Jestli absolvent tvrdí, že má na škole málo praxe, tak v praxi řeší úlohy takové složitosti, že k jejivh vyřešení VŠ nepotřebuje. A že má code monkey VŠ titul, to jetřeba připsat dvěma věcem:
1. VS jsou tlačeny do nadbytečné produkce absolventů, abychom splnili EU kvóty ovzdělanosti
2. Vysoké (technické) školství je setrvale podfinancováno, takže se plní bod jedna
Následkem toho začíná Ph.D. znamenat to, co kdysi Ing. A pánové pracující u studia kašlou na abstrakce "vysšího" vzdělání - snaží se ho pochopittak, aby prošli - na víc nemají kvůli práci čas.
Vzdělání v těchto oborech je ztráta času. Vše si lze přečíst sám a rychleji. Koneckonců to tak funguje i na školách. Půl roku se "přednáší" a teprve během "zkoušení" si to lidé nastudují (v lepším případě, v horším se na to buď vybodnou úplně, nebo se zaseknou na nějaké banalitě, např. nekvalitních materiálech).
Částečně to lze kompenzovat, dělá-li člověk nějaké smysluplné téma, potká se s praktickými potřebami někoho a umí jako člověk s komerční praxí. Ale to je spíš výjimka a la Matt Pharr. Doporučoval bych pozornost upřít na většinu.
Pokud studovat, tak stomatologii, práva, finance, apod.
A poznámka k podfinancování školství - to snad nikdo nemůže myslet vážně. V přepočtu každá rodina platí desítky tis. ročně (se studentem, bez studenta, bezdětná) a speciálně techniky budou určitě opečovávanější, než takový výzkum tropických motýlů. Plus mají možnost významných příjmů, ale moc se jim nechce vykročit ze svého pohodlíčka (v každoročních dotaznících se největší část "chystá", "uvažuje" a "ráda by", hodně neuvažuje vůbec a málo skutečně něco dělá).
Dobrý den, je to trochu zkratka, ale ano. Vychází to 10 na "vysoké školství" a 10 na "výzkum". Ať už máte doma výzkumníka, 30letého študáka, budoucího Baťu nebo Einsteina, mladé řemeslníky nebo jenom psa. O podfinancování a přínosu zrovna těch svých tisícovek nechť si každý udělá obrázek svůj.
1. Studovat tyto obory je možná ztráta času, pokud tam člověk nedává pozor a chodí u toho do práce. Každopádně vše nelze rychleji vyčíst jinde. Tuhle hloupost by už snad v prváku měla vyvrátit povinná matematiky s integrály. V matematice i v programování jsou problémy, jejichž elegantní řešení se do knih nepíší a pro při-práci-studujícího vypadají jako nudné akademické cancy. Budiž mu přáno, že je pak v praxi nemusí řešit a dovolí si tak z v vlastní neznalosti říkat, že VŠ je k ničemu.
2. Ať si třeba přispívá i 20 tisíc, jenom vůbec neřešíte a nemáte žádnou představu o tom, kolik z toho se dostane na platy a provoz konkrétního pracoviště a jak to koreluje s počtem studentů a absolventů.
Přesně. Takové také znám a _do_jednoho_ jsou to buď ti, kteří byli vyhozeni, protože nezvládli např. matematickou analýzu nebo jiný druh - absoloventi střední školy, chytří jak rádio, kteří se jaksi dostali například k programování, cosi léta matlají a není poblíž někdo, kdo by je upozornil, jaká je to hrůza. Samozřejmě čest výjímkám - i ty se najdou, ale je jich, pochopitelně, málo.
Pohled na "programátora" nebo "ajťáka" bez solidního teoretického zázemí je zpravidla žalostný. A neskryjí to ani chytré řeči o tom, jak je nějaký jazyk nebo technologie úplně nemožná a jiná skvělá. I v této diskusi je to, myslím, vidět.
Souhlas.
Oni to totiž netuší, ale on ten diplom a vysoká škola není jenom o tom, jaký programovací jazyk a jak kvalitně studenta naučili, ale absolvent předložením diplomu také ukazuje, že je schopen něco začít a dokončit, že je schopen nastudovat nějakou problematiku a samostatně vytvořit nějaký výsledek v nějaké kvalitě a taky že je chopen si to pak nějakým způsobem obhájit ( samozřejmě se to liší škola od školy ale proti chytání za slovíčko píši hned, že snad nikdo nepochybuje o VUT, ČVUT, VŠB a pár dalších tahounech technického vzdělání v ČR. )
To že někdo nemá VŠ neznamená, že musí být neschopný, ale někde se to taky naučit stejně musí.
Jako naučit se třeba C/C++, pár let vyvíjet pro WIN a pak říkat, že mít VŠ je na prd, protože nikdo o WIN absolvent nic moc neví, je hodně zcestné. Je to taková obdoba tunelového vidění ...
Pokud se dobře pamatuju, tak v našem ročníku na mat. analýze vyletěla zhruba polovina. Člověk si ale aspoň hned v prváku uvědomí, o čem VŠ je a na jaké úrovni se tam studuje.
O "kvalitě" pracovníků v IT bez patřičného vzdělání není třeba diskutovat, myslím, že smutné zkušenosti s nimi máme všichni. Na druhou stranu někdo musí dělat i rutinní práci.
Tak to nemáte brát lidi z plzeňských práv ;-)
Ale teď vážně.
Ono totiž to, že je někdo vysokoškolák neznamená, že musí umět všechno, na co si kde kdo vzpomene. Já to třeba umím jakž-takž v excelu, protože v excelu jsme měli statistiku (jako semestr matematiky). Kdyby jsme to ovšem dělali jako většinu věcí v Matlabu, tak jsem na Excel ani sáhl, protože to nebylo potřeba. A to ani doteď.
To jako abych byl "na úrovni" jako vysokoškolák musím umět kdejakou hovadinu v programu od Microsoftu, resp. libre.....? Umět sum v excelu je spíš kritérium na sekretářku ne?
Ok, takze vysokoskolak muze byt negramot => 100% vysokoskolaku jsou potencielni negramoti => prijmout nekoho takovyho do zamestnani muze leda stejnej negramot. Proto chodej delat pokladni do marketu, tam to za ne secte kasa.
Stejne jako od kazdyho ocekavam, ze umi (aspon trochu) malovat ty divny veci kterym se rika pismena, a (aspon trochu) je umi i lustit, tak od kazdyho kdo se nehlasi jako senkrubni potapec cekam, ze umi obsluhovat textovej editor, umi zakladni veci s tabulkama ...
A nejakej matlab je mi naprosto uprdele, to je znalost zcela khovnu (99%).