"Před 100 lety bylo možné počítat výrobce letadel v desítkách, ... s rostoucí technologickou, vědeckou i finanční náročností se tento obor stával příliš nákladným ...Nakonec tak dnes žijeme ve světě, kdy dopravní letouny vyrábí prakticky dva výrobci (Airbus a Boeing)"
Mno jen jestli to neni tim, ze pred 100 lety byl problem prodavat sve vyrobky po celem svete. Dnes neni problem pro reditele Airbusu objet vsechny sve velke zakazniky za tyden a s kazdym si dat malou chlastacku. To se pak snadno etabluji velci hraci a mali se na trh dostavaji tezko.
Takove to vypisovani nejakeho faktu, pouzit to jako argument pro svuj nazor, a ignorovat jina zasadni fakta, treba jako to ze svet se za 100 let uplne zmenil, to je klasicky priklad Jezkova bulvarniho stylu.
Zčásti to bude i tím, to je jasné. Zčásti to bude tím, že i kdyby v roce 1925 někdo dokázal vozit Airbusy (hehe) do USA, tak by je s tím stejně vyhodili a stavěli si vlastní stroje. Kdo ví, jak se ty vůbec první Airbusy dostaly k prvním americkým aerolinkám, ví, na co narážím.
Používám to pouze jako dokreslující příklad. A ne, opravdu nebudu v článku modelovat chod celé lidské civilizace, to by se pak zvrhlo ještě víc a doba čtení by šla přes hodinu. Nevidím v tom smysl, klidně si to však považujte za "Ježkův bulvár".
Ano. A dnes jsme v situaci, že Francouzi jezdí už 40 let s TGV, a to až 320km/h, zatímco my jsme nic takového už nevyvinuli - bylo to nad možnosti naší malé Země. Francouzům se pro velkou Francii ještě TGV vyplatilo, ale jestli jako země sami pro sebe vyvinou a postaví nějakej 800km/h maglev? Pochybuji, tam už to bude příliš velké sousto i na Francii. Podívejme se, jak se vleče ten japonskej maglevovej Shinkansen, tam je vidět už také, že to je na hraně možností dané země. Proto my tady jezdíme spíš Siemensama, Pendolinama apod. Jasně, nějaké Škodovky jezdí, ale nic pro 300-350km/h. My to ani na naše malé území nepotřebujem, neufinancujem a když ano, tak se vyplatí spíš ten nákup práv/patentů/licence od Francouzů na TGV. Nic, co by neodpovídalo pointě mého článku.
Maglev je ekonomický nesmysl. Je to drahý a komplikovaný systém, nekompatibilní s normální železnicí Mají ho akorát v Číně (jedna ne příliš dlouhá trať), aby ukázali že na to mají.
EDIT: VRT v Česku bude stavěna podle francouzského vzoru, s rychlostí 320 km/h. A nejde jen o vnitrostátní přepravu, ale i mezinárodní.
5. 8. 2022, 15:41 editováno autorem komentáře
Maglev narazi na zakon klesajicich vynosu, proste stavet slozitou infrastrukturu pro nej se prakticky nikde nevyplati - pokud to neni politicke zadani (dtto Concorde - proste to technicky umime, ale nevyplati se to).
Ale TGV a spol. ukazuji, ze i bezny, jen trosku lepe udelany zeleznicni svrsek postacuje pro tech 320 kmph. A to je v nasich silach, i ty Skodovky by tak mohly jezdit (zrovna v soupravach by problem nebyl, nekde Brno-Breclav by se pri vymene vyhybek a kompletnim odstraneni prejezdu takto mohlo jezdit uz ted).
jj presne. To je ten zakon klesajicich vynosu. Relativne snadno (prakticky zadarmo) se daji zvysovat rychlosti na beznych tratich, ale potom to zacina - tu nejaky tunel nebo zarez kvuli natazeni oblouku, tu zruseni prejezdu, tu vlastne cela nova silene draha infrastruktura pro maglev (tam to snad jeste chladi vodou podle videi). Klasicka draha s natazenymi oblouky a vyhybkami urcenymi pro vysoke rychlosti je asi maximum, ceho se tady muzeme dockat.
Trochu off topic, ve Francii jsou jine vzdalenosti. U nas kvuli usetrene hodine stavet a udrzovat specialni trat plytvani prostredky, jejich udrzba trvaly zavazek pro pristi generace. To si podle me zastanci rychlovlaku, ale i dalnic do kazde zadele neuvedomuji.
Jinak mate mate pravdu, ze s rostouci komplexitou vyrobku roste velikost korporaci a preziji jen ti nejvetsi. Dalsi faktor je rozvoj komunikaci a dopravy, ktery umoznil rozprostrit vyrobu geograficky.
Ono by to někdy nepotřebovalo mnoho... Před pár lety putovaly kamiony ze Slovinska do Štýrského Hradce (Grazu) po silnici, přes Rakousko železnicí, přes Česko po silnici (tak akorát mezi bezpečnostní přestávky) a Německem po železnici. Z Břeclavi odjížděly každý den dva poloprázdné vlaky pro kamiony, z Grazu jeden plný každé dvě hodiny. Kapacita byla, ale bylo levnější to Česko prosté přejet z jednoho konce na druhý, než čekat na další vlak. Přeprava kamionů tedy byla pro nezájem omezena.
Boze. Frantici, nemci, spanele i italove vyvinuli rychlovlaky, protoze to jsou uzemim rozsahle zeme. Autem to trva 10 hodin prejet, narozdil od nasi uprdene republiky, kterou date do 4 hodin. Rychlovlaky se vyvijely v dobe, kdy u nas vladl komunismus. Dnes je jednodussi koupit jiz ozkousenou technologii, nez vyvijet vlastni. Proto se u nas zadny rychlovlak typu TGV ani nevyvijel.
Maglev je extremne drahy a to male zvyseni rychlosti neopodstatni ten obrovsky narust ceny. Maglev japonci a nemci dotahli do funkcniho stavu uz v 80. letech, a kdyby to ekonomicky vychazelo lip, tak uz je rozsireny. Takze ne, frantici nebudou vymyslet 800 km/h maglev, protoze to ekonomicky nevychazi a neni nadeje ze by to ekonomicky bylo lepsi. Bez prulomu ve vysokoteplotnich supravodicich je a bude maglev u ledu.
A vy si z toho vyvodite, ze frantici nemaji maglev, protoze je to moc mala zeme. Neskutecne.
Ono nestaci cist jen popularni clanky. Nekdy je potreba necemu opravdu rozumet. Znat alespon technologicke zaklady, kdyz uz pisete o technologiich. Ty zaklady vam chybi a pak vymyslite nesmysly. Jenze to pak pisete do svych clanku... ach jo :(
Jsem to napsal moc zkratkovite, tak si to tady trochu rozvedu, abych mel klid. Stejne to nikdo uz nebude cist :)
Maglev ma rekord 603 km/h, na testovaci trase v Japonsku. To znamena cestovni rychlost nekde kolem 500. To je pomerne male navyseni vuci rychlovlakum s cca 300 km/h, pricemz tohle navyseni vyzaduje kompletne novou infrastrukturu. Takze zatimco treba TGV muze jet 90 % po rychlotrati, a zbytek dojet do lokalniho jiz postaveneho nadrazi po pomalych kolejich, tak Maglev nic takoveho nemuze a musi se postavit kompletne nove drahe trate, nadrazi, vsechno. Proto je maglev ekonomicky extremne nakladny.
Ten Jezkuv nesmysl s maglevem 800 km/h je jen nejaky vyplod bez nejakeho realneho podkladu. Problem vyssi rychlosti je v potrebe mnohem vetsiho prikonu do civek udrzujicich smer vlaku. To znamena vetsi proudy, jenze supravodice velke proudy nemaji rady protoze prestanou byt supravodive. No a samozrejme je potreba vetsi vykon na prekonani odporu vzduchu. Proto pisu ze je potreba prulom v supravodicich, jinak se maglev nikam nepohne, anebo se bude rozsirovat extremne pomalu. (Prosim neplest energii s vykonem, energeticky vychazi maglev porad dobre).
Dale podminky pro maglev jsou spis mezi mesty kde je hodne bohatych lidi. Treba jako mezi velkymi a pritom pomerne blizkymi aglomeracemi Tokyo-Nagoya-Osaka (vzdalenost ~300 km). Ve Francii tak velke a blizke aglomerace nejsou. Na Francii je maglev drahy, ne proto ze by na to Francie nemela technologicky, nebo fiancne ale proto ze to neni ekonomicky vyhodne za danych geografickych podminek a rozlozeni populace. Trasa Pariz-Marseille (vzdalenost ~600 km) je uz tak velka, ze letadlo je prilis velkou konkurenci pro maglev. Pro srovnani: TGV to jede 3,5 h, letadlo leti 1,5 hodiny. Maglev s 600 km/h by to jel nekde mezi tim, tedy 2,5 h. Maglev ma mit vyhodu ze zajede az do centra mest, ale ta cena za stavbu cele trati by byla astronomicka, a tedy listky by byly drahe, cimz padem by tim maglevem moc lidi nejezdilo.
"...dokázal vozit Airbusy (hehe) do USA, tak by je s tím stejně vyhodili ..."
A proc by je vyhodili? A nejake podklady pro tohle tvrzeni? Znate pomery tehdejsich trhu v USA? Ne, to je opet jen pochybny argument, jen dojem bez opravdove znalosti.
"Používám to pouze jako dokreslující příklad." No tak dobre, vezmeme neco jineho, co neni priklad. Treba:
"...technologicky nešlo dnešní optikou o až tak sofistikovanou věc, pevné disky mohl vyrábět prakticky kdokoli, kdo „dokázal na vesnici vedle kravína postavit aspoň trochu slušnější fabriku“. A tak jsme tu nakonec měli spousty výrobců pevných disků..."
Dnesni optikou neslo o sofistikovanou vec, souhlasim, ale je to jen zastirani faktu ze tehdejsi optikou to byla technologicka spicka. Tedy bulvarni styl psani.
A ne, nemohl to vyrabet kazdy schopny postavit fabriku. Ti co byli schopni postavit fabriku na vyrobu hnojiv harddiskum nerozumeli. Tedy bulvarni styl psani.
To s tim kravinem je opet jen takove zlehcujici prirovnani hrajici na zesmesneni. Proste bulvar.
A tak dale. Jasne, spouste lidem se libi tenhle styl, zasmejou se u toho, nejake vhledy tam snad dokonce i jsou, ale doopravdy vubec neni jiste, zda to neni jen nepochopeni hlubsich souvislosti, zda to neni jen snaha o zlehceni faktu, prekroucena fakta, nedostatecne znalosti.
Podobne jak u toho clanku s U2 a digitalem, cca 2 tydny zpatky. Neznate problematiku Nyquistovy frekvence, a blbe odvodite rozliseni digitalniho snimace. Tady nemate ani tucha o globalni ekonomice, ale dovolite si tvrdit ze Airbus by si tehda ani neskrtl. Nic nevite o tehdejsich problemech vyroby HDD, ale mate jasno v tom ze HDD tehda mohl vyrabet kazdy kdo umel postavit fabriku.
Ja mit vase znalosti, tak se bojim napsat byt jen blbou zpravicku. Ostatne i do tech zpravicek si casto pridavate vlastni nazor ktery uz vam hodnekrat otriskali o hlavu. Nejen ja, i jini.
Jojo, tenhle clanek byl oznaceny jako komentar, muzete si tu napsat co chcete.