Myslím, že se autor dotýká dvou zajímavých skutečností.
Za prvé: Nástroj zkoumání do značné míry ovlivňuje, k jakým závěrům dojdu. Je zákonité, že pokud ke zkoumání lidského vnímání používám počítač, dospěju časem k závěru, že se mozek podobá počítači. Je to velmi sugestivní - stačí, aby se mi povedlo lidské vnímání počítačem trochu nasimulovat. Nejsem si jist, zda si toto autor uvědomuje.
Za druhé: Nástroj zkoumání reálně ovlivňuje toho, kdo jej používá. Čili pokud budu používat počítač, začnu se mu sám trochu podobat. Programátoří si mohou například všimnout, jak se jejich myšlení algoritmizuje. Toto autor reflektuje, když popisuje, jak se mu vlivem experimentů změnilo vnímání.
Klíčové je si uvědomit, že v obou případech docházík redukci - v přápadě prvním k redukcionalistickému popisu skutečnosti a v případě k redukci vlastních schopností (jednostrannost).
Problém současného poznání je v tom, že tato redukce není reflektována. Redukované poznání a redukované schopnosti jsou považovány za vše, k čemu lze dospět. Nicméně je na každém, co na sebe nechá působit a jaké redukci se podrobí.
Ještě dvě poznámky:
Došel jsem k názoru, že mozek je rozhraním mezi mystickým světem vnitřních prožitků a vědecky testovatelnou objektivní realitou.
Ano, v člověku bude něco, co mu umožňuje spojit vnitřní (subjektivní) s vnějším (objektivním). Nevím, zda to je mozek. Mohlo by to být spíš myšlení přičemž myšlení je míněno v širokém smyslu slova (myšlení může být různého druhu - analytické, sociální, umělecké, vizuální, hudební...). Není od věci se podívat, co o tom mínili různí lidé v historii.
Mozek, tuto hračku pro intelektuály, nosíme stále s sebou a můžeme na jeho vizuálním systému kdykoliv provádět experimenty (...) Myslel jsem si, že takový efekt může nastat pouze po požití drog, ale já žádné drogy nepožil – pouhé hraní si s tímto softwarem zřejmě dokáže mozek ovlivnit (...)
Souvislost s drogami je na místě. Drogy také "přeprogramují" naše myšlení a v důsledku i vnímání (co zvnějšku vstupuje dovnitř a jak to zpracuji). Změna je to minimálně dočasná. Otázka je, jaké charakteru tato změna je, jak je trvalá a zda člověka mimo drog nemohou i takovéto "neškodné" experimenty poškodit. A to zejména při dlouhodobém vystavení se těmto vlivům, například v zaměstnání.
Tato diskuze mi připoměla povídky "comp.basilisk FAQ", "BLIT" a "Different Kinds of Darkness"od Davida Langforda.
Je to sice sci-fi, ale poměrně k tématu - simulace mozku, zpracování obrazu zrakem a možné důsledky. Nerad bych tu prozradil zápletku :-).
Dvě z nich jsou dostupné online:
http://www.ansible.co.uk/writing/c-b-faq.html
http://www.infinityplus.co.uk/stories/blit.htm
Třetí jako kniha:
http://www.amazon.com/Different-Kinds-Darkness-David-Langford/dp/1592241220
"Je zákonité..." mohl by Ondřej Němeček laskavě uvést nějaký příklad? Přiznám se, že já v mládí hodně věcí zkoumal mikroskopem a nejsem schopen si představit, jak to ovlivnilo moje vnímámí podobnosti mezi hmyzem a mikroskopem.
Úvahy o vzájemném ovlivňování subjektu a objektu pozorování jsou zajímavé, ale myslím, že autor komentáře by si měl uvědomit, že velmi mnoho těch jednostranných redukcí bylo učiněno zcela vědomě... říká se tomu tuším abstrakce.
No u hmyzu a mikroskopu by ovlivnění spočívalo například v jednostranném zaměření se na tělesnou schránku. Mikroskop je z hmoty a vidí hmotu, budete považovat hmyz výhradně za určitý druh materie. Ostatně je zajímavé sledovat, jak se změnil charakter poznání od rozšíření mikroskopu.
Předčasně nebo nevhodně použitá abstrakce je skutečný problém. Například při výuce fyziky by nikdy neměla simulace nahrazovat experiment - při reálném experimentu je stále šance, že si někdo všimne něčeho zajímavého a případně i úplně nového. Naproti tomu u simulace přichází do styku jen s abstrakcí a skrytými předpoklady těch, kdo simulaci dělali. Je to stejný rozdíl jako zakládat na cizích zdrojích ("opsat učebnici") versus udělat vlastní výzkum ("napsat učebnici"). Jako zprostředkovaná versus vlastní zkušenost.
Čili pokud je redukce skutečně vědomá, není na překážku. Problém ale je, pokud se pak závěry z redukce vztáhnou na celek. Což se dělá zhusta a v článku se to vyskytuje hned v nadpisu, který připodobňuje mozek k počítači.
Díky a je to hodně zajímavé. Přiznám se, že v roce kdy jsme oslavili 100 let výročí narození Alana Turinga si myslím, že upozornění na podobnost mozku a počítače není nikdy dost.
Samozřejmě, že tento článek není není objevný a nový je spíš v tom, že známé věci podoává trochu jinou formou.
Co se týče simulace a experimentu... ehm... ehm... myslím, že velmi často se experimenty dělají za účelem ověření nějaké skutečnosti. Nejsem si proto jistý, zda to co probíhá během výuky fyziky ve všech třech stupních vzdělávání jsou "experimenty". Ale to je samozřjemě spíš takové slovíčkaření.
Jinými slovy, abych tedy nechodil dlouho kolem horké kaše:Vy si myslíte, že procesy které probíhají v řetězci oko - mozek nelze modelovat?
upozornění na podobnost mozku a počítače není nikdy dost
Že je podobný počítači neznamená že je počítačem.
Co se týče simulace a experimentu...
Mám na mysli pozorování jevu. Může ale také nemusí jít o verifikaci hypotézy.
Abych tedy nechodil dlouho kolem horké kaše:Vy si myslíte, že procesy které probíhají v řetězci oko - mozek nelze modelovat?
To je naprosto klíčová otázka. Můžete právě modelovat jen procesy a to navíc takové, kde máte definované vstupy a výstupy. Definujte mi vstupy a výstupy v řetězci oko - mozek a já odpovím.
Vstupy: Elektromagnetické vlnění
Výstupy: Informace? (Například rozhodnutí o pravdivosti výroku: "Jde o náhodný signál (=šum) nebo v něm jde pozorovat nějaké hrany)?
(Mimochodem v této souvislosti jsou podle mne také zajímavé úvahy o optickém přenosu informace, například formou psaného textu... a pak takové ty experimenty, co dělá například Captcha http://www.google.com/recaptcha/learnmore)
Jinak... když už má Turing to jubileum :-). Myslíte, že by se dalo říct, že je lidský mozek Turing ekvivalentní? (já doufám, že ano).
Omlouvám se, ale snažím se být hodně stručný, protože zrovna informatice moc nerozumím. Trochu jsem se ale zabýval teorií umění a teorií vědecké práce.
Pokud pomineme všechny vedlejší efekty vnímání (například prožitky s ním spojené) a redukujeme skutečnost pouze na rozhodnutí o viditelnosti hran, pak je zajisté možné proces vnímání s uvedenými vstupy a výstupy _modelovat_, tj. dostat na stejný vstup adekvátní výstup. To ovšem neznamená, že tento proces dokážeme _reprodukovat_. Dokážeme vyrobit robota, nikoli člověka. Tedy - dokážeme vyrobit něco, co se člověku vnějšími projevy podobá.
Moje osobní stanovisko je však takové, že jde především o to, co člověk dokáže narozdíl od strojů - tedy čím se od strojů odlišuje (a od rostlin a zvířat). Tyto aspekty člověka je možno rozvíjet. A jimi by se měl člověk nechat inspirovat, pokud chce člověkem zůstat. Nikoli se inspirovat podobností se stroji. Protože nikde není dáno, že by člověk o své lidství nemohl přijít. A tento zájem o člověka je podle mého názoru ústředním tématem umění, byť v v mnoha variacích. Své stanovisko uvádím, aby bylo jasné, jaký pohled v debatě zastupuji.
Proto je pro mě důležité si uvědomit, jak na mě působí nástroj, se kterým zacházím.
K otázce ohledně mozku - já sám nelokalizuju všechny duševní schopnosti pouze do mozku. Mohu však odpovědět tím, že považuji člověka za nadřazeného strojům a tudíž i jejich schopnostem.
Znáte tuto knihu? Doporučuji.
http://www.kosmas.cz/knihy/131163/mysl-a-priroda-nezbytna-jednota/
co člověk dokáže narozdíl od strojů - tedy čím se od strojů odlišuje (a od rostlin a zvířat)
Mohl byste prosim uvest co clovek dokaze a rostliny, zvirata ani stroje nedokazou? (stroje berte jako co dokazou v principu, s dostatkem pameti a vykonu CPU, tedy jako podle libosti rychly Turinguv stroj, napriklad)
Nevykladejte si to jako rejpani, jen me zajima presneji Vas nazor.
Dekuji.
Přidávám se k předchozímu dotazu (a to jsem prosím katolík :-))). Jinak samozřejmě respektuji vaše názory a postoje, ale myslel jsem si, že tady se bavíme o vytváření ověřitelných modelů reality. (A tedy o tvrzeních, o jejichž pravdivosti lze rozhodnout právě bez přihlédnutí k tomu, kdo je vyslovil).
Díky za knížku kouknu na to.
Ohledně výlučnosti člověka mě napadá tato odpověď: představte si nebo lépe si vyzkoušejte žít místo se svojí ženou popořadě se strojem, rostlinou a zvířetem. Dělejte si poznámky - zjistíte, čeho se vám dostalo a co vám naopak scházelo. Pak si představte, že vaše děti vychovává místo vás stroj, rostlina a zvíře. Zaznamenejte si, jaké pocity tuto představu doprovázejí a jak o tom smýšlíte. Pak budete znát část odpovědi...
Částečně si myslím, že jde jednoduše o otázku rozdílu mezi světovými říšemi (minerální, rostlinnou, zvířecí a lidskou, pro říši techniky nemáme obvykle pojem). Asi nepřekvapím, když řeknu, že rostlina především roste, zvíře roste a prožívá (proto si pořizujeme domácí miláčky), člověk roste, prožívá a navíc se může nad okamžitý prožitek občas i povznést (ovládnout pud) a prožitek povznést k citu a déle může člověk myslet. Stroj neumí z uvedeného vlastně nic - stroj umí hlavně opakovat člověkem daný vzor. Řečené je trochu schematické a neúplné, nemáme ujasněné pojmy ale lepší něco než nic.
Pak se ale dá taky říct, že rostlina, zvíře či stroj prostě nemohou být lidmi. Takže jsme u otázky - co je vlastně člověk. To je jádro věci. Co dělá člověka člověkem. Zde mne napadá, že někteří lidé působí jako vzor, určitý ideál. Vezměme některé z nich, prozkoumejme jejich životopisy a hledejme, co je dělá ryzejšími lidmi. Dějme to takto soustavně určitou dobu a budeme vědět více o tom, co je člověk. Podobně to můžeme udělat i s opačným připadem - zabývat se lidmi, kteří jsou nelidští a říci si, co z lidství ztratili.
No ano, je pravda, že spolehnout se na to, že: "mluví = myslí = je to člověk" asi není úplně chytré, když třeba ke křesťanům mluví mimo jiné duch svatý (tedy z definice nehmotná entita). Nebo třeba hořící křoví :-).
Třeba s Turingem jsem nemluvil nikdy a upřímně řečeno, ani nevím, zda bych chtěl. Někteří lidé té doby si zřejmě mysleli, že člověk není, podle těch pokusů co na něm dělali (sorry, za tu vsuvku, ale jako podporovatel A.I. nemůžu jinak :-)
Rád bych tedy připomněl že i "stroj" umí generovat výstupy na základě (m.j.) lidského vstupu. (A tedy například odpovědět na dotaz "Kolikátého dnes je?", "Co máme dnes v plánu?", "Bílé nebo černé?", atd.). Turing pak z toho vyvodil zajímavé věci, z nichž mě docela zaujala myšlenka, že pokud umí myslet člověk, mohou stroje taky.(http://loebner.net/Prizef/TuringArticle.html).
A protože se zabývám srovnáváním různých strategií, přemýšlím nad tím, co se mi děje v hlavě když hraju např. šachy a co se tam děje protivníkovi (bez ohledu na to, zda je to žena, dítě, stroj, či zvíře). Podle mne třeba win-win strategii ani jinak nejde najít (a i tu je třeba někdy najít velmi rychle, například, pokud by jeden hrál šachy s kosatkou dravou:-).
Takže mi vůbec nevadí číst články, kde se srovnávají modely toho co si myslíme, že dělá náš mozek a toho co víme, že dělá soustava např: data - algoritmus - počítač - monitor - oko. Ona taková LEDka taky není úplně jednoduchá součástka... :-)
Jinak k té strojové výchově... nevím zda neznáte tuhle knížku: http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Age ? Mi to příšlo celkem zábavné a snad mě něco i ovlivnilo, ohledně výchovy... ale samozřejmě je to sci-fi, není to učebnice pedagogiky :-)
Rád bych tedy připomněl že i "stroj" umí generovat výstupy na základě (m.j.) lidského vstupu (...)
Ano, naprosto souhlasím. Ostatně uvedl jsem, že dokážeme lidské procesy simulovat, nikoli však reprodukovat. Vstupy a výstupy budou stejné, ale nepůjde o člověka. Tvrdím totiž, že člověk a stroj patří do jiné říše - a ačkoli může člověk klesnout na úroveň stroje nebo se může pokoušet vyzvednout stroj na lidskou úroveň, přesto nebude stroj a člověk to samé.
Tolik tvrzení. Jaké jsou důkazy? Především stroje vytvořil člověk, nikoli naopak. Za druhé mohu pozorovat, jaké děje ve společnosti jsou více strojové a jaké jsou více lidské a posoudit, které z nich považuji za hodné člověka. To bude pochopitelně zhodocení vycházející z mého subjektu a z mého subjektivního chápání světa. Tím se dostávám k třetímu a nejdůležitějšímu aspektu této věci: Jde zároveň o věc osobního rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že každý člověk spoluvytváří, co člověk vlastně je (aspekt svobody člověka), mohu se čistě individuálně rozhodnout, že nechci v sobě vytvářet člověka, který je strojem. Pak se stávám sám důkazem.
V určitém umělém (redukcionalistickém) experimentu nemusím stroj skutečně od člověka rozpoznat. V reálném životě jej však poznám. Jak jsem naznačil jinde, je napříkald rozdíl v tom žít se strojem nebo žít se ženou. Nebo naopak někdy potkám člověka, který do svého charakteru přijal hodně strojových rysů a také to poznám.
Přičítáte strojům napříkald i duševní a duchovní rysy? Má podle vás stroj duševní a duchovní existenci - na stejné úrovni jako člověk?
„V reálném životě jej však poznám.“
Jak? Když se bude navenek projevovat stejně jako člověk.
„Přičítáte strojům napříkald i duševní a duchovní rysy?“
Ne; nepřičítám je však ani lidem (jinak: co jsou podle vás „duševní a duchovní rysy“, ať se nebavíme jeden o koze a druhý o voze?)
„Má podle vás stroj duševní a duchovní existenci - na stejné úrovni jako člověk?“
Ano (oba v prvním přiblížení žádnou, jinak záleží na definici - vizte výše).
Jak? Když se bude navenek projevovat stejně jako člověk.
To jsem již řekl - udělějte pokus a žijte místo své ženy se strojem, rostlinou a zvířetem. Zde uvidíte, jaký je rozdíl mezi realitou a abstraktním předpokladem, že se stroj může ve všech ohledech projevovat jako člověk a že tudíž bude od stroje neroznatelný.
duševní a duchovní rysy (...) nepřičítám je ani lidem (jinak: co jsou podle vás „duševní a duchovní rysy“, ať se nebavíme jeden o koze a druhý o voze?)
Duševní život jsou napříkad radost, smutek, vztek, údiv (pocitový život, emoce), do duchovního života spadá například inspirace, intuice, myšlení, vlastní individualita a schopnost vnímat individualitu druhého člověka.
V obou případech půjde zřejmě o neúplný výčet.
Má podle vás stroj duševní a duchovní existenci - na stejné úrovni jako člověk? - Ano (oba v prvním přiblížení žádnou, jinak záleží na definici - vizte výše).
Pokud přijmeme moje pojetí těch pojmů - má stroj uvedené schopnosti?
To jsem již řekl - udělějte pokus a žijte místo své ženy se strojem, rostlinou a zvířetem.
Tento pokus ale nemuze rozhodnout zda JE MOZNE VYROBIT stroj u ktereho to nepoznate. Tim jen zjistite, ze kdyz budete zit misto se zenou napriklad s parnim strojem,tak rozdil nejspis velice rychle poznate. O puvodni otazce to nerika nic.
Otazka se vlastne dotyka toho co povazujete za stroj. Musi to byt vyrobeno z `anorganickych materialu'?, clovekem? jinym strojem? musi to pracovat deterministicky? nemuze byt cely casoprostor vlastne taky stroj?
Vsiml jsem si ze velmi ostre oddelujete `rise' -- rostlinnou, zivocisnou, nezivou prirodu, atd.
Podle me to je pozustatek od starych filosofu, kteri se snazili zavest skatulky aby se jim o svete snadneji mluvilo. Neni to ale nic skutecneho, co by v prirode opravdu existovalo jako pevna hranice, napriklad jako ze na rostliny by se vztahovaly jine fyzikalni zakony nez na zivocichy. Proto mi argumentace s pouzitim skatulek prijde dost slaba.
Kdyby nekdo vyrobil kopii vasi zeny (atom po atomu -- zapomenme ted na chvili na princip neurcitosti a fakt ze nelze kopirovat kvantovy stav -- proste by to byla z tohoto pohledu ne uplne presna kopie), povazoval byste ji za stroj?
Nyni jsou 2 moznosti.
(a) na kvantovych jevech nezalezi: pak to co jste vyrobil by melo mit presne vsechny vlastnosti vasi zeny (i jeji vnitrni prozivani) a tedy pokud byste trval na tom ze je to stroj, pak by strojem mela byt i vase zena.
(b) na kvantovych stavech zalezi: pak by bylo mozne poznat nejaky rozdil -- treba by ji nefugoval mozek v nejakem smeru, mozna by nebyla schopna uceni nebo neceho jineho.
Je jeste jeden experiment kde byste mohl poznat jak to je. Kdybyste si nechal uplodovat mozek do simulatoru (dnes napr. pocitac Titan ma uz zhruba polovicni vykon, ktery se odhaduje ze je k tomu potreba). Simulator je pochopitelne stroj, simuluje vas mozek na urovni synapsi a segmentu axonovych a dendritovych vlaken, simuluje i ruzne koncentrace hormonu v krvi a jejich vliv na cinnost neuronu, aktivitu genu pro vyrobu neurostransmiteru a nakonec simuluje i vase telo v prostoru, sireni svetla do vasi simulovanych oci, dotyky a vse co je treba aby simulovanemu cloveku prislo ze napriklad sedi nekde v mistnosti.
Kdyby jste (ani po dlouhe dobe) nepoznal ze jste v simulatoru (a pak vam to rekli) tak budete vedet, ze mysl cloveka je stroj.
Obecne se tyhle debaty podle druhu vzdelani diskutujicich vzdycky nakonec stoci k nabozenstvi nebo k tomu zda-li je vesmir rekurzivne axiomatizovatelny.
Je zajimave ze ani mezi fyziky zde nepanuje shoda, napriklad R. Penrose si mysli ze takovato simulace nebude fungovat a zakony vesmiru jsou nerekurzivni (tj. fyzikalnich zakonu je nekonecne mnoho a ani nelze napsat program (pro turinguv stroj), ktery by jeden zakon po druhem vypisoval), cimz 'vysvetluje' jevy jako vedomi. Jeho kamarad S. Hawking si mysli opak.
To jsem již řekl - udělějte pokus a žijte místo své ženy se strojem, rostlinou a zvířetem. (...) Tento pokus ale nemuze rozhodnout zda JE MOZNE VYROBIT stroj u ktereho to nepoznate.
Zabývám se současnými stroji a jejich vlivem na současného člověka. A to z toho důvodu, že budoucnost člověka se utváří teď. Za druhé jsem toho názoru, že i ze současných strojů lze usuzovat na kvalitu stojů obecně.
Vsiml jsem si ze velmi ostre oddelujete `rise' -- rostlinnou, zivocisnou, nezivou prirodu, atd. Podle me to je pozustatek od starych filosofu, kteri se snazili zavest skatulky aby se jim o svete snadneji mluvilo.
Pokud nejsou hranice mezi říšemi zcela ostré, není to důvod rezignovat na hledání jejich kvalitativních rysů a vztahů mezi nimi. Každý zemědělec potvrdí, že je rozdíl mezi tím chovat koně a pestovat pšenici! I sloveso je jiné - chovat/pěstovat. Že dnes ledaskdo řekně "pěstovat koně" svědčí o ztrátě zkušenosti s říšemi. V tomto ohledu byli staří filosofové pravděpodobně soudnější než my.
Myslím že přehnaně neškatulkuju, ostatně v jiných příspěvcích například ríkám, že člověk může zezvířečtět nebo zvíře pod vlivem člověka zkulturnět. Dále říkám, že je rozdíl mezi studenokrevnými a teplokrevnými živočichy, hmyz a primitivnější živočichové také budou asi blíže rostlinám a určitě netvrdím, že mají duševní život. Je pravda, že bych na to měl upozornit.
Kdyby nekdo vyrobil kopii vasi zeny (atom po atomu -- zapomenme ted na chvili na princip neurcitosti a fakt ze nelze kopirovat kvantovy stav -- proste by to byla z tohoto pohledu ne uplne presna kopie), povazoval byste ji za stroj?
Záleží, zda tato kopie byla schopna se stát příbytkem pro duši. A jaká by tato duše byla.
Nyni jsou 2 moznosti.
(a) na kvantovych jevech nezalezi
(b) na kvantovych stavech zalezi
V tomto ohledu doufám, že na kvantových jevech záleží. Vzniká tu prostor na něco nečekaného - řekněme inspiraci.
Je jeste jeden experiment kde byste mohl poznat jak to je. Kdybyste si nechal uplodovat mozek do simulatoru (...) Obecne se tyhle debaty podle druhu vzdelani diskutujicich vzdycky nakonec stoci k nabozenstvi nebo k tomu zda-li je vesmir rekurzivne axiomatizovatelny. (...) Je zajimave ze ani mezi fyziky zde nepanuje shoda, napriklad R. Penrose si mysli ze takovato simulace nebude fungovat a zakony vesmiru jsou nerekurzivni (tj. fyzikalnich zakonu je nekonecne mnoho a ani nelze napsat program (pro turinguv stroj), ktery by jeden zakon po druhem vypisoval), cimz 'vysvetluje' jevy jako vedomi. Jeho kamarad S. Hawking si mysli opak.
Co k tomu říct. Možná to, co jsem už vyjádřil v příspěvku jinde. Podle mého přesvědčení nejde jen o objektivní poznání - jde mi o věc rozhodnutí. Věřím, že člověk (a celý vesmír) se vyvíjí a navíc že člově může ovlivňovat, kam minimálně jeho vývoj směřuje. Takže se mohu rozhodnout, že chci být člověkem, kterého nepůjde simulovat a který nebude podobný strojům. Někdo jiný se řeba rozhodne, že se strojům podobat chce - a asi se mu to podaří. Vyhnáním z ráje dostal člověk svobodu se sebou nakládat jak uzná za vhodné. Tak tuto možnost rozhodnutí o sobě pojímá bible. Čili je mi bližšší R. Penrose.
„Zabývám se současnými stroji a jejich vlivem na současného člověka. A to z toho důvodu, že budoucnost člověka se utváří teď.“
V současnosti na to nemáme výkon. Před 100 lety jsme měli výkon logaritmického pravítka a nešlo simulovat šíření vlnění v krystalech.
„Každý zemědělec potvrdí, že je rozdíl mezi tím chovat koně a pestovat pšenici! I sloveso je jiné - chovat/pěstovat. Že dnes ledaskdo řekně "pěstovat koně" svědčí o ztrátě zkušenosti s říšemi. V tomto ohledu byli staří filosofové pravděpodobně soudnější než my.“
Ano, a taky je jiné chovat delfíny a chovat psy. Hmm.
„Záleží, zda tato kopie byla schopna se stát příbytkem pro duši. A jaká by tato duše byla.“
Co je duše?
„Věřím, že člověk (a celý vesmír) se vyvíjí a navíc že člově může ovlivňovat, kam minimálně jeho vývoj směřuje.“
OK, nedokazatelná víra (obdobně jako je nedokazatelný opak, ke kterému se přikláním já).
„Takže se mohu rozhodnout, že chci být člověkem, kterého nepůjde simulovat a který nebude podobný strojům.“
To nevyplývá. Nemůžete se rozhodnout, že budete člověkem, který bude umět létat nadsvětelnou rychlostí nebo žít bez kyslíku.
„Zde uvidíte, jaký je rozdíl mezi realitou a abstraktním předpokladem, že se stroj může ve všech ohledech projevovat jako člověk a že tudíž bude od stroje neroznatelný.“
Můžete mi prosím dát pár příkladů, na čem si toho všimnu? Fakt mě nic nenapadá.
„Duševní život jsou napříkad radost, smutek, vztek, údiv (pocitový život, emoce)“
Hurá, můj IRC bot má duševní život!
„do duchovního života spadá například inspirace, intuice, myšlení, vlastní individualita a schopnost vnímat individualitu druhého člověka.“
V duchovním už trošku pokulhává :-/. No ale co, třeba se to spraví, až si koupím Watsona.
(ne, vážně, proč by tyhle vlastnosti měli mít jenom lidé? a mají je mít jenom lidé vzniklí „klasickým“ způsobem, člověk vzešlý z embrya orangutana s jádrem vyměněným za jádro z člověka, …?)
Skutečně vřele doporučuji přečíst si toho Turinga. Alespoň první větu :-).
(http://loebner.net/Prizef/TuringArticle.html).
Přijde mi trošku divné znovu řešit problém, který už byl jednou vyřešen bez alespoň základní kritiky toho prvního řešení, takže se omlouvám, ale do diskuse už asi nebudu mnoho zasahovat.
Ale díky za možnost připomenout si toho jubilanta (a taky tenhle film: http://www.youtube.com/watch?v=sqS83f-NUww).
Přeji krásný mezinárodní den tolerance,
David
PS: http://www.youtube.com/watch?v=i1uKWMWsvYk :-)
(1) Má podle Vás duchovní a duševní existenci třeba želva? (předpokládám, že to jsou různé pojmy a že odpověď zní Ne a Ano).
(2) Celý lidský život je založen na abstrakcích (koneckonců, abych se držel tématu článku, tak třeba viditelné světlo je pouze kolem 44% slunečního záření). Tyto abstrakce jsou však velmi efektivní v kompresi komplexní reality do poměrně mála údajů, které umožňují člověku velmi (komfortně:-) přežívat.
(3) Je to možná trochu intimní otázka, ale je podle Vás člověk zvíře? (Upozorňuji na to, že já jsem katolík a věřím tomu - v souladu s učením církve, že člověk zvíře je - ale má ještě nějaké jiné vlastniosti).
(4) Z tohoto úhlu pohledu je mi skutečně jedno, zda procesy o kterých se tu bavíme, probíhají v mašince, zvířeti, lidské hlavě nebo se o nich pouze bavíme. Jsou to pouze námi vytvořené modely reality, kterou (dle mého názoru) není možné objektivně zcela uchpit.
(5) Pokud se Vám to v tom Vašem ("neredukcionalistickém") světě povedlo, gratuluji k nalezení Teorie všeho.
(6) I přesto upozorňuji, že většinou vědecké komunity uznávaný přístup nutí vytvářet POUZE falzifikovatelné hypotézy a s napjetím očekávat jejich empirické vyvrácení. Můžeme dokonce za tímto účelem navrhovat i různé experimenty, (které vždy budou od určitých faktů abstrahovat).
(7) Četl jste toho Turinga?
Bude to delší příspěvek - nedaří se mi to v rychlosti popsat úsporněji. K vašim poznámkám:
(1) Má podle Vás duchovní a duševní existenci třeba želva? (předpokládám, že to jsou různé pojmy a že odpověď zní Ne a Ano).
Ano, v obrysech jste mému názoru porozumněl. Měl bych to ještě upřesnit:
Jako individuální jedinec mají zvířata duševní existenci - lze ověřit pozorováním jejich pocitového života. Želva je studenokrevný živočich a jako jedinec příliš bujný pocitový život nemá :-) v porovnání třeba se psem, který je teplokrevný živočich a kde jsou projevy pocitového života evidentní (pes spoluprožívá se svým pánem zážitky, cítí radost, smutek, zajímavé je také to, že má sny). Charakter a rozsah duševního existence tedy záleží na živočišném druhu, na konkrétním jedinci pouze v určité míře.
Duchovní život se dá obtížněji pozorovat, myslím že bychom našli projevy duchovního života u celých druhů nebo společenstev. Těžko bych přisoudil svému psu například schopnost individuální inspirace nebo individuálního myšlení, mohu však potvrdit, že všichni psi jako druh myslí určitým způsobem (je zde poněkud rozdílnost v plemenech), všechny kočky myslí zase kočičím způsobem atd.
(2) Celý lidský život je založen na abstrakcích (koneckonců, abych se držel tématu článku, tak třeba viditelné světlo je pouze kolem 44% slunečního záření). Tyto abstrakce jsou však velmi efektivní v kompresi komplexní reality do poměrně mála údajů, které umožňují člověku velmi (komfortně:-) přežívat.
Nezpochybňuji smysl abstrakce, upozorňuji ale její nebezpečí, pokud nahradí schopnost vlastního pozorování a vlastního myšlení.
Všimněte si, jak se učí dítě. Na základě zkušenosti a zážitků. Abstrakce přichází později.
Příkladů destruktivního působení abstrakce při nevhodném použití je mnoho, typickým příkadem jsou všechna úřední "rozhodnutí od stolu" - rozhodnutí, které udělali úředníci či politici, aniž by měli v dané oblasti alespoň základní přehled, nařkuli osobní zkušenost.
(3) Je to možná trochu intimní otázka, ale je podle Vás člověk zvíře? (Upozorňuji na to, že já jsem katolík a věřím tomu - v souladu s učením církve, že člověk zvíře je - ale má ještě nějaké jiné vlastniosti).
Ano, člověk má nepochybně i zvířecí rysy. Ostatně má ten duševní život! Tím se zvířatům podobá. Tento duševní život ovšem může člověk na rozdíl od zvířat kultivovat - pokud zapojí například zmíněné myšlení. Nemusí tedy jednat pouze podle bezprostředních emocí či pudu. Toho zvíře samo o sobě není schopné - může toho však být schopno v konatktu s člověkem (např. výchova psa, koní - to jsou fantastická témata).
(4) Z tohoto úhlu pohledu je mi skutečně jedno, zda procesy o kterých se tu bavíme, probíhají v mašince, zvířeti, lidské hlavě nebo se o nich pouze bavíme. Jsou to pouze námi vytvořené modely reality, kterou (dle mého názoru) není možné objektivně zcela uchpit.
To je zajímavé a je to na delší diskuzi. Říkáte "objektivně uchopit"... asi půjde o chápání objektu a subjektu. Slyšel jsem někde, že čím více se pohybujeme v duchovních pojmech (vyšším světě), tím více se ztrácí svět předmětů a procesů. Porovnejte pojem lžíce a modtlitba. Zatímco lžíce je jasně předmět (spojený např. s procesem "jíst"), modlitba je více proces, nejde jen o ten text, ale o rozhovor (s Bohem). Pokud se odehrává tento rozhovor, jde určitě o modlitbu a žádný text (předmět) není potřeba. Zde by bylo zajímavé udělat jazykový výzkum podstatných jmen a sloves (někdy sloveso může být i podstatným jménem - kdy a v jakých konotacích?). Zároveň z toho vysplývá, že pro poznání duchovní skutečnosti je třeba projít oním procesem, nestačí mít přístup k předmětu. Například je třeba se modlit, abych poznal, co je modlitba, nestačí si přečíst text modlitby. Proto stále zdůrazňuju, že není možné se bavit o rozdílu mezi strojem a člověkem pokud na sobě neudělám experiment! Potřebuju osobní zkušenost s tím procesem - např. s duchovní existencí člověka.
(5) Pokud se Vám to v tom Vašem ("neredukcionalistickém") světě povedlo, gratuluji k nalezení Teorie všeho.
Zde nevím, na co narážíte. Každopádně věřím, že svět je konzistentní a poznání se může neustále prohlubovat a tím pádem může spět k celistvosti. Pokud to nazveme Teorií všeho, pak mne to bude zajímat.
(6) I přesto upozorňuji, že většinou vědecké komunity uznávaný přístup nutí vytvářet POUZE falzifikovatelné hypotézy a s napjetím očekávat jejich empirické vyvrácení. Můžeme dokonce za tímto účelem navrhovat i různé experimenty, (které vždy budou od určitých faktů abstrahovat).
To je jedna z mála nadějí vědy - že bude toto brát do důsledků. Druhý problém je, že se v zájmu objektivity věda vzdala poznání subjektivního. To je špatně. Nemyslím tím, že by věda neměla verifikovat. Myslím to, že skutečný přínos vychází ze subjektu - lidské individuality. Vědu dělá člověk. Do vědy by se mělo vrátit poznání o člověku. Vědci by měli být renesanční lídé s širokým záběrem. Alespoň část vědců by taková měla být. Jinak nedokážou se svými objevy adekvátně nakládat ani je dostatečně dobře interpretovat. Současnou vědu dělají skutečně převážně stroje. Nemyslím tím jen technické vybavení ale i osoby.
(7) Četl jste toho Turinga?
Nikoli. V rámci sebevzdělání by to ale bylo na místě.