Ano, pokud to nebude uplny trouba a bude chtit.
Protoze si prosel firmou od spodu, vi co a jak funguje, vi to realne a ne z doslechu pres 5 lidi nebo pres podrizene, kteri se boji o svoje misto a tak tutlaji co se da a vyse reportuji, jak je vsechno skvele a jak to zvladaji, ale pritom to jde do kopru.
Manazer muze byt dobrym manazerem pouze pokud zna realna fakta a problemy. Pokud mu je nikdo nesdeli, nemuze delat potrebna a spravna rozhodnuti.
To by bylo plytvani neurochirurgy, o kterych se neda rici, ze se jich na kazdem rohu tlaci 50. Nicmene ten neurochirurg muze byt konzultovan o zavaznych rozhodnutich. Pokud tedy manager je schopen prestat nosit rypak ve vysi Mont Blancu a je schopen se jit zeptat nekoho, kdo je jen neurochirurg a ne vsevedouci manazer, jak on.
V dobre firme to funguje, ze musi reditel "umet" co "produkuje firma". Dam ti priklad u Bati musel kazde reditel umet delat v provoze (je jasne, ze mu to trval dele jak delnikovi). Nikdy nebyl u Bati reditelem kdo umel jenom "ekonomii" apod.
To ze 90procent dnesnich firem toto nedela je jina vec.
A vzdy je lepsi mit skveleho manazera nemocnice co je podprumerne chirurg nez podprumerneho manazera co umi skvele "ekonomickou vedu".
Ono to spíš je tak, že se na ředitele nemocnice najal schopný krizový manažer. Pečlivě si kontroluje, kdy chirurgům končí směna a pokud některý zůstává v práci déle, tak běží na sál, chirurga za rukáv táhne ven s tím, že přesčasy se tolerovat nebudou a že pán na stole určitě do rána počká. A aby těmto excesům do budoucna předešel, tak bude trvat na detailním plánu operací všetně jmen pacientů, a to měsíc dopředu. A aby mu v tom ARO nedělalo bordel, tak v 16:30 zavírá nemocnice brány.
A podobných opatření, která v mnoha oborech dávají perfektní smysl a mají velmi pozitivní dopad, by se dalo najít přehršel. Jenže do nemocnice nepatří. Ano, všichni známe pána, který zahodil limonádu a šel dělat počítače, ale to je spíše výjimka a i on byl pod kontrolou Jobse. Dnes je běžné, že se do firem vyvíjejích software najímají manažeři z potravinářských firem, kteří vedou firmu v duchu "produkujeme software jak housky". Dost možná je to nutná součást evoluce IT oboru. Možná je těch specifik příliš a bezdůvodně. Jen přeji AMD, aby tuto evoluci metodou "pokus / omyl" přežila. Vlastně to přeji nám všem, nechci zde mít na i86 monopol Intelu a jako jedinou alternativu mít ARM.
>Pečlivě si kontroluje, kdy chirurgům končí směna a pokud některý zůstává v práci déle, tak běží na sál, chirurga za rukáv táhne ven s tím, že přesčasy se tolerovat nebudou a že pán na stole určitě do rána počká.
Spatny priklad. Ono se to v nemocnicich dela spis tak, ze v nemocnicich je trvaly podstav, vsichni maji platy pod urovni jejich zodpovednosti a aby si vydelali, delaji stale spoustu prescasu.
Ano, v nemocnicích to chodí tak, jak píšete. Proto také čekám, jestli to konečně nekdo začne řešit, zvedne platy, zkrátí pracovní dobu, domluví s pojišťovnamy fixní platby za otevírací hodiny a nechá pochcípat pacienty, protože ti do toho systému jen zanáší chaos. Kdyby se alespoň dokázali na úrazovku objednat dopředu. Prostě zavolat "já budu mít příští měsíc bouračku, tak jsem se chtěl zeptat, jestli mě můžete s těžkým otřesem mozku, mnohočetnou frakturou holeně a probodnutou plící přijmout patnáctého kolem šesté večer, nebo by se vám to spíše hodilo dvacátého před obědem". Nebo kdyby si ta nádorová onemocnění nechávali na jaro a na pozdzim, protože v létě chtějí jet doktoři na dovolenou a o vánocích si nechtějí kazit radost pohledem na někoho v posledním tažení.
Nechci zde otevírat diskusi o našem zdravotním systému, jen upozorňuji na fakt, že se čím dál častěji setkávám s tím, že efektivní řešení z jednoho oboru se v nezměněné podobě aplikují i ve zcela odlišném oboru. Takové to "jednou pro vždy a globálně se dohodneme, zda je lepší diverzifikace nebo specializace a tak to bude vždy, všude a ve všem!" AMD zařízlo perspektivní trh jen proto, že byl malý. To by bylo velmi dobré rozhodnutí, pokud by šlo o trh, kam je snadné zase znovu vstoupit.
Nase zdravotnictvi neni jedine hrozne na svete. Treba v Irsku to neni zadna slava a treba nemocnice v Port Laoise ma tedy povest, ze je lepsi si zajit k veterinari. Prijdete si tam nechat zavazat palec u nohy a vyoperuji vam zlucnik. Operace slepeho streva je neco, co byste take nemusel prezit. A treba v Italii to je snad jeste horsi, neco na zpusob Bolivie. Takze soudruzi politici maji kde se inspirovat a jiste toho nalezite vyuziji.
Jen lehce doplním. Sezónní výkyvy kupodivu existují i ve zdravotnictví. Například v době dovolených se marodí méně, a v době vánočních svátků je v nemocnicích jen minimum pacientů, které nelze pustit domů.
Jestli manageři potřebují do detailu rozumět oboru ve kterém pracují? Na to téma se dá vést dlouhá diskuse. Nějaká znalost je samozřejmě nutná. Ale viděl jsem i velmi úspěšné IT managery, kteří neumí přidat uživatele, natož napsat pětiřádkový skript.
Detailní znalost problematiky je fajn, nicméně člověka na managerskou pozici nijak nekvalifikuje. Kdo umí nejlépe řídit traktor, není tím kvalifikovaný být dobrým ministrem zemědělství. Kdo je nejlepší neurochirurg, není tím nijak kvalifikovaný pro vedení kliniky nebo ministerstva zdravotnictví.
Jo, ale takovy manazer by mel umet priznat, ze neumi vsechno a obcas sestoupit z Olympu mezi obycejne smrtelniky a zeptat se jich. Ovsem ne kazdy je Bata, ktery presne toto cinil a podle toho to pak dopada. Ostatne cilem rady manazeru je akorat podnik podojit do vlastni kapsy a az zbydou jen ruiny, pujdou dojit jinam. A konkretne v nemocnicich byla rada manazeru zretelne nasazena s cilem nasekat dluhy, az to dal nejde, aby se to dalo levne zasmelit kamosum.
LOL. Ale ne všechno je tak špatné. I v ČR se najdou dobří manageři, byť ten průměr není nejlepší. Navíc firmy netvoří jen manageři. Spousta lidí v českých firmách se umí do úkolu opřít, v případě potřeby improvizovat, nenechat se zastavit kdejakou ptákovinou, pracovat bez neustálého dozoru atd.
Prave ze prospeje. Protoze nemocnice by se pak vykony asi nevlezla do tabulek ktere stanovuji pojistovny na zaklade vykonu v predchozich letech. Pokud to nemocnice s vykony presvihne, budou sankce. No a protoze jsou nemocnice neziskovky, ktere v principu nesmeji tvorit zisk, tak nemaji nasetrene penize, ze kterych by pak kryly ztraty z nadvykonu a proto radsi ty doktory i pres frontu venku propusti a lidem treba reknou, ze nespadaji do jejich okrsku a at jdou jinam.
Robil som pre IT firmu ktoru po nemeckych zakladateloch prebral americky investor. Toho zaujimalo okamzite zvysenie zisku, od toho boli premie manazerov. Manazeri sa rozhodli pre najjednoduchsiu cestu, cca 40% zamestnancov prec. Bol rok 2005, nemecky programator mal narok na 6 a viac mesacne odstupne. Samozrejme ze odisli ty najlepsi, ponuk okolo bolo dost a 6 platov na ruku potesi. (Externisti samozrejme leteli vsetci bez odstupneho) A firma skutocne dalsi rok vykazala pekny narast zisku. Potom sa zacal upadok, neboli nove napady a obrovskym problemom sa zacala stavat aj udrzba, jednoducho uz nikto nevie preco je to tak naprogramovane. Vysledok je trapenie existujucich zakaznikov a nulovy predaj. Tych 40% je mozno obcas treba pre prezitie firmy vyhodit, ale nemozu to byt ti najlepsi ...
Management udelal co bylo pro nej nejvyhodnejsi + novy majitel byl nezkuseny. To se bezne takhle dela. Management se napakuje a pak jde delat jinam.
Podobne to dopada kdyz se vedeni rozhodne presunout IT do Indie. Jak to udelala IBM tak kvalita jejich sluzeb sla razantne dolu. Ja jsem treba ten support co byl primo pro nas (ne pro zakazniky) zrusil, nechal jsem jen par dulezitych veci. To co se driv resilo za radove tydny nebyli schopni vyresit ani za roky. Zrovna velci zakaznici IBM jsou na tohle dost citlivi protoze nemaji problem si delat support inhouse.
Kdyby udelali ten indickej za levnejsi peniz a zakaznik by mel na vyber tak to by slo. Jenomze tohle firma typu IBM nikdy neudela, protoze by tim verejne priznala ze ten indickej je mene kvalitni a velke firmy strasne radi vari z vody.
Ceskej a slovenskej support je taky katastrofa. Za poslednich 15 let mi nevyresili ANI JEDEN PRIPAD. Zjevne optimalizovano pro statni zakazniky.
Byly to 4 pripady:
1. u NBD prijeli za mesic kdyz zdechla graficka karta
2. Nekdy pred 2000 jsem si tam potreboval koupit OS/2 LAN Server, vyfuckovali mne s tim ze pry nic neprodavaji, mam si sehnat partnery, ty mne vykopli s tim ze to nevedou a nebudou to kvuli mne obednavat kdyz to byla zakazka jen za 250k czk.
3. Asi pred 4 mi lety jsem potreboval nejaky soft pro cloveka co pro mne v CZ dela. DB2, websphere a tak. V USA mne to neprodali pry to nemuzou exportovat, v CZ mu to neprodali pry delaji jen firmy a ne jednotlivce.
4. Smazali data a ucet firme v ktery mam podil v jejich cloudu bez varovani. Bylo to zaplaceny. Prisel mail s kontaktem kamsi na slovensko. Poslal jsem tam emaily, zadna odpoved. Zavolal jsem tam, taky nic. Pak jsem to doresil pres sve zname z IBM Belgie aby data obnovili. Data jsem skopiroval a zrusil tu sluzbu okamzite.
Shrnuto: Zamestnavaji lenochy. IBM CZ nikdy vice.
jj IBM ma v Brne kupu gast arbarjtru, kteri nejsou zam. v IBM, ale v prac. agenture.
Je tam kupa indu, silene podminky, nizky plat a sdilene pracoviste, nikdo rozumny tam nechce delat. Nebot jsou zde i firmy, kde sice taky neni kdo vi jak sileny plat, ale jsou to takove socialni firmy, kde je klidek na praci a tak tam casto konci starsi zkuseni lide, kteri ovsem umi a nepotrebuji byt rozlitani po cele CR ... zato si obcas zaleti do ciziny ... ale 90% prac doby je jim znama.
S OS/2 warp jsem tam dopadl tak, ze mi ji radeji dali zadarmo a kdyz se kupovala multilicence pro skolu za 6.000 tak uz se vyuzivaly osobni kontakty, nebot kde kdo v IBM tvrdil, ze nic takoveho nedelaji a ze OS jsou tady kolegove z windows teamu ;-))
S tivoli jsou na tom tak, ze volaji lidi z rakouska, Nenecka i USA, ale s AIXem kolegovi neporadili a kdyz to dal na linux, tak uz nevedel vubec nikdo nic ... a slo se na fora ... no kdyby jej ted zaplatili, tak je to asi jeden z nejlepsich odborniku na TSM pro linux ... mimochodem jim tam vytvoril tak 90% problem tiketu ;-)) .... ostatni totiz podlehli kouzlu tohoto SW a utekli na BACULA ;-))