Já nevím, jak fungovala ta slavná Pražská Opencard, ale připadá mi, že to nemohlo být horší řešení, než to Manchesterské.
Nicméně mám pocit, že v současné době honu za studenou budoucností (čti "cool future") se vůbec nehledí na praktičnost řešení, ale pouze na "wow effect", bez ohledu na cokoliv jiného. Například jak výše Ondřej Caletka zmiňoval Ostravský dopravní systém, který má podobné ambice. Prostě chtějí do roka a do dne zrušit papírové jízdenky a mít vše v digitální podobě. Samozřejmě, že pro spoustu lidí, kteří MHD používají denně, to nebude žádný problém, ale představte si někoho, kdo není místní nebo je dokonce z jiné země (návštěvník Colours of Ostrava, MS v hokeji apod). Pro něho by byla papírová jízdenka to nejjednodušší řešení, ale co má dělat, když tato možnost nebude dostupná? Všechny digitální formy jízdného v MHD budou pro něj představovat buď komplikace nebo vyšší náklady, než kdyby si mohl prostě koupit jízdenku v automatu.
Z tohoto pohledu se mi nejvíce líbí výše uvedené řešení z Lisabonu - za 50 centů (13 Kč) nějaký kus papíru s čipem, který si můžete nabít (či nabitý koupit) a kdykoliv vyhodit, aniž byste zanechal výraznější elektronickou stopu a aniž by se vám někdo vyhrabával v platební kartě. Tohle je pro mě řešením!
Víte jak ten systém v Ostravě funguje? Bezkontaktní platební kartu asi máte, že? Nastoupíte do MHD, kartu přiložíte a jedete. Nic víc. A víte co je nejlepší? I když budete jezdit po městě jak střelený, tak na konci dne vám bude strhnuta maximálně cena 24 hodinové jízdenky. Tohle s papírovou jízdenkou neuděláte pokud na to nemyslíte hned na začátku.
Za tohle určitě dostanu hodně mínusů jen tak pro nesympatičnost a pro mou opovrženíhodnost, ale bezkontaktní platební kartu nemám a ani nechci mít. Dokonce je to pro mě i důvod ke změně banky, pokud banka nenabízí vystavení nové kontaktní karty po uplynutí platnosti mé stávající. Nicméně tohle zmiňuji jen jako odpověď na vaši otázku a moje hlavní pointa příspěvku je "a co přespolní", prostě ti, kteří nejsou místní (především pak lidé ze zahraničí, pro které nemusí být výhodne platit kurzovní poplatky za platbu kartou v korunách). Já osobně nechci slídilům dávat svá data na podnose a třeba reklamy blokuji především kvůli trackování, jejich samotné zobrazování je pro mě méně důležité.
Samozřejmě, že jsou lidé co nemají vůbec kartu, natož bezkontaktní, ale ti snad mají telefon a mohou si pořídit SMS jízdenku a předpokládám, že než se papírové jízdenky zcela zruší, tak stejně bude potřeba vymyslet něco pro děti, které kartu nemají.
Nevím jak fungují zahraniční banky, obvykle se říká, že lépe než ty naše a u žádné z našich bank se za platbu kartou neplatí ani když je platba v cizí měně.
Bavíme se o platbách za jízdné v MHD, to jsou korunové položky kde ten rozdíl v kurzu prakticky nepoznáte a vždycky bude výhodnější zaplatit, než udělat výběr z bankomatu, kde vám vezmou i procenta z vybírané částky. Tvrdíte, že pro přespolní to je nevýhodné, ale naopak, přespolní nemusí hledat jízdenkové automaty, nemusí studovat systém jízdenek a zjišťovat, kterou jízdenku potřebují, tam kam jedou a přitom mají zajištěno, že za jízdné neutratí víc než za celodenní jízdenku.
Bezkontaktní platební kartu má z cizinců jen malá část (oni ji možná mají, ale k nám na divoký východ si ji raději neberou). I v ČR to procento není zdaleka "asi máte". Třebas Brno to řeší tím, že vám za pár korun prodají neaktivovanou bezkontaktní platební kartu. Sice s tím nejde platit, ale jde ji použít jako elektronickou průkazku pro předplacení.
Pro jednorázové jízdenky by to ale znamenalo, že cizinec jako první zamíří někam pro bezkontaktní platební kartu. Až je budou prodávat v každé trafice za 20Kč, tak to asi řešení bude (Blesk peněženka je už zrušená, nebo to ještě existuje?). Do té doby je nutné mít buď papírové jízdenky, nebo SMS jízdenky.
Pro lidi, kteří nechtějí, nebo nemohou použít bezkontaktní kartu, nabízí Londýn zakoupení Oyster card, což je nepersonalizovaná bezkontaktní karta, kterou vám vydá automat na jízdenky. Na rozdíl od zmiňovaného Lisabonu nebo třeba Amsterdamu jde o tvrdou plastovou kartu, kterou je možné dobíjet a nemá omezenou platnost, takže se neprodukují zbytečné odpadky v podobě jednorázových papírových čipových karet.
Kartu je možné zakoupit v automatu hotovostní platbou, tedy zcela anonymně.
V Ostravě i Plzni jsou stále funkční i papírové jízdenky, ale vzhledem k nízkému zájmu o ně je logicky i nízký počet prodejních míst.
"V Ostravě i Plzni jsou stále funkční i papírové jízdenky, ale vzhledem k nízkému zájmu o ně je logicky i nízký počet prodejních míst."
Malý počet prodejních míst není pro mě problém. Problém vidím v záměru úplně zrušit papírové jízdenky. Minimálně v Ostravě už na tom pracují. Tento rok zrušili doplňkový prodej jízdenek přímo u řidiče. Nicméně člověk stále může koupit jízdenku třeba v automatu na zastávce. Ale i na tom už pracují a postupně chystají demontáž automatů na zastávkách. Teď z hlavy nevím, do kdy to přesně plánují udělat, ale je to proklamovaný cíl ostravského DPO, aby byly papírové jízdenky zrušeny úplně.
O rušení papírových jízdenek se zatím stále diskutuje a termín ještě rozhodnut nebyl. Nicméně i v Ostravě lze tak jako v Londýně koupit anonymní plastovou kartu Odiska, kterou můžete dobíjet, byť zatím není její pořízení tak snadné jako v Londýně, tak předpokládám, že to do zrušení jízdenek vyřeší, protože nejde jen o lidi co nemají bezkontaktní platební karty, ale také děti, které nemají karty vůbec, takže musí být způsob, jak tito lidé zaplatí jízdné. A doplňkový prodej jízdenek u řidiče byl zrušen, protože se už využíval minimálně, lidé přešli na SMS a právě platební karty, navíc ten prodej jen na zastávkách zdržoval...