Hlavní navigace

Uživatelé klienta Thunderbird chtějí kalendář

Petr Krčmář

Před týdnem jsme se poprvé věnovali zajímavé anketě, která měla za úkol zjistit, co si přejí uživatelé programu Thunderbird. V první polovině se vývojáři ptali na vylepšení stávajících funkcí. Dnes rozebereme další část, ve které došlo i na úplně nové funkce, které by měly být v budoucnu součástí programu.

předchozí části článku jsme se zabývali první částí ankety, kterou vývojáři pořádali, aby zjistili, co si uživatelé myslí o e-mailovém klientu Thunderbird a co od něj především očekávají v budoucnosti.

Řekli jsme si, jak jsou uživatelé celkově s programem spokojeni, kde hledají jeho podporu a které funkce by rádi vylepšili. Ze stávajících vlastností jsou to především tři oblasti: globální vyhledávání, zobrazování spamu a vylepšené filtrování spamu.

Dnes dokončíme rozbor výsledků tohoto průzkumu a podíváme se na nové funkce, které by si uživatelé přáli, na Mac verzi a na nové možnosti rozvoje tohoto e-mailového klienta.

Jaké novinky byste chtěli?

Tady se vývojáři uživatelů ptali na zcela nové funkce, které by si měly v budoucnu najít cestu do Thunderbirdu. V tomto směru existují v zásadě dva způsoby: přímá integrace funkcionality a funkce v podobě rozšíření. K dispozici byly následující možnosti:

  • podpora kalendáře
  • synchronizace dat s PDA, telefony a jinými zařízeními
  • rozšíření vyhledávacího pole
  • zjednodušené vyhledávání (find-as-you-type)
  • schovávací citace v mailech a diskusních skupinách
  • vylepšená migrace dat (exporty e-mailů a podobně)
  • minimalizace do lišty (tray)
  • integrace groupware serveru
  • instant messaging
  • podpora 64 bitů
  • podpora VoIP
  • offline aplikace (například integrace Facebook)
  • video konference
  • další

K analýze výstupu byly použity celkem čtyři metody. Ve všech čtyřech zvítězila integrace kalendáře. Z posledních dvou metod vyplynulo také pořadí dalších položek, které bylo v obou případech stejné.

Po kalendáři si uživatelé nejvíce přáli (v tomto pořadí): podporu 64 bitů, integraci groupware serveru, synchronizaci s PDA a telefony a instant messaging. Vývojáři tedy mají jasno, na čem by měli v budoucnu zapracovat.

Zajímavé je, že celkově zvítězila integrace kalendáře, která je dnes již k dispozici v podobě rozšíření Lightning. Uživatelé však chtějí, aby byla tato vlastnost k dispozici ve standardní instalaci. Přibližně 6 % uživatelů pak nebylo uspokojeno nabízenými možnostmi a zvolili možnost „další“.

Používáte verzi pro Mac?

Na tuto otázku odpovědělo kladně 19 % uživatelů. Ostatní (tedy 81 %) verzi pro Mac nepoužívají.

Pokud ano, které novinky byste chtěli?

Uživatelé Thunderbirdu pro Mac byli navíc zvlášť dotázáni, co by si přáli speciálně pro svůj operační systém. Některé funkce v TB pro Mac jsou totiž upravovány přímo pro počítače od Apple.

Nejdůležitější je podle 54 % uživatelů podpora vyhledávání mailů za pomocí nástroje Spotlight, který jinak hledá v celém systému, na disku i ve výstupech dalších aplikací. Polovina uživatelů pak za velmi důležitou považuje také podporu ukládání hesel v Keychain.

Jak by měl Thunderbird rozšířovat uživatelskou základnu?

Více než polovina (54 %) dotázaných se domnívá, že by Thunderbird měl mít více zajímavých funkcí. Téměř stejně početná skupina (47 %) lidí si myslí, že je potřeba zapracovat na uživatelské podpoře. O něco méně respondentů (42 %) tvrdí, že pro zvětšení uživatelské základny je třeba posílit marketing.

Naprosto stejné množství (42 %) uživatelů se domnívá, že by pomohlo širší zapojení komunity. Je prý potřeba lépe informovat lidi o vývoji projektu, pořádat komunitní dny a podobně. Třetina uživatelů by uživatelskou základnu podpořila za pomocí lepší dokumentace a 31 % respondentů by uvítalo Thunderbird pro mobilní zařízení. U chytrých mobilů a PDA je podle nich velký prostor pro získání dalších uživatelů. Jen asi 30 % dotázaných vidí cestu ve větší skupině placených vývojářů.

Co dalšího chcete říct vývojářům?

V poslední části ankety se mohli uživatelé vyjadřovat k jakémukoliv tématu týkajícímu se programu Thunderbird. Nejvíce komentářů se týkalo následujících témat (pořadí dle četnosti):

  • kalendářové funkce
  • slideshow
  • třídění pošty dle důležitosti
  • vylepšené tagování
  • vylepšené uživatelské rozhraní
  • přidání dialogu průběhu akce
  • vylepšená podpora webmailu
  • šifrování lokální databáze s poštou
  • jednodušší instalace
  • vylepšení adresáře
  • funkčnost Outlooku a Exchange
  • jednodušší instalace rozšíření
  • a další

Závěr a shrnutí průzkumu

Uživatelé by zcela jednoznačně přidali a vylepšili kalendářové funkce. Thunderbird by se tak funkčně přiblížil programu Outlook a v mnoha kancelářích by jej tak mohl pohodlně nahradit.

Výzkum ukázal, že podle uživatelů je Thunderbird velmi stabilní program, který ctí standardy, ale i přesto by si zasloužil jistá vylepšení. Konkrétně by vývojáři měli zapracovat na vyhledávání a podpoře kalendářových funkcí. Také by bylo dobré se podívat na oficiální podporu, marketing a zapojení komunity, aby Thunderbird rozšířil svou uživatelskou základnu.

Našli jste v článku chybu?