Jakpak, už jsou tam všechny úpravy nedestruktivní, efekty vrstev atd.? Před 20ti lety jsem Gimp fakt hodně používal, i v komerční praxi (webová grafika). Ale následný vývoj byl pomalý, takže mu dost ujel vlak. V komerční praxi jsou nedestruktivní úpravy absolutní nezbytnost (aby na přání zákazníka a dle feedbacku šlo cokoliv rychle změnit). Vývoj naopak stíhá velmi dobře Affinity Photo za pár korun a rozumně funguje i Photopea. Nejenže vývoj Gimpu byl pomalý, ale co horšího, svět se posunul v určitých oblastech úplně jinam. Dost lidí dneska dělá v Canva, Figma a pod. čili tam jsou funkce jako parametrizovaný design, export do CSS. Nebo v případě Canva obrovský katalog předpřipravených řešení, celých grafik, ikon, fontů, jejich částí. Affinity Photo má zase v sobě napojení na obrázky z databank obrázků zdarma. No a dneska nejde jinak než nezařadit AI, která domaluje kus obrázku, vyretušuje nebo vymění objekt a pod. A je to logické, k čemu všecko vymýšlet, když můžu vybírat z katalogu, naco se patlat s ručními nástroji, když to může udělat AI. Jestlipak něco z toho plánuje Gimp.
IMHO chete/potřebujete používat jiné programy, než GIMP - a proto Vám GIMP nevyhovuje a nebude vyhovovat. ;o)
Osobně se na versi 3.0 těším, ale možná na některou další. Nedestruktivní akce se určitě budou hodit, ale třebas AI se mi (v současné podobě) spíš plete pod ruce, než aby v něčem pomohla.
Pro nás, co nechceme nic tak komplexního, jako Photoshop, a nic tak primitivního, jako Paint, je GIMP úžasná střední cesta.
Ty nedestruktivní operace by se opravdu hodily, s tím souhlasím. Na druhou stranu: obešel jsem se bez toho snad 20 let, tak ještě chvíli vydržím.
Já osobně nepotřebuji komplexitu Photoshopu - neživí mne to, a na občasné úpravy mi GIMP více než vyhovuje. Používám (občas) odhadem skoro polovinu funkcí GIMPu, o té druhé vím (nebo alespoň tuším), k čemu slouží.
Je jasné, že spousta dalších uživatelů to má jinak a některé věci jim zřejmě citelně schází nebo jim nevyhovuje ovládání. Ale tak to prostě je.
Ja presel na MacOS jako druhy OS - hlavne jsem chtel dobry ARM notevbook a nejlevnejsi byl macbook pro s M1 chipem, co je sice ten nejvykonnejsi M1 bez privlastku, ale z 8 udajnych jader ma jen 4, nebot 4 jsou pomala a GPU taky pomala - ale staci - ted ma M4 pro v podani macmini ;-)
Ale Gimp mam i na Macu i Darktable a to same na Linuxu - ale presel jsem k AffinityPhoto, Luminar Neo, Aperty a Capture ONE - to tospedni vlastne ani nei lepsi nez Darktable - ale jako jediny podporuje Fujifilm LUT - ale uz jsme nejake nasel na netu, co byly vytazeny z C1 - sveho casu jsem mel UFRAW - vlasten byl skvely na svoji dobu, mega rychly, ale delal diovne veci, zacal mi8 vlastne funmgovat az jssem vytahl Nikon ICC z NikNX - komercni soft od od NikSW prop nikon, ktery sam nikon prodaval za super cenu, ja mel demo - imho mnel skjvele u-popinty ;-) ... no a ten ulozil z RAWu ICC do tempu ... tak jsme si vyfotil sadu foterk pro ruzne ISO, porovanbl kdyz se lisi, nastavil spravne GAPAM, nebot Nikon ji mel jinak nez Canon - a vlastne vsichni- bo ICC chip - a voala mel jsme presne to same co mel nikon prevodnik nefoi fotak a z toho jsme upravo9val, to ze Gimp neumel 16bit ale jen 8 jsme resil 2-3 exporty toho sameho Rawu a maskovanim ;-)
Pak prisel LightZone - napsany v JAVA ... pak byl projekt Darktable, ktery ale vubec nic neumnel ;-) jen takove tech. preview az se vypracoval na na svetovou spicku - a krade z nej i Lightroom a C1 ;-) - napr. knihovnu pro prevod RAW a dokonce pouzivaji i LensFun na opravu zkresleni objektivu ;-)
Kazdopadne GIMP se ovlada skvele, s tim p0roblme nemam, problem jsme mel s absenci plno funkci, pak jsme mel betu - no uvidimne
AI ma uz napr. KRITA - ta neni na retus, je na kresleni, ale da se to zkompinovbat, nebo si rovnou nainstalovat Pikoniko a v nem nejaky ten flux, confIA a kdo vi co a generovat si obrazky tam - ja si na to koupil macmini s m4pro CPU a 64GB RAM tims jsme sice ziskal pomalou kartu proti nvidia, zato umi az 48GB RAM - ne neumi treba 60GB - ac to vtsicni tvrdi, jasne mi rekl, max muzu dat 48GB RAM a smitec, coz je ale porad super ;-) --- vic umi dat jen studio s m4 max ktery uzmi az 128GB RAM
No ale zpet k GIMP - je to nejlepsi free program na retusovani na svete - nerikam ze se muze rovnat z Affinity photo, ale jke to tak, imoi Phokram neni tez zadny zazrak ;-) - v leccem je lepsi AffinityPhoto a tento program dokazal, ze PS uz n eni nejelpsi, ale ze jsou 2 nejlepsi retusovaci programy na svete ;-)
Photokram imho zadnou AI n eumi, potrevbujket4e k tomu mit internet a jejich cloud - za ktery uz chteji i priplacet, nebot uz vam nestaci koupena verze, uz tam mate kredity a ty si musite prikupovat ;-) - naproti tomu Aperty nebo Luminar NEO bezi lokalne a pro me, umi upravovat i nahe holky, hodne fotim nahych holek a jen cekam, kdy lidem Adobe zakaze nahoptu vubec jen prevadet loklane, AI s nhaotou odmiota pracovat, takze za me Photokram AI nema, nebot na to co ji potrebuji nefunguje ;-) ... LuminaNeo a Aperty ano ... KRITA traky ... tam primo v sobe vyklikavaci japonsky porno rezim ;-) - jak realny, tak anime ;-)
Já třeba fotil za soumraku na zámku. Vevnitř jsem to měl nasvícené, ale za oknem bylo ještě trochu světlo a vypadalo to divně - potřeboval jsem udělat jako že za oknem je tma. Tak jsem vybral okno v Photoshopu a zadal AI ho přegenerovat jako že je za ním tma. A dopadlo to dost slušně. Musel jsem ještě drobet doladit, ale ve výsledku to bylo IMO lepší, než kdybych to dělal celé ručně, nemluvě o časové náročnosti...
Ty jo, to jsem nevěřil, že by to po tolika letech vývoje udělali tak špatně, tak jsem si musel nový GIMP stáhnout a vykoušet. A ono jo (skoro).
+ Dá se aplikovat filtr i na skupinu a tak je možné mít jeden filtr nad více vrstvami najednou
- Opravdu se nedá nějak zadat / editovat maska filtru, nebo jsem na to nepřišel.
- Je to celé brutálně pomalé. Měl jsem 9 MPix obrázek se dvěma pixelovými vrstvami (jedna měla masku) ve skupině a na té skupině dvoje křivky. Když jsem pak kreslil do jedné té pixelové vrstvy, tak rychlost překreslování byla asi 1 fps i na relativně slušném HW.
- Když chci třeba poupravit opacity úpravy, tak musím kliknout na FX u vrstvy, v bublině dvakrát na vrstvu a pak teprve mohu upravovat.
Takže GIMP ani ve verzi 3.0 nemá vrstvy úprav, ale úpravy vrstev a navíc víceméně nepoužitelné...
19. 3. 2025, 10:00 editováno autorem komentáře