A přemýšlel někdo (mimo frikuliny ze startupu znovuvynalézající kolo a jiné prodejce podobných hraček), že by nebylo marné MHD provozovat zdarma? Žádné náklady na tisk a distribuci jízdenek, žádné náklady na předražené karetní systémy. Do MHD už z daní sypeme až až.
Daně vybírá stát, ale následně se část z výběru v místě a část podle počtu obyvatel přenechá místním samosprávám. Protože Praha má výrazně vyšší průměrné mzdy než zbytek republiky (tedy u druhé části tratí), prakticky tak nikdo nebydlící a nepracující v Praze nepřispívá Praze na rozpočet.
Zrovna v případě Prahe příspíváme přímo ze státního rozpočtu (tuším na metro) a pak to dje přes obecní rozpočet. Ale pořád platí, že prachy musí na daních ukrást stát a pak je přerozdělí. Podle nějakého zvráceného pravidla dostávají velká města víc a díky tomu si mohou dovolit dotovat MHD.
Přesazení lidí z aut do dotovaných MHD je sice hezká idea, ale stát postihne výpadek DPH a spotřební daně spojené s provozy vozidel. Takže je vlastně hromadné nahrazení aut MHD utopie :-).
Zrovna v případě Prahe příspíváme přímo ze státního rozpočtu (tuším na metro) a pak to dje přes obecní rozpočet. Ale pořád platí, že prachy musí na daních ukrást stát a pak je přerozdělí. Podle nějakého zvráceného pravidla dostávají velká města víc a díky tomu si mohou dovolit dotovat MHD.
Tak to je uplne jednoduche. Ve velkych mestech pracuje mnohem vic lidi, nez tam zije. Kazde rano jich tam dojizdeji take statisice a vecer jedou domu a tam pak plati dane. Velka mesta tak dostavaji podstatne mene dani, nez by odpovidalo jejich ekonomicke aktivite. Takze to stat pak prerozdeli a castecne nasype zpatky. Jinak by totiz nebylo ani z ceho udrzovat silnice a chodniky, ktere oslapou a ojezdi dojizdejici lide. A nebyt toho metra, tak nevim, jak by se dojizdejici dostali do prace. Dojizdejici tak prispivaji na infrastrukturu, ktera je pro ne dulezita a kterou pouzivaji pet dni v tydnu. V Hornich Praskolesich totiz neni dost prace pro kazdeho.
Jinak, co byste v Hornich Praskolesich delali s MHD? Nez prijede autobus, tak prejdete vesnici pesky.
Zaměstnavatelé dojíždějících tam platí daně, stejně tak dojíždějící ojíždí silnici v Horní Dolní cestou do práce stejně jako ve městě (jen jich tam tu silnici za její životnost ojede méně než ve velkém městě, takže náklady na člověko-kilometr jsou vyšší - a je jedno, zda je řeč o nákladech na výstavbu nebo údržbu). Spousta dalších nákladů spojená s životem takového pracanta vzniká v místě bydliště (svoz odpadu, zdravotnictví, hasiči, policie, školy, technické služby, ...) takže .... ehm tahle logika kulhá .. jako prase.
Taky mají ve velkých městech sídla firmy, které generují zisk po celé zemi (typicky operátoři, energetika) a díky tomu má velké město uměle vysoký podíl na HDP.
Nikdo nemluvil o budování MHD na vesnici. Ani by tam nemělo smysl. Už jen kvůli tomu "H" jako Hromadná.
Pokřivenost toho všeho je už v principu, že obyvatel z menšího města pracující mimo velké město sype na daních, ze kterých se pak buduje ve městě síť MHD, kterou stejně nevyužívá a když už jí jednou za čas využije, tak platí. Přitom cestování si platí ze svého.
Platit v MHD je IMHO tvorba falešné iluze, která má zakrýt fakt, že tento způsob přepravy pokud by měl být cestujícím hrazen ze 100%, tak se rentabilitou dostane na úroveň individuální dopravy, nebo by měl být zdarma a pak by bylo nutné výpadek části příjmů z jízdného (zbude-li něco po eliminaci administrativy, distribuce a kontroly) nahradit zefektivněním provozu dopravních podniků (čehož se v polosocialistickém bordýlku, který tam mnohdy panuje nemáme šanci dočkat).
Zaměstnavatelé dojíždějících tam platí daně, stejně tak dojíždějící ojíždí silnici v Horní Dolní cestou do práce stejně jako ve městě (jen jich tam tu silnici za její životnost ojede méně než ve velkém městě, takže náklady na člověko-kilometr jsou vyšší - a je jedno, zda je řeč o nákladech na výstavbu nebo údržbu).
Tak jestli ty firmy pouzivaji tvorive ucetnictvi po vzoru soudruha agenta Hnizdila, tak plati starou belu. Nebo treba plati ty dane v Nemecku, jako Skodovka, protoze fabrika je sice v CR, ale veskery zisk zahadne vznika v Nemecku. A ve velkych mestech se pak provoz koncentruje. To tamhle v Horni dolni vyjede Franta Vokurka, z Hornich Praskolesu Pepa Voprsalek....... a do Prahy jich prijede 100k. Kddyby platili dane jen doma a ty tam vsechny zustaly, budou mit v Hornich Praskolesich patniky z mramoru a lajny na silnici pozlacene, zato v Praze projede clovek uz jen osminapravovou Tatrovkou.
Tohle neni problem jen v CR. Stejne byl podfinancovany treba Brusel, nez s tim pred casem neco udelali. V Bruselu vsichni makali a platili dane nekde ve Vlamsku a v Bruselu nebylo z ceho predelat chodnik, natoz postavit kus noveho metra. A soudruzi z EU dane prakticky neplati.
Spousta dalších nákladů spojená s životem takového pracanta vzniká v místě bydliště (svoz odpadu, zdravotnictví, hasiči, policie, školy, technické služby, ...) takže .... ehm tahle logika kulhá .. jako prase.
No, vsak taky ty dane do Prahy neposilaji cele. A az by se Praha stala neprujezdna, protoze v Hornich Praskolesich maji ty zlacene lajny, tak Pepa Voprsalek prijde o praci, protoze se do ni nebude moci dostat, ledaze by si koupil tu Tatrovku, po zaplaceni nafty mu zbylo jeste na chleba a nekdo vymyslel, jak tolik Tatrovek nekde zaparkovat.
Pokud daně soudruha agenta Hnízdila utíkají, tak to je jen problém finanční správy, která likviduje jeho konkurenci (v oblasti Biopaliv), vydává zadržovací příkazy jen při vykonstruovaném podezření a korunové dluhopisy nechávají vyhnít. A podobných kreativností je možné najít víc přes výroční zprávy agentovy Agroherky.
Pořád to ale není důvod posílat do města víc peněz než na vesnici.
Takový rozdíl mezi vesnicí a městem by nevznikl. Takové nejchytřejší město evropy (Praha) musí mít silnic nadbytek, když z 2 pruhů pro jeden směr jízdy vyrobí jeden jízdní pruh a pak pruh pro pumpičkáře. Snížení přísunu financí by muselo vést k omezení množství darmojedů na magorstrátu a eliminaci utopistických projektů (dotování různých bikesharingů, carsharingů a wifesharingů).
Peníze navíc na venkově by nejspíše vedly k zatraktivnění života na venkově a spousta lidí by odtud neutíkala. Mohlo by to vést k rozvoji třeba zemědělství, nebo drobné výroby na lokální úrovni apod... Mrkněte jak vypadá venkov v Rakousku.
Nebylo by pak nutné do některých odvětví pumpovat tolik peněz na dotacích a pobídkách - omezí se tím korupce při přerozdělování.
Pak bychom nemuseli říkat, že dnešní západ doženeme za 80 let (když si sami sypeme písek do ložisek volením StB), ale mnohem mnohem dříve.
Peníze navíc na venkově by nejspíše vedly k zatraktivnění života na venkově a spousta lidí by odtud neutíkala. Mohlo by to vést k rozvoji třeba zemědělství, nebo drobné výroby na lokální úrovni apod... Mrkněte jak vypadá venkov v Rakousku.
Tim vice by jich dojizdelo do Prahy a tim vice by se muselo investovat do MHD a oprav rozjezdenych silnic. Ovsem nebylo by z ceho.
Nerikam, ze penize jsou rozdelovany totalne spravedlive, ale nemyslim, ze lze prerozdelovani uplne zrusit. Samozrejme, debilni projekty a zlodejna jsou jina zalezitost. Ale zase to berte tak, ze se u vas na vesnici nebude nikdo muset unavovat kradenim, protoze to za nej rozkradou v Praze. Zase i nemyslete, ze u vas na vesnici zkorumpovane zlodeje nemate.
S tim rozvojem zemedelstvi to neni tak, ze stat krade zemedelcum penize a staci za ne v Praze cyklostezky, ale spis tak, ze do CR je dovazena produkce ze statu se silne dotovanym zemedelstvim, nejspis vcetne rakouske, kde dotuji vyvozni ceny a domaci produkci chrani clem. V CR stat na zemedelce sere a tak uz u nas mame vsechno z dovozu a neumime si ani vyprodukovat vajicka. Bodejt ne, kdyz cesky zemedelec nemuze dotacim konkurovat. Dotovane potraviny totiz dokazi znicit zemedelce uz i v Africe, kde by clovek cekal, ze pracovni sila bude levna.
Myšlenka je to dobrá. Jenže to, že se platí jízdné, má několik efektů, které tak nějak chceme. Že to z části financuje dopravu je jasné. Ale ono to i omezuje počet cestujících. Idea "lidé by jezdili méně autem a více MHD, což by prospělo životnímu prostředí" je sice hezká, ale na druhé straně mince je skokový nárůst nákladů na MHD.
Neznám konkrétní čísla, ale na vašem případě by to mohlo znamenat skok z "12 miliard jde z daní" na "24 miliard jde z daní". Zkrátka nebyl by tam jen výpadek z jízdného, ale i zvýšení nákladů v důsledku vyšší vytížeností spojů. Ta by navíc nebyla univerzální, nýbrž lokální. Kupříkladu plno lidí jde v Praze z Florence na "hlavák" pěšky, protože se jim za tu jednu stanici jízdy nechce platit. Kdyby byla doprava zdarma, tak se rádi svezou. Podobně v Brně "hlavák" a Zvonařka. Teď to vezmou podchodem a Vaňkovkou, ale kdyby to bylo zdarma, tak se svezou dvě stanice dvanáctkou.
Většina pražáků má nějakou formu časového předplatného. Pokud tedy nejedou jednu stanici 50m MHD, není to kvůli ceně.
"12 miliard jde z daní" na "24 miliard jde z daní"
12 miliard z daní + 12 miliard zdaněných = 36 miliard
Ale zase to umožňuje skásnout turisty a ty co si nemohou dovolit časovku.
Ano. Každý systém má své vlastnosti a není úplně snadné zvolit nejlepší. Už jen proto, že lehko přehlédneš souvislosti.