Vlákno názorů k článku Vlastimil Ott: konec časopisu LinuxEXPRES byl nevyhnutelný od 111 - Obecne zamereny svedsky pocitacovy casopis Dator to resi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 8. 2007 9:40

    111 (neregistrovaný)
    Obecne zamereny svedsky pocitacovy casopis Dator to resi tak, ze uvnitr kazdeho cisla je vclenen samostatny "Linux magazin" (odhadem 15-20 stran ze 120). Ciste linuxovy casopis se ve Svedsku (populace kolem 10 milionu), pokud vim, nevydava. Mozna by to bylo resenim i pro CR, ale nevim, zda by se tam podobne obecne zamereny casopis nasel. Problem je v tom, ze Microsoft a spol. jsou vyznamnymi inzerenty. Ti zajem na sireni informaci o Linuxu nemaji a redakce rozhoduji podle toho, kdo plati.
  • 17. 8. 2007 11:16

    brk (neregistrovaný)
    U nás takhle někdy kolem 1995 vycházel MacWorld. Doufám, že nekomolím název, ale šlo o časopis zaměřený na Mac, což rozhodně taky není masová záležitost. IDG to tenkrát dávalo k PC Worldu
  • 17. 8. 2007 12:53

    Kyknos (neregistrovaný)
    To mi povídej, pracoval jsem v jednom nejmenovaném počítačovém časopise a protlačit článek o produktu někoho, kdo u nás neinzeruje, či protlačit kritiku protuktu firmy, která inzeruje, byla partyzánská válka s vedením redakce. Výsledky srovnávacích testů se běžně upravovaly podle peněz z inzerce a já měl pravidelně průser, že jsem to odmítal dělat.
  • 17. 8. 2007 19:41

    Rejpal (neregistrovaný)
    Proč nejmenovaném? U časopisů taky platí "o mrtvých jen dobře"? ;-)
  • 19. 8. 2007 15:50

    Laco (neregistrovaný)
    Jelikož pro jeden počítačový časopis dělám, tak to uvedu na pravou míru: MS už dávno není "top" inzerent. MS nikdy nezasahoval do toho, o čem časopis píše. Naopak vzhledem k cílení inzerce (servery, developeři) má MS raději časopisy pro pokročilejší (Vista se cpe do lifestylů a masovek), kde je Linux rozhodně pravděpodobnější.


    Nicméně o Linuxu se moc nepíše ze dvou důvodů:
    1) Redakční obsah, který může aspoň potenciálně přitáhnout inzerenta, má vždy přednost. To neznamená psát na objednávku, ale psát inzertně zajímavá témata. Jak je to s inzercí kolem Linuxu, zmínil už kolega ex-šéfredaktor v rozhovoru.
    2) Čtenáři nemají o Linux "v papíru" zájem. Ve čtenářských anketách se Linux vždy potácí na chvostu všech témat, dokonce s více zápornými hlasy než kladnými. Cpát do časopisu pár stránek o něčem, co nikdo nechce není moc chytrý nápad.

    Počítačových časopisů je na českém trhu docela hodně a konkurenční boj o čtenáře a inzerenty je ostrý. Linux bohužel nepomáhá ani v jednom a tak se na něj nedostává.

    Co se týče vkládané příloh, je to jednoduché:
    .. Na straně nákladů je tisk, vkládání, autorské honoráře, náklady na editaci, korektury a DTP
    .. Na straně příjmů se taky něco musí objevit - a pokud to není aspoň tisíc nových předplatitelů nebo pravidelný inzerent, nemá to cenu, protože v tom okamžiku to sponzoruje vydavatel ...
  • 20. 8. 2007 0:45

    mys elf (neregistrovaný)
    1. Který počítačový časopis je dnes u nás (kromě Computerworldu, který je beztak zamořený blboamíckými výplody typu "začínající bezpečnostní expertka radí, jak zaříznout uživatelům sledování porna") na nějaké rozumné úrovni?

    2. Asi těžko někoho pár stránek občas zabije. Možná Linux nepřitáhne tisíc nových uživatelů, ale svého času magazíny typu Chip a SWN nejednoho čtenáře ztratily - zvlášť Chip vypadal jako reklamní časopis Microsoftu a tudíž jsem se ho odmítal dotknout byť jen klackem. Pak začal upadat i celkovou kvalitou, takže to je fuk.

    3. Nemyslím, že je velký rozdíl mezi "psaním na objednávku" a "inzertně zajímavým psaním". Jsem ale si ale skoro jistý, že v době, kdy vrcholil boj mezi kancelářskými programy, nějaká "skrytá síla" se hodně snažila, aby se psalo hlavně o Wordu a Excelu. Viz výše zmíněný klacek.
  • 20. 8. 2007 9:27

    Laco (neregistrovaný)
    1. Pár odborných počítačových časopisů tu je (namátkou Connect), ale komerčně úspěšné jsou ty masové. Úroveň podle mně mají skoro všechny, ale: co je "úroveň" - vysokou úroveň může mít čítanka pro první třídu, nicméně je jasné, že v už ve druhé vás zajímat nebude.

    2. Pár stránek nikoho nezabije, ale proč by je někdo dělal, když ví, že na nich prodělá (i kdyby se počítaly jen přímé náklady)?

    3. Rozdíl je to obrovský. Při psaní na objednávku se napíše to, co chce inzerent, bez ohledu na to, jak je to ve skutečnosti a co zajímá čtenáře. Inzertně zajímavé psaní je, když redakce vymyslí téma, které je zajímavé pro čtenáře a kolem kterého je hodně inzerentů, bez ohledu na to, jaký bude obsah - takové typické téma je třeba "digitální fotografie". Naopak nový MS Office není inzertně zajímavé téma, je tam jediný a navíc neochotný inzerent. Je to ale čtenářsky obrovsky úspěšné téma. Neptejte se mně proč, čtenářská masa je prostě zvláštní živočich.
  • 20. 8. 2007 10:08

    mys elf (neregistrovaný)
    1. "Úroveň" má i Blesk, když jsme u toho. Z první věty je jasně patrné, že oba víme, co jsem měl na mysli.

    2. To právě myslím, že není jisté. Tím, že jsem přestal některé časopisy číst já (a asi jsem nebyl sám), znamenalo, že se jich prodalo méně. Stačilo by sem tam pár stránek a dojem objektivity by byl vyšší, tudíž bych časopis nepřestal kupovat (a nepomlouval mezi známými).

    3. Samozřejmě, dnes, když si Microsoft zabezpečil de facto monopol v oblasti Office (a používá jiné páky, jako Odbor pro posilování vztahů se státní správou), je pro něj možná inzerce na stránkách o MSO málo zajímavá. Nebylo tomu tak ale vždy. Nicméně asi bude obecně inzerent méně ochotný utrácet peníze v "nepřátelském" prostředí než tam, kde mu lížou boty. Na www.zive.cz například zrušili možnost diskuse ke všem článkům o Windows Vista, zatímco ke všem ostatním tématům se tam diskutovat smělo. Prostě nevěřím tomu, že média závislá na reklamě neberou v potaz zájem významných inzerentů.
  • 20. 8. 2007 14:19

    Laco (neregistrovaný)
    1. Naopak, myslím si, že si nerozumíme. Blesk úroveň nemá, ať se to vezme z jakékoliv stránky. Počítačové časopisy v ČR naopak ano, jen píší o tématech určených pro BFU - nicméně o nich píší dobře! To, že píší pro BFU ale jejich úroveň nijak nesnižuje, jen mají jinou cílovou skupinu. Blesk naproti tomu píše hloupě, lživě a i jazykově mizerně - bez ohledu na téma.

    2. Pokud by ten pokles byl ve zmíněných tisících a zároveň by kvůli absenci Linuxu zmizel nějaký významný inzerent, bylo by to ekonomicky relevatní. Jinak je to pořád jen otázka prodělečného fandovství.

    3. Není to tak, inzerent z profesionálním PR oddělením se příliš neohlíží na to, kde mu "lížou boty", ale kouká do tabulek ukazujících, kolik a jak zajímavých zákazníků mezi čtenáři obsáhne. Proto také MS už před nějakou dobou s IT časopisů hodně vycouvalo a inzeruje v masovém tisku (což žádný počítačový časopis není). Média samozřejmě zájem inzerentů v potaz berou, o tom není sporu, ale rozhodně ne ve smyslu "Linux nebo MS".
  • 20. 8. 2007 15:30

    mys elf (neregistrovaný)
    1. OK, tak tedy šlo mi o časopisy na odborné úrovni, které nepíší pro BFU (trvám na tom, že Connect! nebyl za příklad vybrán "namátkou", ale díky porozumění mému předpokladu). Slovo "úroveň" samo o sobě neznamená nic. Blesk generuje zisk a proto ho zřejmě vydavatel považuje za kvalitní projekt.

    Nevím, kolik předplatitelů má zmiňovaný Connect!, ale ten se podle mě o Linuxu velice rozumně a pragmaticky a vzhledem k zaměření by ho každý rozumný potenciální čtenář jinak přestal brát vážně. A červnové číslo jenom tak "náhodou" obsahuje "linuxové" inzeráty IBM a SGI.

    2. Pokud si vzpomínám, tak předtím se jednalo o *tisíc* předplatitelů *nebo* inzerenta (cituji "pokud to není aspoň tisíc nových předplatitelů nebo pravidelný inzerent, nemá to cenu").

    3. Ve zmiňovaném čísle časopisu Connect! se nicméně nachází celostránková reklama na Windows Server, což znamená, že, alespoň pokud nejde o segmenty trhu, které se Microsoftu už podařilo zmasakrovat, má MS o reklamu nadále zájem. Že například u Windows Vista mu ji dělají sami redaktoři a obchodníci s HW, je asi pravda. BTW jak je to tedy s tím zákazem diskusí k Windows Vista? Náhoda? ;-)
  • 20. 8. 2007 15:52

    Laco (neregistrovaný)
    1. Odborná úroveň už je jasný pojem, to beru. Nicméně se bavíme o linuxovém B2C časopise, Connect je už skoro celý v B2B. Connect žije podle mých informací téměř výhradně z inzerce a téměř výhradně z nelinuxové (zmíněné výjimky beru), takže je trochu mimo záběr této diskuze. Nicméně přesně na Connectu je vidět, že MS inzeruje i v časopisech, kde se píše o Linuxu.

    2. Ano, ovšem šlo o "tisíc navíc", vy hovoříte o "odchodu". Ekonomický a marketingový rozdíl (oslovení nové skupiny) je zřejmý. Tisíc nových předplatitelů se dá použít jako argument pro "růst", který generuje přízeň inzerentů. Tisíc přeplatitelů kteří odejdou, znamená reálný pokles zisku o částku menší, než náklady na jedinou takovou přílohu. Pokles o pár stovek či tisícovku předplatitelů kupodivu příliš velkou něpřízeň inzerentů nevyvolává.

    3. Ano, psal jsem již dříve, že "odborná" inzerce MS stále jede. Jak je to se zákazem diskuzí nevím, pohybuji se v "papírovém" byznysu a do financování webů příliš nevidím. Proto se také lépe vyznám v nákladech než v příjmech, ty jsou prostě u papíru podstatné, protože server se dá rozjet "skoro zadarmo", papír ani náhodou :)
  • 21. 8. 2007 9:35

    mys elf (neregistrovaný)
    zive.cz uveřejňuje články o Vistě na "Vista Blogu" proto, aby se vyhnulo komentářům. Odkazy do VB byly umisťovány na stejném místě jako odkazy na články v hlavním redakčním systému.
  • 20. 8. 2007 9:28

    Laco (neregistrovaný)
    1. Pár odborných počítačových časopisů tu je (namátkou Connect), ale komerčně úspěšné jsou ty masové. Úroveň podle mně mají skoro všechny, ale: co je "úroveň" - vysokou úroveň může mít čítanka pro první třídu, nicméně je jasné, že v už ve druhé vás zajímat nebude.

    2. Pár stránek nikoho nezabije, ale proč by je někdo dělal, když ví, že na nich prodělá (i kdyby se počítaly jen přímé náklady)?

    3. Rozdíl je to obrovský. Při psaní na objednávku se napíše to, co chce inzerent, bez ohledu na to, jak je to ve skutečnosti a co zajímá čtenáře. Inzertně zajímavé psaní je, když redakce vymyslí téma, které je zajímavé pro čtenáře a kolem kterého je hodně inzerentů, bez ohledu na to, jaký bude obsah - takové typické téma je třeba "digitální fotografie". Naopak nový MS Office není inzertně zajímavé téma, je tam jediný a navíc neochotný inzerent. Je to ale čtenářsky obrovsky úspěšné téma. Neptejte se mně proč, čtenářská masa je prostě zvláštní živočich.
  • 21. 8. 2007 4:33

    anonymní
    2. Pokud odpadne tak málo čtenářů, že to zvýšený příjem z reklamy převýší, není nikde žádný problém.