A nakoniec je tam niekde nieaky aktivny obcan ktory vytiahne s vrecka mobil spravy cvak cvak a skorej ako pan fotograf doostry a donastavuje , uz ma panko s mobilom "kvalitnu" (pre 89% populacie uplne prijatelna kvalita) fotku uz aj poslanu kamaratom. Ono je to pekne ta vata okolo fotiek a super drahe veci ale realita je taka ze dnes je taka zaplava informacii ze clovek venuje par sekund fotke a ide dalej.
Ony ty fotky z mobilu vypadají pěkně na šestipalcovém displeji (uznávám, že je to form factor, na kterém si to dnes většina lidí prohlíží), ale jak to člověk zobrazí na velkém displeji, tak tam najednou všechny ty chyby vyplují na povrch. Z fotky z mobilu si moc pěkné pozadí v počítači nebo velkoformátový výtisk neuděláte. Tam to pořád smysl má.
Dovolím si nesouhlasit, takhle jednoduché to fakt není. Tady neřešíme kvalitu (ta není v Megapixelech fotky) a barevnost fotky. Tady řešíme to, že za daných podmínek prostě mobilem nedostanete cvičenku do záběru a nebo nebude nijak ostrá, bude tam jen barevná šmouha, tady vám žádná AI mobilu nepomůže. Tahle představa je opravdu naivní a rád bych to zdůraznil. Opravdu jsem ti tohle myslel, ale realita je fakt někde jinde.
Budete-li mít možnost a zajímá vás to, vyzkoušejte to. Patrně nějakou fotku možná uděláte, ale rozhodně bude použitelný jen zlomek toho, co ve skutečnosti fotíte.
Takových "aktivních občanů s mobilem" jsem viděl více než dost a můžu potvrdit, že se velmi divili, jak jim to jde.
Tady nejde o to, jestli je ta fotka z mobilu opravdu přijatelně kvalitní. To samozřejmě není, ani za výborných podmínek není, a o halových sportech se nemá smysl vůbec bavit. Řeč byla o tom, že pro 90 procent běžné populace kvalitní jsou - a to je bohužel pravda. Většina lidí má fotky z mobilu za normu, protože kolem sebe prakticky nic jiného nevidí. Navíc si je většinou stejně prohlížejí zase na tom smartphonu, který sice technicky má 4K, ale z praktického hlediska je to stejný marketing jako počty pixelů mobilových snímačů. Takže když pak vidí fotku, která mezi tou záplavou "ha - cvak - rozeslat všem" produkce trochu vyčnívá, je to pro ně kvalitní fotka.
Může se nám to nelíbit, můžeme na to nadávat, ale bohužel to nezměníme.
Tady se trochu míjíme v tom, co je to kvalitní fotka. V TeamGymu je to fotka, kde vidíte cvičence na nářadí, třeba hlavou dolů s výrazem v obličeji a kolem stojící trenéry s napětím, jestli ho případně chytí. Pro standardní mobily je úspěch, pokud na fotce nějakého cvičence máte, prostě vám "nevyletí" ze záběru (než se mobil připraví k záběru, je cvičenec pryč). Lepší mobily vám cvičence v záběru zachytí a jen opravdu málokdy je vše plně zaostřeno (zmrazeno). To je to, o čem mluvím.
Nebavíme se o barvách, přepalech a o tom, jestli budete z fotky dělat obraz o velikosti 70x50 cm apod. To jde nějak korigovat. Bavíme se o fotce, na které je vidět to, co chcete vidět. Já osobně tvrdím, že za podmínek v hale, z hlediště a při přeskoku přes přeskokový stůl ve výšce 3 metry nad zemí neuděláte mobilem fotku, která bude ostrá (lépe řečeno zmrazená), bude mít rozostřené pozadí a cvičenec tam bude. To je mé vnímání toho, co je myšleno kvalitní fotkou z TeamGymového závodu.
A právě ty fotky ze stupňů vítězů budou leckdy kvalitnější a líbivější právě z toho mobilu. Ale při akčním focení to mobilem nedáte nebo alespoň ne tak často, jak byste potřebovali. Netvrdím, že je to nemožné, ale je to velmi obtížné. A o to jde.
Nebavíme se o technické kvalitě fotky, bavíme o kvalitě záběru na ní.
Obávm se, že jste úplně minul podstatu mého komentáře. Proto pořád vysvětlujete, proč fotka z mobilu nemůže být kvalitní, ale v tom s vámi naprosto souhlasím. Ale já jsem nepsal, jestli ta fotka je kvalitní nebo aspoň přijatelná. Není. Opakuji: není. Psal jsem o tom, že výrazné většině populace bude připadat dobrá prostě proto, že už mají tou záplavou mobilové produkce měřítko zkreslené natolik, že jim i ta fotka dobrá připadat bude, i když na ní nebude nic pořádně vidět. A u dětských soutěží je tu navíc efekt "to je naše X", kdy zejména rodiče a prarodiče mají tendenci zcela vypnout soudnost při posuzování fotografie, jakmile je na ní jejich dítě/vnouče. Opravdu je to často kulturní šok, když člověk, který se trochu amatérsky fotografii věnuje, zjistí, co je "normální člověk" schopen považovat za "dobrou fotku".