O té AI každý ví... ale mě se líbil ten "závěr". že se negativ prožene skrze nejlepší skenery...
To znamená, že negativ se vyplatí i na dnešní dobu natáčet. Protože nejenom, že přežije "nedotknutý" skrze čas... ale i zůstane na další generace, který vylepší sken.. Tudíž stále se zachovává kvalita filmu.
Což o digitální produkci se nedá říct...
Ono to spíš platí pro ty 65mm negativy (ze kterých pak vznikaly 70mm kopie pro kina v "nativním rozlišení", nikoli jako blowup z pětatřicítky). Tak nějak platí, že 35mm film (což u filmu neznamená 36×24mm, ale jen něco jako <25×19mm u Super35) dává dostatečné detaily pro cca max 6k sken (u jemnozrnných negativů nižších citlivostí), resp. tak s bídou něco přes 4k (u těch rychlejších s větším zrnem, zejm pokud tehdy museli dělat dokonce třeba push +1EV). 65mm negativ má dost minimálně na 10k, IMAX pak klidně ještě daleko víc (to je fakt "mega políčko") ... kdo viděl Interstellar v IMAXu, ví.
Dnes se ale spíš dělá to, že se film natočí digitálně a pak se udělá archivní kopie tak, že se to prožene barevnou separací a do archivu míří tři pásy čb filmu, ze kterých se dá vše v případě potřeby opět zrekonstruovat - ten čb film samozřejmě může být exponován velmi pomalu, takže tam nevadí pomalá, extrémně jemnozrnná emulze. Kdo si chce vyzkoušet, co dnes umí běžné dostupný pás 35mm čb filmu, nechť zkusí ADOX CMS 20 II a příslušnou ADOXí vývojku - je tam dost detailů klidně pro 16k i víc, spíš bude limitem při tom osvitu barevné separace celoplošná ostrost / difrakce použité optické soustavy (ale to jen teoretizuju).
Digitál má daleko rychleji působící zub času. Je to s bídou lehce přes 20 let, co George Lucas točil Star Wars Episode I nějakou prototypovou verzí 1080 kamery od Sony (vybrané scény, jinak tehdy ještě točil na ISO 50 a 320 Kodak). Episodu II už točil výhradně na "HDCAM". tehdy ve 2k (kamera Sony CineAlta HDW-F900) - čili jakkoli dnes lze přijít k UltraHD/4k verzi tohoto filmu, je to jen nějaký trapný upscaling, v originálních negativech je prostě obraz o diskrétním rozlišení 2k a nic víc tam není. Jak tu UHD verzi vyrobili, nevím. Ale za dalších 20 let, až budeme chtít 8k Star Wars, tak tenhle konkrétní díl už bude komicky nedetailní. Zatímco Ben Hur, tou dobou 83 let starý film, točený však na 65mm negativ Kodak ISO 25, bude stále k dispozici v perfektní technické kvalitě 8k skenu a po precizním digitálním restaurování.
Možná bych ještě přidal jeden postřeh z foto světa, od někdejšího skalního zastánce vytváření "analogových fotek" bez zvětšováku, jen prostými kontaktními kopiemi negativu na papír. Jak každý správný temnokomorník ví, tak pokud se fotografie zvětšuje z negativu pomocí zvětšováku, tak se do výsledku promítne i optická charakteristika zvětšovacího objektivu (i kdyby to bylo něco tak dobrého na Rodenstock APO Rodagon) a výsledná zvětšenina přijde o jemné přechody, svoji dokonalost středních tónů. Proto třeba Josef Sudek pracoval s velkým formátem a proto Jan Reich také nezvětšoval (a proto jeho cenou Magnesia Litera ověnčená kniha Bohemia či další Dům v krajině obsahují mnohé fotografie v malých rozměrech typu 9x12cm). Ale i on později v jednom rozhovoru jasně říkal, že když připravovali Dům v krajině s grafiky v tiskárně, tak zjistil, že pomocí skenu lze z negativu vydolovat víc detailů než s kontaktní kopií a při následném (technologicky špičkovém) tisku to ukázat na papíře. Zkrátka i fachmani filmové kontaktní fotografie byli schopni přiznat, že digitalizace může nabídnout něco navíc. V tom je právě kouzlo toho, když se nějaké nadčasové dílo natočilo na 65mm negativ, třeba ten Ben Hur, Baraka či z novějších věcí třeba typicky Christopher Nolan či můj oblíbený Terrence Malick (a jeho vybrané scény v The New World). Anebo taky West Side Story, The Sound of Music, 2001, atd atd atd. Jo, je to šíleně drahý na použití, u digitálu se prostě pronajme 8k Red kamera a jede se. U filmu každá chyba stojí hromadu dolarů. To já taky když cvakám potomstvo na sjezdovce s 92 let starou Ikontou na 6x9cm políčka, tak při započtení všech dalších procesů mě každé jednotlivé cvaknutí závěrky stojí nějakých 40 Kč na materiálech a zhruba 1 hodinu času na komplet zpracování všech procesů (a to používám levný čb materiály i levnější chemii). Ale stojí to za to.