To daju, ja mam napriklad klasicky sietovy vysavac a som spokojny robi presne len to na co bol urceny. Ale stale mi nikto nevysvetlil preco by inteligentny vysavac nemal fungovat bez pripojenia na internet. Updaty sa kludne mozu stahovat zo stranky vyrobcu a instalovac cez USB pripadne cez lokalnu siet.
Mam napriklad elektricku trubu a umyvacku riadu co sa da pripojit na internet a ovladat mobilom. Nikdy by ma to nenapadlo pripajat to na cloud, na trube nastavis teplotu, druh ohrevu a cas, na to internet nepotrebujes. A z umyvackou riadu je to este vecsi nezmysel, nastavis prigram a hodis tabletu a mas hotovo. Celkom sa desim toho co mi hovoril opravar Elektroluxu, hovoril ze boli na skoleni a tam im vysvetlovali ze vsetky spotrebice budu mat v buducnosti len silovu cast a ovladanie bude cisto cez cloud. Nebude internet zomries od hladu...
Na druhou stranu bych to vyjádření opraváře bral hodně s rezervou. Už se mi nejednou stalo, že mi "odborník" tvrdil něco, co mi nedávalo tak úplně smysl a letmé zagooglení mi mé pochybnosti jen potvrdilo. Prostě někde něco na školení slyší, zapamatuje si to, řídí se tím, ale sám tomu vlastně vůbec nerozumí.
Somozrejme, musite byt dobry ( https://www.youtube.com/watch?v=bh_EnK9j0pM ) a ovladani takovych veci bude podlehat osobnim emisnim povolenkam.
Hlavně aktualizace jsou takové moderní zaklínadlo. Pokud tam není z továrny bug, tak ten vysavač bude klidně fungovat s původním firmwarem do konce svých dnů. Stejně jako třeba 20 let stará Roomba, která se vůbec nikam nepřipojovala. A pokud nebude zvenčí dostupný, tak i kdyby měl nějakou kritickou zranitelnost, nebude to v praxi znamenat vůbec nic.
Tak pokud ten vysavac jezdi v ostrovnim rezimu po mistnosti v roce 2024, tak nevidim sebemensi duvod, proc by nemohl po te stejne mistnosti jezdit i v roce 2025 bez nejakeho updatu.
bez pripojeni na internet nam odpada "bezpecnostni" duvod, proc updatovat, a co se tyce opravy funkcnosti... no kdyby v roce 2024 nevysaval, jak ma, tak skoncil reklamaci/14denni lhutou uz tehdy.
Jenom ani tim ostrovnim rezimem si nebudete moc byt jisty :-) Integrovat nezavisle pripojeni pres 4G/5G modem, kde ten telemetricky tarif bude platit vyrobce neni zas tak nerealne. Pro ten korporat, co to vyrabi pujde o minoritni vydaj a jiste se s nejakym operatorem domluvi na lesich podminkach. Prijde vam to jako nesmysl? :-) Ja jen, ze treba roboticke sekacky tohle obcas mivaji... co brani to podobne udelat i s tim vysavacem?
Mně spíš vadí, že typický výrobce auta ani neví, co v těch blackboxech od subdodavatelů je. Takže máš různé řídící jednotky (i startér má vlastní řídící jednotku!) a kterákoli může bonzovat. V typickém koncernovém autě jsou 3 (!) eSIM, stovky čipů a v oficiálním servisu trvá několik hodin všem aktualizovat firmware, pokud je nějaký nejasný problém. Tesla dělá vše pod jednou střechou, takže update je rychlý, automatický, ani nemusíš do servisu ("over the air"). A taky jí stačí jediná eSIM a výrobce přesně ví, co se uvnitř děje a posílá.
4. 11. 2025, 13:12 editováno autorem komentáře
"Jsou i dalsi zpusoby, treba ostatni hromadna doprava, kdyz potrebujete byt konkretni."
A zároveň jsou i místa, kam se jinak než autem dostává složitě. Samozřejmě, pěšky se dá dojít i do Říma, když tam vedou všechny cesty :-)
Jak se taková věc jako auto stále vylepšuje i "vylepšuje", nelze se divit lidem, kteří by chtěli "staré dobré auto" a jezdí veterány, dokud to jde.
Tak ono tim jak pocet aut narusta, narustaji i negativni externality. Pred sto lety holt tolik aut nejezdilo a to, co lezlo z vyfuku zas takovy problem nebyval. A samozrejme v civilizovanem svete se tem negativnim externalitam nejak brani. A ve finale vam i tu jizdu vasim veteranem do nekterych mist zariznou... prave kvuli bordelu, ktery to generuje. Legislativu na toto mame i v Cesku, byt s implementaci zatim zadna radnice moc nespecha...
"to, co lezlo z vyfuku zas takovy problem nebyval"
Podle zápachu z výfuku šlo i dost nespáleného benzínu. Efektivnější motor ci ještě lépe elektromotor je dobrý. Systém na přivolání pomoci také. Klimatizace ok. Tempomat ok. Ale tím to pomalu končí. Třeba vestavěná navigace je spíš za trest a jestli jsou pravdivé ty zvěsti o funkcích za měsíční poplatek, tak to už je pro uživatele krok zpět či úplně mimo. A aby to sdílelo bůhvíským polohu a provozní údaje? Proč? Co je komu do toho? Logy ať si stáhnou v servisu, stejně to auto na dálku neopraví a na ladění si měli udělat čas při vývoji a nedělat z pasažérů pokusné králíky.
No a teď si to vezměte po jednom.
Efektivnější motor + katalyzátor - až někam k cca EURO3-EURO4 bezvýhradný souhlas, tam vidím regulaci jako užitečnou.
Klimatizace, tempomat - OK, rád si za to zaplatím.
Navigace - osobně mám Tomtoma krabičku, jiný si tam dá mobil, jiný zase vestavěnou, někdo nechce žádnou. Je dobré mít volbu.
eCall? Nápad jako takovej dobrej, do určitých situací (horské tůry) si ekvivalent (třeba i jako aplikaci do mobilu) klidně pořídím, někdy i na tu cestu, ale rozhodně ne povinně a nevypnutelně.
Za trest umi byt i navigace nevestavene, aneb takovy Waze umi ochotne poslat zbytecne do zacpy :) Co se toho sdileny tyce... ono obcas to umi byt i uzitecne, kdyz vam treba TPMS zahlasi prazdne kolo v predstihu a clovek na to neprijde az kdyz prijde k autu a zrovna potrebuje odjet. Ja jsem treba ve stavu, kdy si ty data (provozni udaje) taham i do HomeAssistanta. Jiste, dalo by se to vyresit nejakou custom krabickou na OBD (a tech dat mit realne mnohem vic).
S logama v servisu si nedelejte iluze :-) Maximalne podle chybovych hlasek v DTC zkusi neco dovodit. Ale v momente, kdy je DTC prazdny s jinyma datama pracovat moc neumi. Kdyz jsem do autorizaku dorazil se starym autem vybaveny tabulkou sesbiranych dat a ukazujici na konkretni zavadu (liny egr), koukali na me div ne se spadlou celisti... ale ve finale me to usetrilo pred v servisech oblibenou metodou pokus-omyl.
Jo, před sto lety, tehdy byl svět ještě v pořádku. Akorát že zrovna cca před sto lety se do benzínu začalo přimíchávat tetra-ethyl-olovo (aka tetraethyl lead, TEL), a po zbytek století ho většina globální populace "úspěšně" inhalovala. Je to sloučenina která má tu zajímavou vlastnost, že dobře prostupuje hematoencefalickou bariéru, která normálně brání mozek před vstupem toxických látek (a infekcí, a bohužel často i léků). Asi nemusím dodávat, že olovo je jedovaté. Chronické vystavení TEL způsobuje ztrátu paměti, zpomalené reflexy, neurologické potíže, nespavost, třesy, psychózu, ztrátu pozornosti a celkové snížení IQ a kognitivní funkce. K tomu má negativní vliv na mužskou plodnost a způsobuje vrozené vady. V USA se populace v roce 1976 dostala na průměrnou hladinu olova v krvi ve výši 16 μg/dL, což je naprosto příšerné. Po zákazu olova v benzínu (mimochodem dodnes s výjimkou letadel) průměrná hladina klesla v roce 1991 na na 3 μg/d, a v roce 2018 na 0.855 µg/dL. Hodnoty nad 3.5 se podle CDC považují za "znepokojivou hladinu olova v krvi". Nejdrsnější je ale vliv olova na děti, který je trvalý. Snížení IQ, impulzivita, agresivita, zvýšená pravděpodobnost ADHD. Analýzy ukazují, že zákaz olova v benzínu podle všeho s odstupem 22 let vedl ke snížení kriminality o desítky procent, a zvláště u násilné kriminality.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93crime_hypothesis
Mimochodem za tetra-ethyl-olovem a freony ničícími ozonovou díru (CFC) stál jeden člověk: Thomas Midgley Jr. Profesor J. R. McNeill o něm prohlásil, že měl větší nepříznivý dopad na zemskou atmosféru, než kterýkoli jiný organismus v historii Země :)
Až vám někdo bude tvrdit, jak skvěle se lidé měli před pár desítkami let, tak si na tohle zkuste vzpomenout.
https://www.fpfairfax.com/uploads/1/2/9/6/129664701/published/shark-attack-ice-cream.jpeg
toto mi nedavno ukazalo dieta :P
Ta teorie celkem pěkně sedí s daty. Navíc různé země vysazovaly TEL v benzínu v různých obdobích, a ten pokles kriminality (zvláště násilné) v odstupu 22 let je vidět u řady zemí.
Pokud jde o ADHD, nebo třeba autismus, tak se v průběhu let výrazně měnila jak diagnostická kritéria, tak počet screeningů. V roce 1976, kdy se v USA začal benzín s TEL postupně stahovat z trhu, ADHD jako diagnóza vůbec neexistovalo. Najdete ho až v DSM-III-R v roce 1987, jakkoliv dříve existovaly diagnózy Attention-Deficit Disorder (od roku 1980) a Hyperkinetic Reaction of Childhood (od 1968). To že by ADHD mohlo přetrvávat až do dospělosti se začalo studovat teprve někdy v osmdesátých letech. V Česku se až cca do roku 2005 používal termín "lehká mozková dysfunkce", což byl termín do kterého se vyjma ADHD schovaly také dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, vývojová dyspraxie, specifická vývojová porucha řeči a jazyka, poruchy chování včetně vzdorovitosti, lehčí formy autistického spektra, a různé poruchy zraku, sluchu nebo vnímání, pokud se nenašla organická příčina.
Zpátky k tématu. Chcete zpochybňovat, že dýchat olovo, navíc ve formě TEL, je silně špatně?
"Jo, před sto lety, tehdy byl svět ještě v pořádku"
Tohle bych netvrdil. Ale řekněme tak před 10-15 lety některé věci fungovaly lépe a toho šmírování nebylo tolik. Autům nebyly na dálku vypínány funkce a třeba takový Windows 7 byl celkem použitelný. Od té doby se samozřejmě spousta věcí posunula k lepšímu, ale i k horšímu. Třeba u těch automobilů posun k lepšímu nepozoruji. Možná to má lepší asistenty parkování, adaptivní tempomat či další pomocníci v řízení. Ale za jakou cenu? Ne tu finanční.
Ono se to celkem hodí, když například řidič v noci sjede ze silnice a narazí do stromu. Za běžných okolností ho najdou ráno, případně o pár dní později, samozřejmě dávno mrtvého. Představte si, jaké to musí být. Zděšení, snaha o korekci, náraz, tupá bolest, a pomalé umírání v bolestech, protože vás nikdo nepřijde zachránit. Taková věc může člověku tak zkazit večer, že to bude mít na paměti až nadosmrti.
Auta mají tu eSIM právě proto, aby mohla zavolat pomoc, i pokud nikdo jiný zrovna nemůže. Podle odhadů EK by při plném nasazení bylo možno zachránit 2500 životů ročně. eCall také zrychluje příjezd záchranářů, protože volá okamžitě a sděluje přesnou polohu vozu.
... kdyby to mělo zachránit JEN JEDEN JEDINÝ život. Soudruzi, nepolevíme a pětiletku splníme na 200 %. Opravdu ne, díky, nepotřebuji mít v autě šmíráka a tisíc otravných asistentů jenom proto, že někdy, možná, teoreticky, bych mohl narazit s autem do stromu. Kdo to tam chce, ať si to tam dobrovolně nechá nainstalovat. Já ho nechci a nepotřebuji, s plným vědomím toho, že by mi to teoreticky a hypoteticky někdy snad možná třeba mohlo zachránit život.
Možná tě to překvapí, ale v životě prostě průse*y nastávají, jen my si čím dál tím víc nalháváme, že se tak neděje.
Jak konkrétně lidi přítomnost eSIM šmíruje? Navíc když s sebou téměř všichni vozí zapnutý mobil.
Argument "porušuje to moje svobodu" byl silně slyšet už když se například zaváděly povinné bezpečnostní pásy. "Je to buzerace, mě se nic nestane, a i kdyby, tak je to můj problém. Úplně klidně se při nehodě stihnu opřít o palubku, je to brnkačka. Navíc Franta v hospodě říkal, že pásy jsou na nic pokud člověk nejede po dálnici, a on je automechanik, takže tomu rozumí." Dneska nikoho ani nenapadne se nepřipoutat, protože každému dávno došlo, že ty pásy mají dobrý smysl.
Mimochodem považujete za ošklivý komunismus i povinné požární alarmy, povinné hasicí přístroje, povinné nouzové východy, povinné jističe a proudové chrániče a povinné testování léků? To jen abych si mohl udělat obrázek, o čem že to ten komunismus vlastně je ;)
Víte jaké to je, když člověk upadne a hlavou se praští o chodník?
To by bylo mnohem lepší, kdyby lidé byli v čalouněných místnostech ve svěrací kazajce, to by zachránilo mnohem víc životů než eCall.
A ano, cena POVINNÉHO šmírování každého a všech je příliš vysoká. Prostě vytáhnout pojistku od téhle věci a nazdar.
Jak jsem psal o kus výše, samotná přítomnost eSIM a eCall není žádné šmírování. Navíc ve chvíli, kdy stejně máte v kapse zapnutý mobil.
Daleko větší problém vidím v tom, jaká data auta sbírají a odesílají výrobci. Například zaměstnanci automobilky Tesla sdíleli na uzavřeném fóru "vtipná" fotografie a videa. Od intimních hraček ve voze, přes intimní hrátky (ne za jízdy - vůz se nabíjel), až po záběry z havárie při které Tesla nabrala dítě na kole.
https://www.reuters.com/technology/tesla-workers-shared-sensitive-images-recorded-by-customer-cars-2023-04-06/
Ještě drsnější je to, že výrobci sesbíraná data (doufejme že ne záběry z vnitřních kamer) s klidem prodávají. Dokážu snad i pochopit, že výrobce zajímá, jak zákazníci auto používají, aby mohli vyrábět lepší auta (a neznamená to, že s tím souhlasím). Ale prodávat data o řidičích? To je fakt problém.
https://arstechnica.com/cars/2024/05/connected-cars-illegal-data-collection-and-use-now-on-ftcs-radar/
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/
Oboje je velký problém. Ten mobil můžete triviálně vypnout, nebo nechat doma. eSIM správně nejde vypnout vůbec nebo jen velmi těžce, rušička na použitých frekvencích je ilegální (no, jednu taky mám, samozřejmě čistě ze studijních důvodů a mimo stíněný lab vypnutou..., GSM i GPS to zvládne odstínit v pohodě, za něco přes stovku od Číňana), nebo vypnout komunikační jednotku...
No k těm případům, zase - dokud je něco volitelná výbava, tak kdo chce kam, ten problém je v povinnosti a (jako u dalších EU kravin) praktická povinná nevypnutelnost.
"Jak se vypne mobil? Baterka je často přilepená a furt tam něco běží."
Ještě se mi nestalo, že by se vypnutý mobil nebo mobil v režimu letadlo, sám aktivoval. Že i za těchto okolností může pokoušet komunikovat jsem slyšel, ale neznám podrobnosti. Kdyby na tom hodně záleželo, tak vybít baterku nedá velkou práci, nebo vložit do plechovky od sušenek?
Lithiovou baterku nemůžeš vybít na nulu, je tam skrytý dolní buffer. A kdybys to hypoteticky dokázal, tak ji zničíš. Mobil nepotřebuje spouštět celý OS, stačí každých pár hodin probudit a poslat GPS souřadnice pro "najdi moje zařízení (a vláda má přehled)". Mimochodem např iPhone jde zapnout přes signál a nahrát nový OS pak přes WiFi - updatují tak telefony v obchodě, aniž by je museli rozbalovat a ohmatávat.
5. 11. 2025, 09:05 editováno autorem komentáře
Americká policie má pouzdro s vodiči, kam zasuneš mobil. On je totiž problém i s FaceID, že nesmí na telefon moc lidí hmatat a koukat (ukazovat obličej). Předtím byl právě případ, kdy zadržená žena zatelefonovala právníkovi svůj Apple účet a aby *vzdáleně* smazal (vybraná?) data na jejím telefonu (asi smazal v iCloud a to se automaticky synclo do telefonu).
5. 11. 2025, 10:59 editováno autorem komentáře
Čeho konkrétně se u eCall obáváte? Když není aktivovaný z důvodu nehody, tak je to prostě eSIM. Ano, operátor může zjistit pozici té eSIM, plus minus pár set metrů. Ale tu informaci nedostane vaše manželka, šéf, ani finanční úřad. Dostane ji leda policie na základě dobře zdůvodněného soudního příkazu (vyšetřování havárie, únosu, vraždy apod.), případně rozvědka, která ale pokud vím nemůže svědčit u soudu. Operátor také umí předat anonymizovaná agregovaná data například k analýze pohybu obyvatel, ale předpokládám že vás moc netrápí, že podle toho někdo naplánuje třeba kapacitu silnice. Pokud jde o případný soud, tak z dat lze vyčíst hrubou lokaci eSIM, což při troše ohýbání lze interpretovat jako pozici automobilu, ale už ne jako vaši pozici. Navíc naprostá většina populace má u sebe trvale mobil, který lze sledovat stejným způsobem. A pokud mobil nemáte, tak je přece triviální vám na auto umístit GPS tracker. To může naprosto triviálně a za pár korun udělat manželka, milenka, šéf, policie, rozvědka, nebo třeba náhodný kolemjdoucí. Někteří z nich na to potřebují povolení soudu, ale technicky je to trivialita.
Znovu tedy otázka: co konkrétně vidíte jako riziko?
Lael Ophir: Tady je problem hlavne v tom, ze nemame realne duveryhodne vlady.
Poku by jsme meli vlady na urovni Svycarska, tak me to asi nevadi, protoze celkem nehrozi zneuziti.
Jenze soucasna realite je takova, ze je system plny ruznych deformovanych entit, kterym by se plosne smirovani, socialni kreditovani etc. velice libilo. A ty efektivni prostredky k tomu stale dalsi ziskavaji....
5. 11. 2025, 07:27 editováno autorem komentáře
Lukas1500" tohle neni uplne o volicich, ale dost o konstrukci toho systemu.
V Evrope jsou velmi slaba a tezko vymahatelna ustavni prava.
Sila ustavy treba v USA je daleko vyssi a tim, jak je napsana, tak je i dost siroka.
Ono je pravidelne slyset pisteni ruznych vicedober o tom, ze je zastarala a omezujici...
Vlády si přece volíme sami. V demokracii důvěryhodnost vlád odráží stav populace. A ten není moc dobrý. Někteří občané s radostí podepíšou registraci k trvalému bydlišti v obci, nechají se do ní navézt autobusem, vhodí ten správný volební lístek, a inkasují pár set korun. A podobné praktiky byly daleko více rozšíření. Svého času politické strany pořádaly například loterie o auto, aby je občané volili. V českých prezidentských volbách jsem se mimo jiné opakovaně dozvěděl, že někdo bude volit Zemana, aby prý nebyla nuda. Případně že nebude volit kohosi s argumentem "podívej se na ten jeho ksicht". Když ČSSD slibovala všechno všem, a někteří se ho na tu dobu až nepochopitelně ptali z čeho to chce zaplatit, tak stačilo říct "zdroje jsou". Mnoho voličů Babiše dnes zase tvrdí, že kradou všichni, a Babiš jako miliardář si už nakradl dost, takže toho snad udělá víc pro lidi. Navíc s sebou nosí složky dokumentů, ten chlap prostě pracuje. Střet zájmů? Nezájem. Trestní řízení? Je to kampáááň. S takovou kvalitou politického vzdělání populace těžko můžete očekávat cokoliv švýcarského. A ano, samozřejmě to může být i horší, jak je vidět třeba na hromadném nakupování hlasů v Moldavsku nebo totalitním potlačování jakékoliv opozice v Rusku. Ale to je za mě slabá útěcha.
Pokud jde o "plošné šmírování", tak například dánské vedení prosazuje chat control. A věřím, že je to s dobrým úmyslem: ochrana dětí, ochrana před teroristy... Problém je v tom, že tamní populace si ani neumí představit, že by stát nefungoval v zájmu občanů. To my s tím máme velmi drsnou zkušenost, takže se nám to pochopitelně velmi silně nelíbí. To že je vláda dnes důvěryhodná nic neznamená. Stačí totiž jedny špatné volby, kde někdo dost naslibuje, pronese dost siláckých výroků, a všechno je v háji. Němci si Hitlera - velmi charismatického politika, který nabízel rychlá řešení a se kterým rozhodně nebyla nuda - také sami zvolili.