Reaguji na použití cc65 https://github.com/cc65/cc65, jiné cross-překladače C jsem nezkoušel. Odpověděl jste si sám uvedením toho nejpodstatnějšího. :-)
Kdysi jsem na A8 dělal textovku. Chtěl jsem k tomu udělat nějaký obecný engine a do něj jen "nakonfigurovat" data pro konkrétní hru. Začal jsem v Basicu, velmi brzy došla paměť. Zkusil TurboBasic, došla paměť. Zkusil cc65, došla paměť ještě dříve, asi proto, že jsem ten vestavěný Basic uměl používat efektivněji. Nakonec to dopadlo dle očekávání: assembler. A ano, nejnáročnější část byl "framework" pro předávání parametrů.
Podle mého názoru je cc65 nepoužitelné pro projekty větší než velmi malé. Myslím, že Action! https://atariwiki.org/wiki/Wiki.jsp?page=Action by byla lepší volba, ale moje pirátská kopie (cca v r. 1988) padala, takže je to jen odhad.
jo to cecko (no dobre C++, ale ani tehdy to nesplnovalo normu :) bylo pomaly, ale Placal se prekladal prakticky hned (kdyz byl preklad do RAM). Oproti osmibitum vetsinou bez disketovky (a bez HDD) fakt minimalne o tridu jinde (vlastne uz nikdy potom jsem nezazil takovy skok v moznostech nejakeho vyvojoveho nastroje).
Jojo, přesně moje pocity. První kompl 386SX, Borlandí IDE s krokováním a inspektorem proměnných bylo pro mě úplné zjevení z jiného vesmíru. :-) K tomu "refaktorizace" pomocí změn řetězců textu pomocí regulérních výrazů, to byla bomba. A když jsem upgradoval z Helcules na VGA a zjistil, že mohou být v komplu obě videokarty, měl jsem dvoumonitorový stroj. Na jednom monitoru IDE, na druhém laděný program. Naprostá bomba! :-)