: k nezaplacení ;-)
FIN
8. 8. 2022, 00:39 editováno autorem komentáře
A pre tú podpru v USA Intel stavia továrne v Nemecku a bud etvať v Taliansku
August 4, 202212:25 PM UTCLast Updated ago
Exclusive: Italy, Intel close to $5 billion deal for chip factory
https://www.reuters.com/technology/exclusive-italy-intel-close-5-bln-deal-chip-factory-sources-2022-08-04/
Intel to get $7.3b for Germany fab site as TSMC dismisses Europe plans
x86 giant giddy about making chips on the continent, its foundry rival not so much
Wed 8 Jun 2022
https://www.theregister.com/2022/06/08/intel_germany_tsmc/
Aj keď niečo Made in Italy, z oblasti, kde je nutná precíznosť, no neviem
Nič to na veci nemení, len spomeniem Embraer, Bombardier a Mitsubishi, sú podstatne výraznejší neč čínsky Comac alebo ruská výroba lietadiel. Druhá vec na zamyslenie je vývoj trhu, keď náklady na zbrojenie postupne upadali a či toto nebol primárny dôvod zastavenia vývoja Raphale, Gripenov, Tornád a kdečoho. Uvidíme, či sa v nasledujúcich rokoch trend neobráti...
Klasický, časem zkostnatělý, korporát s centrálním plánováním. Centrálním plánování fungovalo, dokud bylo možné cokoliv prohlásit za pokrok, protože konkurence byla pozadu. Jenže najednou má konkurence náskok hned na několika frontách, a Intel je ve slepé uličce, ze které není úniku. U AMD se ukázalo, že má vždy nějaký vedlejší vývoj, který může přinést lepší výsledky, než vývoj hlavní.
Od pana Ježka jsme dostali poměrně zajímavý vhled do problematiky, velmi to rozvinul a já s většinou asi více méně souhlasím. Vše podložil nějakými argumenty a já tento článek považuji za jeden z jeho lepších.
Potom přijde do diskuse Keršláger, shodí to, co složitě popsal pan Ježek ze stolu, napíše že nemá pravdu a popíše vlastní pohled na věc. A je to dokonce takový borec, že to celé provede jednou jedinou větou.
Vše je otázkou vnímaní reality, a to co ty nebo lidi s podobným myšlením vnímáte jako klíčové informace, někdo může vnímat jako nepodstatné, a pro něj klíčové informace budou ty, které ty(vy) považujete za nepodstatné.
1) Jak víš, že to není dlouhodobý plán Intelu ? A proč by to dělaly? Pro antimonopolní úřady ve světě je optimální když "každý chvilku tahá pilku"
2) Jak víš, že Intel přímo /nepřímo přes nastrčené firmy nevlastní pořádný balík akcií AMD a nezískává dividenty, které jsou pak ziskem Intelu? Tydýti se bláhově domnívaj že vydělává AMD ale ony ty peníze skončí u Intelu. Stejně to tak bylo u Microsoftu a Applu na konci 90tých.
3) Celý článek je prakticky úvaha autora s částečnou predikcí budoucího vývoje, podložená informacemi které on považuje za důležité pro danou predikci. Může mu to vyjít a nemusí. Informace, jenž jsou veřejně dostupné v tomto zapadákově(myslím ČR v roce 2022) v žádném případě neumožnují skutečně kvalitní předpovědi a to protože, neveřejné kroky mají mnohem větší vliv.
4) Trochu mě to připomíná, takové ty "internetové diskuze(hádky)" z mého úhlu pohledu hlupáků co se kolem roku 2003 hádaly jestli bude budoucnost DVD+ nebo DVD-, pak kolem roku 2006 jestli HD-DVD nebo Blue-ray. Jako kdyby na tom záleželo, my tu nejsme proto abychom se přizpůsobovaly technologii ale technologie nám.
> nevlastní pořádný balík akcií AMD a nezískává dividenty, které jsou pak
>ziskem Intelu? T
Toto vieme úplne bezpečne
AMD je založené 1.5.1969 a od 9. mesiaca roku 1972 je na burze
ale dividendy vyplácalo naposledy 27.4.1995, teda pred 27-imi rokmi
Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)
Ex-Dividend Date Apr 27, 1995
https://finance.yahoo.com/quote/AMD/
> žádném případě neumožnují skutečně kvalitní předpovědi a to protože,
>neveřejné kroky mají mnohem větší vliv.
Neverejné kroky nejde robiť pri spoločnostiach kótovaných na burze
Také firmy musia zverejniť všetko, napr., aj to odkiaľ berú oni a ich dodávatelia suroviny, alebo dokonca aj odkiaľ berú suroviny len možno
https://ir.amd.com/sec-filings
napr. každá zmena priameho alebo nepriameho vlastnenia spoločnsoti, ak podiel pre alebo po transakcii prekročí 5% firmy, a tiež ak jednou zo strán obchodu je vedúci pracovník firmy samotnej dokonca aj s cenami
https://ir.amd.com/sec-filings/content/0000002488-22-000116/wf-form4_165782962922719.html?TB_iframe=true&height=auto&width=auto&preload=false
https://ir.amd.com/sec-filings/content/0000002488-22-000114/wf-form4_165782939625376.html?TB_iframe=true&height=auto&width=auto&preload=false
lebo tam sú limity, koľko minimálne a koĺkop maximáýlne vo firme musí vlastniť človek na konkrétnej riadiacej pozícii = zmeny musia byť oznámené burzovej komisii ( SEC) do 10 dní po realizácii obchodu
Conflict Minerals Report
For the Reporting Period from January 1 to December 31, 2021
https://ir.amd.com/sec-filings/content/0000002488-22-000106/fy2021cmrdraftv2.htm?TB_iframe=true&height=auto&width=auto&preload=false
5. 8. 2022, 14:45 editováno autorem komentáře
Sorry ale interní směrnice AMD týkající se jejich zaměstnanců nejsou odpověd. Zjevně došlo k nepochopení. Mluvil jsem o tom že Intel může vlastnit ať přímo nebo nepřímo přes nastrčené firmy(nebo řetezec firem) podíl v AMD.
Co se týče neveřejných dohod v USA, stačí připomenout nelegální dohodu z 50.let týkající se největších výrobců cigaret, přestože na oko spolu na trhu bojovaly tak se velmi ochotně dohodly když šlo o hrozbu pro jejich business. (https://uloz.to/file/7asJ5gjnQJTm/nejvetsi-lzi-historie-11-tabak-s-r-o-cz-720p-mp4#!ZJR4AGR2A2EvZTLkZJD3BQZ4AwZ4Lz1HFySAYGyhIxkCKmL3Lt==)
Preco by Intel nieco vlastnil? Naco vymyslat komplikovane schemy, ked to ide ovela jednoduchsie?
https://finance.yahoo.com/quote/INTC/holders?p=INTC
Intel, major holders:
Vanguard Group, Inc 8.52% podiel
Blackrock Inc. 8,32% podiel
State Street Corporation, 4,36% podiel
https://finance.yahoo.com/quote/AMD/holders?p=AMD
AMD, major holders:
Vanguard Group, Inc 8.27% podiel
Blackrock Inc. 7,41% podiel
State Street Corporation, 4,06% podiel
Fondy, ktore vlastnia Intel, vlastnia aj AMD. Intel aj AMD predsa nemozu za to, kam investuju ich akcionari ;). A potom je jedno, ktory je navrchu, kludne nech sa obcas striedaju, aspon vsetci vidia, ze je tu nejaka konkurencia.
Lenže Milan Keršláger má pravdu. Primárnou príčinou pádu Intelu je jeho "korporátne zmrdovatenie". Sám som niečo podobné zažil v inej IT korporácii (IBM). Takéto firmy začínajú pripomínať štátne (či EÚ) inštitúcie. Miesto do vývoja a výroby sa investuje do manažmentu a marketingu. Začnú sa používať monopolistické, netrhové praktiky (za ktoré bol Intel aj pokutovaný). Krátkodobý zisk (manažment je odmeňovaný za kvartálne výsledky) sa preferuje pred tým dlhodobým. Schopní ľudia, znechutení firemnou atmosférou, odchádzajú, "zmrdi" zostávajú.
Mě přijde v nadpisu nesmysl ani to nemusím číst. Jak je pak možné, že zvládne sestrojit podstatně lepší procesor Apple (M1), který v tom nemá tradici ?
A jak je možné, že lepší procesory (i když jen o trochu) zvládne i mnohem menší AMD?
Podle mne je otázka času, kdy to Intel projede a pro Linux to bude moc dobře, protože Windows bude mít větší potíže s přechodem na jinou architekturu
Mnoho článků je napsáno tak, že někdo vymyslí jak to má vyznít a pak teprve hledá argumenty.
Je jen otázka času, kdy někdo přijde s něčím jako M1, ale bude to otevřenější a i pro servery úplně převezme trh.
5. 8. 2022, 11:06 editováno autorem komentáře
>A jak je možné, že lepší procesory (i když jen o trochu) zvládne i mnohem
>menší AMD?
lebo výroba pre high end nodes je ťažkáí a o tú sa AMD nemusí starať
Výrobců křemíkových čipů ubývá, i těch schopných
1. 12. 2014
Proces je to ale tak pozvolný, že si jeho dopady průběžně neuvědomujeme. Za dekádu mezi lety 2002 a 2012 zanikly 2/3 výrobců, za poslední dekádu ještě více…
https://diit.cz/clanek/vyrobcu-kremikovych-cipu-ubyva
https://diit.cz/sites/default/files/intel_chart_number_of_players_with_a_leading_edge_fab.jpg
>Jak je pak možné, že zvládne sestrojit podstatně lepší procesor Apple >(M1), který v tom nemá tradici ?
Vytvoriť RISC CPU je rádovo jednoduchšie ako CISC. Ale x86 je tu kvôli najrozšírenejšiemu OS
Přechod existujícího systému na jinou hardwarovou architekturu je ale taky o dost jednodušší. Pokud je dobře navrhnutý, je to vysloveně otázka sepsání nových ovladačů a překompilování zbytku pro daný procesor. Samozřejmě potom připadá v úvahu nějaký emulátor pro existující binárky, ale v základu to nutné není.
Ani Apple, ani AMD nezvládá vyrobit lepší procesor než Intel. Oni totiž nic nevyrábějí, vyrábí jim to TSMC, zatímco Intel je schopen si své procesory vyrábět sám. Ano, DUV skenery, případně teď i EUV, má od vnějšího dodavatele, stejně jako spoustu dalších věcí, ale podstatné je, že Intel není z hlediska výroby CPU závislý na geopolitické situaci kolem Tchaj-wanu. AMD je v tomto 100% vazalem této situace, Apple tak z 50 % (neb ten se dokáže během jedné generace přesunout k Samsungu, bude-li to potřeba, případně domluvit s "novými vládci TSMC", pokud dojde na nejhorší). Nevím, jak to mají jmenované firmy v těchto dnech s pouzdřením čipů, ale obecně má Intel menší závislost na rozmarech P.R.C. než AMD.
Jenže to už nějaký čas není pravda. Intel také má zarezervovanou část kapacity TSMC, protože není už mnoho let schopen dostat své výrobní procesy (lepší než 14 nm) do kondice potřebné pro sériové výroby CPU a GPU.
Tak v Intelu přišli s "řešením": nová jména procesů. Výrobní proces Intel 7 je jméno pro 10 nm, Intel 4 je jméno 7 nm atd. Když nezvládají fyzický svět, tak pokročili v číslech pojmenovávajících výrobní procesy ;-).
ono je otázka, či má Intel voľné financie na to, aby situáciu zvrátil
AMD je na trhu so server CPU tam ,kde bol Linux v TOP500 superpočítačov v roku 2002
https://top500.org/statistics/overtime/
AMD Achieves Huge Server Milestone As EPYC Chips Exceed Opteron’s Market Share
1h
In a recent publication by Next Platform, it is revealed that market analysts such as Gartner, IDC, and Mercury Research put AMD's server market share which mainly comprises its EPYC server CPUs about north of 25%
https://wccftech.com/amd-achieves-huge-server-milestone-as-epyc-chips-exceed-opterons-market-share/
At cloud builder customers where AMD’s share could be as high as 35 percent right now
https://www.nextplatform.com/2022/08/03/amd-finally-reaps-the-fortunes-it-has-sown/
Jenže tohle je úplně klasická korporátní úchylnost. Nebyl to špatný produkt, měl svoje zákazníky, ale prostě nešel nahoru tolik, kolik si manažeři naplánovali, tako to zařízli. Tohle zařezávání projektů - ne proto, že by nefungovali nebo byli ztrátové - ale proto, že jenom nevydělávají podle plánu je pro velké korporace typické. Stejně, jako absurdně drahý vývoj - obecně je velký problém s vývojem prostřednictvím evoluce - tzn. hrát nějaký čas druhé nebo třeba petnácté housle, a evolučně zlepšovat (což lae vůbec nemusí znamenat, že to prodělává, naopak). Celkem dobrý příklad je Microchip nebo ST micro, kteří sice nejsou v ničem nejlepší, ale vydělávají a svůj kousek mají prakticky v čemkoliv, co se vyrobí. Ono můžete mít sebelepší procesor, ale třeba bez čipu k DC-DC měniči je jenom bezcenné těžítko....
A ST micro, Microchip nebo Atmel vám jako bonus dodají ke svým čipům dokumentaci a (většinou) zdarma i vývojové nástroje. Což rozhodně, v případě CPU Intel či AMD asi není taková samozřejmost. Ale možná se mýlím, třeba je někde na stránkách Intelu či AMD sekce, kde si lze stáhnout dokumentaci k jejich CPU podobnou té, například, k ST čipu PM6641 - https://www.st.com/resource/en/datasheet/pm6641.pdf
Máte zkreslené představy o fungování korporátu - primární tlak na výsledky mají majitelé - tedy akcionáři. Pokud majitel nastaví míru zisku na určité procento, prostě musíte plnit. Nebo vás jako menedžment vymění. No a plníte tak, že prostě projekty co vám kazí cíle jednoduše zaříznete a zdroje alokujete nebo taky odříznete. A při vší úctě, modem mi do strategie firmy co vyrábi procesory taky moc nepasuje.
Otázka je, co všechno způsobuje náročnost vývoje a co chování zákazníků. Osobně si po roce 2000 nepamatuju prakticky nikoho, kdo by kupoval jiné pevné disky než kaviáry a barakudy, protože prostě celkem bezproblémově fungovaly, měly rozumnou spolehlivost a byly k dostání.
Stejně tak dnes spousta lidí v mém okolí volí AMD. Prostě proto, že oproti Intelu aktuálně trpí méně bezpečnostními chybami, nemění každé 2 roky patici procesoru, mají menší spotřebu, nemají polofunkční blbosti typu littleBIG architektury (myšleno pro desktop, u laptotpů to smysl může dávat) a některé modely jsou v poměru výkon/cena značně lepší než Intel.
Kechlibar ještě dobrý, ale číst Etzlera? To je jak číst Rudý právo s opačným znamínkem. Ale jinak článek pěkný, díky za něj.
Ten pán má v mém světě už léta letoucí nálepku člověka, co nejdřív má názor a až pak hledá argument. Funguje tak většina, to uznávám, ale on v tom bývá ještě lepší. Takže ho prostě neberu, nevěřím mu, a to si o venkově v Číně nemyslím nic jiného než pole rejže a postavičky sehnuté pod širokým kloboukem. Ale co jako, okem Šanghajčana je zas náš venkov pravěk. Nějakej Dvořák o tom má pěknej videoblog.
Abyste to chápal, Šanghajčani se považují málem za šlechtu. Jsou to typičtí velkoměstští lidé, pro které je venkovem cesta do nějakého parku nebo rezervace v rozumném dosahu. V životě neviděli čínský venkov a ten český jim přijde jak špatnej vtip. Ten Dvořák to podává vtipně proto, protože má takovou tchýni a po svatbě jí dotáhl na slovenský venkov. Ale to jsme odbočili. Chtěl jsem tím jen říct, že názory na "venkov" jsou různé, a to klidně i z Číny směrem sem, nejen obráceně.
"Marian Kechlibar je borec"
Pan Kechlibar sedi v dozorci rade spolku ktery siri fakenews...
https://www.bis.cz/aktuality/uvadime-na-pravou-miru-udajny-citat-reditele-bis-533c0c61.html
Navíc tam sedí s hlasitou popíračkou COVIDu Janou Zwyrtek Hamplovou
to teda musi bejt fakt "borec"
"Před 100 lety bylo možné počítat výrobce letadel v desítkách, ... s rostoucí technologickou, vědeckou i finanční náročností se tento obor stával příliš nákladným ...Nakonec tak dnes žijeme ve světě, kdy dopravní letouny vyrábí prakticky dva výrobci (Airbus a Boeing)"
Mno jen jestli to neni tim, ze pred 100 lety byl problem prodavat sve vyrobky po celem svete. Dnes neni problem pro reditele Airbusu objet vsechny sve velke zakazniky za tyden a s kazdym si dat malou chlastacku. To se pak snadno etabluji velci hraci a mali se na trh dostavaji tezko.
Takove to vypisovani nejakeho faktu, pouzit to jako argument pro svuj nazor, a ignorovat jina zasadni fakta, treba jako to ze svet se za 100 let uplne zmenil, to je klasicky priklad Jezkova bulvarniho stylu.
Zčásti to bude i tím, to je jasné. Zčásti to bude tím, že i kdyby v roce 1925 někdo dokázal vozit Airbusy (hehe) do USA, tak by je s tím stejně vyhodili a stavěli si vlastní stroje. Kdo ví, jak se ty vůbec první Airbusy dostaly k prvním americkým aerolinkám, ví, na co narážím.
Používám to pouze jako dokreslující příklad. A ne, opravdu nebudu v článku modelovat chod celé lidské civilizace, to by se pak zvrhlo ještě víc a doba čtení by šla přes hodinu. Nevidím v tom smysl, klidně si to však považujte za "Ježkův bulvár".
Ano. A dnes jsme v situaci, že Francouzi jezdí už 40 let s TGV, a to až 320km/h, zatímco my jsme nic takového už nevyvinuli - bylo to nad možnosti naší malé Země. Francouzům se pro velkou Francii ještě TGV vyplatilo, ale jestli jako země sami pro sebe vyvinou a postaví nějakej 800km/h maglev? Pochybuji, tam už to bude příliš velké sousto i na Francii. Podívejme se, jak se vleče ten japonskej maglevovej Shinkansen, tam je vidět už také, že to je na hraně možností dané země. Proto my tady jezdíme spíš Siemensama, Pendolinama apod. Jasně, nějaké Škodovky jezdí, ale nic pro 300-350km/h. My to ani na naše malé území nepotřebujem, neufinancujem a když ano, tak se vyplatí spíš ten nákup práv/patentů/licence od Francouzů na TGV. Nic, co by neodpovídalo pointě mého článku.
Maglev je ekonomický nesmysl. Je to drahý a komplikovaný systém, nekompatibilní s normální železnicí Mají ho akorát v Číně (jedna ne příliš dlouhá trať), aby ukázali že na to mají.
EDIT: VRT v Česku bude stavěna podle francouzského vzoru, s rychlostí 320 km/h. A nejde jen o vnitrostátní přepravu, ale i mezinárodní.
5. 8. 2022, 15:41 editováno autorem komentáře
Maglev narazi na zakon klesajicich vynosu, proste stavet slozitou infrastrukturu pro nej se prakticky nikde nevyplati - pokud to neni politicke zadani (dtto Concorde - proste to technicky umime, ale nevyplati se to).
Ale TGV a spol. ukazuji, ze i bezny, jen trosku lepe udelany zeleznicni svrsek postacuje pro tech 320 kmph. A to je v nasich silach, i ty Skodovky by tak mohly jezdit (zrovna v soupravach by problem nebyl, nekde Brno-Breclav by se pri vymene vyhybek a kompletnim odstraneni prejezdu takto mohlo jezdit uz ted).
jj presne. To je ten zakon klesajicich vynosu. Relativne snadno (prakticky zadarmo) se daji zvysovat rychlosti na beznych tratich, ale potom to zacina - tu nejaky tunel nebo zarez kvuli natazeni oblouku, tu zruseni prejezdu, tu vlastne cela nova silene draha infrastruktura pro maglev (tam to snad jeste chladi vodou podle videi). Klasicka draha s natazenymi oblouky a vyhybkami urcenymi pro vysoke rychlosti je asi maximum, ceho se tady muzeme dockat.
Trochu off topic, ve Francii jsou jine vzdalenosti. U nas kvuli usetrene hodine stavet a udrzovat specialni trat plytvani prostredky, jejich udrzba trvaly zavazek pro pristi generace. To si podle me zastanci rychlovlaku, ale i dalnic do kazde zadele neuvedomuji.
Jinak mate mate pravdu, ze s rostouci komplexitou vyrobku roste velikost korporaci a preziji jen ti nejvetsi. Dalsi faktor je rozvoj komunikaci a dopravy, ktery umoznil rozprostrit vyrobu geograficky.
Ono by to někdy nepotřebovalo mnoho... Před pár lety putovaly kamiony ze Slovinska do Štýrského Hradce (Grazu) po silnici, přes Rakousko železnicí, přes Česko po silnici (tak akorát mezi bezpečnostní přestávky) a Německem po železnici. Z Břeclavi odjížděly každý den dva poloprázdné vlaky pro kamiony, z Grazu jeden plný každé dvě hodiny. Kapacita byla, ale bylo levnější to Česko prosté přejet z jednoho konce na druhý, než čekat na další vlak. Přeprava kamionů tedy byla pro nezájem omezena.
Boze. Frantici, nemci, spanele i italove vyvinuli rychlovlaky, protoze to jsou uzemim rozsahle zeme. Autem to trva 10 hodin prejet, narozdil od nasi uprdene republiky, kterou date do 4 hodin. Rychlovlaky se vyvijely v dobe, kdy u nas vladl komunismus. Dnes je jednodussi koupit jiz ozkousenou technologii, nez vyvijet vlastni. Proto se u nas zadny rychlovlak typu TGV ani nevyvijel.
Maglev je extremne drahy a to male zvyseni rychlosti neopodstatni ten obrovsky narust ceny. Maglev japonci a nemci dotahli do funkcniho stavu uz v 80. letech, a kdyby to ekonomicky vychazelo lip, tak uz je rozsireny. Takze ne, frantici nebudou vymyslet 800 km/h maglev, protoze to ekonomicky nevychazi a neni nadeje ze by to ekonomicky bylo lepsi. Bez prulomu ve vysokoteplotnich supravodicich je a bude maglev u ledu.
A vy si z toho vyvodite, ze frantici nemaji maglev, protoze je to moc mala zeme. Neskutecne.
Ono nestaci cist jen popularni clanky. Nekdy je potreba necemu opravdu rozumet. Znat alespon technologicke zaklady, kdyz uz pisete o technologiich. Ty zaklady vam chybi a pak vymyslite nesmysly. Jenze to pak pisete do svych clanku... ach jo :(
Jsem to napsal moc zkratkovite, tak si to tady trochu rozvedu, abych mel klid. Stejne to nikdo uz nebude cist :)
Maglev ma rekord 603 km/h, na testovaci trase v Japonsku. To znamena cestovni rychlost nekde kolem 500. To je pomerne male navyseni vuci rychlovlakum s cca 300 km/h, pricemz tohle navyseni vyzaduje kompletne novou infrastrukturu. Takze zatimco treba TGV muze jet 90 % po rychlotrati, a zbytek dojet do lokalniho jiz postaveneho nadrazi po pomalych kolejich, tak Maglev nic takoveho nemuze a musi se postavit kompletne nove drahe trate, nadrazi, vsechno. Proto je maglev ekonomicky extremne nakladny.
Ten Jezkuv nesmysl s maglevem 800 km/h je jen nejaky vyplod bez nejakeho realneho podkladu. Problem vyssi rychlosti je v potrebe mnohem vetsiho prikonu do civek udrzujicich smer vlaku. To znamena vetsi proudy, jenze supravodice velke proudy nemaji rady protoze prestanou byt supravodive. No a samozrejme je potreba vetsi vykon na prekonani odporu vzduchu. Proto pisu ze je potreba prulom v supravodicich, jinak se maglev nikam nepohne, anebo se bude rozsirovat extremne pomalu. (Prosim neplest energii s vykonem, energeticky vychazi maglev porad dobre).
Dale podminky pro maglev jsou spis mezi mesty kde je hodne bohatych lidi. Treba jako mezi velkymi a pritom pomerne blizkymi aglomeracemi Tokyo-Nagoya-Osaka (vzdalenost ~300 km). Ve Francii tak velke a blizke aglomerace nejsou. Na Francii je maglev drahy, ne proto ze by na to Francie nemela technologicky, nebo fiancne ale proto ze to neni ekonomicky vyhodne za danych geografickych podminek a rozlozeni populace. Trasa Pariz-Marseille (vzdalenost ~600 km) je uz tak velka, ze letadlo je prilis velkou konkurenci pro maglev. Pro srovnani: TGV to jede 3,5 h, letadlo leti 1,5 hodiny. Maglev s 600 km/h by to jel nekde mezi tim, tedy 2,5 h. Maglev ma mit vyhodu ze zajede az do centra mest, ale ta cena za stavbu cele trati by byla astronomicka, a tedy listky by byly drahe, cimz padem by tim maglevem moc lidi nejezdilo.
"...dokázal vozit Airbusy (hehe) do USA, tak by je s tím stejně vyhodili ..."
A proc by je vyhodili? A nejake podklady pro tohle tvrzeni? Znate pomery tehdejsich trhu v USA? Ne, to je opet jen pochybny argument, jen dojem bez opravdove znalosti.
"Používám to pouze jako dokreslující příklad." No tak dobre, vezmeme neco jineho, co neni priklad. Treba:
"...technologicky nešlo dnešní optikou o až tak sofistikovanou věc, pevné disky mohl vyrábět prakticky kdokoli, kdo „dokázal na vesnici vedle kravína postavit aspoň trochu slušnější fabriku“. A tak jsme tu nakonec měli spousty výrobců pevných disků..."
Dnesni optikou neslo o sofistikovanou vec, souhlasim, ale je to jen zastirani faktu ze tehdejsi optikou to byla technologicka spicka. Tedy bulvarni styl psani.
A ne, nemohl to vyrabet kazdy schopny postavit fabriku. Ti co byli schopni postavit fabriku na vyrobu hnojiv harddiskum nerozumeli. Tedy bulvarni styl psani.
To s tim kravinem je opet jen takove zlehcujici prirovnani hrajici na zesmesneni. Proste bulvar.
A tak dale. Jasne, spouste lidem se libi tenhle styl, zasmejou se u toho, nejake vhledy tam snad dokonce i jsou, ale doopravdy vubec neni jiste, zda to neni jen nepochopeni hlubsich souvislosti, zda to neni jen snaha o zlehceni faktu, prekroucena fakta, nedostatecne znalosti.
Podobne jak u toho clanku s U2 a digitalem, cca 2 tydny zpatky. Neznate problematiku Nyquistovy frekvence, a blbe odvodite rozliseni digitalniho snimace. Tady nemate ani tucha o globalni ekonomice, ale dovolite si tvrdit ze Airbus by si tehda ani neskrtl. Nic nevite o tehdejsich problemech vyroby HDD, ale mate jasno v tom ze HDD tehda mohl vyrabet kazdy kdo umel postavit fabriku.
Ja mit vase znalosti, tak se bojim napsat byt jen blbou zpravicku. Ostatne i do tech zpravicek si casto pridavate vlastni nazor ktery uz vam hodnekrat otriskali o hlavu. Nejen ja, i jini.
Jojo, tenhle clanek byl oznaceny jako komentar, muzete si tu napsat co chcete.
Ona tržní ekonomika se řídí evolučními zákony, úplně jasně.
A z přírody je dost ekvivalentů, kam vede jejich narušení. Třena na Novém Zélandu byl pro všechno, co tam žilo milion let ráj....jenže po tom dorazila obyčejná kočka... a co tom žilo, buď bude uměle chráněno, neby vyhyne, protože samo je nekonkurenceschopné.
Spis naopak, v prirode neexistuje obdoba akumulace kapitalu a investic do RD. Kdyz je nejaky druh uspesny, zvysi se jeho populace, ale nezrychli se jeho evoluce. Naopak, evoluce probiha rychleji v malych populacich. Alespon u druhu s pohlavnim rozmnozovanim.
6. 8. 2022, 00:13 editováno autorem komentáře
Ono nazor, ze v prvom rade ide o upadok americkeho inzinierstva v porovnani s aziou (intel/global foundries vs tsmc/samsung) nie je za morom vobec ojedinely. Ked sa k tomu prida aj neochota americkych investorov investovat do dlhodobejsich projektov, tak to aj tak vyzera... sice intel mal velky budget na r&d, zaroven ma vsak aj zodpovednost voci akcionarom. Evidentne sa to stava problemom v systeme. Staci si spomenut na vyvoj ryzenov, ktory bol z vyznamnej casti financovany cinskymi peniazmi, prip. na momentalny rozruch okolo vanadium redox flow battery, ked povodne americky vyskum nechcel nikto zainvestovat a tak to skoncilo v Cine.
5. 8. 2022, 14:46 editováno autorem komentáře
Pod vplyvom tohoto clanku som spravil napriklad taketo porovnanie, ze keby som kupoval notebook tento vikend:
https://nanoreview.net/en/cpu-compare/intel-core-i7-12800h-vs-amd-ryzen-7-5800h
vybral som procesory, ktore aj realne daju na Alze kupit v 14" prevedeni a predstavuju podla mna lepsiu strednu triedu. Intel ma "trosku" zmatocne oznacovanie, ale budiz, treba zaklikat konkretne modely procesora.
Rozhodne to z Intelom uplne na koniec sveta nevyzera, dokonca aj "Power Efficiency" ma mierne lepsie.
Kde robim v mojom porovani chybu?
Pohled zvenčí na Intel může být tak zkreslený, jak je bohatě vykreslený celý článek. .........
..... Osobně jsem si jistý, že lidský mozek nebude rychlejší a vidění zraku ostřejší a přesto budeme dle výrobců chtít fotografie i s rozlišením XXX Mpx! Čím více ostřejší, rychlejší a přitom co nejmenší a lehčí, abychom se snad měli čas usmívat na sousedy? Nene, pořád v ruce mobil a na stole počítač! Žádné úsměvy, jen samota a chatování na dálku. A rychlost včetně rychlosti Internetu podle mně je žádané i státně proto, abychom při chatování a hraní her mohli nutně sledovat reklamní několikasekundové vsuvky. A aby bylo monitorování pohybu lidí co nejvíce dokonalé. Jinak globální ekologie pořád měla výrobce dusíku a p-r-d-ící faunu včetně homo-lidí. Naše civilizace je jiná díky betonovému a železnému pokrytí, která by mohla snad i ovlivňovat magnetické pole a tím pak i působení slunečního záření. Vždyť celý pás moderní civilizace je kovovou čelenkou a země se může i dusit!
Clanek prinasi zajimave odkazy. Bohuzel jako celek mi prijde spis o tom vyvolat nejaky pocit, nez ze by se opiral o fakta. Matouci je, ze v clanku ta fakta zminena jsou, jen nejsou analyzovana. Mozna to byl ucel clanku.
Hledat analogie v ruznych odvetvich je myslim opet pouze o pocitech, takhle se muzeme dostat i k parnim lokomotivam (kterym vubec nerozumim, stejne jako dalsim vecem), a bude to podobny gulas, jen snadneji odhalitelny.
Bohuzel dnesni doba je tak slozita, ze tezko odhadnout co se bude dit. Z Intelu se muze stat kralovsky prosperujici spolecnost kdyz se CN rozhodnout valcit s TW (a je to jen muj odhad).
Článek zajímavý. Jen poznámka k tomu, že Čína žije jen z toho, že milióny lidí tam žijí jak ve středověku. Nejsem tedy žádným příznivcem komančů, natož jejich čínské odrůdy, ale spíš bychom se měli zamyslet, kam to dál dotáhne ČR. Když člověk přiletí z Číny, Koreje nebo i Bangkoku (a to se snad Thajsko považuje za rozvojovou zemi) do Prahy, tak se mu zdá, že přiletěl o pár desítek let do minulosti do nějakého socialistického skanzenu. To samé platí bohužel i pro kambodžský Phnom Pehn, kde před 15 lety člověk skoro nepotkal auto (všichni jezdili na kolech), baráky byly tak max. 5 pater, neexistovalo pouliční osvětlení a semafory - dneska je to les mrakodrapů a mimoúrovňových křižovatek.
Jsem si zase po delší době přečetl článek od tohoto autora, a už to zase delší dobu neudělám. Ne, že bych byl letecký odborník, ale z jeho leteckých analogií přímo čiší absolutní neznalost a schematičnost. Jasně, za 1. světové se letadla vyráběla po stodolách a motor se spravoval kladivem i za letu (Jak heroické období!) a dnes ty supersložité stroje zvládne už jen relativně pár firem, ale současnou situaci pořád nelze číst tak ploše. Pardon, ale to jsou prostě bláboly. Možná by neškodilo přečíst si někdy minimálně něco z https://czechairforce.com/ To by mě zajímalo, kam by autor třeba zařadil FA-50 nebo KF-21, ale to je asi jedno. Skutečnost ve vojenské letectví je mnohem složitější a barvitější. Ani snad nebudeme zmiňovat důležitost kvality rachejtlí a dalších věcí "okolo" pro bojovou hodnotu stroje. Ale proč ta litanie? Věřím autorovi, že se velmi dobře vyzná v procesorech, grafických kartách a dalším HW, ale to jak do toho míchá leteckou techniku, které absolutně nerozumí pak nutně znevěrohodňuje celý text. Možná bych si dovolil navrhnout zkusit to příště bez takových a la novinářských povrchních srovnání, které nepomáhají.