Chapu, ze kolorimetrie je natolik slozita, ze ji nelze pojmout jednim clankem, ale rekl bych, ze autor to trochu prepiskl s tim myslenkovym zkratem, kdyz od modelu RGB se k XYZ prechazi pres vektor odstinu a sytosti. Rekl bych, ze logictejsi je vysvetlit XYZ primo algebraicky z RGB. Nevim, jestli bych to z vykladu pochopil, kdybych to uz neznal.
Spis bych uvital vysvetleni, v cem se vlastne lisi ty obrazky skenu a proc.
Jinak ale pekny clanek.
Asi jsem se ne zcela jasně vyjádřil, ale XYZ neodvozuji přes vektor odstínu a sytosti. Vektor XY a vektor odstín-sytost jsou dva alternativní systémy, které lze odvodit z RGB. Jde tedy o dvě možná vyjádření. V závorce pak popisuji, jak se XY odvodí z RGB - vynásobením hodnot RGB vhodnou maticí (tu jsem nevypisoval) a normalizací výsledných barevných hodnot X a Y vůči jasové komponentě Z.
Hm. Asi jsem taky nejakej divnej a barvoslepej. Kazdopadne na tech skenech nevidim zadne rozdily, ktere bych nazval jako vyrazne, pokud vubec nejake ...
Taky asi porad nechapu zakladni veci: jako treba proc je z toho barevneho grafu videt to vsechno, kdyz monitor zobrazuje RGB a podle tech tvrzeni by RGB prostor mel dat dohromady jen ten gamut a nic vic. Tak jaktoze jsou na RGB monitoru videt VSECHNY barvy, i ty mimo trojuhelnik?
(Omlouvam se za blby dotazy.)
Rozdíly ve skenech jsou dobře viditelné zvlášť na šedém rámu kalibrační tabulky.
Ano, na barevném grafu jsou nakreslené i oblasti mimo trojúhelník - ale nejsou to skutečné barvy, které by tam patřily, ale pouze přiblížení, které lze na obrazovce dosáhnout. Podíváte-li se důkladně, zjistíte, že barevnost je mimo oblast gamutu plochá. Například nahoře by měla být duhová hráškově zelená, ale tu nelze v RGB vytvořit.
Rozdíly ve skenech jsou dobře viditelné zvlášť na šedém rámu kalibrační tabulky.
Ano, na barevném grafu jsou nakreslené i oblasti mimo trojúhelník - ale nejsou to skutečné barvy, které by tam patřily, ale pouze přiblížení, které lze na obrazovce dosáhnout. Podíváte-li se důkladně, zjistíte, že barevnost je mimo oblast gamutu plochá. Například nahoře by měla být duhová hráškově zelená, ale tu nelze v RGB vytvořit.