Vlákno názorů k článku
Datové schránky jen pro uživatele MS Windows od anonym - No, ještě že jsem zatím fyzická osoba. Tohle...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 7. 2009 21:59

    bez přezdívky

    No, ještě že jsem zatím fyzická osoba. Tohle je na facku. Když už mi stát něco nutí, měl by zajistit, že to bude fungovat a bude to důvěryhodné. Tady je zjevně problém s jinou platformou než Windows, nemluvě o České poště, které bych nesvěřil ani dopis pro babičku.

    Na jedné straně se o nic moc nejedná, většina firem má Windows. Nicméně ti co nemají to budou řešit jak? V takovém případě by měl stát poskytnout buď originální Windows zdarma (proč by firma měla platit několik tisíc za software jen kvůli jednomu státnímu nesmyslu?) nebo zajistit, že jejich výmysl bude bez obtíží dostupný i na jiných platformách (pokud se nejedná o něco archaického jako je DOS).

    Já nejsem proti tomu, aby státní správa používala řešení od MS. Pro mně za mně, ať si mají třeba Windows 10 a Office 3000, dokumenty ukládají v nějakém vlastním formátu a vůbec si dělají co chtějí. Ale v momentě kdy dojde na komunikaci s lidmi mimo státní správu, měli by být schopní přijmout mail odeslaný z Thunderbirdu s dokumenty v PDF nebo ODF a veškeré webové služby pro veřejnost nezávislé na platformě, ze které člověk přistupuje (v rámci možností).

    Prostě Kocourkov. Když se něco neujme dobrovolně, tak to lidem vnutíme na státní úrovni. Stačí támhle pár lidem přispět do pytlíčku a oni rádi odhlasují jakoukoliv blbost.

  • 1. 7. 2009 22:30

    LaelOphir (neregistrovaný)

    Klasický email bohužel nesplňuje některé zásadní podmínky. Jak byste například někomu emailem zaslal zásilku do vlastních rukou? A jak byste řešil doručenky?

  • 1. 7. 2009 22:46

    bez přezdívky

    V případě zásilky do vlastních rukou email opravdu použít nelze. Nicméně si myslím, že službu, která je pro mnohé povinná a bude sprotředkovávat tak důležitou komunikaci jakou ta mezi státními institucemi a firmami bezesporu je, by měla zaštiťovat schopná společnost a to Česká pošta opravdu není (že sama státní správa je povětšinou banda neschopných úředních oslů je věc druhá).

    Ostatně, když dojde na komunikaci s úřady, raději to oběhám nebo pošlu pomocí PPL/DHL. Je sice pravda, že to stojí víc ale mám jistotu a snáze se dohaduje případná ztráta. Česká pošta je prostě synonymum pro nespolehlivost a neměla by mít na starosti něco takto důležitého.

  • 1. 7. 2009 22:57

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    ČP doručuje dnes veškerou komunikaci státní správy. Ztrátovost je poměrně malá. Při elektronické komunikaci by měla být lepší.
    Otázkou jsou alternativy. Vysvětlili jsme si, že email použít nelze. Pokud to má být zvláštní systém, tak je otázkou provozovatel. ČP je velká, stabilní (je to státní podnik), má slušné zázemí (může vám například na hromadě poboček úředně ověřit výtisk z datové schránky), a nemusí to být tak špatný kandidát. Samozřejmě by to mohl dělat někdo jako MS+Logica+AutoCont, nebo IBM+SAP+Telefo­nica O2.

  • 2. 7. 2009 13:11

    haha (neregistrovaný)

    Zasilku do vlastnich rukou lze mailem zaslat jako sifrovanou zpravu, od toho mame klice/certifikaty a podobne zalezitosti.

  • 2. 7. 2009 14:09

    eMBor (neregistrovaný)

    Ale Zásilka do vlastních rukou dojde do DS jako normální zásilka (dále již nešifrovaná), pouze je v obálce příznak do vlastních rukou. Čili je jen na systému (to webové rozhraní nebo spisová služba), zda ji někomu třeba omylem neukáže. A ty systémy nemají jinou možnost než správně nastavit přístupová práva a logovat, kdo měl přístup. Podle mne to většina systémů zatím korektně implementováno mít nebude. A u schránek fyzických osob je příznak do vlastních rukou zase nesmysl.

    Myslím, že se tím pouze obchází legislativní požadavek, bez ohledu na e-realitu. Prostě se tam dá příznak a je to podle §§.

  • 3. 7. 2009 4:01

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    No právě že nelze. Vy potřebujete ZARUČIT dopučení té zprávy. Vaše soudní obsílka se může klidně ztratit mezi servery. Navíc neexistuje způsob, jak potvrdit doručení (doručenka). Chce to trochu znát způsoby doručování, použít víc logiky, a méně se nechat unášet technikou.

  • 3. 7. 2009 11:55

    haha (neregistrovaný)

    neresil jsem transport nybrz autenticitu, demente. Soustred se pozorne na posledni casti vety.

  • 3. 7. 2009 14:54

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Dement jsi ty, hovádko jedno. Autenticita je pro zaručené doručení podmínka nutná, ale nikoliv postačující. Třeba to časem pochopíš.

  • 1. 7. 2009 22:51

    gsiz (neregistrovaný)

    No asi tak jak uz to jednou nekdo vyresil :-)) Lobisticky bych si na to nechal spichnout zakon nebo jakousi novelu. Protoze o nic jineho v datovych schrankach nejde.

  • 1. 7. 2009 23:00

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ještě k tomu nucení. Umíte si představit, o kolik bude vyšší efektivita elektronické státní správy? Dnes každý úkon může trvat až měsíce. Zajdete pro formulář, vyplníte ho. Oni ho opíší do počítače, založí, vytisknou jiný formulář, a ten pošlou jinému úřadu poštou (v horším případě vás na ten úřad pošlou osobně). Takového místa ke zlepšování kvality služeb, úsporám, a vyhazování přebytečných úředníků…

  • 1. 7. 2009 23:24

    bez přezdívky

    Nevím jestli se nějak zvýší efektivita. Dneska si formulář stáhnu, vyplním, vytisknu a nějakým způsobem dopravím k nim. O pár dní později mi napíše jiný ouřada, že chce stejný formulář (nebo jiný, který je poloviční ale obsahuje stejná data). A úkon opakuji. Přitom by si o něj mohl zažádat toho prvního ouřadu. Když jsou v bance schopni naskenovat údaje z formuláře do PC aniž by je opisovali (z ručně vyplněného formuláře) tak by to mohla být státní správa schopna dělat také (nehledě na to, že většina subjektů dodává formuláře vyplněné na PC). Celé mi to prostě připadá jako způsob jak zachránit upadající společnost (ČP). Vždyť stát je největší uživatel ČP. Znám jen málo lidí, kteří ještě využívají služeb ČP pokud k tomu nejsou nějak „přinuceni“. Ke komunikaci používají email/icq/msn/jab­ber…, balíky posílají přes PPL a složenky většinou platí rovnou z účtu. Jediná chvíle kdy dostanou něco poštou je zásilka od úřadů. I moji prarodiče si koupili notebook a zařídili internet, když „Dnes podáte, zítra dodáme“ dodalo doporučené přání k narozeninám (říjen) těsně před vánoci :)

  • 2. 7. 2009 0:05

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Popisujete to celkem pěkně. Jenže aby si úřady mohly předávat informace mezi sebou, je nutné splnit několik podmínek.
    Například musí být úřady připojené k internetu, a musí mít počítače. Registry (obyvatel, plátců daně, plátců poplatků za psy, a pár desítek dalších) musejí být primárně v elektronické podobě. To znamená mimo jiné digitalizaci hromad dokumentů, a zavádění nových záznamů od jisté doby jen elektronicky. Musíte vytvořit interface do těch systémů. S tím souvisejí identifikátory. Vaše záznamy by měly mít v každé agendě jiný identifikátor, aby si nikdo ani teoreticky nemohl na základě vašeho ID v agendě poplatků za psy vytahat data o vašich daních (tedy ne rodné číslo jako identifikátor pro všechny agendy). Tohle mějme hotové. Teď potřebujete udělat aplikace, které s těmi registry komunikují. Třeba aplikace správy živnostenského rejstříku musí být schopná sáhnout do trestního rejstříku a zjistit, jestli nemáte zákaz činnosti (dost možná asynchronně). Pak potřebujete interface pro veřejnost, místa pro ověřování tisků a podávání papírových podkladů (na to je pošta zjevně dobrý kandidát).
    Samozřejmě to celé nejde udělat za víkend, taková věc má hromadu fází. Každá taková fáze vyžaduje změny zákonů, vznikají a zanikají odbory a oddělení, a palec neví co dělá ukazováček (protože státní správa je hromada trotlů), dodavatelé nestíhají, kupí se technické problémy, debilové z odboru X si do specifikace prosadili nesmysly které nelze splnit atd. K tomu máte hromady stávajících aplikací, které si jednotlivé úřady nechaly psát ve FoxPro, Oracle Forms, MS Accessu, VB, Delphi…
    Až se to dodělá, tak snad budeme mít efektivní státní správu. Optimisticky to vidím na 3–5 let.

    Samozřejmě moment „zachraňme ČP“ hrál při výběru provozovatele jistě také roli. ČP tak získává možnost rozšířit svůj business do úplně nové oblasti. Nakonec telefonní operátoři posvětě také běžně nabízejí hosting webových aplikací (třeba SAP R/3), IT outsourcing atd.
    Platit pomocí počítače či mobilu z účtu, používat PPL, a ČP jen přinese obsílku od soudu. Pro nás dva je to běžné. Ale běžte se někdy podívat na poštu mezi desátým a patnáctým dnesm v měsíci. Hromada těžkých sociálních případů tam stojí se složenkami, a platí nájem a pevnou linku (kterou dost možná dávno nemá ani jeden z nás). Před pár měsíci jsem tam takhle čekal 20 minut, když jsem chtěl poslat balík. Holt nežijí všichni jako lidé pracující v IT.

  • 2. 7. 2009 0:20

    bez přezdívky

    Asi jsem příliš optimistický ale předpokládám, že v roce 2009 snad už jsou všechny úřady vybavené počítači a připojením k internetu. Ikdyž chápu že úředníkům na to každodenní hraní Solitaire stačí Win95 bez netu :) Stejně tak jsem se bláhově domníval, že v 21. století už by přeci jen nějaký elektronický registr mít mohli. Minimálně těch „mladších“.

    Byl jsem rozčarován při podávání daňového přiznání, že musím všechno obeslat/oběhat a nelze to vyřídit elektronicky a pouze s FÚ. Resp daně lze „vyřídit“ elektronicky ale ta aplikace funguje jen v IE (a i tam mizerně), potřebuje certifikát (který nakonec odmítá) a ještě je nejprve nutné si o založení účtu zažádat. A přitom by bývalo úplně stačilo, kdybych mohl DP odeslat mailem (tuto možnost díky vstřícnosti paní u nás na FÚ mám ale co vím, tak nejsou všichni jako ona).

    Já když už zavítám na poštu, tak tam většinou potkám důchodce co si stěžují na malé důchody a vytrvale nutí paní za přepážkou tiket Sazky za 3000,– :)

  • 2. 7. 2009 1:22

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Obecní úřad v Horní Dolní by dnes už měl být připojený, ale ještě před pár lety to tak nebylo. Elektronické registry samozřejmě už existují, identifikátory byly vyřešeny, a aplikace byly upraveny a přepsány. Bohužel jako všechno ve státní správě to jde pomalu a špatně. Například ta návaznost živnostenského rejstříku na rejstřík trestů ještě nefungovala, když jsem si úřed dvěma lety dělal ŽL. Pak už fungovala, ale občas to bylo tak pomalé, že se věc nedala používat. Pak to šlo používat, ale nešlo možné podávat žádosti o ŽL elektronicky. Teď snad lze podávat žádost elektronicky, ale odpovědi chodí klasickou poštou. Dejte tomu čas :).
    Ve státní správě je dnes řada mladých lidí, kteří pracují poměrně efektivně. Divoce tam bojují s „tradicionalisty“, a zjevně vyhrávají. Pomalu ale jistě se to začíná měnit. Viz kdysi první kousek, kterém byl obchodní rejstřík na internetu.

    Daňové přiznání můžete podat emailem, pokud máte „správný“ digitální podpis (a VeriSign nic?!). Bohužel soudní obsílku do vlastních rukou emailem dostat nemůžete.