Nadavate na 602XML filler, ale nemate ani tuseni jak velky je to ve skutecnosti problem. Za vzor si vezmu Czechpoint ktery tento bastl pouziva take.
Problemy s Czechpoint
1– obcas docazi k vynucene aktualizaci 602XML filler a kvuli zmeme formatu dat to v jednom pripade prestalo behat uplne. Kvuli aktualizaci na kterou nikdo predem neupozorni musi mit obsluha pocitace prava lokalniho admina aby mohla vubec pracovat coz je v naprostem rozporu s pozadovanou bezpecnosti techto precovist.
2– Czechpoint dodnes nefunguje. Servery nebo jejich linky jsou v pracovni dobe naprosto pretizene na jejich reakci se ceka desitky sekund a vraceji naprosto zmatecne chyby. Napriklad chyba „Chybna data“ je opravdu k placi.
3– administruju jeden nejmenovany urad plus 2 pracoviste s Czechpointem. Pro ilustraci jak to funguje/nefuguje uvedu ze ani jeden ze 6ti pokusu o vypis z bodoveho uctu ridice pro mne neskoncil uspechem. Pouze zmatene chyby. A to vse na pracovistich kde Czechpoint prokazatelne obcas funguje, takze mohu vyloucit chybu na pracovisti. Dany subsystem nebyl ani v jednom pripade uvaden s cervenym puntikem jako docasne vyrazeny.
A mimo Czechpoint:
4– Pan Stiegler je presvedcen ze vsinchni maji alespon jedny Windows. No u vetsiny firem to plati a kvuli bastlum typu Czechpoint to plati i pro urady ale o datovou schranku si muzu pozadat i jako bezny obcan. V tomto pripade nemohu o vyzvedavani sve osobni ne firemni schanky poverit nikoho ciziho protoze bych porusil zakon. Mentalne zavadny abych si sebou napriklad na reku tahal notebook nejsem a z mobilu se nedostanu. A to ani v pripade chytrych mobilu (Windows mobile, iPhone, Android, Sybian). Fikce doruceni 10-dni ale plati. Pan Stiegner a jeho banda toto zamerne ignoruji a zatim jim to prochazi.Fujtajbl
PS: omluvte preklepy a pravopisne chyby. Po zkusenosti s realnym provozem Czechpoint upadam do stavu kdy vidim pouze rude ne nevidim na klavesnici.
1] Nikomu to neříkejte, ale existují systémy pro distribuci aplikací,
které aktualizace umí provést pod účtem administrátora (ono to u aplikace
instalované pro všechny uživatele na stroji dost dobře ani jinak nejde).
2] Všimnoul jsem si, že jsou reakce někdy vlažné, a jindy úřednice
prohlásí, že to už zase nejde. To víte, státní správa.
4] Fikce doručení platí úplně stejně u listovní zásilky do vlastních
rukou. Na rozdíl od datové schránky ovšem nemůžete dostat upozorňující
email či SMS. V tomhle tedy datové schránky nepředstavují
žádnou změnu.
Protokol 602XML Filleru se nezmění sám od sebe. Pokud to proběhlo jak
píšete, tak někdo z vašich kolegů (v širším smyslu toho slova) něco
zmršil. Například nainstaloval novou verzi serveru či vypublikoval
formuláře používající nový formát, ale nepostaral se o klienty. To je
problém change managementu uvnitř státní správy. Řešitelné to
samozřejmě je. Jednak vhodným způsobem řízením změn, a pak se to dá
usnadnit systémy pro automatickou distribuci (v nejjednodušším případě
Active Directory).
Jak říkám, dikce doručení platí úplně stejně i pro klasickou
„papírovou“ poštu. Rozdílem je, že v datové schánce po uplynutí
lhůty alespoň zůstane ta zpráva. Papírová obsílka se po uplynutí lhůty
vrátí odesílateli, takže se po návratu nejvýš dozvíte, že je něco
špatně. Jinými slovy datová schránka má jeden problém stejný jako
klasická pošta, a jinak jen řadu výhod.
Navíc datové schránky jso povinné jen pro právnické osoby. Celozávodní
dovolená by tedy neměla trvat víc než 10 dní ;)
„nekdo neco zmrsil“ je presne. O klienty se Czechpoint nestara vubec. Pravidelne/nepravidelne vynucene aktualizace 602XML fileru jsou na dennim poradku (naposledy tento tyden). Cele technicke reseni je nedodelek a spatlanina a neznam nikoho kdo by se na PLACENEM telefonim hudebnim kanalu zvanem technicka podpora dockal operatora.
Laele krafejte do toho o cem neco vite neco malo to je. Ale systemy pro automatickou distribuci v sirsim smyslu principielne neprichazi v uvahu. Active directory pro celou stani spravu a samospravu nemuze fungovat nejenom z technickych duvodu. A ostatni systemy (napriklad Landesk a dalsi) stejne jsou moc velkym zasahem do vnitrnich systemu kazdeho uradu a nutne se musi drive nebo pozdeji dostat do konfliktu s nejakym jinym lokalnim nastavenim.
Datove schranky jsou predevsim zpusobem jak se nedostat do problemu, protoze je fikce doruceni 10 dni mimo jine i pro vas osobne a ne jako pravnickou osobu. Proste proto ze by mely byt pri trose vule dostupne kdekoli treba i na dovolene. Teoreticky, prave proto je to sileny bastl, nesplnuje tento naprosto prioritni pozadavek.
Systém pro automatickou distribuci samozřejmě v úvahu přichází. Nebo
mi chcete tvrdit, že existuje zásadní důvod, proč by zrovna státní
správa nemohla aktualizovat SW centrálně? Nebo zrovna státní správa
z nějakého důvodu nemůže mít přehled, co je kde nainstalováno? Nebo
zrovna státní správa se nemůže naučit plánovat změny tak, aby
nedocházelo ke zcela zbytečným výpadkům funkcionality? Samozřejmě to
technicky JDE. Chce to jen lepší management. Ovšem protože je státní
správa monopolem, tak je značně neefektivní.
Jak jsem už psal, fikce doručení platí úplně stejně, když vám přijde
obsílka klasickou poštou. Dále jako fyzická osoba nemusíte datovou
schránku používat. Takže závěr je ten, že problém s fikcí doručení
je prakticky stejný, a pak jsou tu už jen výhody.