Upřesnil bych, že jako pokračování zbývají stále dvě možnosti – cloud (vše běží na infrastruktuře Atlassianu) a Data Center, což je on-premise řešení na vlastní cloudové infrastruktuře zákazníka (ale to se vyplatí jen velkým zákazníkům).
Jinak Atlassian přestává prodávat nové licence řady Server, ale jejich podpora poběží ještě několik let.
Jestli se nemýlím, vždy uváděli AWS a Azure. Teď vidím v seznamu i Docker: https://www.atlassian.com/enterprise/data-center/infrastructure-and-operations
Docker a cloud images su len jedna z moznosti, Atlassian produkty su normalne javove aplikacie takze to bezi na akomkolvek operacnom systeme alebo na windowsoch.
Co sa tyka cloudu tak AWS a Azure.
Napr. pre Jiru https://www.atlassian.com/software/jira/download/data-center a docker https://hub.docker.com/r/atlassian/jira-software/tags?page=1&ordering=last_updated a
To ale píšete a současných Server licencích, které právě končí. Ty licence Data Center už jsou právě dostupné jen pro AWS, Azure a jako Docker image. Ono je to logické, je to pro tisíce uživatelů, takže už to nemůže běžet v jakémkoli prostředí – určitě chce mít Atlassian pod kontrolou použité JDK, jeho parametry, systémové knihovny, aby z toho vytáhli maximální výkon.
https://www.atlassian.com/migration/journey-to-cloud?tab=data-center-dates
How long will you continue to offer Data Center?
Atlassian has no plans at this time to end of life Data Center products. We understand that some customers have have business requirements that might prevent you from operating in cloud.
Data Center je dostupný i pro instalaci na vlastní železo, viz. https://confluence.atlassian.com/adminjiraserver/installing-jira-data-center-938846870.html
Můžete ho i nainstalovat na jednu nodu https://confluence.atlassian.com/adminjiraserver/running-jira-data-center-on-a-single-node-993929595.html takže je to potom náhrada za "server" variantu jenom je drahá.
Co přesně máte na mysli tím, že se Data Center vyplatí jen velkým zákazníkům? Že to stojí balík? Nebo ještě jiný zádrhel?
Vskutku to není levné a ještě se to rozhodli zdražit na dvojnásobek, takže jestli správně chápu ceník, 1-500 uživatelů přijde na 42 kUSD, což už je pro malé firmy docela pecka. Škoda, jinak by ten Docker byla jasná volba, jak pokračovat.
Bude to velká mrzutost. Celá naše firma stojí na JIRA (vývoj, infrastruktura, projekty, partneři, obchod, marketing), do veřejného cloudu nemůžeme (spousta klíčových zákazníků kategoricky odmítá, aby jejich data přišla do veřejného cloudu a je to ve smlouvách), 42 kUSD je na naše desítky uživatelů dost. Pokud ale správně chápu FAQ, tak za těch pár let můžeme svůj server dál legálně provozovat, jen to bude bez podpory. Tedy snad půjde zavřít to do vyhrazené sítě odstřižené od světa a za snad míň než 42 kUSD najmout na čtvrtúvazek Javistu, který to bude dál držet v chodu.
Licence data Center je evidentně navržena pro velké zákazníky – začíná na 500 uživatelů. Nějaké náklady budou i kolem té infrastruktury – primárně je tam AWS a Azure, takže pokud to budete chtít u sebe, znamená to mít i on-premise Azure. Je tam i ta možnost Docekru, ale to je myslím něco nového a je opět otázka, jaké to bude mít požadavky nároky na infrastrukturu.
Osobně vidím hlavní problém na straně těch zákazníků a smluv. Cloudová řešení jsou dnes naprosto běžná, věří tomu banky, státy… Z hlediska bezpečnosti to není žádný problém, právě naopak, průměrné cloudové řešení bude bezpečnější (protože u toho cloudového řešení nikoho ani nenapadne to „no tak to budeme provozovat další roky bez podpory, najmeme na to jednoho člověka, který to nějak ohackuje, aby to běželo“). Ale chápu, že je to věc, kterou nemůžete přímo ovlivnit.
Co se týče serverového řešení, to bude dál fungovat, ale postupně přijdete o možnost zvyšovat počet uživatelů, pak kupovat nové doplňky z market place a pak úplně skončí podpora. Ze serveru vám to nikdo nevezme, takže to můžete v nějakém virtuálu schované za proxy serveru provozovat na dnešní verzi Javy a dnešních verzích OS ještě spoustu let. Jenže to určitě není něco, co by rádi viděli ti klíčoví zákazníci (i když to možná smlouvám vyhoví). Navíc tam nebudete mít nové funkce, což pár let vadit nebude, ale pak to bude čím dál větším omezením. A dost podstatné je to, že jsou to webové aplikace – takže k tomu přistupujete z prohlížečů, které se pořád vyvíjejí, a za pár let určitě přestanou něco podporovat nebo budou mít větší bezpečnostní nároky.
Zkrátka bych zůstat na serverové edici považoval za dočasné řešení. A bacha na to, že s IT systémy je to jako s lidmi – čím starší jsou, tím delší větší mají předpokládanou dobu dožití. Čím víc se investuje do nějakých workaroundů, jak udržet při životě starou verzi, tím víc je na nich firma závislá a tím dražší je přejít na aktuální verzi.
české banky Cloudu zatím tolik nevěří, osobní data klientů má v cloudu jen zlomek český bank, využití na emaily nebo na nějaký reporting je ale častější. Stejně tak státy, AWS i Azure mají speciální oddělené systémy pro státní zakázky (zejména v USA).
U bezpečnosti v cloudu se často argumentuje zabezpečením fyzické infrastruktury cloud poskytovatelů a nabídkou jejich služeb, které slouží k zabezpečení. Už se ale nemyslí na to, že je potřeba vzdělat celou generaci nových adminů, kteří tomu budou rozumět, je bezpodmínečně nutné nasadit ochranu dat v reálném čase (u on-promise řešení se separovanými sítěmi stačilo ke spokojenosti hlídat/omezovat upstream linku). Vzhledem k tomu, že třeba Azure Sentinel je teprve ve vývoji, bych určitě neřekl, že cloud je dnes plně připravený, dopustit se úniku dat z neznalosti je strašně snadné a technologie, které by tomu sami bránili jako se etablovali v on-premise zatím vznikají.
Postupné integraci do cloudu, např. zde zmíněné Jiry brání i způsob integrace na IDM, hodně společností používání lokální IDM a není snadné provázání s cloudem, tak aby se dodržely všechny předpisy (interní i zákony, nařízení, vyhlášky). Řeším to u několika bank a cesta bude ještě dlouhá. Mluvit dneska o tom, že banky jsou ochotné a připravené jít do cloudu je spíše neznalosti prostředí či pouhé přání.
Robim pre neeuropsku banku a cely change management (ServiceNOW) mame ako SaaS. Vo velkom sa pouziva AWS a Azure - bezi tam overovanie platbnych operacii (https://www.globalpaymentsinc.com/en-us/gpn-aws-collaboration, https://www.tsys.com/news-innovation/whats-new/Articles-and-Blogs/nGenuity-Journal/waiting-for-go-the-move-to-cloud-based-payments.html,...), trading (https://aws.amazon.com/blogs/industries/how-cloud-increases-flexibility-of-trading-risk-infrastructure-for-frtb-compliance/), eSign, kadejake monitoringy a BI systemy. Samozrejme popri tom 1000ky serverov (jo... neskutocne kvanta...) v ich vlastnych DC.