Spektráče jsem nikdy nevlastnil, ale pařívali jsme špicové hry na kolejích a byla to vždycky dobrá bžunda. Mezi kasické hry bych ještě zařadil (předem se omlouvám pokud bude název zkomolený nebo neúplný):
SENTINEL
========
V překladu "strážce" - neplést si s parním válcem :)
Úžasná špicová hra, která se dala pařit po dlouhou dobu a neomrzela. Princip byl jednoduchý (grafika taky) : krajina byla rozdělená na černobílou šachovnici. Tedy ta místa, která zůstala rovná, protože většina krajiny se skládá z hor a údolí. Na polích šachovnice mohly být jeden ze 3 předmětů - strom (1 bod), bedna (2 body) nebo strážce (3 body). Pokud hráč viděl některému zmíněnému předmětu na základní políčko, mohl ho "vypít". Ale stejně tak se choval i strážce pokud "uviděl" na políčko které máme pod nohama. Na druhu stranu ale hráč mohl z nasbíraných bodů tyto předměty opět vytvářet. Strom je dobrý akorát tak aby vás strážce přehlédnul, ale daly se vytvářet i bedny a nové "tělo" do kterého se hráč přenesl. pokud stál na bedně, mohl vidět výš a třeba i dohlédnout na základnu strážce, "vypít" ho a vyhrát. Anebo se nouzově teleportovat (teoreticky náhodně, prakticky vždycky někam dolů) + ztráta všech bodů. To se pak zpátky šplhalo špatně !
Perfektní na této hře byly mraky náhodně generovaných krajin i obtížnst, které postupně rostla (strážce se otáčel rychleji, příp. mu přibyli pomocníci).
MĚSTO ROBOTŮ
==============
Nebojte se nejde o textovku, ale o strategickou pařbu (původní název se mi vypařil, ale takhle jsme si ji tenkrát přejmenovali).
Děj se odehrává na měsíci (?), kde jsou základny na výrobu robotů. Jedna pro hráče, tři pro počítač (prostě férovka). V nich se dá sestavit robot podle přání - např. jako pohon můhou být nohy, pásy nebo vznášedlo, jako tělo slouží obvykle zbraně, dá se nasadit i lepší hlava (líp míří a trochu myslí). Kromě základen jsou na povrchu i továrny na jednotlivé komponenty, které nikomu nepatří. Úkolem je obsadit všechny zbývající základny a porazit vzbouřené roboty. Přitom vlastnímu robotovi se dá naprogramovat chování - útočit (= jít a střílet), bránit (= stát a střílet), obsazovat továrny, obsazovat základny, jít dopředu / dozadu určenou vzdálenost a pak se bránit nebo ničit továrny a základny (pokud má atomovku). Přitom se dá kterýkliv vlastní robot přepnout na "manuál" a ovládat ručně. Jednoduchá grafika, ale sqělý nápad.
Škoda že her s takovými nápady už dneska moc není. Ale možná to bude i tím, že jsme zmlsaní a že už tady skoro všechni aspoň jednou bylo ..
Ahoj, nakopiroval jsem ten map soubor do adresare, kde jsem hru zkompiloval. S tim jsem nakopiroval pro jistotu jeste adresare models, sound a textures. Bohuzel, chovani se zmenilo pouze v tom, ze ted me hra uvita efektnim logem a kdyz se pokusim hrat, tak mi hned stejnym efektem napise "GAME OVER". Kam se to ma vlastne nakopirovat? Nevyzaduje to nejake specialni adresare? Diky moc.
Cau, stahni si rpm. To rpm ma divne dependencies na sh takze bud root a pak ho nainstaluj takto:
rpm -i --nodeps netherearth-0.41-kuznecov1.i686.rpm
to by ti to melo nainstalovat. Potom staci pustit netherearth. Je to verze hry 0.41. Jediny hmatatelny rozdil oproti 0.51 jsem nasel akorat takovy, ze 0.51 ma bohatsi volbu stinu, etc. V tom rpm jsou i mapy a vsechno funguje tak jak ma. Jestli ti staci 0.41, tak prijemnou parbu!
Tak uz jsem na to prisel :-).
Zkopirovat http://www.braingames.getput.com/nether/sources-pavel.zip
Potom jeste http://www.braingames.getput.com/nether/netherearth051.zip (verze pro Windows). Oboje rozbalit. Prvni zkompilovat. Z druheho nakopirovat adresare textures, sound, models a maps do adresare, kde se nachazi zkompilovany a spustitelny nether_earth. Pak staci spustit (ti z vas, co maji KDE, tak pres artsdsp), nastavit a muzete hrat...
Na BonusWebu je o Nether Earth opravdu pekny clanek, ale ve skutecnosti ta hra graficky vypada o neco lepe nez na uvedenych screenshotech - nejaky hovadko (jak jinak to mam slusne rict) totiz na BonusWebu prevedlo puvodne osmibarevne obrazky do JPEGu (16mil barev) a ten je samozrejme diky DCT pekne "zasumel".
Jestli si dobre pamatuju, MESTO ROBOTU byla ceska textovka. Dokonce na jejim zaklade mela byt udelana nejaka soutez, kdy bude snad v TV oznameno heslo a lidi zacnou hrat - kdo bude driv na konci. Bylo to nekdy v roce 1988.
Jenze, jak uz to tak byva, heslo nebylo moc zabezpecene a na VS kolejich v Plzni jsme ho meli davno pred oficialnim zahajenim souteze. Co horsiho :-)) Jeste nez soutez zacala, byla hra disassemblovana a analyzovana...
Jojo, byly to krasne casy.
Jojo, "konvalinka" :-))
Sakra my mame pamet. Uplne me desi, ze uz je to tak davno. Ochrana toho hesla byla skutecne velmi naivni :-). Autor nepocital zjevne s tim, ze na kolejich, kde byli studenti technickych VS, je na kazdem druhem pokoji pomalu 24 hodin denne nazhavene ZX-Spectrum nebo Sharp MZ-800.... A ze ti studenti maji ve zvyku pomalu kazdej novej program prohnat hexaeditorem, disassemblerem a nejakym krokovacim monitorem :). Nekde byly i Amigy a Atari ST. IBM PC platforma - to byl naprosty outsider, ale jednou jsme ladili na posledni chvili semestralku na emulatoru XTcka, ktery bezel na Atari ST.
Docela by me zajimalo, jak to vypada na kolejich dnes...Skoda, ze jsme tenkrat nemeli Internet - o tom jsme pouze cetli. Vrcholem sitovani na kolejich byl seriovy prenos po dvoulince z pokoje do pokoje.
Offtopic, nostalgie mi ale nedala :-)
"Ochrana hesla" ve Meste robotu nebyla naivni. Heslo se pouzivalo jako klic pro desifrovani kodu programu. Na kazete jste dostal pouze zavadec a zasifrovany kod hry. Zavadec Vas uvital, zeptal se na heslo (sifrovaci klic), desifroval kod hry a predal mu rizeni.
Autori ovsem spachali usmevnou chybu: rozdistribuovali mezi lid kazetu s programem, ktery mel inicializovany buffer pro vstup hesla retezcem "KONVALINKA". Byl to shodou okolnosti korektni klic :-)
Vzhledem k tomu, ze bylo zvoleno slabe heslo, dokazu si predstavit uspesny brute-force slovnikovy utok i na tehdejsich osmibitech (spusteni desifrovaci rutiny a test na vyskyt delsiho ceskeho slova v desifrovanem produktu mohl byt otazkou nekolika vterin). Mozna ze pred predanim rizeni desifrovanemu kodu jeste probihal test na jeho spravnost -- vyuziti takoveho testu by utok jeste urychlilo.
Samotny disassembler by k tomu ale nestacil a v te dobe by byl veliky problem uz jen sehnat slovnik ceskych slov v elektronicke podobe...
Jestli si spravne pamatuju, sifrovano to bylo prostym XOR kratkeho hesla na kod hry, ve hre bylo dost textu . Pokud to tak skutecne bylo - ale algoritmus si nepamatuju - nebylo to nic neprekonatelneho.
Ano - heslo bylo videt nedopatrenim skutecne primo jako text, takze to ani nestalo za rec.
A vite, ze bych tu hru jeste vyhrabal ? Nebo si ten kod spoustece hry pamatujete ?