Vysavac je idealni smirak.
Ma kameru i mikrofon, a muze vyslechnout opravdu zajimave veci.
V podstate, kdybych chctel na nekoho zautocit, tak je to idealni cesta - pane, v nasi soutezi jste vyhral, posilame vyhru postou....
Drtiva většina ho pripoji.
Asi proto, že drtivé většině je to celkem právem naprosto jedno. Vědět to je podstatné tam, kde to jedno není. A takových míst je také dost.
Kolik z aktualnich ceskych (ale klidne i svetovych) politiku pujde takovy vysavac vyhodit, kdyz ho vyhraje jejich parner/dite?
Pritom doma partnerovi casto vyzvoni velmi zajimave veci.
Všechny ne. Můj má lidar, ale ne kameru, takže nemá funkci vyhýbání se psím dárečkům na podlaze. Naštěstí nemám psa.
Ktere vysavace maji mikrofon? A k cemu? Hlasove ovladani? Tak to bych nebral.
Jinak to, ze ma vysavac kameru, neznamena nutne, ze CPU se dostane k obrazkum. Takova Roomba to ma (nebo aspon donedavna mela) resene tak, ze kamera ma hned u sebe cip, ktery v obraze najde featury pro lokalizaci, a obrazek zahodi. CPU tak uz dostava pouze featury, a z tech se obrazek pokud vim zrekonstruovat neda. (A ano, byly uniky obrazovych dat z Roomby, ale ukazalo se, ze to byl testovaci kus, ktery to mel vylozene za ukol, sbirat obrazky).
Né že má kameru a mikrofon , ale může mít. Narozdíl od sousedky , která zajisté má uši a oči. Naopak že je nemá je menší pravděpodobnost…
Trochu pozor na argumentační fauly a šikmou plochu . Že je jeden podvodník neznamená, že jsou všichni podvodnici.
Argumentacni fauly jsou treba kolem te chybne generalizace. Jak uz se o tom presvedcila i neslavne znama StB, sousedka sice muze byt uzitecna v cilenem smirovani konkretniho subjektu, ale cena roste linearne s poctem subjektu a neda se prakticky skalovat. K plosnemu sberu dat je naprosto nepouzitelna.
Krom toho svědectví každé šmírující sousedky je nutné brát s rezervou, lidská paměť není dokonalá, zrak a sluch ošidné. Svou roli může hrát osobní sympatie / antipatie, kdežto stroj zaznamenává přesně a i v místech, kde bychom objemnou (ve srovnání s vysavačem) sousedku ani očekávat nemohli.
Ono i té StB stačilo říci, že jste alkoholik a pijete nebo že se jich bojíte a její zájem rázem ochladl protože nikoho takového jednoduše nepotřebovala ani tajná služba tehdejšího režimu.
"Ono i té StB stačilo říci, že jste alkoholik a pijete nebo že se jich bojíte a její zájem rázem ochladl"
Konkrétní informace nemám, ale obecně jestli od vás opravdu chtěli dostat nějaké informace, už si nějakou cestu našli i u alkoholiků. Záleželo na tom, jaká svině byl dotyčný StBák a jak ho bavilo způsobovat lidem problémy.
Já mám o tomhle informace z vyprávění z první ruky. A to nikoliv ze strany estébáků ale naopak z té strany druhé. Ano, samozřejmě pokud něco opravdu chtěli, pak ano, ale tady jde spíš o závazek ke spolupráci.
Uživatel Stasi nesouhlasí :). Stasi měla svého času 2.5% východoněmecké populace jako informátory. Škálovalo jim to podle všeho dobře.
Ostatně i plánky bytů zaznamenané vysavačem se mohou hodit, třeba k nějakému výzkumu nebo zlodějům :-)
Je tu este projekt https://valetudo.cloud/ ale predpokladam, ze asi vacsina z nas to pozna.
Problematiku znám jen letmo, tak se možná pletu, ale přijde mi, že Valetudo samo o sobě řeší ovládání vysavače, ale už nijak neovlivňuje, jestli vysavač bude šmírovat a někam posílat data. V tomhle ohledu mě napadá spíš https://dontvacuum.me.
Vysavač s Valetudo doma mám. Valetudo funguje tak že zachová stávající firmware výrobce, pouze doplní webové + MQTT ovládací rozhraní, a pomocí úpravy DNS zablokuje původní cloud, jehož náhradu si pak "vozí s sebou". Jestli i nadále posílá tememetrii jsem nezkoušel, neboť ho mám v izolované síti. Jediné k čemu má přístup jsou lokální MQTT broker a NTP server.
P.S.: Kameru má taky, ale je před ní IR filtr takže jediné co ta kamera vidí jsou čelní naváděcí čárové IR lasery vysavače, LIDAR má svůj vlastní IR senzor.
článek to všem moc neřeší . Jen to bude 15minut slávy pro nějaký projekt a v praktické rovině to bude tam kde jiné alternativní firmware pro mobilní telefony nebo routery a absence +1/3 funkcí to nedělají rozhodně něčím k reálnému používání.
A čo vy si, Kefalín, predstavujete pod takým slovom "reálné používání"? Jestli ono to není tak, že jsi otrokem doby a ohýbáš se podle toho, co po tobě kdo zdánlivě nevyhnutelně požaduje, bez ohledu na to, jestli to vůbec chceš a potřebuješ?
A já zapomel že jsou jisté skupiny lidí kde když někomu nefunguje na routeru Wifi, wifi, stavové diody atd... , na mobilu mu nejde HW akcelerace obrazu, překlápění při přehrávání videa atd.... k tomu jestě nebude fungovat tohle nebo támhleto. Tak není loser ale hrdina. Trochu je to je jak s medailí z paralympiády..
Pokud zařízení i tak slouží k spokojenosti a moc na výběr není? Já třeba nepoužívám Bluetooth, jen jednou zkusil před 17 lety. Nebo v jednu dobu byl hit tablety 2 v jednom (s odnímatelnou klávesnicí). Otočení obrazu bylo o 180 stupňů blbě, tak kamarád přidal skript. A nefungoval jas displeje - tak ztmavoval barvami pixelů. U IPSka "neprosvítá" černá (když nepočítám business laptopy s IPS bleeding) a zkrácení výdrže je kompenzováno tím, že tam není Windows, který furt něco v pozadí dělá. Na x86 tabletu toho jede 10x víc než kdyby konvertoval na Linux Android tablet.
PS: před rokem jsem opustil tehdy 6 let starý mobil s 7 let starým Androidem a HW akcelerace videa tam nebyla v základu. Pro displej 720p zvládne dekódovat h264 softwarově (8 "malých" jader), složitější kodeky neumí. Enkódování přes CPU buď nižší rozlišení nebo nižší framerate. Šlo o levný mobil a kamera stejně byla mizerná, aspoň se skryl šum.
EDIT: Mimochodem ze stejného důvodu nemá h264 akceleraci ani Raspberry Pi 5.
EDIT 2: Podobně byl na kost ořezán kvůli ceně také ZX Spektrum. Vše dělal CPU, i posílání obrázků na monitor! Pokud jste vypli obraz (nebo zapínali jen občas), tak jste měli větší výpočetní výkon.
4. 11. 2025, 11:57 editováno autorem komentáře
Bylo tim mysleno to, ze nejak s problemy a omezenimi lze na vecech, ktere mate pod kontrolou fungovat.
Jenze mozna pro Vas, pro netechnicke lidi je to uplna scifi.
Dlouhodobe to delam, proto s tim mam sve zkusenosti.
Da se dojit do cile ale "Je to dal a horsi cestou". Zatim. Z tohoto me dost desi prave veci jako digitalni identita, protoze je to prakticky neresitelne.
Ono to moc zadne reseni nema. Vetsina lidi vubec netusi, co si kupuje.
Ja jsem celekm zvedav, jak tyhle veci pujdou dohromady s RED nebo CRA.
Ale mam z toho dojem, ze to zase opet budou veci, ktere dopadnou jen na tech par zoufalcu, co se v EU snazi jeste neco delalt, a congaci budou vysmati.
Klobouk dolů za takovou analýzu.
Možná je na čase, aby si nějaká zlá evropská regulace více posvítila na právo výrobců na telemetrická data u přístrojů. Dobrovolné posílání dat ano, ale zablokování funkce spotřebiče bez telemetrie by mělo být tvrdě sankcionováno.
Jestli si ten spotřebič vezmu třeba na pustý ostrov bez jakéhokoliv spojení a nepůjde o telefon či něco podobného, tak musí fungovat.
V tom případě chudáci v Microsoftu, když ve Windows nejde telemetrie (zcela) vypnout. A takových dalších příkladů asi nebude málo.
Windows bez přístupu k internetu zcela bez problému fungují a pokud nedokáží telemetrii odeslat, tak je to do kolen rozhodně nepošle.
3. 11. 2025, 19:34 editováno autorem komentáře
Dokonce vypnout WiFi je jeden z triků, jak v instalaci Windows 11 zobrazit (po X kliknutích) volbu pro offline účet.
A to kebyze sa niekto pozrel na zub fw v novych autach. Ma to kamery, GSM modul, ale nemame sajn co vsetko to zbiera a posiela. A vyrobca sa vie pripojit na auto vzdialene a menit ho. Esteze je to "moje auto".
Mne je smutno z toho ako je to (v mojom okoli) ludom jedno. Toto by bolo pred 20 rokmi nepredstavitelne (nie to, ze to bude technicky mozne spravit, ale to, ze s tym ludia suhlasia, reps. akceptuju to). O dalsich 20 rokov budeme mat v domoch kamery "pre nasu bezpecnost" a tiez budu asi ludia spokojni.
RED, CRA....
Ono to uz existuje/zavadi se, akorat to zase dopadne jako vzdycky - sikana bude na ty, kdo se snazi jeste neco vyrabet v EU, a na congy nedosahne.
Velmi hezky to vidite i na EU jako takove -EU Digital sovereignty, Horinst, DSA, GDPR, DMA...bla bla...
A pak udelaji vlastni ID aplikaci, kterou chteji vnutit i clensky statum (odstavit pripadne narodni reseni) ktera je zavisla na Google play integrity API (cinz naprosto efektivne vyradi ze hry kohokoliv, kde by chtel vyrabet nezavisly telefon / v EU jsou takove subjekty dva).
Jak se na to pak chmate divat? Bud jsou tyhle veci produktem tupych idiotu, a nebo je to zamer.
Opet na to urcite dostanu to nesmyslnou odpoved o faulu sikmou plochou. To je pekny nesmysl, protoze pak fakticky nelze poukazovat na nic, co je implementovano salamovou metodou (at uz jde o zamer, nebo hloupost) dokud neni hotovo.
"Stejný hardware a patrně i software se používá v robotických vysavačích Xiaomi, Wyze, Viomi a Proscenic."
Třeba někdo zveřejní alternativní otevřený software bez telemetrie.
To já rovněž. Ale neomezujme se jen na vysavače, ty jsou nakonec relativně okrajovou záležitostí. Začal bych tím, co téměř každý dennodenně nosí v kapse.
V tom se situace prudce zhorsuje.
Jeste ted stacilo proste koupit Pixel, nahrat GrapheneOS a mit klid.
S P10 jde Google patrne proti tomu.
Legislativa jde presne opacnym smerem a snazi se, aby root obecne nebyl mozny.
Pokud neverite, zkuste si precist RED nebo CRA (nebo se na to zeptejte AI).
Nikoliv, legislativa v podobe RED/CRA se nesnazi o to, aby root nebyl mozny. Legislativa jen uklada, ze takovy pristup musi byt resen adekvatne bezpecnym zpusobem.
To, ze si z toho vyrobci "v ramci lenosti" odvodi, ze jednodussi je toho roota sebrat je problem na strane vyrobcu, za to RED/CRA nemuze.
Spíš ty vysavače někdo rootne a telemetrii a zadní vrátka povypíná.
Nic proti, ale je to špatné řešení, protože bychom tím přistoupili na jejich hru. Tohle je třeba zaříznout dřív než to metastázuje.
Jedna z možností, jak psal Wasper, řešit na úrovni legislativy. Postihovat výrobce, kteří neumožní používat výrobek, bez toho, aby výrobce existoval (tím myslím to, že ukončením činnosti výrobce a jeho webových služeb se nesmí výrobky zablokovat). Není toto náhodou vázaný prodej? Jakože nákup hmotného výrobku je podmíněn nákupem online služby o kterou spotřebitel nestojí? To se dřív nesmělo a dnes může?
Krom toho, souhlas s licencí - a tedy i se sběrem dat, musí být uživatelem aktivně poskytnut. Třeba zaškrtnutím "souhlasím" v appce, nebo na webu. Pokud takový krám nepustím do sítě, nemohl jsem prokazatelně souhlasit a tedy jakýkoli sběr dat není legální. Mýlím se?
3. 11. 2025, 19:18 editováno autorem komentáře
Otázka je, zda ve VOP mohu toto přímo podmínit. Pokud ano, je výrobce z obliga a černého Petra mají uživatelé, kteří se s VOP neseznámili.
VOP by meli byt v dnesni dobe ve forme interaktivniho videa - uzivatel shledne 15-30 sec, pak da souhlas / nesouhlas. Nesouhlas ukoncuje proces, souhlas pokracuje na dalsi vetu z VOP.
Pak by se dalo uvazovat o tom, zda uzivatel souhlasil s VOP, nebo to vyrobce napsal na vnitrni stranu etikety a malym pismem.
Geniální nápad - pracujete pro marketing?
Takže místo textu, který si přečtu rychlostí, jakou potřebuju a vracím se k jednotlivým částem, jak potřebuju, případně si ho můžu zkopírovat či vytisknout a rychle přeposlat právníkovi nebo si v něm něco zvýraznit, dát ho k ostatním smlouvám, tak teď budeme mít video v čertvíjaké kvalitě, kde v textu písničky na pozadí bude skrytý závazný text, který nikdo nevnímá, případně budou některé závazné texty napsané opět drobným písmem, tentokrát jako textura na noze stolu a ... šmudlo hledej.
To že jsou dnes někteří lidé líní číst nebo už ztrácí schopnost porozumění textu je prostě moderní negramotnost. Nepodaří se ji vymýtit používáním videa, v mluveném projevu se snadno ztrácí detaily, na kterých u smlouvy záleží, navíc je člověk zahlcený dalšími podněty.
Tady jde o to, aby vam nekdo PRECETL ty podminky jasne a pomalu. At to vnimate. Protoze takove odklikavani je typicke pro dnesni dobu.
Silne totiz pochybuji, ze by jste cetl jakekoliv podminky, ktere jsou rozsahem na malej roman a zabere to den az dva. Takze tady nelzete a nevymyslejte.
Alternativa je - eye tracking, odpocet, a autoscroll. Ale pridal bych tam pro jistotu kontrolni dotazy a kviz, zda si pamatujete s cim jste souhlasil :))
Ani to by nebylo právně platné.
"the request for consent shall be presented in a manner which is clearly distinguishable from the other matters, in an intelligible and easily accessible form, using clear and plain language.
2Any part of such a declaration which constitutes an infringement of this Regulation shall not be binding.
Neodcházíte během reklam v TV na záchod? Nevypínáte zvuk, když běží reklama na YT? Nepřeskakujete ve videích informace o sponzorech? Proč si myslíte, že nepůjde ignorovat video?
Jinak podmínky běžně čtu, zajímá mě, k čemu se upisuju. Ano, nečtu vždy a všechno, někdy to nepovažuji za nezbytné. Někdy si nechám ten text pro jistotu přežvýkat AI, někdy jdu cíleně po konkrétních kapitolách (třeba definice pojmů mě obvykle nezajímají). Netuším odkud mě znáte, že mě tu obviňujete ze lži.
Pokud vám vadí délka smluvních podmínek, napište rovnou, že problémem není psaná forma, ale jejich délka. Netuším ale, jak chcete několikastránkový právní dokument vměstnat do 30sekundového videa. Z logiky věci to není možné.
"Tady jde o to, aby vam nekdo PRECETL ty podminky jasne a pomalu."
Kdybych měl soudit jen podle svého okolí, tak oni si to nepustí a pokud budou muset, tak vypnou zvuk nebo půjdou do jiné místnosti. Možná poprvé si to budou chtít poslechnout, ale nejpozději po dvou minutách už to nebudou vnímat. Tohle není cesta.
A doplním poučku ze života: "není důležité, jestli jste to pochopil, ale jestli jste to podepsal" :-)
5. 11. 2025, 07:49 editováno autorem komentáře
"Otázka je, zda ve VOP mohu toto přímo podmínit."
Legislativa je nadřazená nad VOP, takže pokud podmínění funkčnosti výrobku sběrem dat bude zakázané, k takovému bodu VOP se nebude přihlížet i kdyby to uživatel podepsal krví :-E
VOP nesmí obsahovat překvapivá/neočekávaná ustanovení (§ 1753 ObčZ).
A dále § 86: Nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou, nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit. Ve stejném rozsahu jsou chráněny i soukromé písemnosti osobní povahy.
Plus § 1800, odst. 2: Obsahuje-li smlouva uzavřená adhezním způsobem doložku, která je pro slabší stranu zvláště nevýhodná, aniž je pro to rozumný důvod, zejména odchyluje-li se smlouva závažně a bez zvláštního důvodu od obvyklých podmínek ujednávaných v obdobných případech, je doložka neplatná. (...)
Toliko teorie... ted jeste najit nekoho, kod tu neplatnost pujde soudne vymahat :-) Bez zalobce neni soudce. A samozrejme clovek nikdy dopredu nevi, jestli uspeje a jestli neplatnost takove dolozky bude skutecne uznana za neplatnou.
Já vím, že to je to horší řešení z těch alespoň trochu dobrých. Beru to spíš - bohužel - trochu realisticky.
Větší problém je že tyhle krapy po 2 letech přestanou fungovat, neatmo, forwerk, poděla se baterka nebo se nějak poděla powrrmanagement, kondiky. Nešlo to opravit,nahradit, musel do šrotu
Já bych takový krám nepřipojoval vůbec do TCp,Ip.
3. 11. 2025, 16:26 editováno autorem komentáře
Roborock - stáří tři roky, hlásí vysáto 72km2, 4464 výjezdů a dohromady 1463 hodin v provozu. Vše původní, samozřejmě kromě filtrů, kartáčů. Na baterce zatím není znát únava.
Xiaomi robo vac i mop , ovládané jak z Androida tak z Jabka, v provozu víc než +4roky, kartáčky ,filtry a nová baterka z běžné maloobchodní distribuce za méně než 500,- s DPH . A složitost výměny kompatibilní s lidma co ví jak funguje šroubovák.... tedy uměleckopolitická úderka z Karlína Letné , nebo centra Brna se asi nechytá. Ale ty si na to pozvou hodinové hošana s plnovousem a jeho vercajkem již od 500Kč/h za práci......
Jo, taky mam Roborock pres 4 roky, funguje porad, i baterka furt drzi. "Sam a do ma" je klasickou obeti predstavy "stalo se to me, funguje to tak vsude".
Nie je uz samotna myslienka ze musim pripajat vysavac na internet zvrhla... Co ked ho chcem pouzivat na chalupe kde nemam internet?
To daju, ja mam napriklad klasicky sietovy vysavac a som spokojny robi presne len to na co bol urceny. Ale stale mi nikto nevysvetlil preco by inteligentny vysavac nemal fungovat bez pripojenia na internet. Updaty sa kludne mozu stahovat zo stranky vyrobcu a instalovac cez USB pripadne cez lokalnu siet.
Inu, lidi se crcat s tou USB ve valne vetsine pripadu nechteji. Zato chteji svuj vysavac ovladat z mobilu, aniz by zvedli zadnici z gauce. Inu, to je proste jen produkt lidske lenosti :-) A to, ze nas par geeku to vidi jinak na mainstreamu nic nezmeni.
Mam napriklad elektricku trubu a umyvacku riadu co sa da pripojit na internet a ovladat mobilom. Nikdy by ma to nenapadlo pripajat to na cloud, na trube nastavis teplotu, druh ohrevu a cas, na to internet nepotrebujes. A z umyvackou riadu je to este vecsi nezmysel, nastavis prigram a hodis tabletu a mas hotovo. Celkom sa desim toho co mi hovoril opravar Elektroluxu, hovoril ze boli na skoleni a tam im vysvetlovali ze vsetky spotrebice budu mat v buducnosti len silovu cast a ovladanie bude cisto cez cloud. Nebude internet zomries od hladu...
Hm, to akorát pak přidělá člověku zbytečnou práci: 1. koupit spotřebič, 2. vykuchat většinu elektroniky, 3. nahradit arduinem nebo něčím podobným, 4. normálně to používat
Na druhou stranu bych to vyjádření opraváře bral hodně s rezervou. Už se mi nejednou stalo, že mi "odborník" tvrdil něco, co mi nedávalo tak úplně smysl a letmé zagooglení mi mé pochybnosti jen potvrdilo. Prostě někde něco na školení slyší, zapamatuje si to, řídí se tím, ale sám tomu vlastně vůbec nerozumí.
Jo, me elektrikar, co mi delal pred lety rekonstrukci rikal, at si nedelam ani pripravu na wallbox. Ze pry EL auta unie zakaze. Ze se o tom uz jedna a je to na spadnuti :) Neni nad rady odborniku.
Somozrejme, musite byt dobry ( https://www.youtube.com/watch?v=bh_EnK9j0pM ) a ovladani takovych veci bude podlehat osobnim emisnim povolenkam.
Hlavně aktualizace jsou takové moderní zaklínadlo. Pokud tam není z továrny bug, tak ten vysavač bude klidně fungovat s původním firmwarem do konce svých dnů. Stejně jako třeba 20 let stará Roomba, která se vůbec nikam nepřipojovala. A pokud nebude zvenčí dostupný, tak i kdyby měl nějakou kritickou zranitelnost, nebude to v praxi znamenat vůbec nic.
Tak pokud ten vysavac jezdi v ostrovnim rezimu po mistnosti v roce 2024, tak nevidim sebemensi duvod, proc by nemohl po te stejne mistnosti jezdit i v roce 2025 bez nejakeho updatu.
bez pripojeni na internet nam odpada "bezpecnostni" duvod, proc updatovat, a co se tyce opravy funkcnosti... no kdyby v roce 2024 nevysaval, jak ma, tak skoncil reklamaci/14denni lhutou uz tehdy.
Jenom ani tim ostrovnim rezimem si nebudete moc byt jisty :-) Integrovat nezavisle pripojeni pres 4G/5G modem, kde ten telemetricky tarif bude platit vyrobce neni zas tak nerealne. Pro ten korporat, co to vyrabi pujde o minoritni vydaj a jiste se s nejakym operatorem domluvi na lesich podminkach. Prijde vam to jako nesmysl? :-) Ja jen, ze treba roboticke sekacky tohle obcas mivaji... co brani to podobne udelat i s tim vysavacem?
eSIM mají i všechna moderní auta. Dokonce je to snad požadováno EU (zavolat pomoc po nehodě apod).
4. 11. 2025, 12:05 editováno autorem komentáře
> eSIM mají i všechna moderní auta. Dokonce je to snad požadováno EU (zavolat pomoc po nehodě apod).
což ta auta činí nepoužitelnými
Mně spíš vadí, že typický výrobce auta ani neví, co v těch blackboxech od subdodavatelů je. Takže máš různé řídící jednotky (i startér má vlastní řídící jednotku!) a kterákoli může bonzovat. V typickém koncernovém autě jsou 3 (!) eSIM, stovky čipů a v oficiálním servisu trvá několik hodin všem aktualizovat firmware, pokud je nějaký nejasný problém. Tesla dělá vše pod jednou střechou, takže update je rychlý, automatický, ani nemusíš do servisu ("over the air"). A taky jí stačí jediná eSIM a výrobce přesně ví, co se uvnitř děje a posílá.
4. 11. 2025, 13:12 editováno autorem komentáře
"Vsak muzete jezdit vlakem, kdyz se vam to nelibi :-)"
Výborný nápad, má jen dvě drobné vady :-)
1) vlak pravidelně jezdí jen tam, kde má koleje
2) vlak pravidelně zastavuje jen tam, kde má zastávku
Jen pro zajímavost, já jezdím vlakem. A občas mě někdo sveze elektroautem nebo starým 6válcem, např. Jaguar z roku 1986.
Jsou i dalsi zpusoby, treba ostatni hromadna doprava, kdyz potrebujete byt konkretni. A samozrejme take muzete chodit pesky nebo treba sednout na slapaci kolo :-)
"Jsou i dalsi zpusoby, treba ostatni hromadna doprava, kdyz potrebujete byt konkretni."
A zároveň jsou i místa, kam se jinak než autem dostává složitě. Samozřejmě, pěšky se dá dojít i do Říma, když tam vedou všechny cesty :-)
Jak se taková věc jako auto stále vylepšuje i "vylepšuje", nelze se divit lidem, kteří by chtěli "staré dobré auto" a jezdí veterány, dokud to jde.
> A zároveň jsou i místa, kam se jinak než autem dostává složitě.
A naopak, zaparkovat v centru Prahy po pracovní dobu je problém. MHD je sice blbé, že má "hvězdicovou" strukturu, ale pro cestu z periferie do centra a zpět to je v pohodě.
4. 11. 2025, 16:44 editováno autorem komentáře
Tak ono tim jak pocet aut narusta, narustaji i negativni externality. Pred sto lety holt tolik aut nejezdilo a to, co lezlo z vyfuku zas takovy problem nebyval. A samozrejme v civilizovanem svete se tem negativnim externalitam nejak brani. A ve finale vam i tu jizdu vasim veteranem do nekterych mist zariznou... prave kvuli bordelu, ktery to generuje. Legislativu na toto mame i v Cesku, byt s implementaci zatim zadna radnice moc nespecha...
"to, co lezlo z vyfuku zas takovy problem nebyval"
Podle zápachu z výfuku šlo i dost nespáleného benzínu. Efektivnější motor ci ještě lépe elektromotor je dobrý. Systém na přivolání pomoci také. Klimatizace ok. Tempomat ok. Ale tím to pomalu končí. Třeba vestavěná navigace je spíš za trest a jestli jsou pravdivé ty zvěsti o funkcích za měsíční poplatek, tak to už je pro uživatele krok zpět či úplně mimo. A aby to sdílelo bůhvíským polohu a provozní údaje? Proč? Co je komu do toho? Logy ať si stáhnou v servisu, stejně to auto na dálku neopraví a na ladění si měli udělat čas při vývoji a nedělat z pasažérů pokusné králíky.
No a teď si to vezměte po jednom.
Efektivnější motor + katalyzátor - až někam k cca EURO3-EURO4 bezvýhradný souhlas, tam vidím regulaci jako užitečnou.
Klimatizace, tempomat - OK, rád si za to zaplatím.
Navigace - osobně mám Tomtoma krabičku, jiný si tam dá mobil, jiný zase vestavěnou, někdo nechce žádnou. Je dobré mít volbu.
eCall? Nápad jako takovej dobrej, do určitých situací (horské tůry) si ekvivalent (třeba i jako aplikaci do mobilu) klidně pořídím, někdy i na tu cestu, ale rozhodně ne povinně a nevypnutelně.
Za trest umi byt i navigace nevestavene, aneb takovy Waze umi ochotne poslat zbytecne do zacpy :) Co se toho sdileny tyce... ono obcas to umi byt i uzitecne, kdyz vam treba TPMS zahlasi prazdne kolo v predstihu a clovek na to neprijde az kdyz prijde k autu a zrovna potrebuje odjet. Ja jsem treba ve stavu, kdy si ty data (provozni udaje) taham i do HomeAssistanta. Jiste, dalo by se to vyresit nejakou custom krabickou na OBD (a tech dat mit realne mnohem vic).
S logama v servisu si nedelejte iluze :-) Maximalne podle chybovych hlasek v DTC zkusi neco dovodit. Ale v momente, kdy je DTC prazdny s jinyma datama pracovat moc neumi. Kdyz jsem do autorizaku dorazil se starym autem vybaveny tabulkou sesbiranych dat a ukazujici na konkretni zavadu (liny egr), koukali na me div ne se spadlou celisti... ale ve finale me to usetrilo pred v servisech oblibenou metodou pokus-omyl.
Blbej nápad je už jezdit se starým autem do autorizovaného servisu a mít dojem, že ho tam opraví líp.
Zatimco smudlove co "opravi uplne vse" jsou lepsi. Akorat ze vubec :-) Vetsinou neco akorat systemem "to je dobry" akorat zmrsi.
Jo, před sto lety, tehdy byl svět ještě v pořádku. Akorát že zrovna cca před sto lety se do benzínu začalo přimíchávat tetra-ethyl-olovo (aka tetraethyl lead, TEL), a po zbytek století ho většina globální populace "úspěšně" inhalovala. Je to sloučenina která má tu zajímavou vlastnost, že dobře prostupuje hematoencefalickou bariéru, která normálně brání mozek před vstupem toxických látek (a infekcí, a bohužel často i léků). Asi nemusím dodávat, že olovo je jedovaté. Chronické vystavení TEL způsobuje ztrátu paměti, zpomalené reflexy, neurologické potíže, nespavost, třesy, psychózu, ztrátu pozornosti a celkové snížení IQ a kognitivní funkce. K tomu má negativní vliv na mužskou plodnost a způsobuje vrozené vady. V USA se populace v roce 1976 dostala na průměrnou hladinu olova v krvi ve výši 16 μg/dL, což je naprosto příšerné. Po zákazu olova v benzínu (mimochodem dodnes s výjimkou letadel) průměrná hladina klesla v roce 1991 na na 3 μg/d, a v roce 2018 na 0.855 µg/dL. Hodnoty nad 3.5 se podle CDC považují za "znepokojivou hladinu olova v krvi". Nejdrsnější je ale vliv olova na děti, který je trvalý. Snížení IQ, impulzivita, agresivita, zvýšená pravděpodobnost ADHD. Analýzy ukazují, že zákaz olova v benzínu podle všeho s odstupem 22 let vedl ke snížení kriminality o desítky procent, a zvláště u násilné kriminality.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93crime_hypothesis
Mimochodem za tetra-ethyl-olovem a freony ničícími ozonovou díru (CFC) stál jeden člověk: Thomas Midgley Jr. Profesor J. R. McNeill o něm prohlásil, že měl větší nepříznivý dopad na zemskou atmosféru, než kterýkoli jiný organismus v historii Země :)
Až vám někdo bude tvrdit, jak skvěle se lidé měli před pár desítkami let, tak si na tohle zkuste vzpomenout.
pekna teoria, a teraz sa skuste zamysliet: epidemia ADHD je teraz alebo pred desiatkami rokov?
pevne dufam, ze nejdete skusat tvrdit, ze nedostatok olova v tele sposobuje ADHD.
Ta teorie celkem pěkně sedí s daty. Navíc různé země vysazovaly TEL v benzínu v různých obdobích, a ten pokles kriminality (zvláště násilné) v odstupu 22 let je vidět u řady zemí.
Pokud jde o ADHD, nebo třeba autismus, tak se v průběhu let výrazně měnila jak diagnostická kritéria, tak počet screeningů. V roce 1976, kdy se v USA začal benzín s TEL postupně stahovat z trhu, ADHD jako diagnóza vůbec neexistovalo. Najdete ho až v DSM-III-R v roce 1987, jakkoliv dříve existovaly diagnózy Attention-Deficit Disorder (od roku 1980) a Hyperkinetic Reaction of Childhood (od 1968). To že by ADHD mohlo přetrvávat až do dospělosti se začalo studovat teprve někdy v osmdesátých letech. V Česku se až cca do roku 2005 používal termín "lehká mozková dysfunkce", což byl termín do kterého se vyjma ADHD schovaly také dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, vývojová dyspraxie, specifická vývojová porucha řeči a jazyka, poruchy chování včetně vzdorovitosti, lehčí formy autistického spektra, a různé poruchy zraku, sluchu nebo vnímání, pokud se nenašla organická příčina.
Zpátky k tématu. Chcete zpochybňovat, že dýchat olovo, navíc ve formě TEL, je silně špatně?
"Jo, před sto lety, tehdy byl svět ještě v pořádku"
Tohle bych netvrdil. Ale řekněme tak před 10-15 lety některé věci fungovaly lépe a toho šmírování nebylo tolik. Autům nebyly na dálku vypínány funkce a třeba takový Windows 7 byl celkem použitelný. Od té doby se samozřejmě spousta věcí posunula k lepšímu, ale i k horšímu. Třeba u těch automobilů posun k lepšímu nepozoruji. Možná to má lepší asistenty parkování, adaptivní tempomat či další pomocníci v řízení. Ale za jakou cenu? Ne tu finanční.
Autum nebyly vypinany funkce na dalku, ale uz tehdy byly aktivovany/deaktivovany za priplatek v servisu a nikdo vam o tom ani nerekl.
Ono se to celkem hodí, když například řidič v noci sjede ze silnice a narazí do stromu. Za běžných okolností ho najdou ráno, případně o pár dní později, samozřejmě dávno mrtvého. Představte si, jaké to musí být. Zděšení, snaha o korekci, náraz, tupá bolest, a pomalé umírání v bolestech, protože vás nikdo nepřijde zachránit. Taková věc může člověku tak zkazit večer, že to bude mít na paměti až nadosmrti.
Auta mají tu eSIM právě proto, aby mohla zavolat pomoc, i pokud nikdo jiný zrovna nemůže. Podle odhadů EK by při plném nasazení bylo možno zachránit 2500 životů ročně. eCall také zrychluje příjezd záchranářů, protože volá okamžitě a sděluje přesnou polohu vozu.
... kdyby to mělo zachránit JEN JEDEN JEDINÝ život. Soudruzi, nepolevíme a pětiletku splníme na 200 %. Opravdu ne, díky, nepotřebuji mít v autě šmíráka a tisíc otravných asistentů jenom proto, že někdy, možná, teoreticky, bych mohl narazit s autem do stromu. Kdo to tam chce, ať si to tam dobrovolně nechá nainstalovat. Já ho nechci a nepotřebuji, s plným vědomím toho, že by mi to teoreticky a hypoteticky někdy snad možná třeba mohlo zachránit život.
Možná tě to překvapí, ale v životě prostě průse*y nastávají, jen my si čím dál tím víc nalháváme, že se tak neděje.
Jak konkrétně lidi přítomnost eSIM šmíruje? Navíc když s sebou téměř všichni vozí zapnutý mobil.
Argument "porušuje to moje svobodu" byl silně slyšet už když se například zaváděly povinné bezpečnostní pásy. "Je to buzerace, mě se nic nestane, a i kdyby, tak je to můj problém. Úplně klidně se při nehodě stihnu opřít o palubku, je to brnkačka. Navíc Franta v hospodě říkal, že pásy jsou na nic pokud člověk nejede po dálnici, a on je automechanik, takže tomu rozumí." Dneska nikoho ani nenapadne se nepřipoutat, protože každému dávno došlo, že ty pásy mají dobrý smysl.
Mimochodem považujete za ošklivý komunismus i povinné požární alarmy, povinné hasicí přístroje, povinné nouzové východy, povinné jističe a proudové chrániče a povinné testování léků? To jen abych si mohl udělat obrázek, o čem že to ten komunismus vlastně je ;)
Víte jaké to je, když člověk upadne a hlavou se praští o chodník?
To by bylo mnohem lepší, kdyby lidé byli v čalouněných místnostech ve svěrací kazajce, to by zachránilo mnohem víc životů než eCall.
A ano, cena POVINNÉHO šmírování každého a všech je příliš vysoká. Prostě vytáhnout pojistku od téhle věci a nazdar.
Jak jsem psal o kus výše, samotná přítomnost eSIM a eCall není žádné šmírování. Navíc ve chvíli, kdy stejně máte v kapse zapnutý mobil.
Daleko větší problém vidím v tom, jaká data auta sbírají a odesílají výrobci. Například zaměstnanci automobilky Tesla sdíleli na uzavřeném fóru "vtipná" fotografie a videa. Od intimních hraček ve voze, přes intimní hrátky (ne za jízdy - vůz se nabíjel), až po záběry z havárie při které Tesla nabrala dítě na kole.
https://www.reuters.com/technology/tesla-workers-shared-sensitive-images-recorded-by-customer-cars-2023-04-06/
Ještě drsnější je to, že výrobci sesbíraná data (doufejme že ne záběry z vnitřních kamer) s klidem prodávají. Dokážu snad i pochopit, že výrobce zajímá, jak zákazníci auto používají, aby mohli vyrábět lepší auta (a neznamená to, že s tím souhlasím). Ale prodávat data o řidičích? To je fakt problém.
https://arstechnica.com/cars/2024/05/connected-cars-illegal-data-collection-and-use-now-on-ftcs-radar/
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/
Oboje je velký problém. Ten mobil můžete triviálně vypnout, nebo nechat doma. eSIM správně nejde vypnout vůbec nebo jen velmi těžce, rušička na použitých frekvencích je ilegální (no, jednu taky mám, samozřejmě čistě ze studijních důvodů a mimo stíněný lab vypnutou..., GSM i GPS to zvládne odstínit v pohodě, za něco přes stovku od Číňana), nebo vypnout komunikační jednotku...
No k těm případům, zase - dokud je něco volitelná výbava, tak kdo chce kam, ten problém je v povinnosti a (jako u dalších EU kravin) praktická povinná nevypnutelnost.
Jak se vypne mobil? Baterka je často přilepená a furt tam něco běží.
5. 11. 2025, 04:42 editováno autorem komentáře
"Jak se vypne mobil? Baterka je často přilepená a furt tam něco běží."
Ještě se mi nestalo, že by se vypnutý mobil nebo mobil v režimu letadlo, sám aktivoval. Že i za těchto okolností může pokoušet komunikovat jsem slyšel, ale neznám podrobnosti. Kdyby na tom hodně záleželo, tak vybít baterku nedá velkou práci, nebo vložit do plechovky od sušenek?
Lithiovou baterku nemůžeš vybít na nulu, je tam skrytý dolní buffer. A kdybys to hypoteticky dokázal, tak ji zničíš. Mobil nepotřebuje spouštět celý OS, stačí každých pár hodin probudit a poslat GPS souřadnice pro "najdi moje zařízení (a vláda má přehled)". Mimochodem např iPhone jde zapnout přes signál a nahrát nový OS pak přes WiFi - updatují tak telefony v obchodě, aniž by je museli rozbalovat a ohmatávat.
5. 11. 2025, 09:05 editováno autorem komentáře
Lukas1500: Jediná jistota, že telefon nebude dělat nepřístojnosti a s někým komunikovat, je opravdu jen ta plechovka od sušenek nebo kus alobalu.
Americká policie má pouzdro s vodiči, kam zasuneš mobil. On je totiž problém i s FaceID, že nesmí na telefon moc lidí hmatat a koukat (ukazovat obličej). Předtím byl právě případ, kdy zadržená žena zatelefonovala právníkovi svůj Apple účet a aby *vzdáleně* smazal (vybraná?) data na jejím telefonu (asi smazal v iCloud a to se automaticky synclo do telefonu).
5. 11. 2025, 10:59 editováno autorem komentáře
Čeho konkrétně se u eCall obáváte? Když není aktivovaný z důvodu nehody, tak je to prostě eSIM. Ano, operátor může zjistit pozici té eSIM, plus minus pár set metrů. Ale tu informaci nedostane vaše manželka, šéf, ani finanční úřad. Dostane ji leda policie na základě dobře zdůvodněného soudního příkazu (vyšetřování havárie, únosu, vraždy apod.), případně rozvědka, která ale pokud vím nemůže svědčit u soudu. Operátor také umí předat anonymizovaná agregovaná data například k analýze pohybu obyvatel, ale předpokládám že vás moc netrápí, že podle toho někdo naplánuje třeba kapacitu silnice. Pokud jde o případný soud, tak z dat lze vyčíst hrubou lokaci eSIM, což při troše ohýbání lze interpretovat jako pozici automobilu, ale už ne jako vaši pozici. Navíc naprostá většina populace má u sebe trvale mobil, který lze sledovat stejným způsobem. A pokud mobil nemáte, tak je přece triviální vám na auto umístit GPS tracker. To může naprosto triviálně a za pár korun udělat manželka, milenka, šéf, policie, rozvědka, nebo třeba náhodný kolemjdoucí. Někteří z nich na to potřebují povolení soudu, ale technicky je to trivialita.
Znovu tedy otázka: co konkrétně vidíte jako riziko?
No a i ta cesta policie nebude vubec jednoducha - nejprve bude muset zjistit, jakou eSIM v tom aute vlastne mate :-) Tedy naparovat k VIN vozidla.
Dan za lhostejnost a vubec chovani vetsinove spolecnosti. Vetsina lidi se akorat stara akorat sam o sebe a kolem nehody klidne projede a nezastavi, jestli neni potreba pomoct. Prikladu, kdy vam i vinik od nehody ujede jsou plne internety.
Danny: Aha, a zkousel jste to nekdy na zivo?
Protoze to se fakt nedeje. Jak jezdim hodne, u par nehod uz jsem se objevil, NIKDY se nestalo, ze by lide nereagovali.
5. 11. 2025, 07:20 editováno autorem komentáře
Lael Ophir: Tady je problem hlavne v tom, ze nemame realne duveryhodne vlady.
Poku by jsme meli vlady na urovni Svycarska, tak me to asi nevadi, protoze celkem nehrozi zneuziti.
Jenze soucasna realite je takova, ze je system plny ruznych deformovanych entit, kterym by se plosne smirovani, socialni kreditovani etc. velice libilo. A ty efektivni prostredky k tomu stale dalsi ziskavaji....
5. 11. 2025, 07:27 editováno autorem komentáře
"Tady je problem hlavne v tom, ze nemame realne duveryhodne vlady."
Voliči chtějí, voliči volí. Tam kde se volí jen formálně je to se sledováním ještě horší. V zájmu "lepšího příští" (aby se určitá skupina lidí zabetonovala u moci, ale k tomu má sklony i zvolený Orbán či Trump).
Lukas1500" tohle neni uplne o volicich, ale dost o konstrukci toho systemu.
V Evrope jsou velmi slaba a tezko vymahatelna ustavni prava.
Sila ustavy treba v USA je daleko vyssi a tim, jak je napsana, tak je i dost siroka.
Ono je pravidelne slyset pisteni ruznych vicedober o tom, ze je zastarala a omezujici...
acx99: To Švýcarsko si asi moc idealizuješ. Tedy, nevím, jak je to s jejich vládou, ale ta mentalita zahrnující striktní vynucování pravidel bez ohledu na jejich smysluplnost nebo na udávání sousedů mi moc fajn nepřijde.
Bez Podezdívky" Ano, souhlasim, mentalita je tam pro nasince zvlastni a dost tezko asimilovatelna, nicmene system vlady je takovy, ze ji maji na kratkem voditku.
Je to mozna jedina zeme, kde je vlada opravdu podrizena lidem.
Vlády si přece volíme sami. V demokracii důvěryhodnost vlád odráží stav populace. A ten není moc dobrý. Někteří občané s radostí podepíšou registraci k trvalému bydlišti v obci, nechají se do ní navézt autobusem, vhodí ten správný volební lístek, a inkasují pár set korun. A podobné praktiky byly daleko více rozšíření. Svého času politické strany pořádaly například loterie o auto, aby je občané volili. V českých prezidentských volbách jsem se mimo jiné opakovaně dozvěděl, že někdo bude volit Zemana, aby prý nebyla nuda. Případně že nebude volit kohosi s argumentem "podívej se na ten jeho ksicht". Když ČSSD slibovala všechno všem, a někteří se ho na tu dobu až nepochopitelně ptali z čeho to chce zaplatit, tak stačilo říct "zdroje jsou". Mnoho voličů Babiše dnes zase tvrdí, že kradou všichni, a Babiš jako miliardář si už nakradl dost, takže toho snad udělá víc pro lidi. Navíc s sebou nosí složky dokumentů, ten chlap prostě pracuje. Střet zájmů? Nezájem. Trestní řízení? Je to kampáááň. S takovou kvalitou politického vzdělání populace těžko můžete očekávat cokoliv švýcarského. A ano, samozřejmě to může být i horší, jak je vidět třeba na hromadném nakupování hlasů v Moldavsku nebo totalitním potlačování jakékoliv opozice v Rusku. Ale to je za mě slabá útěcha.
Pokud jde o "plošné šmírování", tak například dánské vedení prosazuje chat control. A věřím, že je to s dobrým úmyslem: ochrana dětí, ochrana před teroristy... Problém je v tom, že tamní populace si ani neumí představit, že by stát nefungoval v zájmu občanů. To my s tím máme velmi drsnou zkušenost, takže se nám to pochopitelně velmi silně nelíbí. To že je vláda dnes důvěryhodná nic neznamená. Stačí totiž jedny špatné volby, kde někdo dost naslibuje, pronese dost siláckých výroků, a všechno je v háji. Němci si Hitlera - velmi charismatického politika, který nabízel rychlá řešení a se kterým rozhodně nebyla nuda - také sami zvolili.
Jak pro koho.
Dodavky pro ruzne specialni bezpecnostni slozky / ministerstva atd. maji komunikacni moduly deaktivovane nebo zcela vyndane Vetsina vyrobcu nabizi moznost vybrat komunikacni moduly ( pri konstrukci se na to mysli ). To ze to nemate v oficialnich nabidkach je vec jina.
To jak je to implementovano je vec podradna. Nejcasteji je to eSIM (jako s poctivym eUICC cipem), iSIM nebo u starych komunikacnich modulu dokonce fyzicka simkarta ve slotu. Coz se ukazalo casem v automotive jako ne prilis stastny napad (spatny kontakt/oxidace/otresy/unaveni kontaktu atd.).
Wasper: Nebo treba prumyslove cinske FVE menice. Nepriznane ;-).
5. 11. 2025, 07:20 editováno autorem komentáře
Nebudete nic vlastnit a budete šťastní.
Cokoli koupíte, nebude vám patřit, bude pouze pronajaté dokud se nám bude chtít a budete muset být šťastní, jinak vám zakážeme spolu komunikovat na sockosítích, smažeme vám emaily na "free hostingu", zakážeme používat služby, co budou jen pro poslušné "občany".
... btw. Já bych takový vysavač vrátil bez udání důvodu. A ještě bych se domluvil s kamarády, aby si koupili svůj a taky ho vrátili bez udání důvodu. Takovým šmírákům je třeba aktivně způsobit škodu v zákonných mezích.
Nebudete nic vlastnit a budete šťastní.
Nein, danke. Aneb ať mi to dotyčný zkusí přijít říct do očí.
"Aneb ať mi to dotyčný zkusí přijít říct do očí."
Aby fungoval efekt vařené žáby, tak to že časem nebudeme nic vlastnit, nám nikdo do očí neřekne :-)
Rozhodnutí o naší budoucnosti se zredukuje na to, jestli si dáme housku nebo rohlík a i to se časem omezí, když housky nebudou. My budeme mít na výběr zvolit "jednotnou vládní kandidátku" a pro jistotu "manifestačně", bez plenty... Budeme šťastnější: žádné volby, žádná rozhodnutí, žádná zodpovědnost :-)
Ono se to nezdá, ale začíná to být čím dál závažnější problém. Zkuste koupit dobře vybavený chytrý vysavač bez nutnosti připojení na nějaký cloud v Číně. Je to bez šance Sám jsem nakonec koupil Dreame L10s Ultra a na něm běží lokální náhrada cloudu - Valetudo, jak už tady bylo zmíněno. Jenže to je řešením jenom pro vybrané modely BFU se do instalace něčeho takového nepustí. Problém se netýká jenom vysavačů, zkuste se kouknout na současné mobily nebo auta. Žijeme v době cloudové, kdy naše věci často slouží někomu jinému ke šmírování a sběru dat. A většinu lidí to nezajímá.
Většinu lidí to nezajímá protože to pro ně jednoduše nemá žádnou hodnotu. Drtivá většina lidí se narodí, dospěje, zestárne a zase umře bez toho, aby to na jejich život mělo z jejich pohledu jakýkoliv negativní vliv. Takže když si mají vybrat mezi tím, že ten vysavač nebo cokoliv jiného bude stát polovinu a tím, že je ideově dokonale čistý ale stojí dvojnásobek, co si asi vyberou?
Byli by blázni, kdyby to neudělali. Ten podivín jste v tomhle kontextu v globálu vy, nikoliv oni...
"Většinu lidí to nezajímá protože to pro ně jednoduše nemá žádnou hodnotu."
Asi to tak má být, protože taková většina si toho nechá víc líbit a menšina jim může lépe vládnout a vydělávat na nich peníze, aniž by to vzbudilo nějaký odpor. Žijí více současností a budoucnost si ochotně nechají určit od jiných.
Přesto bych tu většinu ještě rozdělil na ty, kteří nevědí a je jim to jedno a ty, kteří vědí a je jim to jedno. A kdyby část těch, kdo nevědí, věděla, už by jim to nebylo jedno. Zbytek, kterému to vždycky bude jedno, už by možná nebyl většina.
Připomíná mi to ten kreslený vtip, který tu na rootu někde je: "Jdu vám umýt okna, budu k tomu potřebovat vaše rodinné fotografie a jít s vámi na třídní schůzky" :-)
Připomíná mi to ten kreslený vtip, který tu na rootu někde je: "Jdu vám umýt okna, budu k tomu potřebovat vaše rodinné fotografie a jít s vámi na třídní schůzky" :-)
To je jádro pudla. Šmírování přes digitální technologie je pro BFU naprosto neviditelné a nejspíš i nepředstavitelné, a proto to neřeší. Kdyby to bylo jako v tom vtipu, málokdo by si to nechal líbit.
Je a není. Větčina lidí by si řekla: "ta to v žádném případě". Dokud by jim za to někdo třeba auto ale i řadu levnějších věcí nenabídl za polovinu... Pak by ty fotky poslali klidně dvě. To opravdu není zdaleka jen v tom, že by si to někdo nedovedl představit.
"Dokud by jim za to někdo třeba auto ale i řadu levnějších věcí nenabídl za polovinu... Pak by ty fotky poslali klidně dvě."
Pak bych se ptal, proč pro něj moje fotky mají takovou hodnotu? Kdybych byl modelka, bral bych to jako svoji práci, řekněme směnu hodnot.
Velká hodnota je i spokojenost. Jestliže mi někdo dá dvě stovky a bude spokojený, když mu jednu stovku s velkou slávou vrátím, tak jsme vyhráli oba :-)
Jenomže ono je jedno, proč mají hodnotu pro něj. Pro ně maji menší hodnotu než polovina toho auta. Za dobrý pocit si to auto nekoupím. Za polovinu peněz když nemám nebo nechci mít na plnou cenu ano. Výsledná užitná hodnota je mnohořádově jinde.
Není to nic jiného, než prosté ekonomické uvažování.
"Za polovinu peněz když nemám nebo nechci mít na plnou cenu ano. Výsledná užitná hodnota je mnohořádově jinde."
Nějak jsem si při tom vzpomněl na epizodu Obyčejní lidé ze seriálu Černé zrcadlo. Tam je to ekonomické uvažování pěkně vyjádřeno.
Nesmysl. Většinu lidí to nezajímá proto, že je to pod jejich rozlišovací schopnosti.
Velká část populace vůbec netuší, co znamená slovo cloud (je to takový prapodivný trend doby, kdy se v komunikaci používají cíleně bezvýznamové pojmy jako skibidi nebo 67, čistě jen pro udržení komunikace, když už není o čem se bavit nebo když se není o čem bavit, aby se neriskoval konflikt). A ta část populace, která tuší, co je cloud, nedokáže dohlédnout, k čemu všemu se dnes Big Data používá nebo dá využít.
Dokud jsem to neslyšel jako malou zajímavost od přednášející na přednášce, taky jsem netušil a hlavně neuvědomoval si, že křižovatka před Vaňkovkou v Brně je prošpikovaná kamerami skrz na skrz a data z nich se používají na cvičení různých AI projektů. Že jako jedna z prvních a dnes funkčních úloh je počítání lidí a další zajímavá úloha je detekce emocí...
"Kdyby to pro ně nějakou hodnotu mělo, nebylo by to pod jejich rozlišovací schopnost..."
Třeba detaily u smlouvy o půjčce jsou pod rozlišovací schopnost mnoha lidí a přitom jim to způsobí budoucí ztrátu hodnoty. A tato ztráta je ziskem pro toho, pro koho to není pod rozlišovací schopnost.
Pro Ezaua jeho prvorozenství mělo v jednu chvíli nižší hodnotu než čočka. Možná dokonce bylo pod jeho rozlišovací schopnost :-)
Pokud něco nedokážete uchopit, tak to zůstává pod Vaší rozlišovací schopnost, i když je to důležité.
Jaký je podle Věs rozdíl pro nejen běžnou populaci, ale i pro technika-nematematika, v rychlosti růstu funkcí:
- Konstanta
- Lineární
- Polynom
- Exponenciála
- Ackermanova funkce
- Busy Beaver
Však i někteří kolegové z oboru (a není jich zase menšina) maj konec někde u polynomu.
To není možné. Během slavných her covidových tady byl každý druhý odborníkem přinejmenším na exponenciální růst.
To platí na úrovni jednotlivce. Ale nikoliv na celospolečenské úrovni. Na té se to téma řeší poměrně hodně; vlastně skoro pořád už řadu let. A přesto to nemá mezi běžnou veřejností žádnou skutečně zásadní odezvu. Kdyby mělo, nediskutovali bychom o tom tady.
Protože to prostě většina té veřejnosti nechápe a není schopna dohlédnout, a to ani když se jim to snažíte vysvětlit, a to není kritika na Vás, že vysvětlujete špatně.
Kolik ideologií se prosadilo prostě proto, že většina společnosti je nebrala vážně (nebo se uklidňovala že to není vážné) tak dlouho, až pak už bylo pozdě? Fašismus. Komunismus. Extrémní woke levice. Však Němci ještě teď bouraj komíny od jaderek...
Mám doma všechna zařízení připojená přes Turris. Napadlo mě, jak si mohu udělat přehled o všech zařízení kam se připojují? Zajímalo by mě kam všechna zařízení lezou a případně si u některých nastavit restriktivní pravidla.
Dobre je zacit odchytanim/logovanim DNS provozu - malokdy je v tech zarizenich primo zadratovana IP adresa a obvykle to hodne napovi.
To se mě na naštěstí netýká. Krám, který mi nevysaje schody, sedačku, pavučiny..., do patra se musí vynášet a nestačí ho pustit jednou týdně fakt nepotřebuju.
Já si zase neumím představit lepšího pomocníka. Od té doby co máme malého tuplem. Patro nemáme, kdyby jo, koupím si druhého, kdybych už byl líný nosit.
Ty sedačky a pavučiny vezmu ručním, to mne žíly netrhá.
Jestli jediné, co řešíte je vysavač (když si nedovedete představit lepšího pomocníka), to máte dost šťastný život, který vám může většina lidí leda závidět. Reálně se ale domnívám, že je to spíš marginální.
Tak mám tady vyjmenovávat všechny pomocníky domácnosti? Mluví se snad o vysávání prachu, nebo je třeba specifikovat i myčky nadobí, pračky, klimatizace, ohřívačky mlíka...za mne rozhodně robotický vysavač v čistém čase naběhá ze všech strojů nejvíce. Běhá denně ve všech místnostech, a posbírá znatelné množství prachu, se kterým stále bojujeme, hlavně kvůli sušení prádla na sušáku v bytě (na sušičku není vhodný prostor). A jelikož se především kvůli malému pere tak aspoň obden, tak to je dost znát. Nemluvě o všech těch drobkách z rohlíků atd. A běhání s vysavačem po bytě denně zabíralo hromadu vzácného času.
Nezkoušel jste kombinovanou pračko-sušičku? Možná to energeticky neni nejlepší, ale co se dětí týče "funguje to" ve smyslu večer to tam hodíte a ráno je to vyprané a suché.
(i když zpětně viděno, přestěhovat se na barák bylo mnohem lepší řešení, pak najednou jak klimačka, tak i sušička skončily v garáži, protože už nejsou potřeba)
Ad ty spotřebiče - ale jo, akorát u mě to skončilo na tom najít jedno nastavení, a pak už jen mačkat vypínač po celou dobu životnosti.
Energeticky to vyjde dost podobně jako dva spotřebiče. V čem je to horší? Také by mě zajímalo, v čem bylo "přestěhovat se na barák" lepší. Pereme a sušíme mnohem více než dřív v bytě, navíc byty jsou většinou obecně daleko sušší co se sušení týká. Naopak asi pořídíme pračky dvě a jelikož opravdu nemám místo na čtyři spotřebiče, budou kombinované.
Tak samostatná sušička prý suší lépe (rychleji, větší množství, ...), alespoň tak mi to kdysi bylo vysvětlováno.
ad barák - no hlavně je konečně dost prostoru na všechno, včetně toho, kde sušit, a když je venku stříška, tak pod ní prádlo věším po celý rok a doma jen když fakt potřebuju aby rychle uschlo. Klimačka to samé, v Praze běžela v létě prakticky nonstop, když je barák z metrových zdí a kolem zeleno, tak prostě není potřeba vůbec, stačí ventilátor.
Ano, sušička usuší větší množství prádla najednou. Jenže kdo má místo a peníze na dva samostatné spotřebiče. Proto jsou v Evropě populární pračky se sušičkou. U menší náplně (typicky nejvýš 6kg) suší velmi slušně. V USA je situace jiná, protože tamní domy jsou výrazně větší. U bytů zase lidé často praní neřeší doma, a chodí do samoobslužné prádelny. Off topic: zajímavá past jsou pračky se sušičkou a sušičky s tepelným čerpadlem. Sušení trvá výrazně déle a není tak důkladné. Ale hlavně je to výrazně dražší. Co jsem to počítal, tak by se vyšší cena spotřebiče vrátila na úspoře elektřiny cca za 20 let, ale životnost spotřebiče je výrazně kratší. K tomu mají tepelná čerpadla poměrně složité a drahé opravy. A i jen vyčistit části tepelného čerpadla zanesené prachem z oblečení je u většiny modelů velmi obtížné. Taková věc mi nesmí přes práh.
Sušit venku není ideální třeba z hlediska pylu a prachu. Obojí masivně nachytáte na oblečení, kterým si pak zakryjete 90% plochy těla.
Tak ono to nemusí být jen stavění na sebe na které myslí výrobce. Prostě si uřízenete(necháte uříznout) polici, přivrtáte do stěny, připevníte nohu ve volném rohu a můžete dát sušičku na pračku... Aneb kdo chce 2 spotřebiče, lze skoro vždy najít cesta... :-)
...pokud tam máte stěnu, která to unese ;-) ale jinak souhlas, i kdyby se udělalo "lešení" od podlahy, to jde i bez stavebních úprav, když ten byt není Váš.
Měl bych trochu obavy, jestli by to unesla podlaha. V technické místnosti mi stojí 300l "bojler" na horkou vodu z tepelného čerpadla, a hned vedle toho pračka. Dalších cca 70-100 kg bych na to radši už nedával, mimo jiné protože sedím téměř přesně pod tím. Navíc pračky bohužel rády "tancují", a nejsem si jistý, jak by to dopadlo v případě dvou spotřebičů na sobě. Ale jinak máte samozřejmě pravdu. Řada výrobců dodává kus pro spojení jejich pračky a jejich sušičky nad sebe. Pokud na to máte podmínky a nevadí vám přesouvat prádlo mezi dvěma spotřebiči, tak je to velmi dobré řešení. Často jsem to tak viděl v zahraničí; v ČR vím jen o jednom člověku, který to tak má.
Tak ono mít ty spotřebiče dva je hlavně podstatně kapacitnější. Což je vám jedno pokud perete obden ale pokud je váš doma víc, je to zásadní.
Dva spotřebiče podlaha unese. Ten bojler vám to tam komplikuje; většina lidí ho na podlaze nemá. Dva spotřebiče na sebe se dávají do konstrukcí k tomu určených (jsou dost drahé, mimochodem) nebo tu konstrukci mají už v sobě. Takže se s tím počítá.
5. 11. 2025, 09:25 editováno autorem komentáře
Sušit venku je naprosto marginální problém pokud nebydlíte zrovna v Praze v Legerově nebo na podobném místě ale i tam pak máte větší problém už s vlastními plícemi než zrovna s oblečením. Tohle je víceméně bezpředmětné.
Tepelné čerpadlo má dnes většina sušiček. A ta úspora je zrovna v jejich případě opravdu velká. Narozdíl od jiných úsporných spotřebičů. Takže by mě poměrně zajímalo co máte na mysli. Tohle asi ne.
5. 11. 2025, 09:20 editováno autorem komentáře
Platí co jsem napsal. Jinak zrovna sušičce stačí jen ten prostor a zásuvka. Jen pak člověk musí vylévat vodu. Navíc jestli perete jenom obden, kombinovaná pračka/sušička by pro vás smysl měla. A frekvence vysávání je dost individuální. Ale jak jsem psal, pokud řešíte jen tohle, máte zjevně dost šťastný a bezstarostný život, který vám může většina ostatních jen závidět.
@Michal Tauchman
"Roborock - stáří tři roky, hlásí vysáto 72km2, 4464 výjezdů a dohromady 1463 hodin v provozu. Vše původní, samozřejmě kromě filtrů, kartáčů. Na baterce zatím není znát únava."
Pokud vysál 72km2, což je 72 000 000 m2 za pouhých 1463hodin provozu, pak při optimistické šířce záběru 0.5m sviští po bytě rychlostí 98.5km/h
Neruší vás to??? :o)
Baví mne, jak lidi
a )bezmezně věří těm marketingovým kecům co na ně firmware těchhle věciček vyplivne. Týká se to i střídačů FVE, tepel, čerpadel atd.
b) vůbec nemají pojem ani cit pro přibližný výsledek výpočtu - holt generace co znala logaritmické pravítko pomalu vymírá...
Me v tomhle "pobavil" 15 let stary kotel... ktery udaj, co mel byt udajne v kWh byl realne ve Wh :-) Na to ale clovek nemusi umet s logarem, to jde vycist snadno mj. z grafu, kdyz ty data clovek sbira periodicky a nespokoji se jen se sumarnim cislem.
Bleskový úklid :). Máte pravdu, vychází to na 1612 m2 na výjezd. Nemá to být 7.2 km2, tj. 161.2 m2 na výjezd? Tomu bych pak věřil, protože vysavače často jedou ten samý úsek dvakrát i vícekrát, podle stupně znečištění. Těch 1463 hodin a 4464 výjezdů vypadá OK, při cca dvaceti minutách na výjezd.