Vlákno názorů k článku Zpracování obrazu na scestí: když fotku kreslí umělá inteligence od cziss - Souhlasím s Vámi, že to co předvádí telefony,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 3. 2022 15:47

    cziss

    Souhlasím s Vámi, že to co předvádí telefony, zvlášť ty "lepší" s fotkami má se zachycením reality málo společného. Na druhou stranu co je to realita? Vážně... Když jdu kamkoliv, kde vím, že bude něco k focení beru foťák a fotím do RAWU, abych fotku vyvolal, musím jí nechat projet nějakým softem. Jenže ta samá fotka ze softu A vypadá "úplně" jinak, než když ji zpracuji v softu B a to nemluvím o x možnostech nastavení. To bych ty fotky musel hned po vyfocení na místě nahrát do PC a upravit ji přesně tak, jak ji vidím v ten moment. A to nemluvím o nastavení vlastního displeje toho daného PC. Takže zpět na začátek, co je to vlastně ta realita? :)

  • 25. 3. 2022 16:57

    bez_přezdívky

    Tady vidím podstatný rozdíl - pokud surová data proženu postprocesingem, tedy „vyvoláváním“ fotek tak neměním realitu, jen ji nějak interpretuji. Kdežto to, kam celé toto „smartphone-foto“ odvětví směřuje, je zatím jen řádově komplexnější postprocesing, který ale už teď neinterpretuje záměr autora kompozice, ale záměr autora software, protože je potřeba nějak kompenzovat nedostatky HW. Typický problém je hloubka ostrosti. Když fotím klasickým foťákem do RAWu, tak už v tomto okamžiku operuji s hloubkou ostrosti, volím si ji a i expozicí si vybírám to, co chci zvýraznit a co potlačit. Zde to za mne udělá SW, který říká „vím to lépe než ty“.

    Navíc, celé je to už jen krůček (možná krok či dva, každopádně blízko) od toho, že ten software bude rozhodovat o tom, co na té fotce je a není. Co když přibude volba třeba „odstranit z fotky nežádoucí osoby"? To je věc, ke které to může směřovat. Potom budeme skutečně řešit, co je realita a co ne:
    „Ale já tam fakt byl!“
    „Nekecej! Podívej se na fotky, vždyť na nich nejsi!“
    „Ale...“

    Nebo naopak...

  • 25. 3. 2022 19:04

    Uncaught ReferenceError:

    on dneska postprocessing do tvorby fotografií zasahuje už poměrně značně, ne všechny fotografie jsou určeny k přesnému zachycení reality, ale jsou to spíše umělecká díla, pak je možné samozřejmě cokoliv.

  • 25. 3. 2022 19:25

    bez_přezdívky

    Jo, ale rozdíl je v tom, že tyto úpravy záměrně aplikuje autor, protože chce výsledek dle svého vkusu. To je v pořádku a sám to dělám. Ale neudělá to za něj nějaký automat, který ani nemůžeš vypnout, který dělá něco netrasparentně a tak dále... O tom je řeč.

  • 27. 3. 2022 18:42

    cziss

    Pokud neaplikujete nějaký výchozí profil, tak máte pravdu (např. Adobe DNG profily jsem měl u Zoneru, Raw Therapee má vlastní pro jednotlivé foťáky a řekl bych kvalitnější). Jenže když člověk nepoužije nějaký profil pro svůj foťák, tedy nějakou automatiku, tak prvotní výsledek vypadá strašně a s realitou to nemá nic společného. Jsme zase na začátku, ať už bez automatiky nebo s ní, pokud chcete i do RAWu fotit tak, že fotka bude vypadat přesně jako realita (resp. tak já aspoň tu realitu chápu, naši lidskou smyslově omezenou :) ), tak musíte fotku upravit hned po vyfocení a nebo mít nějakou nadlidskou fotografickou paměť.

    Resp. tak chápu kritiku původního článku, nebavíme se o mazání / přidávání elementů do fotografií, ale o posprocesingu barev, kontrastů, korekce objektivu, zaostření...

  • 28. 3. 2022 11:29

    bez_přezdívky

    Ale to jsme u toho - ...dokud neaplikuješ... - tedy je to volba, jestli takhle upravím fotku. Vždy se mohu rozhodnout jinak. V případě fotomobilu to rozhodl někdo jiný (navíc nevím, co to s fotkou ve skutečnosti udělá)!

    Proti úpravám fotek nic nemám, ale ať je to s vědomím autora.

    Když se koukáme na obraz (malbu) krajiny (třeba krajiny), tak je všem jasné, že to je autorova projekce představy toho, co vidí, na plátno. A je to v pořádku. Žijeme v době, kdy k těmto projekcím své představy o realitě používáme fotografie. To je taky v pořádku. Ale pokud mám svou představu o realitě, chci ji do té fotky vtisknout já za vědomého použití různých úprav.

    Článek je o tom, že tyto úpravy bez tvého vědomí a jejich bližšího poznání aplikuje SW ve foťáku (mobilu) automaticky, tedy je to projekce představy někoho jiného. Někoho, kdo za tebe rozhodl, co chceš.

    28. 3. 2022, 11:30 editováno autorem komentáře