Vlákno názorů k článku Z praxe amatérského fotografa: fotíme gymnastické závody od Černín - Dobré odpoledne, pánové. Jako dlouholetý uživatel a fanda...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 12. 2022 15:05

    Černín

    Dobré odpoledne, pánové. Jako dlouholetý uživatel a fanda Pentaxu přispěju také se svou "troškou do mlýna".
    Začínal jsem s focením před dvaceti lety, kdy se začaly objevovat první amatérsky dostupné DSLR (což tehdy obnášelo cca 30000,- Kč za tělo se setovým objektivem :-). Tehdy byly na výběr v podstatě jen tři možnosti - Canon, Nikon a Pentax. Všechny tři značky nabízely amatérské DSLR obdobných parametrů (~6 MPix :-).

    Čím mě Pentax už tehdy zaujal na první pohled, byly dvě pro fotografa dost zásadní věci: hledáček a cena/výkon. Tam, kde C&N nabízeli "průhled poštovní známkou" a setové objektivy s třicet let starým designem (zkoušeli jste někdy peklo s polarizačním filtrem, když se vám předek objektivu po každém zaostření pootočí nebo zaostřit ručně na nekonečno na nekonečném ostřicím kroužku bez stupnice vzdálenosti, třeba při focení silvestrovského ohňostroje?), tam jsem si užíval pentahranol a poctivou konstrukci objektivů i v té nejnižší cenové třídě. Objektivy pro Pentax vyráběl kdekdo, takže s výběrem nebyl problém. A už tehdy bylo vidět, že zatímco duo CaNikon vyrábí foťáky "pro masy" - namiř, cvakni a hlavně nepřemýšlej nad tím, co a jak nastavit - Pentax je pro ty, kteří chtějí vědět, jak na to.

    Uplynulo spousta let, od *istDS jsem se přes K-20D dostal ke K-5 II. A hlavně fotil a fotil. Zjistil jsem, že pro většinu toho, co potřebuju, mi stačí asi tak tři objektivy. Protože se pohybuju v komunitě tanečníků historického tance, kde focení v interiérech obnáší především tmu a zase tmu, zjistil jsem, že potřebuju světelné objektivy. Takže přišla na řadu Sigma EX DG 24-70/2,8 a Tamron 70-200/2,8. Bohužel ani to někdy nestačilo, když strop pro APS-C je zhruba ISO 1600. Pak už je z toho šumový impresionismus, ať zvolíte jakoukoli značku.

    A tak přišlo první dilema. Na to, abych si koupil novou K-1 Mark II, jsem prostě neměl dost peněz. A kompletní rebrand by mě přišel na zhruba stejné peníze. Navíc jsem netušil, jestli případná investice vyváží to, co FF slibuje - pro mě tedy především možnost focení na vysoké ISO.

    Nakonec jsem zvolil "metodu postupných přískoků". Koupil jsem z durhé ruky Canon EOS 6D s EF 24-105/4 L, pak ještě 50/1,8 a SpeedLite 550EX, to celé během dvou měsíců cca za 25000,- Kč. A během několika dní jsem věděl, že ke "cropu" už se nevrátím. Nejen, že hledáček byl jako "v první řadě v kině" (a to jsem na K-5 II měl i očnicovou lupu), ale ISO 6400 bylo skvěle použitelné. A k tomu ještě 24-105 byla naprosto úžasná i na "plnou díru".

    Nakonec (mnozí z vás asi budou tlouct hlavou o zem a říkat si: "je to marný, je to marný, je to marný..." :-) jsem zůstal u Pentaxu. Koupil jsem se štěstím použitou K-1 ve výborném stavu, objektivy už FF mám a všechno do Canonu jsem opět prodal. A teď přichází "poučení z krizového vývoje". :-)

    Ta "odbočka" přes Canon mi ukázala následující silné i slabé stránky Pentaxu:

    Pro:

    1) Stabilizace snímače - pro mě vcelku zásadní výhoda; ať nasadím, co nasadím za sklo, bude stabilizované (o kolik jsou dražší třeba stabilizované L objektivy Canon, že).
    2) WR těla i objektivy (kromě DA-L, ale ty už se snad ani nevyrábějí); když mi na K-20D upadla zmrzlina, dodnes nezapomenu na nevěřícně zírajícího kolegu s Canonem, když jsem tělo s úsměvem strčil pod kohoutek.
    3) Výbava - poměr cena/výkon (WiFi, GPS, astrotracer atd.)
    4) Vynikající ergonomie. Když to srovnám s Canonem, nepotřebuju třeba na výměnu objektivů tři ruce nebo si nevyvracím ukazováček na horním rolleru; stejně tak můžu foťák zapnout jedním prstem a hned fotit.
    5) Na rozdíl od Canonu, kde tomu fyzicky brání konstrukce bajonetu EF/EF-S, lze použít i objektivy pro APS-C, při stále použitelném rozlišení 16 MPix.

    Proti:

    1) Asi nejzásadnější - autofokus; Canon EOS 6D ostřil bezchybně s L 24-105/4 v šeru při ISO 6400, K-1 má problém s rychlostí a co je horší, i konzistencí zaostření za stajných podmínek i s FA 50/1,4.
    2) Protože se Pentax stal okrajovou platformou, alespoň v Evropě, jsou k mání nové objektivy už pouze od Pentaxu (a ironií je, že jde většinou o rebrandované Tamrony s Pentax HD antireflexem). Stejně tak, jak už bylo zmíněno, nabídka bazarového vybavení je poměrně omezená, pokud pominu EBay, kde většina věcí je z Japonska, takže k ceně se připočte DPH a někdy i clo. A těžko si to sklo vyzkouším, musím doufat, že bude v pořádku, až přijde. Pokud budu chtít něco jako L-ková skla od Canonu, budu muset kupovat výhradně nová skla za opravdu dloooouhé peníze.

    Takže když to shrnu: Pentax má v některých oblastech poměrně zásadní nedostatky, ale za peníze, které do něj investujete, má pořád co nabídnout. Výstup z 36 MPix snímače je úchvatný a pokud nepotřebujete tisknout plakáty 75*50 nebo ještě větší, lze bez problémů provést zmenšení 4:1 i s případným lehkým ořezem a pořád jste na A4 s 300 dpi. Vysoká ISO jsou krásně čistá (snímač je tentýž jako u Nikonu D800/810).

    Kolegovi Sváťovi bych tedy doporučil jednoznačně přechod na FF. Pokud mu to finance dovolí, na K-1 II (kde je AF údajně vyrazně lepší), ale i ta K-1 udělá svou práci, pokud ji dostane do ruky zručný fotograf.

    P.S.: K Tamronu 70-200/2,8 mám i Tamron 1,4x AF extender. Když jdu fotit do přírody, na K-5 II, kterou jsem si nechal, je z ní skvělé kombo 150-420/4. :-)

    15. 12. 2022, 15:08 editováno autorem komentáře

  • 15. 12. 2022 15:47

    L.
    Stříbrný podporovatel

    A už tehdy bylo vidět, že zatímco duo CaNikon vyrábí foťáky "pro masy" - namiř, cvakni a hlavně nepřemýšlej nad tím, co a jak nastavit - Pentax je pro ty, kteří chtějí vědět, jak na to.

    Na generování takových nesmyslů máte u Pentaxu nějaké speciální kursy? Protože tohle je teda dost umění, vyplodit takový blábol :-D

    Pro Pentax

    Když srovnám se svojí dnes už dost letitou Z6:

    1) Stabiliizaci snímače mám

    2) WR těla a objektivy mám

    3) WiFi mám (používám velmi zřídka), GPS mám (nepoužívám), astro tracer (asi) nemám. BTW, docela by měl zajímalo, k čemu vám na focení historických tanců je :-D

    4) Vynikající ergonomii mám také :-)

    5) APS-C objektivy mohu používat. Jen mě trochu štve, že nová Z-ka už při jejich použití na APS-C přepnou nuceně, takže jsem nemohl dál používat 35mm f/1.8 APS-C co měl na FF pěknou "lomo" vinětaci.

    A jako bonus je to bezzrcadlovka, tedy mám k dispozici automatické ostření na oko / obličej (*), možnost prohlížet fotografie v hledáčku (na ostrém slunci k nezaplacení) a spolehlivé ostření při focení přes displej - nejsem limitován polohou foťáku u oka.

    Takže z proklamovaných výhod Pentaxu nezbylo při reálném porovnání prakticky nic :-)

    *) Celkově ostření bezzrcadlovek je někde úplně jinde; mě po přechodu kleslo procento špatně zaostřených fotografií na desetinu nebo ještě méně.

  • 15. 12. 2022 21:56

    Černín

    Dobrý večer,
    ad 1) Stabilizaci snímače zavedly Canon i Nikon až u bezzrcadlových systémů. Komu mirrorless z nějakého důvodu nevyhovuje, má prostě smůlu a kupuje stabilizované objektivy.
    ad 2) WR těla i objektivy jsou opět u C&N záležitostí minimálně poloprofi segmentu. Zkuste fotit v dešti s jejich consumer DSLR, moc vám asi nepoděkují (u Pentaxu mají WR i setové objektivy a nejlevnejší APS-C tělo, dnes tedy K-70).
    ad 3) Nefotím jen historické tance. Astro jsem dosud fotit nemohl, protože namám paralaktickou montáž. Teď mi stačí obyčejný stativ.
    ad 4) Z6 jsem nikdy v ruce neměl, takže nemohu posoudit. U 6D jsem potřeboval na prosté sundání objektivu tři ruce, protože z nějakého důvodu jakýsi ingenieur usoudil, že je lepší mít tlačítko odjištění bajonetu na opačné straně, než ruku, kterou držíte foťák.
    ad 5) Opět - řeč byla o DSLR.

    Ad bonus - ano, ostření přímo na čip je bezesporu mnohem přesnější, protože odpadá případná nepřesná kalibrace dvou rozdílných optických drah. Nicméně, jak už jsem psal, třeba pro mne je optický hledáček zásadní. Na tom se asi neshodneme, je to o osobních preferencích. :-)
    Pokud bych z nějakého důvodu Pentax prodával, vím, že si nekoupím mirrorless. A DSLR tu s námi budou ještě dlouho.

  • 15. 12. 2022 23:05

    pdm

    Co se ostření týká, K-1 II s 24-70 mi funguje perfektně, po krátké době jsem se i odnaučil zvyk získaný z K-5 kontrolovat, jestli je zaostřeno opravdu tam, kde bylo signalizováno. Stejně tak nemám potíže se dvěma staršími levnými zoom objektivy od Pentaxu. Nekonzistencí trpí akorát Sigma macro, občas je při focení na střední vzdálenosti mírně (ale viditelně) mimo, možná kvůli tomu že coby makroobjektiv má mezi nekonečnem a bližšími vzdálenostmi velmi krátký chod. Ostatní objektivy mám s ručním ostřením, signalizace v hledáčku, snap focus i focus peaking s nimi fungují líp než mé oči :-).