Vlákno názorů k článku Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib od R3D3 - Moje první zvukívka byla Sound Bladter 2.0. Nemohu ale...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 10. 2024 7:00

    R3D3

    Moje první zvukívka byla Sound Bladter 2.0.

    Nemohu ale uvěřit, že v článku není uveden velmi populární Gravis Ultrasound, fantastická a přelomová zvukovka, která nám přinesla wave table syntézu na PC. A to s fantastickou možností používat vlastní vzorky. Vzpomínám si, jak jsem sháněl paměťové čipy, abych ji rozšířil ram na 1 MB. Sound Blaster AWE ji přinesl až o dva roky později.

  • 23. 10. 2024 12:05

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    Ja jsem schvalne vynechal vsechny karty bez FM syntezy. GUS a dalsi wave-table only zvukovky budou mit samostatny clanek (vlastne mam tuto cast uz napsanou, ale na velky clanek to jeste neni), stejne jako zvukovky s MIDI (ty jsem odbyl uplne)

  • 23. 10. 2024 12:46

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    Něco takového:

    Článek o zvukových kartách určených pro osobní počítače kompatibilní
    s IBM PC by zcela jistě nebyl úplný, kdyby v něm nebyla zmínka o
    zvukových kartách <i>Gravis UltraSound</i> firmy Advanced Gravis Computer
    Technology, které byly v dobách kralování DOSu právem považovány za
    nejsnáze ovladatelné zvukové karty. Jedna z největších předností těchto
    zvukových karet spočívala v tom, že navzorkované zvuky bylo možné uložit
    do paměti RAM umístěné na kartě (u prvních verzí se jednalo maximálně o 1 MB
    DRAM; standardně byla karta dodávána s 256 kB, tuto kapacitu bylo
    možné pomocí paměťových modulů DIP zvýšit na 1 MB), přičemž o samotné mixování
    a přehrávání se staral přímo příslušný čip zcela nezávisle na činnosti
    počítače. To mj. znamenalo, že mikroprocesor počítače nebyl zatížen
    přehráváním zvuků a hudby, takže jeho výpočetní výkon mohl být použit pro jiné
    účely. Z tohoto důvodu byla zvuková karta <i>Gravis Ultrasound</i>
    (zkráceně <i>GUS</i>) velmi oblíbená u tvůrců dem, které jsou obecně velmi
    výkonově náročné, takže každé ulehčení práce mikroprocesoru počítače je vítané
    (ostatně právě princip práce <i>GUSu</i> se nejvíce blížil funkcionalitě čipu
    <i>Paula</i> na Amigách, které představovaly pro tvorbu dem takřka ideální
    platformu).

    ale ještě musím udělat příklady v assembleru a tak :-)

  • 23. 10. 2024 14:52

    R3D3

    Paráda. GUS je moje srdcovka, vyvolal mou lásku k MIDI, a za různá MIDI zařízení jsem už určitě utratil přes milion korun :-).

  • 23. 10. 2024 17:18

    atarist

    to jste si trošku zapřeháněl ne? Milion už je dost. Máte nějaký pěkný kousek, co by stál za zmínku?

  • 23. 10. 2024 20:09

    R3D3

    Ne, ono se to od toho roku 92 snadno nasčítá. Poslední co jsem většího kupoval kupov je Pa5X za 120 litrů a k tomu wavesart platinum za 900 €, před tím Kronos za 100 litrů plus plus řadu zvukových bank, nemám sečteno, ale budou to celkem taky minimálně stovky dolarů, mezi tím jsem koupil pár levnějších synťáků za kolem 30 litrů, třeba VOX Continental, nebo mám sbírku všech reface od Yamahy, které mám rád. Poslední přírůstek z tohoto měsíce je Zynthian postavený na Rapberry Pi 5 a naprogramovaný v Pythonu, ke kterému jsem si koupil snad proslavený Pianoteq - fyzikální modelování piána (já chtěl hlavně ten Pianoteq a k němu něco kompaktního, jo jde připojit ke klávesám na čem jde provozovat). Tohle všechno je zhruba za posledních cca 6 let a všechno a je to živé. Také jsem začal letos objevovat virtuální synťáky, od Korgu jsem si pořídil celou Collection 5, kde je mimo jiné ARP 2600, od Rollandu sbírku jeho slavných synťáků jako Jupiter 8 nebo Juno 106, ale to mám jen na heaní. Byť uvažuji že přes sample robora si udělám vlastní knihovny zvuků, které si na tom nakroutím. Teď mě ještě láká a zvažuji pořízení OPSIX SE, tedy moderní FM synťák v kvalitním provedení, ale problém je prostor, takže možná nakonec zvolím také softwarovou verzi. Všechno to jsou pro mě zajímavé kousky. :-)