A odkedy vymysleli kalkulacky nie je nutne vediet pocitat. Kam to vedie vidime na poctoch exekucii. Programovanie zlepsuje schopnost vyjadrit jednoznacne svoje myslienky. Vzdy sa bavim, ked dvaja ludia spolu rozpravaju nejednoznacne, kazdy si predstavi svoje vysvetlenie a ked nakoniec zistia, ze kazdy hovori o niecom inom, netusia preco, lebo to druhe vysvetlenie ani jedneho nenapadne.
Ano i ne. Za mě, kalkulačku by měl začít používat přesně tehdy, pokud je schopen udělat příslušné výpočty i na papíře. Prostě ve chvíli, kdy to přestane být "naučit se něco nového" a začne z toho být zbytečná rutina.
(Kdykoli musím doučovat někoho, koho kalkulačka "zachránila", tak je to naprostý děs, ti lidi nezvládají ani trojčlenku)
"pokud je schopen udělat příslušné výpočty i na papíře."
Duvod?
Takze podle tebe kopac, musi ..
1) umet najit a rozpoznat zeleznou rudu
2) z te rudy musi zvladat postup jeji premeny na zelezo
3) a posleze zelezna na ocel
4) vykovat z te oceli ten krumpac
5) musi znat drivi, poznat spravny strom
6) z toho stromu umet vytesat nasadu
7) umet to spojit do sveho nastroje
To ze nezvladne tim krumpacem kopat je nepodstatna drobnost ... presne takhle funguje nase skolstvi.
Ja mám dyskalkúliu a užil som si svoje. Najmä kvôli pedagógom, ktorí boli zaprdení matfyzáci a neboli to schopní pochopiť. Najlepšia bola krava, ktorá mi just dala o štvrť boda menej, na lineárnej algebre, než bol zápočet.
Prežil som ich, prešiel som. Kalkulačku mám stále pri sebe. Dnes je v mobile aj spreadsheet.
A 100% jsou to skolometsky priklady na neexistujici tema ze? Kazdy jeden zacina "mejme idealni ..."
V jakekoli praxi je radove dulezitejsi zvladat to, cemu se rika kvalifikovany odhad, a neni podstatny, jestli dotycny umi provest nejaky zcela teoreticky vypocet.
Kdyz si totiz v elektrikarine spocitas treba kapacitu, tak chci videt, jak nekde koupis 138,1575 mikrofaradu ... a nebo, jak to z realnych soucastek s tolerancema +50-20% ... postavis. Nemluve o tom, ze on to je taky z casti odpor (navic nelinearni), takze vlastne RC obvod ... a to ti celej zbytek vypoctu pekne rozbije co?
Jenze protoze ti, kteri to uci zadnou praxi vzivote nevideli, tak samozreme budou vsude vykladat, jak je to podstatny.
Ano, díky za skvělej příklad. Takže když místo těch 138 mikrofarářů koupíš v řadě 150uF jako nejbližší v E12, tak musíš odhadnout, co ti to jak moc rozhodí.
No fajn. Takže musím vědět, s kolikátou (od)mocninou to ujede, a pak to tak nějak musím umět odhadnout. Což je ekvivalentní derivaci, což je první semestr na VŠ, nebo si třeba "jen" vzpomenout na tu numerickou aproximaci (a + da) ^2 ~ a^2 + 2a*da což zvládne každej ne zcela tupej případ prváka ze střední, a ten druhej člen i s povolenou tolerancí dát z hlavy. Vono u laděnýho LC to asi vadit bude, u pulzního měniče +- autobus, teda dokud se nějaká harmonická nezašne trefovat někam, kam by fakt neměla.
Nebo to tupě bušit do kalkulačky bez základního pochopení.
"Což je ekvivalentní derivaci, což je první semestr na VŠ"
lol ... derivace je prvak lilbovolny elektroprumky ... a na urceni toho jaka tam bude soucastka se to vubec nepouziva ... protoze obvody se, jak vi kazdy kdo kdy nejaky navrhoval, ladi. Kapacity a indukcnosti ti totiz generuje treba i plosnak, jak zjevne vubec nevis.
A proto to pak vypada tak, ze na te VS prijde jeden z kazdych nekolika stovek, kteremu VF obvod funguje, protoze to vi, nic nepocita, a postavi to. Zatimco ti ostatni to maji sice naprosto dokonale spocitany, ale nefunguje jim to.
Ladeni VF obvodu se dela traba i tak, ze se ohybaji draty, pripadne se s pilnikem v ruce ten kuzdrat zkracuje ...
Chapeme, mas praci v ktere nevyuzijes zadnou pokrocilejsi matematiku od scitani a nasobeni. To je pomerne bezna situace. Netvarme se ale, ze to je takto v "jakekoli praxi", existuje mnoho profesi, kde se vyuzivaji denne veci ktere se uci na vysce.
Ja jsem rad za vsechno, co me na matematice naucili, a v praci to i vyuzivam (linearni algebra, analyza, dokonce i nejake diferencialni algebry) a vyuzil bych i vic, ale mam mezery (statistika, machine learning metody).
balkovic: Já mám dyslexii a naopak jsem vděčná učitelům, kteří o tom nevěděli (zjistila se u mě až dost pozdě) / bylo jim to jedno, protože právě díky těmto učitelům dnes umím číst a knihy jsou moje vášeň a zvládla jsem vystudovat humanitní i ekonomické obory, kde si na čtení a psaní rozsáhlých prací dost potrpí. Taky jsem mohla říct jsem chudáček a existuje kontrola pravopisu nejen ve Wordu a čtení je zbytečná věc, když máme audioknihy, rádio a TV, ale naštěstí mi tohle rodiče a učitelé nedovolili si říct…
U mňa neexistuje lepšie počítať, akokoľvek sa usiľujem. Chápem všetky princípy, možno aj preto mi lepšie idú abstraktnejšie veci a geometria. Matematiku v robote používam, robil som na veci, kde sa dosť hojne používala analytická geometria a musel som vymýšlať vzorce na sférickú geometriu + v AI je to všade. Ak mám po ruke stroj, výpočty spraví za mňa. Úroky si spočítam v spreadsheete, nie som úplný debil a som finančne gramotný.
Možno to s vašou dyslexiou nie je až také zlé, ani gramatické chyby nerobíte. Ja keď sa nesústredím, kľudne poviem, že 3 > 5, alebo 2+2 = 7. Ja nie som vďačný pedagógom a nepovolenie kalkulačky, od nich bol číry sadizmus. Zarábam dobre, chudák nie som. Bol by som, ak by som nebol dosť tvrdohlavý a dal na ich kecy.
To s tým chudákom je váš konštrukt, asi projekcia.
28. 2. 2024, 12:00 editováno autorem komentáře
Mimochodem nemyslím si, že se mi dyslexie vyléčila. To prý ani nejde. Ale když se snažím a soustředím, tak dokážu projevy alespoň zmírnit. Ale vytáčí mě, když člověk své neúspěchy svádí na jiné. Taky bych našla spoustu pedagogů, o kterých jsem si v tu chvíli myslela, že mi ublížili, ale když se na to teď dívám zpětně, tak mě spíš někam posunuli. Někdy i navzdory jim jsem dokázala něco, co bych nedokázala, kdyby byli vždy všichni hodní a spravedliví. A hlavně jsem šťastná, že jsem nikdy neměla v ničem žádné úlevy, protože to, jak se znám by nedopadlo dobře...
Ja si tiež nemyslím, že ste sa vyliečili. Lebo píšete o nejakých neúspechoch. Neúspech by bol, kebyže ma vyradia zo štúdia.
Ja hovorím o úplne zbytočnom sadizme absolventov matfyzu na študentoch, ktorým nejdú mechanické zručnosti. Je to proste prekážka, zbytočné nervy. Taká, ktorá nikam neposúva. Jediné, čo sa človek naučí, že sa treba vyhýbať sadistom.
Vy ste ten typ, ktorý beznohým vozíčkarom vyčíta, že sú neúspešní, keď bez vozíka nevedia chodiť.
Vy ste ten typ, ktorý beznohým vozíčkarom vyčíta, že sú neúspešní, keď bez vozíka nevedia chodiť.
A vy jste ten typ, který všem lidem přikáže jezdit na vozíčku, protože existují lidé, kteří nemohou chodit a musí jezdit na vozíčku. Když jsou podle vás na matfyzu takoví sadisti, měl jste se mu obloukem vyhnout a ne žádat, aby se kvůli vám nikdo neučil počítat, protože jste dyskalkulik a máme přece kalkulačku.