Za me dobry. Sice MS Office je lepsi, ale LIbre Office je taky pouzitelnej. Jestli to klapne tak by to mohl byt vzor pro ostatni statni agendy a to by mohlo znamenat, ze Libre Office pujde kvalitativne nahoru. Drzim palce.
Aj ked mam rovnaky nazor, ze Excel je lepsi ako LO Calc, to nie je otazka, co by nas mala trapit.
Trapit by nas malo, ci uradnik naozaj ma pouzivat pocitac ako lepsiu kalkulacku ci pisaci stroj, alebo ci gro jeho prace nie je nahodou v nejakom agendovom systeme, v tejto dobe zvycajne webovom.
A ak ano, tak ak obcas potrebuje zosmolit dopis alebo tabulku, ci je LO dostacujuce. Na 99,99999% dostacujuce bude.
Přesně tak, nedá se to asi vzít úplně násilím a všude, ale pokud by se jednalo o nějaký menší manageovatelný celek (úřad), tak bych využil takového přechodu k tomu, že ty případné ušetřené peníze za licence (v nějakém delším horizontu - protože na začátek mi prostředky sežere školení, konverze a ověření dokumentů atp.) vrhnu např. do vylepšení firemního IS nebo třeba selektivních licencí pro power usery na lepší práci s daty.
Mnohokrát když jsem viděl nějaké složité MS Office dokumenty (např. s VBA), tak to byl buď nějaký relikt z minulosti, kdy to suplovalo nějaké systémovější řešení, nebo trochu prasečina, kdy typicky někdo použil na začátku nevhodný nástroj a pak se to snažil rozvíjet dál (a ke mě se to třeba dostalo, až když to nešlo dál a bylo třeba to přehrnout do nějaké databáze atp.)
Ale popravdě nevím, jak na tom je třeba teď Excel 365 s tím Pythonem.
No z mojich skúseností Excel má výhodu len u generovania grafov a pár špecifických use-case či nastavenia strán pre tlač, ale čo sa týka formátovania dát, prispôsobenie inputu (zdroj dát, formát, validácia) a pod, tak tam naopak LO Calc vyhráva.
Keď sa jedná ale o Word či PowerPoint, tak v nich nevidím jedinú výhodu oproti LO Writter alebo LO Impress.
Takže u Excelu môžem čiastočne súhlasiť, napríklad v Libreoffice Calc je veľmi náročné nastaviť (prakticky nemožné) farbu pozadia pre prvky za okrajom strany v tlačiteľnej oblasti. Ak nastavíš pozadie na strane, tak to vyplní len bunky ale nie okraje, ak nastavíš na bunkách je to stejný výsledok. Jeden odrb je nastaviť okraje nie skrz okraje strán ale prázdnymi bunkami s nulovým okrajom. Inak pri tlačení máš vždy okraj strany biely. Toto je asi čo ma na LO Calc hnevá najviac, keďže to neovplyvňuje len tlač ale trebárs aj export do PDF. Okrem toho tie grafy, kde nie je možnosť mať osobitný hárok pre graf, kde by sa nerenderovala tabuľka. Okrem týchto 2 "vád", si ale fakt neviem vybaviť nič čo by bolo v LO horšie. Ako samozrejme chýbajú ešte nejaké funkcie, trebárs online zdieľanie dokumentu (čo síce pokrýva Collabora Online, ktorá z LO vychádza).
Na druhú stranu v LO Calc ale mám lepšie možnosti formátovania, validácie vstupu, matematických prepočtov a scriptovania. V LO Writter mám (ak si povolím) aj autocomplete návrhy slov, výrazne lepšie a precíznejšie formátovanie, možnosť tvoriť neobmedzené in-line tabuľky, vkladať objekty z iných typov dokumentov bez rozbitia niečoho, či dokonca LO Math, ktorý umožňuje fakt neskutočné veci a matematické zápisy a vzorce dosť jednoduchým spôsobom, ktoré vo Worde sa riešia fakt len veľmi náročne. Dokonca sa to dá prepojiť aj s LO Calc a vzorce aplikovať na výpočet v bunkách.
MS Office v týchto veciach dosť zaostáva, pre LO Math v podstate v MS Office žiadna alternatíva neexistuje, pre autocomplete návrhy slov tiež nie, pre vkladanie objektov z jedného typu dokumentu do druhého je to tiež nie tak prepracované a podpora písania perom je tiež horšia. Formátovanie je v MS Office úplná otrava a často sa ti pri zmene jednej veci rozbije XYZ iných, a často formátuje čo nemá (odrážky, čísla, dátumy, atď... napríklad desatinné číslo vs dátum má veľký problém, a dokonca myslím že k tomu je aj meme https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1h8xgk2/just_excel_things/ ).
Skutočne nevidím moc dôvodov prečo používať MS Office, s výnimkou ak pracuješ s grafmi.
LO Calc dodnes nevie Tables, co je funkcnost z Excelu 2007.
Dodnes sa nevie pripojit na databazu (co vedel Excel 95!), nehovorim uz o PowerQuery/PowerPivot (+DAX)/PowerMap/PowerView.
Jednoducho LO Calc je omalovanka s obcasnym vyskytom pokrocilejsich vzorcov; Excel vie komunikovat so svetom okolo, potahat si z neho data a pomasirovat a analyzovat ich.
A pre tych, co maju predstavu ze to maju robit specializovane nastroje: ano, ale. Specializovane nastroje su mozno efektivne pre vygenerovanie kde uz vieme definovat co chceme (teda nie discovery) a ich manazovanie, ale nie pre zistovanie co je vlastne potrebne urobit. Podobne nie su vhodne pre ad-hoc analyzy.
Kolik z těch úředníků to opravdu potřebuje? My jsme korporace s 20k+ zaměstnanci a jedeme prakticky kompletně na kombinaci Google Docs a LibreOffice a opravdu tím netrpíme. Zrovna Google Docs mi přijde, že ve firmách v poslední době dost jede a ani ty nemají zdaleka implementované vše z toho, co vyjmenováváte. Ona je totiž otázka, jestli má smysl v roce 2025 otrocky implementovat vše, s čím přišel MS v 90. letech. IMO cílem má být co nejlepší kancelářský balík, který pokrývá aktuální potřeby uživatelů, ne drop-in replacement MS Office.
Ano, jsou firmy, které ty pokročilé vlastnosti Excelu využívají hodně. Svého času jsem byl na stáži v business analytics firmě a ti měli ten svůj nástroj postavený kompletně na Excelu a vytěžovali ho naplno. Až to působilo jako na začátku špatně zvolená, pohodlná cesta, která narazila na své limity. Zažil jsem ale také technického ředitele firmy s 500+ zaměstnanci, který vzal kalkulačku, na ní sečetl řádky z Excelu a na poslední řádek opsal z kalkulačky výsledek. Dle mých zkušeností jsou znalosti a potřeby běžných úředníků spíš blíže tomu druhému než prvnímu.
Dodám, že čím více zaměstnanců, tím větší požadavek na synchronizaci a obecné řešení (ledaže by to byl nástroj lokálně v nějakém týmu). U nás taky část lidí sdílela obrovský oskriptovaný Google Sheet - a hezky viděli (realtime!), co se změnilo a kým.
LO se vyvíjí v jiné době než MSO. Spoustu věcí nemá smysl implementovat, protože v offline kancelářském balíku s nimi většina lidí (nebo aspoň firem) pracovat nebude.
16. 6. 2025, 13:50 editováno autorem komentáře
Iste, gro zamestnancov sa s tym nestretne, ale vase financne oddelenie urcite ano. Alebo dalsie oddelenia, kde robia analyzy.
Ono sa to da nahradit s jupyterom + pandas, ale tam vznikaju dodatocne naroky na kompetencie pouzivatelov - a tym padom aj naroky na ich financne ohodnotenia. Excel moze byt lacnejsia verzia, je lahsie najst ludi, ktori maju prehlad v odbornej domene a ovladaju excel, ako tych, co maju prehlad v odbornej domene a ovladaju pandas. Inymi slovami, kolko financnych kontrolorov poznate, co vedia pandas? (Na druhu stranu, v BI firme by som toto ocakaval).
Zas jak napsat inzerát. Umí Excel / umí skriptovat v Excelu (většina umí jen jednoduché skripty, to nestačí). Naopak ten Pandas se naučí každý s AI. U nás ve firmě se CEO díky Chat-GPT vrátil k programování a z nuly se naučil Python a Pandas a workflows upravující data si píše teď rovnou sám. Než aby to zdlouhavě vysvětloval, a pak po programátorovi kontroloval. Mezi mladými (a levnými) bude podle mě víc těch, co umí Python než složitější skriptování v Excelu. Seniora (ať už bychom po něm chtěli umět cokoli) naše firma nezaplatí. U nás ve firmě CEO dokonce rozdává firemní účet vývojářům a chce, abychom AI používali.
EDIT: A opravovat po jiných pak vygenerovanou špagetu je pro mě snazší Python než Excel.
16. 6. 2025, 15:01 editováno autorem komentáře
Ano, ve firmě o 20 tisících zaměstnancích může být třeba 20 zaměstnanců ve finančním oddělení, kteří ke své práci potřebují Excel. A tihle lidé ten Excel dostanou, zatímco zbytek firmy jede vesele na Google Docs a LibreOffice. Naopak by bylo celkem hloupé vybírat nástroj pro 20 tisíc zaměstnanců podle specifických potřeb 20.
> LO Calc dodnes nevie Tables, co je funkcnost z Excelu 2007.
Tím myslíte tohle https://www.excel-easy.com/data-analysis/tables.html ?
To přece LO umí (alespoň ten základ): Data / Autofilter a pak případně Data / Subtotals
A analýzy s více parametry dělá trošku jinak, ale taky je to umí (scénáře): https://books.libreoffice.org/en/CG75/CG7510-DataAnalysis.html#toc17
> Dodnes sa nevie pripojit na databazu (co vedel Excel 95!)
LO nemá úplně všechny pokročilé nástroje z toho Power světa, ale umí dost.
> To přece LO umí (alespoň ten základ): Data / Autofilter a pak případně Data / Subtotals
Ked otvorim existujuci subor s tabulkou v LO Calc (fakt sa mi nechcelo zistovat, ako vytvorit v LO), tak tabulku skonvertuje na range, nazve ho nazvom tabulky a vsetky vzorce ukazuje so syntaxou pre range.
Ked to ulozi do suboru a otvori sa to naspat v exceli, je to rozbite a tabulka fuc (data nastastie zostali, ale definicia ich kontajnera nie).
> Něco jako https://www.mimograph.com/2024/10/22/how-to-connect-libreoffice-calc-to-an-odbc-data-source-for-ms-sql-server/ ?
Ano, nieco take. Nikdy sa mi to nepodarilo sfunkcnit. Cez ten isty ODBC excel fical bez problemu. V diskusiach LO ludia, co mali podobny problem im bolo odporucane, aby na take veci pouzili vhodny nastroj, nie Calc/Excel. Tak teda dik.
ja.: " tabulku skonvertuje na range", "otvori sa to naspat v exceli" - jenze to resis uplne jiny problem, a to kompatibilitu. A do tohohle tematu bych nezabrusoval, protoze Word a Excel nejsou vzajemne kompatibilni ani mezi sebou, coz je naprosta tragedie se kterou bohuzel musim zapasit kazdy mesic.
Nechapu proc se tu vubec resi financni oddeleni a excel. Ucetnictvi v excelu se delalo tak 25 let zpatky. Dneska jede ucetnictvi ve specializovanych nastrojich. Dobra, nejaky OSVC si to mozna dela v excelu, ale tim to konci. Pokud si nejaka vetsi (3+ zamestnanci) firma dela ucetnictvi v excelu, tak maji nekde fakt velky problem.
Uz to, ze to skonvertuje na range je problem. Tym padom aj v LO Calc je to range a nie tabulka. Ze to aj tak ulozi a rozvrta je len ceresnika na torte. Excel toto nikdy nerozvrtal.
Ako pisal kolega vedla, financne oddelenie nie je len uctovnictvo (v klasickom deleni: financie = ucto + kontroling + treasury). Ano, uctovnictvo je v specializovanom nastroji. Mozno aj nejaky specificky reporting. Adhoc reporting, analyzy a kontroling je v exceli, prave preto, ze je to exploratory cinnost a teda nie je mozne dobredu nastavit, ako sa data budu prezvykavat. Rovnako ked k vam pride auditor, bude si vase data analyzovat vo svojom exceli, nie vo vasom systeme.