Nechci rejpat, ale tomu se říká znovu objevovat kolo. Navíc poměrně dost chybně a těžkopádně. Pentax kdysi něco znamenal, ale profi fotografové volí Canon, Nikon nebo posledních cca 10 let Sony, ale nikdy nic jiného. Překvapuje mě, jak je to vaše vybavení špatné a současně předražené (přiznám se, že s Pentaxem jsem fotila jednou a byl to hrozný zážitek, sama mám už dost dlouho Canon 7D mk II + EF 24-70 f/4 L IS, EF 50 f/1.8, EF 70-300 f/3.5-5.6 IS - ten budu hodně brzo měnit za EF 70-200 f/4 L a Tokina 12-24 f/4, kromě pevné "padesátky" je všechno stabilizované). Fotím divadlo i sport (většinou venku, ale někdy i v hale, hlavně "koníky") a nikdy by mě ani nenapadlo fotit na automatický režim, vlastně ani nevím, jestli 7D nějaký má, převážně fotím na prioritu clony a sport na prioritu času. Vzhledem k tomu, že nemám žádnou pofidérní značku, můžu si dovolit použít klidně i ISO 16000 (maximum co můžu použít je tuším 56000 a i to je při troše snahy použitelné). Canon má stabilizaci použitelnou i na pohyb a velká výhoda je, že není stabilizovaný čip, ale stabilizace je na objektivu, tudíž je podstatně účinnější (oproti stabilizaci na čipu dokáže přidat další 2 EV).
Jinak tedy odpad 80 fotek ze sta, asi jste opravdu špičkový fotograf s darem od Boha, něco na úrovni Honzy Saudka a nebo jste jak vy tak vaši zákazníci dost nenároční. (nejen) Já při běžném focení na divadle nebo v hale mám z tisícovky cvaků použitelných třeba 30. Použitelných ve smyslu, že bych se nestyděla je publikovat. A zeptejte se libovolného profi fotografa (profi ve smyslu, že má placené zakázky a uživí ho to), jaký má odpad.
Mimochodem poměrně dost dokáže zachránit RAW, hlavně co se týče šumu, ale ani ten není všemocný a když holt máte zašuměný Pentax, tak nepomůže ani zázrak, jedině výměna za Canon, Nikon nebo Sony.
Každopádně držím palce, ať se vám daří a ať vás to baví. Dobré světlo!
Hergot fix nedá mi to nereagovat, protože takhle mě to připadá, že jste přesně ta dogmatická náboženská Canon-fanatička, o kterých jsem psal.
Jako kdyby na světě nebylo nic lepšího než L-kový skla od Canonu? Opak je pravdou, u Tamronu, Sigmy i jinde člověk dnes uloví skla, která jsou lepší a přitom levnější. Vy chcete Svatoplukovi radit, přitom máte jako nejširší ff 24mm sklo na 1,6× crop APSC snímači, tedy efektivně ~38mm ohnisko? Fakt? Navíc se světelností f/4? Opět: na 1,6× cropu? Navíc na Canon snímači, který se ví, že není v APS-C nijaký zázrak a vy přesto máte potřebu se vymezovat vůči šumu u Pentaxu? Kdy jste naposledy měla možnost si něco Pentaxího osahat a opravdu porovnat?
Hlásat dnes, že absence stabilizace posuvem snímače je velká výhoda, to snad nelze označit za nic jiného než prosté diletantství. Ale dobrá, asi proto, že je absence tak velká výhoda, to postupně prakticky všichni implementovali ... a srovnali tak krok s Pentaxem a Olympusem žejo.
Kdyby tuhle moji reakci náhodou četl někdo s odstupem doby, tak reaguji proto, že po Svatoplukově prvním dílu se na něj strhla nemístná kritika převážně C-N fanatiků, na kterou jsem před pár dny od tohoto druhého dílu reagoval: https://www.root.cz/clanky/ke-vztahu-fotografie-a-open-source/
Dogma "profík používá C nebo N" je jen stupidní středověké dogma. Nic víc. Ale to by chtělo mít trochu větší přehled než "mám profi tělo C a L-kový skla a tak jsem nejchytřejší pod Sluncem".
Přát dobré světlo nebudu, neb jak říkával Sudek, se světlem umí fotit každej, bez světla je to umění.