Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
DOSBox
DOSBox
31
–
52
/
52
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Doba čtení:
49 minut
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Doba čtení:
44 minut
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Doba čtení:
43 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Doba čtení:
39 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA
Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
Pavel Tišnovský
11. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace
Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
Pavel Tišnovský
9. 7. 2024
Doba čtení:
30 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)
Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
Pavel Tišnovský
4. 7. 2024
Doba čtení:
28 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky)
Již poněkolikáté se vrátíme na do 80. let minulého století. V novém seriálu si ukážeme tvorbu aplikací pro IBM PC. Platformu, která byla mnoha programátory nenáviděna, ovšem viděno zpětně: měla něco do sebe.
Pavel Tišnovský
2. 7. 2024
Doba čtení:
19 minut
O falešné nutnosti archivovat vše a topení se v nepodstatných detailech
O data, resp. přístup k jejich používání, lze přijít více způsoby. Někdy nevhodným či neexistujícím zálohováním, jindy vnějšími okolnostmi některé ze softwarových či cloudových platforem.
David Ježek
8. 9. 2023
Doba čtení:
8 minut
Běh aplikací psaných v C či C++ využívajících knihovnu SDL v okně webového prohlížeče
Ukážeme si, jak provozovat aplikace psané v C či C++, které využívají knihovny SDL nebo SDL2, přímo v okně webového prohlížeče. Zdrojové kódy lze totiž přeložit nástrojem Emscripten buď do WebAssembly nebo do asm.js.
Pavel Tišnovský
13. 9. 2022
Doba čtení:
32 minut
Co mají společného Commodore PET/4000, BBC Micro, Amstrad CPC i grafické karty MDA, CGA a Hercules?
Osmibitové domácí mikropočítače Commodore PET/4000, BBC Micro a Amstrad CPC sice byly vyráběny v různých dobách, ovšem mají jednu věc společnou. Je jím čip Motorola 6845, jenž byl použit i v grafických kartách MDA, CGA a Hercules.
Pavel Tišnovský
23. 12. 2021
Doba čtení:
46 minut
Boxtron: nativní DOSBox pro Steam
Herní klient Steam na Linuxu již nějakou dobu podporuje běh her pro windows pomocí projektu Proton, založeném na Wine. Nyní přichází Boxtron, což je v Linuxu nativní DOSBox. Některé starší hry sice jely v windowsovém DOSBoxu pod Protonem, ale…
Jan Fikar
5. 8. 2019
Archive.org: zahrajte si hry pro MS-DOS v prohlížeči
Server Archive.org je známý uchováváním kopií webových stránek. Už méně se ví o tom, že archivuje i další digitální výtvory – např. počítačové hry. K hrám pro starší konzole nyní přibyla i kolekce her pro MS-DOS, která čítá 2380 titulů. Ty sice…
Roman Bořánek
7. 1. 2015
Malá příručka pro hraní na Linuxu
Rozběhat na Linuxu pořádné hry kdysi nebylo zrovna snadné. Doba ale pokročila a s trochou snahy si na Linuxu zahrajete her hromadu. Od nejnovějších kousků pro Linux, přes ty pro Windows až po staré (ale skvělé!) vykopávky. Tento text berte jako stručný úvod pro hraní na Linuxu, který vás nasměruje dál.
Roman Bořánek
30. 8. 2013
Doba čtení:
6 minut
Vyšel DOSBox 0.74
Téměř po roce vychází nová verze oblíbeného emulátoru DOSu DOSBox 0.74. Dočkali jsme se opět vylepšení podpory emulace CD-ROM, přidána byla další specifická rozlišení, přidáno další specifikace pro některé hry a mnoho dalšího. Také jsme se dočkali…
Kamil Pošvic
18. 5. 2010
Projekt CorsixTH dospěl do hratelné fáze
Snad téměř každý z počítačových fandů zná legendární hru Theme Hospital. Jak ale vývoj počítačů jde dopředu, tak spouštět starší hry bývá někdy problém (DOSBox také není všemocný). Projekt CorsixTH přichází s řešením pro tuto legendární hru. Stačí…
Kamil Pošvic
29. 12. 2009
Vyšel DOSBox 0.73
Po delší době se objevila nová verze oblíbeného emulátoru DOSu DOSBox. Nese označení 0.73 a obsahuje řadu zajímavých změn. Je to třeba mnohem lepší podpora CD-ROM mechanik a grafických karet, také práce s pamětí byla vylepšena. Kompletní seznam změn najdete v changelogu.
Adam Štrauch
28. 5. 2009
31
–
52
/
52
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana