Nový Blender 4.2 je současně vydáním s dlouhodobou podporu. Jako vždy tvůrci implementovali řadu významných novinek, kterým vévodí GPU akcelerace compositingu – předvolba, zdali CPU či GPU, je dostupná v nastavení a kvalita výstupu by měla být prakticky identická, jen s minimálními odchylkami.
Přepsán je též renderovací compositor, nyní ještě výkonnější, u mnoha operací dokonce nekolikanásobně (platí pro CPU). Zrychluje i undo, díky implicitnímu sdílení. Na Intel GPU je u Cycles podporován host memory fallback, na AMD Radeonech zase použití Open Image Denoise (na Windows i Linuxu). Vylepšen je rendering vlasů.
EEVEE používá screen-space ray-tracing pro všechny BSDF (Bidirectional Scattering Distribution Function), Sample UV Surface node je pro velké meshe až 10–20× rychlejší. Textový editor v Blenderu podporuje zvýrazňování syntaxe GLSL. Renderovací kód zase podporuje Khronos PBR Neutral view transform.

Nadále platí, že Blender vyžaduje k běhu „jen“ procesor se SSE 4.2, což znamená alespoň AMD Bulldozer (rok 2011) nebo Intel Nehalem (rok 2008). Více v přehledu novinek této verze.