nevzpomene si nahodou nejaky pametnik jak se jmenovala hra pro spectrum, kde hlavni hrdina byl pod zemi a musel se bludistem prosplhat z podzemi? samozrejme mu ubyval cas, ten se dal ziskat nalezenim jidla. take mapa se dala najit. a pak tam byli duchove :-) bych si ji po letech chtel zahrat znova, ale nemuzu si vzpomenout na jmeno...
Spektráče jsem nikdy nevlastnil, ale pařívali jsme špicové hry na kolejích a byla to vždycky dobrá bžunda. Mezi kasické hry bych ještě zařadil (předem se omlouvám pokud bude název zkomolený nebo neúplný):
SENTINEL
========
V překladu "strážce" - neplést si s parním válcem :)
Úžasná špicová hra, která se dala pařit po dlouhou dobu a neomrzela. Princip byl jednoduchý (grafika taky) : krajina byla rozdělená na černobílou šachovnici. Tedy ta místa, která zůstala rovná, protože většina krajiny se skládá z hor a údolí. Na polích šachovnice mohly být jeden ze 3 předmětů - strom (1 bod), bedna (2 body) nebo strážce (3 body). Pokud hráč viděl některému zmíněnému předmětu na základní políčko, mohl ho "vypít". Ale stejně tak se choval i strážce pokud "uviděl" na políčko které máme pod nohama. Na druhu stranu ale hráč mohl z nasbíraných bodů tyto předměty opět vytvářet. Strom je dobrý akorát tak aby vás strážce přehlédnul, ale daly se vytvářet i bedny a nové "tělo" do kterého se hráč přenesl. pokud stál na bedně, mohl vidět výš a třeba i dohlédnout na základnu strážce, "vypít" ho a vyhrát. Anebo se nouzově teleportovat (teoreticky náhodně, prakticky vždycky někam dolů) + ztráta všech bodů. To se pak zpátky šplhalo špatně !
Perfektní na této hře byly mraky náhodně generovaných krajin i obtížnst, které postupně rostla (strážce se otáčel rychleji, příp. mu přibyli pomocníci).
MĚSTO ROBOTŮ
==============
Nebojte se nejde o textovku, ale o strategickou pařbu (původní název se mi vypařil, ale takhle jsme si ji tenkrát přejmenovali).
Děj se odehrává na měsíci (?), kde jsou základny na výrobu robotů. Jedna pro hráče, tři pro počítač (prostě férovka). V nich se dá sestavit robot podle přání - např. jako pohon můhou být nohy, pásy nebo vznášedlo, jako tělo slouží obvykle zbraně, dá se nasadit i lepší hlava (líp míří a trochu myslí). Kromě základen jsou na povrchu i továrny na jednotlivé komponenty, které nikomu nepatří. Úkolem je obsadit všechny zbývající základny a porazit vzbouřené roboty. Přitom vlastnímu robotovi se dá naprogramovat chování - útočit (= jít a střílet), bránit (= stát a střílet), obsazovat továrny, obsazovat základny, jít dopředu / dozadu určenou vzdálenost a pak se bránit nebo ničit továrny a základny (pokud má atomovku). Přitom se dá kterýkliv vlastní robot přepnout na "manuál" a ovládat ručně. Jednoduchá grafika, ale sqělý nápad.
Škoda že her s takovými nápady už dneska moc není. Ale možná to bude i tím, že jsme zmlsaní a že už tady skoro všechni aspoň jednou bylo ..
Ahoj, nakopiroval jsem ten map soubor do adresare, kde jsem hru zkompiloval. S tim jsem nakopiroval pro jistotu jeste adresare models, sound a textures. Bohuzel, chovani se zmenilo pouze v tom, ze ted me hra uvita efektnim logem a kdyz se pokusim hrat, tak mi hned stejnym efektem napise "GAME OVER". Kam se to ma vlastne nakopirovat? Nevyzaduje to nejake specialni adresare? Diky moc.
Cau, stahni si rpm. To rpm ma divne dependencies na sh takze bud root a pak ho nainstaluj takto:
rpm -i --nodeps netherearth-0.41-kuznecov1.i686.rpm
to by ti to melo nainstalovat. Potom staci pustit netherearth. Je to verze hry 0.41. Jediny hmatatelny rozdil oproti 0.51 jsem nasel akorat takovy, ze 0.51 ma bohatsi volbu stinu, etc. V tom rpm jsou i mapy a vsechno funguje tak jak ma. Jestli ti staci 0.41, tak prijemnou parbu!
Tak uz jsem na to prisel :-).
Zkopirovat http://www.braingames.getput.com/nether/sources-pavel.zip
Potom jeste http://www.braingames.getput.com/nether/netherearth051.zip (verze pro Windows). Oboje rozbalit. Prvni zkompilovat. Z druheho nakopirovat adresare textures, sound, models a maps do adresare, kde se nachazi zkompilovany a spustitelny nether_earth. Pak staci spustit (ti z vas, co maji KDE, tak pres artsdsp), nastavit a muzete hrat...
Na BonusWebu je o Nether Earth opravdu pekny clanek, ale ve skutecnosti ta hra graficky vypada o neco lepe nez na uvedenych screenshotech - nejaky hovadko (jak jinak to mam slusne rict) totiz na BonusWebu prevedlo puvodne osmibarevne obrazky do JPEGu (16mil barev) a ten je samozrejme diky DCT pekne "zasumel".
Jestli si dobre pamatuju, MESTO ROBOTU byla ceska textovka. Dokonce na jejim zaklade mela byt udelana nejaka soutez, kdy bude snad v TV oznameno heslo a lidi zacnou hrat - kdo bude driv na konci. Bylo to nekdy v roce 1988.
Jenze, jak uz to tak byva, heslo nebylo moc zabezpecene a na VS kolejich v Plzni jsme ho meli davno pred oficialnim zahajenim souteze. Co horsiho :-)) Jeste nez soutez zacala, byla hra disassemblovana a analyzovana...
Jojo, byly to krasne casy.
Jojo, "konvalinka" :-))
Sakra my mame pamet. Uplne me desi, ze uz je to tak davno. Ochrana toho hesla byla skutecne velmi naivni :-). Autor nepocital zjevne s tim, ze na kolejich, kde byli studenti technickych VS, je na kazdem druhem pokoji pomalu 24 hodin denne nazhavene ZX-Spectrum nebo Sharp MZ-800.... A ze ti studenti maji ve zvyku pomalu kazdej novej program prohnat hexaeditorem, disassemblerem a nejakym krokovacim monitorem :). Nekde byly i Amigy a Atari ST. IBM PC platforma - to byl naprosty outsider, ale jednou jsme ladili na posledni chvili semestralku na emulatoru XTcka, ktery bezel na Atari ST.
Docela by me zajimalo, jak to vypada na kolejich dnes...Skoda, ze jsme tenkrat nemeli Internet - o tom jsme pouze cetli. Vrcholem sitovani na kolejich byl seriovy prenos po dvoulince z pokoje do pokoje.
Offtopic, nostalgie mi ale nedala :-)
"Ochrana hesla" ve Meste robotu nebyla naivni. Heslo se pouzivalo jako klic pro desifrovani kodu programu. Na kazete jste dostal pouze zavadec a zasifrovany kod hry. Zavadec Vas uvital, zeptal se na heslo (sifrovaci klic), desifroval kod hry a predal mu rizeni.
Autori ovsem spachali usmevnou chybu: rozdistribuovali mezi lid kazetu s programem, ktery mel inicializovany buffer pro vstup hesla retezcem "KONVALINKA". Byl to shodou okolnosti korektni klic :-)
Vzhledem k tomu, ze bylo zvoleno slabe heslo, dokazu si predstavit uspesny brute-force slovnikovy utok i na tehdejsich osmibitech (spusteni desifrovaci rutiny a test na vyskyt delsiho ceskeho slova v desifrovanem produktu mohl byt otazkou nekolika vterin). Mozna ze pred predanim rizeni desifrovanemu kodu jeste probihal test na jeho spravnost -- vyuziti takoveho testu by utok jeste urychlilo.
Samotny disassembler by k tomu ale nestacil a v te dobe by byl veliky problem uz jen sehnat slovnik ceskych slov v elektronicke podobe...
Jestli si spravne pamatuju, sifrovano to bylo prostym XOR kratkeho hesla na kod hry, ve hre bylo dost textu . Pokud to tak skutecne bylo - ale algoritmus si nepamatuju - nebylo to nic neprekonatelneho.
Ano - heslo bylo videt nedopatrenim skutecne primo jako text, takze to ani nestalo za rec.
A vite, ze bych tu hru jeste vyhrabal ? Nebo si ten kod spoustece hry pamatujete ?
No a ve hre JetSet Willy byly hnede, pohybujici se sudy hnede barvy, prestoze Spectrum hnedou barvu neumelo. Stridala se tam zelena s oranzovou tak rychle, ze to vytvorilo hnedou. Sakra, kdo dneska umi takovehle speky programovat... Kruta optimalizace se nyni nahrazuje koupi rychlejsiho pocitace.
mozna je to shovadilost, ale nevite o nekom kdo by si dal tu praci a naportoval ty stare pecky do J2ME? dnesni telefony maji x-krat vetsi schopnosti a grafiku nez osmibity a byla by docela sranda zahrat si jen tak ve vlaku/autobusu takove pecky jako star quake, flappy, fred, renegade, exolon, atv,...
Pro symbian existují emulátory spectra, c64 nebo třeba gameboye, ale nezkoušel jsem. Ono to popravdě s těmi možnostmi i těch lepších telefonů zase tak slavné není.
Jo, takové PDA (eventuelně MDA) je jiná káva, tam se dají emulovat i 16 a 32bit mašinky (Amiga, ST, Megadrive, Snes, Mame, veškeré osmibity..). Ale zase to ovládání :(
Pěkná věc je ale tohle: http://www.gp32x.com/
Hmm krasne to casy mladosti stravene pred zelenym monitorom, och ako z neho boleli oci :o). Je cas vratit sa do detstva, asi si ten emulator nahodim, snad ho FC2 prijme v pokore. Na margo autora len poznamka ze Jet Pac som zvladal v 11-tich rokoch bez problemu do 10-teho levelu, proste sikovnejsie ruky a viac postrehu, no nic autor to dorovnal svojou sikovnostou v uprave programu vo vyssom veku :o)) a Highway Encounter som presiel v prvaku na strednej bez vaznejsich problemov po vikendovom treningu. No proste ako vravim viac stastia. Este k tym peckam, co tu mnohi spominali, by som pridal Myth, hra ktora svojho casu mala naj grafiku na osembitaku aku som kedy videl a ze ich bolo dost :o), Fighter a Bomber, prvy letecky simulator v mojom zivote. A nasli by sa dalsie ale naco spamovat ;o)).
Třeba takový R-Type Exolon nebo Batman - the movie,
StarFox, Renegade, Silk Worm, Exolon, Sir Fred, Jumping Jack, teď si nemůžu vzpomenout na jméno hry kdy hrdina byl nindža (v druhém díle to byla žena-nindža), Enduro, Chase HQ, Robin Hood, Emlyn Hughes...
Batty - dostal jste se někdo nějak výrazně dál? Já většinou končil myslím ve 3. levelu, kde byly dole nerozbitný cihly a muselo se trefit úzkým prostředkem nahoru a rozbít to zeshora...
Kurnik to bylo PROPAŘENEJCH hodin! :-)
Mne tenkrat (mimojine) uchvatil The Last Ninja. Melo to nekolik prihravanych dilu a to se potom v mistnosti nesmel nikdo ani pohnout, aby "nekrivil bity" pri cteni z kazety :-).
Take jsem byl pekne odvazany ze hry EarthShaker. I Eagle's Nest nebo Hostages zabrali nejedno odpoledne...
Ale pres to vsechno - takova Hlipa nebo Saboter na PMD-85... 666. (the number of the Beast :) a 602. ZO Svazarmu. Mlask.
Neda mi to, abych se nezeptal: dosel nekdo ve StarQuakovi na nejspodnejsi patro do nejlevejsi obrazovky?
Prosel jsem tu hru celou nekolikrat, ale tam se nemuzu dostat (alespon ne bez uprav - nejvice vadi nedostatek energie pro skoky). Na Atarku se jednalo o oblast, do ktere vedl teleport Z.A.P (ty kody byly pro kazdou platformu jine).
Nevim jak vam, ale me to nejak nejede.
Stahnul, prelozil, nainstaloval, spustil, koukal, plakal, nerozchodil.
Program se spusti, ale jaxi to nenahraje tu ROMku (na konzoli vypisy ze nemuze najit .ROM). Vsiml jsem si ze v instalaci soubory s ROM jsou, ale jaxi nikde nepisou kam je mam vlastne nahrat aby to jelo. Zkousel jsem cestu k ROM dat i jako parametr, ale nic. Stale ty ruznobarevne ctverecky.
Pomooc! Chci jeste jednou v zivote videt Manic Minera!
V emulatorech pod DOSem to nebyl zadny problem (napr. Z80 nebo X128), sam jsem nekolik her z kazet nahral. Stacilo spravne nakonfigurovat zvukovku a pripojit kazetak :) Pod woknama by to taky nemel byt zadny problem, ale nezkousel jsem. Dnes uz je jednodussi stahnout hru z webu. Jinak muj nejoblibenejsi emulator pod wokna je SPINE, a na pocket pc je to PocketClive (lepsi na pocketpc asi neexistuje). Adresy techto programu bohuzel z hlavy nevim ...
...K samotnému programu mám pouze několik málo výhrad:
je to shareware, takže při vstupu do menu chvilku "otravuje" obrazovkou s hláškou o "sharewarovosti" ...
To je fakt soda, jakej maj linuxáci vztah k soukromému vlastnictví. Nakonec je ještě "otravuje", když se někdo hlásí o svůj majetek... 8-\
Že nad tím programem někdo strávil několik klopotnejch měsíců svýho života, jejichž výsledek si tímto bez uzardění přivlastnili je vůbec nevzrušuje.