A ty jsi v plzni byl?
Uřčitě jsi viděl cestující co nastoupí do MHD a listek si chtějí koupit.
Ale ten deb..... automat jim ho nevidá ani po třetim přiložení karty.
Takže jim nezbívá ležli vystoupit. A kdyžje vybere revizor tak smůla měli si koupit lístek u řidiče.
Smůla pokud se MHD staci rozjet, to na ridice nesmis mluvit.
Takze dostanes pokutu a potom na pokladne MHD se musis handrkovat o 3 neopravnene platby z tvoji karty. ::::
Ale pochopili. Jenže ono je to drahé a problematické, když to zrovna nefunguje, jede cestující načerno nebo zadarmo? A taky to nejde kontrolovat off-line v metru.
Ve skutečnosti onen bezlístkový systém Manchestru připomíná právě Opencard, případně In-kartu ČD. Ostrava i Plzeň jsou v tomto směru rozhodně dál.
Co se týká Prahy, na příští rok se chystá MOS, který má udělat finální tečku za Opencard a jejím DOS.
Funguje to úplně stejně jako opencard/In-karta. Je to dedikovaná karta, jízdenky jsou nahrané přímo v ní. Takže je není možné koupit online. Na kartě navíc není kredit, ale konkrétní jízdenka.
Pro tramvaje, které zřejmě mají online připojení, je systém volnější a dá se používat i mobilní aplikace. Tedy opět podobné jako třeba eshop ČD.
V Bratislave funguju predplatene listky na kartach tak, ze ked sa kupi listok online, tak ho na kartu zapise az revizor pri kontrole (staci ked kartu prilozi k zariadeniu, ktorym kontroluje platnost). Ked sa kupuje fyzicky v dopravnom podniku, tak mu listok samozrejme zapisu na kartu hned pri kupe.
Zazil som s tymto systemom drobny problem, ked som si chcel skontrolovat platnost online listku v predajni a samozrejme mi zobrazil, ze ziadny listok kupeny nemam, pretoze pristroje na kontrolu platnosti nemaju online pripojenie a su to len blbe citacky kariet (revizor ma nekontroloval, takze listok som na karte zapisany nemal).
Nedavno sa ale objavili nove automaty na kontrolu aj kupu listkov a tie uz maju online pripojenie, takze vedia overit online kupeny listok aj ho zapisat na kartu.
Subject: nese prvky neotřelé !!geniality!!
Muze mi prosim autor rici, v cem je to tak genialni? Vzdyt je to uplne totez jako OpenCard/Pardubicka karta a dalsi co mame v republice.
Za mne jedine dobre reseni je to co maji v Plzni, Ostrave, Londyne, .... Proste pouzivam svoji platebni kartu/nalepku.
Já nevím, jak fungovala ta slavná Pražská Opencard, ale připadá mi, že to nemohlo být horší řešení, než to Manchesterské.
Nicméně mám pocit, že v současné době honu za studenou budoucností (čti "cool future") se vůbec nehledí na praktičnost řešení, ale pouze na "wow effect", bez ohledu na cokoliv jiného. Například jak výše Ondřej Caletka zmiňoval Ostravský dopravní systém, který má podobné ambice. Prostě chtějí do roka a do dne zrušit papírové jízdenky a mít vše v digitální podobě. Samozřejmě, že pro spoustu lidí, kteří MHD používají denně, to nebude žádný problém, ale představte si někoho, kdo není místní nebo je dokonce z jiné země (návštěvník Colours of Ostrava, MS v hokeji apod). Pro něho by byla papírová jízdenka to nejjednodušší řešení, ale co má dělat, když tato možnost nebude dostupná? Všechny digitální formy jízdného v MHD budou pro něj představovat buď komplikace nebo vyšší náklady, než kdyby si mohl prostě koupit jízdenku v automatu.
Z tohoto pohledu se mi nejvíce líbí výše uvedené řešení z Lisabonu - za 50 centů (13 Kč) nějaký kus papíru s čipem, který si můžete nabít (či nabitý koupit) a kdykoliv vyhodit, aniž byste zanechal výraznější elektronickou stopu a aniž by se vám někdo vyhrabával v platební kartě. Tohle je pro mě řešením!
Víte jak ten systém v Ostravě funguje? Bezkontaktní platební kartu asi máte, že? Nastoupíte do MHD, kartu přiložíte a jedete. Nic víc. A víte co je nejlepší? I když budete jezdit po městě jak střelený, tak na konci dne vám bude strhnuta maximálně cena 24 hodinové jízdenky. Tohle s papírovou jízdenkou neuděláte pokud na to nemyslíte hned na začátku.
Za tohle určitě dostanu hodně mínusů jen tak pro nesympatičnost a pro mou opovrženíhodnost, ale bezkontaktní platební kartu nemám a ani nechci mít. Dokonce je to pro mě i důvod ke změně banky, pokud banka nenabízí vystavení nové kontaktní karty po uplynutí platnosti mé stávající. Nicméně tohle zmiňuji jen jako odpověď na vaši otázku a moje hlavní pointa příspěvku je "a co přespolní", prostě ti, kteří nejsou místní (především pak lidé ze zahraničí, pro které nemusí být výhodne platit kurzovní poplatky za platbu kartou v korunách). Já osobně nechci slídilům dávat svá data na podnose a třeba reklamy blokuji především kvůli trackování, jejich samotné zobrazování je pro mě méně důležité.
Samozřejmě, že jsou lidé co nemají vůbec kartu, natož bezkontaktní, ale ti snad mají telefon a mohou si pořídit SMS jízdenku a předpokládám, že než se papírové jízdenky zcela zruší, tak stejně bude potřeba vymyslet něco pro děti, které kartu nemají.
Nevím jak fungují zahraniční banky, obvykle se říká, že lépe než ty naše a u žádné z našich bank se za platbu kartou neplatí ani když je platba v cizí měně.
Bavíme se o platbách za jízdné v MHD, to jsou korunové položky kde ten rozdíl v kurzu prakticky nepoznáte a vždycky bude výhodnější zaplatit, než udělat výběr z bankomatu, kde vám vezmou i procenta z vybírané částky. Tvrdíte, že pro přespolní to je nevýhodné, ale naopak, přespolní nemusí hledat jízdenkové automaty, nemusí studovat systém jízdenek a zjišťovat, kterou jízdenku potřebují, tam kam jedou a přitom mají zajištěno, že za jízdné neutratí víc než za celodenní jízdenku.
Bezkontaktní platební kartu má z cizinců jen malá část (oni ji možná mají, ale k nám na divoký východ si ji raději neberou). I v ČR to procento není zdaleka "asi máte". Třebas Brno to řeší tím, že vám za pár korun prodají neaktivovanou bezkontaktní platební kartu. Sice s tím nejde platit, ale jde ji použít jako elektronickou průkazku pro předplacení.
Pro jednorázové jízdenky by to ale znamenalo, že cizinec jako první zamíří někam pro bezkontaktní platební kartu. Až je budou prodávat v každé trafice za 20Kč, tak to asi řešení bude (Blesk peněženka je už zrušená, nebo to ještě existuje?). Do té doby je nutné mít buď papírové jízdenky, nebo SMS jízdenky.
Pro lidi, kteří nechtějí, nebo nemohou použít bezkontaktní kartu, nabízí Londýn zakoupení Oyster card, což je nepersonalizovaná bezkontaktní karta, kterou vám vydá automat na jízdenky. Na rozdíl od zmiňovaného Lisabonu nebo třeba Amsterdamu jde o tvrdou plastovou kartu, kterou je možné dobíjet a nemá omezenou platnost, takže se neprodukují zbytečné odpadky v podobě jednorázových papírových čipových karet.
Kartu je možné zakoupit v automatu hotovostní platbou, tedy zcela anonymně.
V Ostravě i Plzni jsou stále funkční i papírové jízdenky, ale vzhledem k nízkému zájmu o ně je logicky i nízký počet prodejních míst.
"V Ostravě i Plzni jsou stále funkční i papírové jízdenky, ale vzhledem k nízkému zájmu o ně je logicky i nízký počet prodejních míst."
Malý počet prodejních míst není pro mě problém. Problém vidím v záměru úplně zrušit papírové jízdenky. Minimálně v Ostravě už na tom pracují. Tento rok zrušili doplňkový prodej jízdenek přímo u řidiče. Nicméně člověk stále může koupit jízdenku třeba v automatu na zastávce. Ale i na tom už pracují a postupně chystají demontáž automatů na zastávkách. Teď z hlavy nevím, do kdy to přesně plánují udělat, ale je to proklamovaný cíl ostravského DPO, aby byly papírové jízdenky zrušeny úplně.
O rušení papírových jízdenek se zatím stále diskutuje a termín ještě rozhodnut nebyl. Nicméně i v Ostravě lze tak jako v Londýně koupit anonymní plastovou kartu Odiska, kterou můžete dobíjet, byť zatím není její pořízení tak snadné jako v Londýně, tak předpokládám, že to do zrušení jízdenek vyřeší, protože nejde jen o lidi co nemají bezkontaktní platební karty, ale také děti, které nemají karty vůbec, takže musí být způsob, jak tito lidé zaplatí jízdné. A doplňkový prodej jízdenek u řidiče byl zrušen, protože se už využíval minimálně, lidé přešli na SMS a právě platební karty, navíc ten prodej jen na zastávkách zdržoval...
V Londýně prostě mávnete platební kartou a je zaplaceno :)
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless/what-are-contactless-payment-cards
A přemýšlel někdo (mimo frikuliny ze startupu znovuvynalézající kolo a jiné prodejce podobných hraček), že by nebylo marné MHD provozovat zdarma? Žádné náklady na tisk a distribuci jízdenek, žádné náklady na předražené karetní systémy. Do MHD už z daní sypeme až až.
Daně vybírá stát, ale následně se část z výběru v místě a část podle počtu obyvatel přenechá místním samosprávám. Protože Praha má výrazně vyšší průměrné mzdy než zbytek republiky (tedy u druhé části tratí), prakticky tak nikdo nebydlící a nepracující v Praze nepřispívá Praze na rozpočet.
Zrovna v případě Prahe příspíváme přímo ze státního rozpočtu (tuším na metro) a pak to dje přes obecní rozpočet. Ale pořád platí, že prachy musí na daních ukrást stát a pak je přerozdělí. Podle nějakého zvráceného pravidla dostávají velká města víc a díky tomu si mohou dovolit dotovat MHD.
Přesazení lidí z aut do dotovaných MHD je sice hezká idea, ale stát postihne výpadek DPH a spotřební daně spojené s provozy vozidel. Takže je vlastně hromadné nahrazení aut MHD utopie :-).
Zrovna v případě Prahe příspíváme přímo ze státního rozpočtu (tuším na metro) a pak to dje přes obecní rozpočet. Ale pořád platí, že prachy musí na daních ukrást stát a pak je přerozdělí. Podle nějakého zvráceného pravidla dostávají velká města víc a díky tomu si mohou dovolit dotovat MHD.
Tak to je uplne jednoduche. Ve velkych mestech pracuje mnohem vic lidi, nez tam zije. Kazde rano jich tam dojizdeji take statisice a vecer jedou domu a tam pak plati dane. Velka mesta tak dostavaji podstatne mene dani, nez by odpovidalo jejich ekonomicke aktivite. Takze to stat pak prerozdeli a castecne nasype zpatky. Jinak by totiz nebylo ani z ceho udrzovat silnice a chodniky, ktere oslapou a ojezdi dojizdejici lide. A nebyt toho metra, tak nevim, jak by se dojizdejici dostali do prace. Dojizdejici tak prispivaji na infrastrukturu, ktera je pro ne dulezita a kterou pouzivaji pet dni v tydnu. V Hornich Praskolesich totiz neni dost prace pro kazdeho.
Jinak, co byste v Hornich Praskolesich delali s MHD? Nez prijede autobus, tak prejdete vesnici pesky.
Zaměstnavatelé dojíždějících tam platí daně, stejně tak dojíždějící ojíždí silnici v Horní Dolní cestou do práce stejně jako ve městě (jen jich tam tu silnici za její životnost ojede méně než ve velkém městě, takže náklady na člověko-kilometr jsou vyšší - a je jedno, zda je řeč o nákladech na výstavbu nebo údržbu). Spousta dalších nákladů spojená s životem takového pracanta vzniká v místě bydliště (svoz odpadu, zdravotnictví, hasiči, policie, školy, technické služby, ...) takže .... ehm tahle logika kulhá .. jako prase.
Taky mají ve velkých městech sídla firmy, které generují zisk po celé zemi (typicky operátoři, energetika) a díky tomu má velké město uměle vysoký podíl na HDP.
Nikdo nemluvil o budování MHD na vesnici. Ani by tam nemělo smysl. Už jen kvůli tomu "H" jako Hromadná.
Pokřivenost toho všeho je už v principu, že obyvatel z menšího města pracující mimo velké město sype na daních, ze kterých se pak buduje ve městě síť MHD, kterou stejně nevyužívá a když už jí jednou za čas využije, tak platí. Přitom cestování si platí ze svého.
Platit v MHD je IMHO tvorba falešné iluze, která má zakrýt fakt, že tento způsob přepravy pokud by měl být cestujícím hrazen ze 100%, tak se rentabilitou dostane na úroveň individuální dopravy, nebo by měl být zdarma a pak by bylo nutné výpadek části příjmů z jízdného (zbude-li něco po eliminaci administrativy, distribuce a kontroly) nahradit zefektivněním provozu dopravních podniků (čehož se v polosocialistickém bordýlku, který tam mnohdy panuje nemáme šanci dočkat).
Zaměstnavatelé dojíždějících tam platí daně, stejně tak dojíždějící ojíždí silnici v Horní Dolní cestou do práce stejně jako ve městě (jen jich tam tu silnici za její životnost ojede méně než ve velkém městě, takže náklady na člověko-kilometr jsou vyšší - a je jedno, zda je řeč o nákladech na výstavbu nebo údržbu).
Tak jestli ty firmy pouzivaji tvorive ucetnictvi po vzoru soudruha agenta Hnizdila, tak plati starou belu. Nebo treba plati ty dane v Nemecku, jako Skodovka, protoze fabrika je sice v CR, ale veskery zisk zahadne vznika v Nemecku. A ve velkych mestech se pak provoz koncentruje. To tamhle v Horni dolni vyjede Franta Vokurka, z Hornich Praskolesu Pepa Voprsalek....... a do Prahy jich prijede 100k. Kddyby platili dane jen doma a ty tam vsechny zustaly, budou mit v Hornich Praskolesich patniky z mramoru a lajny na silnici pozlacene, zato v Praze projede clovek uz jen osminapravovou Tatrovkou.
Tohle neni problem jen v CR. Stejne byl podfinancovany treba Brusel, nez s tim pred casem neco udelali. V Bruselu vsichni makali a platili dane nekde ve Vlamsku a v Bruselu nebylo z ceho predelat chodnik, natoz postavit kus noveho metra. A soudruzi z EU dane prakticky neplati.
Spousta dalších nákladů spojená s životem takového pracanta vzniká v místě bydliště (svoz odpadu, zdravotnictví, hasiči, policie, školy, technické služby, ...) takže .... ehm tahle logika kulhá .. jako prase.
No, vsak taky ty dane do Prahy neposilaji cele. A az by se Praha stala neprujezdna, protoze v Hornich Praskolesich maji ty zlacene lajny, tak Pepa Voprsalek prijde o praci, protoze se do ni nebude moci dostat, ledaze by si koupil tu Tatrovku, po zaplaceni nafty mu zbylo jeste na chleba a nekdo vymyslel, jak tolik Tatrovek nekde zaparkovat.
Pokud daně soudruha agenta Hnízdila utíkají, tak to je jen problém finanční správy, která likviduje jeho konkurenci (v oblasti Biopaliv), vydává zadržovací příkazy jen při vykonstruovaném podezření a korunové dluhopisy nechávají vyhnít. A podobných kreativností je možné najít víc přes výroční zprávy agentovy Agroherky.
Pořád to ale není důvod posílat do města víc peněz než na vesnici.
Takový rozdíl mezi vesnicí a městem by nevznikl. Takové nejchytřejší město evropy (Praha) musí mít silnic nadbytek, když z 2 pruhů pro jeden směr jízdy vyrobí jeden jízdní pruh a pak pruh pro pumpičkáře. Snížení přísunu financí by muselo vést k omezení množství darmojedů na magorstrátu a eliminaci utopistických projektů (dotování různých bikesharingů, carsharingů a wifesharingů).
Peníze navíc na venkově by nejspíše vedly k zatraktivnění života na venkově a spousta lidí by odtud neutíkala. Mohlo by to vést k rozvoji třeba zemědělství, nebo drobné výroby na lokální úrovni apod... Mrkněte jak vypadá venkov v Rakousku.
Nebylo by pak nutné do některých odvětví pumpovat tolik peněz na dotacích a pobídkách - omezí se tím korupce při přerozdělování.
Pak bychom nemuseli říkat, že dnešní západ doženeme za 80 let (když si sami sypeme písek do ložisek volením StB), ale mnohem mnohem dříve.
Peníze navíc na venkově by nejspíše vedly k zatraktivnění života na venkově a spousta lidí by odtud neutíkala. Mohlo by to vést k rozvoji třeba zemědělství, nebo drobné výroby na lokální úrovni apod... Mrkněte jak vypadá venkov v Rakousku.
Tim vice by jich dojizdelo do Prahy a tim vice by se muselo investovat do MHD a oprav rozjezdenych silnic. Ovsem nebylo by z ceho.
Nerikam, ze penize jsou rozdelovany totalne spravedlive, ale nemyslim, ze lze prerozdelovani uplne zrusit. Samozrejme, debilni projekty a zlodejna jsou jina zalezitost. Ale zase to berte tak, ze se u vas na vesnici nebude nikdo muset unavovat kradenim, protoze to za nej rozkradou v Praze. Zase i nemyslete, ze u vas na vesnici zkorumpovane zlodeje nemate.
S tim rozvojem zemedelstvi to neni tak, ze stat krade zemedelcum penize a staci za ne v Praze cyklostezky, ale spis tak, ze do CR je dovazena produkce ze statu se silne dotovanym zemedelstvim, nejspis vcetne rakouske, kde dotuji vyvozni ceny a domaci produkci chrani clem. V CR stat na zemedelce sere a tak uz u nas mame vsechno z dovozu a neumime si ani vyprodukovat vajicka. Bodejt ne, kdyz cesky zemedelec nemuze dotacim konkurovat. Dotovane potraviny totiz dokazi znicit zemedelce uz i v Africe, kde by clovek cekal, ze pracovni sila bude levna.
Myšlenka je to dobrá. Jenže to, že se platí jízdné, má několik efektů, které tak nějak chceme. Že to z části financuje dopravu je jasné. Ale ono to i omezuje počet cestujících. Idea "lidé by jezdili méně autem a více MHD, což by prospělo životnímu prostředí" je sice hezká, ale na druhé straně mince je skokový nárůst nákladů na MHD.
Neznám konkrétní čísla, ale na vašem případě by to mohlo znamenat skok z "12 miliard jde z daní" na "24 miliard jde z daní". Zkrátka nebyl by tam jen výpadek z jízdného, ale i zvýšení nákladů v důsledku vyšší vytížeností spojů. Ta by navíc nebyla univerzální, nýbrž lokální. Kupříkladu plno lidí jde v Praze z Florence na "hlavák" pěšky, protože se jim za tu jednu stanici jízdy nechce platit. Kdyby byla doprava zdarma, tak se rádi svezou. Podobně v Brně "hlavák" a Zvonařka. Teď to vezmou podchodem a Vaňkovkou, ale kdyby to bylo zdarma, tak se svezou dvě stanice dvanáctkou.
Většina pražáků má nějakou formu časového předplatného. Pokud tedy nejedou jednu stanici 50m MHD, není to kvůli ceně.
"12 miliard jde z daní" na "24 miliard jde z daní"
12 miliard z daní + 12 miliard zdaněných = 36 miliard
Ale zase to umožňuje skásnout turisty a ty co si nemohou dovolit časovku.
Ano. Každý systém má své vlastnosti a není úplně snadné zvolit nejlepší. Už jen proto, že lehko přehlédneš souvislosti.
Nechápu, proč se pořád vymýšlí ten nedokonalejší a nejgeniálnější systém NFC karet, když NFC má každý nový telefon. A kromě NFC má i mobilní připojení, takže není problém ani s on-line nákupem. Tedy s výjimkou Apple, který nedovolí používat jiný prodejní systém než IAP s marží krásných 30 %.
Účet v bance se dvěma bezkontaktními kartami a platební nálepkou lze u nás založit zdarma. Problém vyřešen. Ti majetnější mohou využít mobil, hodinky, tetování nebo jakoukoliv blbost, kterou se dá platit v obchodě.
Tak jako to lze v Londýně, což zmiňoval původní článek. Ve skutečnosti jsou v Londýně systémy dva: Oyster karty vydává dopravce a Contactless karty banky. Contactless neumožňuje týdenní jízdenky, ale počítá automatický denní a týdenní limit, takže může vyjít levněji. Tipoval bych, že Oyster časem přirozeně vymizí a ušetří se tak na vydávání karet, které zbydou jenom jako průkaz na slevu.
Ještěže u nás na severu republiky všechno tohle už skoro 10 let funguje. Jedna kartička na městskou, meziměstské busy, knihovnu, školu, doktora, magistrát, jídelny, tisk, vybrané obchody. Nahrajete na ni jízdenku, vícedenní tarif nebo kredit, podle libosti. Udělají vám ji na novou červenou kartičku, na ISIC, na kartičky některých škol a možná přibudou i další možnosti. Dobijete po celém kraji. Kdepak, Praha by se měla inspirovat v Liberci. Jen tu mobilní appku teda nemáme. Ale já bych ji stejně asi nepoužíval.
Až na tu drobnost, že kartičky používají už asi 10 let prolomenou proprietární technologii Mifare Classic, takže si na ní může kdokoli zapsat jakoukoli jízdenku či jakýkoli zůstatek elektronické peněženky. Jediná ochrana před zneužitím je zúčtovací centrum, které by po několika dnech (!) odhalilo manipulaci s obsahem karty a karta by byla následně blokována.
Až si někdo jen tak ze zábavy postaví long-range čtečku na zastávku tramvaje, a každému kolemjdoucímu zapíše na kartu nějakou jízdenku nebo dobije elektronickou peněženku, takže přes noc zablokují stovky karet, budou se všichni hodně divit.
A ano, o problému vědí ale „nedá se vyřešit z důvodu nekompatibility zařízení všech zapojených dopravců s jinou technologií“.