Ridici jednotka uzce souvisi s elektronickym vstrikovanim. Na vozidle s karburatorem je elektronicky maximalne rizeni dobijeni baterie a to je otazka jestli je tam mikroradic nebo jen jednoucelovy obvody.
Motocykly s karburatorm se vyrabej jeste dnes. Velky traktory mozna nekde v rozvojovych zemich jeste taky...
prosim nezamenujte vznetove a zazehove motory, to z vas dela naprosteho laika. U vznetoveho motoru nikdy karborator nebyl, tam je dulezite palivove cerpadlo. Ale i dnes lze udelat vznetovy motor modernich parametru bez elektroniky. Jak jo je ale s plnenim emisnich norem je vec jina.
vim ze nektere traktory predvalecne a snad i tesne povalecne byly benzinove, ale vzhledem k parametrum nasazeni je pro traktory obzlast vyhodny diesel diky svym charakteristikam - tedy pokud nepocitame takove ty vetsi sekacky do praku. A predpokladam, ze fyzikalni zakony plati i v USA :-)
Ono se nejedná jen o řídící jednotky motorů. Pod " řídící jednotkou zakoupených traktorů a ostatního farmářského vybavení" se toho schová poměrně dost. Dnes je "řídící jednotka" pomalu u každého přívěsu, o postřikovačích, balíkovačkách atd. ani nemluvě.
Kdysi jsem něco podobného opravoval (HW) a byl to v podstatě PLC.
Pro traktor je vyhodny to, co se da natankovat a trebas zrovna v US budes mit s naftou celkem problem, protoze je vyrazne drazsi nebot na ni trebas osobaky prakticky vubec nejezdi. Takze urcite i zemedelci radsi sahnou po necem, co je na levnejsi palivo. Rozdil je totiz cca 30%, a to uz je znat. Tedy, ... ta draha nafta vyjde na +- 18Kc/l. Benzin neco kolem 12.
Srovnani je jednoduchy, pri stejny cene se nafta prakticky nevyplati, protoze uspora na spotrebe se projevi prevazne vyssima nakladama na udrzbu. Tzn, budes tak +- na nule.
Pak muzes samo resit, to, zda ti vadi horlavost (pokud provozujes tank) nebo prozmenu mrznuti (pokud oras pole na sibiri).
Jsou, prakticky vzdy. V naftaku mas totiz kupodivu daleko vetsi tlaky, davaji se do nej drazsi oleje, komponenty pro nej stoji vic.
Jestli chces konkretnosti, svicka do benzinu stoji 4petky, do naftaku 4 kila. V obou pripadech +- nejlevnejsi co sezenes. Katalizator pro benzin sezenes za +- 20k, filtr pevnych castic pro naftak za min dvojnasobek. Atd.
Armadni nakladaky jsou na naftu asi kvuli tomu, aby nemuseli zasobovat hafem ruznych paliv a proto, ze mene hori a neexploduje tak, jako benzin. Krome toho, kdyby armada chtela benzinove nakladaky, museli by asi kvuli tomu zkonstruovat extra motory.
Jinak svicka do dieselu je bezna zalezitost. Ne kazdy diesel je vysokokompresni, samovznetny. V nizkokompresnich jsou zhavici svicky, ktere se zhavi budto furt nebo aspon behem startu a pak se udrzuji zhave spalovanim nafty ve valci. Tak nejak, jako kdysi v motorech byly zarove trubky, dnes jsou tam zhavici svicky.
Žhavící svíčky pro diesel jsou hodně odlišné od zapalovacích svíček pro benzín, proto se tomu běžně neříká svíčka, ale žhavička, není potřeba je tak často měnit, protože je ve válci jen žhavící tyčinka, což je prostě kus plechu, a jsou samozřejmě i u osobních aut s turbem, jinak byste při -10 nenastartoval.
Ach jo...
Zhavici svicka je zcela bezny terminus technicus - a podobny se pouziva i v jinych slovanskych jazycich, napriklad dle Wikipedie minimalne v polstine, rustine a slovinstine (vice clanku ve slovanskych jazycich tam nevidim). Zhavicka je pak asi typicky cechismus, ktery pouzivaji lide lini vyslovit jedno slovo navic. Z ceho asi tak zhavicka vznikla, kdyz ne zkracenim terminu zhavici svicka? Krome toho zde nikdo netvrdi, ze zhavici svicka je uplne stejna jako jiskriva svicka. To by mne ani ve snu nenapadlo.
A ne kazdy motor ma zhavici svicky pro start. Takova Vejtraska je nema a za mrazu se startuje tak, ze se do sani fouknou benzinove pary z letlampy, protoze etherove bombicky obvykle nikdo nema.
Jiste, kdyz komunikujete s debily, nebudete v souvislosti se vznetovym motorem mluvit o svicce, ale o zhavici svicce. Neni ale jiste, ze to pomuze proniknuti informace do mozku nebo ze budou vedet, jak se lisi zhavici svicka od te "normalni" Jinak ale kazdemu je jasne, ze kdyz je rec o dieselu, tak svicka znamena zhavici svicka.
Nikde netvrdim, ze vysokokompresni motor nesmi mit zhavici svicky. Ten je pouze mit nemusi, vysoka komprese je toho ale podminkou, pokud hodlate jezdit na naftu nebo podobne palivo.
takze kdyz prijedes s dieselem do servisu a reknes ze chces vymenit svicky, tak ti do bloku riznou zavit na zapalovaci, protoze si nerekl vylozene ze jde o zhavici, z kontextu ze mas diesel to mechanik poznat nemohl :)
jinak nemyslim ze knotova svicka se muze prevazet jen v MHD, na kole, nebo pesky :)
a i auto svicka se na dort dat klidne muze ;)
Je to trosku matouci, jedna se pouze o software v ridicich jednotkach:
In a particularly spectacular display of corporate delusion, John Deere—the world’s largest agricultural machinery maker —told the Copyright Office that farmers don’t own their tractors. Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Oni skutecne "nevlastni" cely traktor, nevlastni v nem totiz ten software, na ktery dostavaji licenci. To ale neimplikuje moznost cokoliv opravit, nezasahuji-li do software (netvorim-li dilo odvozene v terminologii naseho AutZ).
Podobne jako kdyz si koupim CD, vlastnim ten nosic, ale prava k datum na nem jsou dana licenci. Nosic samozrejme mohu treba pokreslit fixkou nebo zafrezovat. Nebo telefon s licencovanym software mohu take libovolne hardwarove modifikovat.
Ehm, minimalne cesky AZ ti naopak vyslovne dava pravo SW zcela libovolne upravit a to i bez souhlasu autora, pokud je to nutne k jeho uzivani.
Takze v pripade ze potrebujes opravit traktor, tak si ho muzes samozrejme klidne preprogramovat. Nebo pokud ti chcipne HW klic, muzes si SW klidne cracknout. Na legalnite jeho uzivani to nic nezmeni.
Opravdu nevidim duvodu, proc by nejaky silin z John Deere mel rozhodovat o tom, co delam se svym traktorem. Tohle je uplne stejny pristup, jako uplatnili v Sony v pripade Aibo, kde tim akorat vsechny nasrali. John Deere by se mel omezit na standardni blabol o tom, ze neautorizovane zmeny vedou k propadnuti zaruku a ze nesmim program ridici jednotky sirit.
Máme tu otevřený HW tak nevidím problém v tom aby vznikl otevřený návrh nebo celá realizace pro traktor a jiné.
Ono jim časem dojde, že pokud nás budou více omezovat tím je větší možnost, že se najde otevřený návrh. Bohužel jsou tu patentový trolové co budou bojovat :-(
Zajímalo by mě, co by se stalo pokud by si traktor opravili - kdo na to přijde když nepůjdou do autorizovaného servisu.
Úplně stejný případ je v ČR s výtahy. Společenství vlastníků si pořídí výtah, ale softwarová výbava jim nepatří. Tím méně program, který je potřeba na revize a kontroly. Výsledkem je, že dodavatel si libovolně zvyšuje "servisní poplatky" a majitelé (vlastníci bytů) mohou jen platit. Sice mohou přejít k jiné servisní firmě, ale ta si musí daný software od původního výrobce koupit a to je velmi drahá věc. Výsledkem je, že cena "softwarové údržby" (tj. připojení notebooku) je velmi vysoká a naprosto neodpovídá skutečně odvedené práci (tj. fyzické práci technika na místě). Asi jako když si koupíte notebook s Windows 8 - v ceně 12000,- Kč (za komplet) je 2800 Kč za licenci k Windows, což je výsměch (poměr práce na software k ceně hardware se za poslední roky ukrutně zvýšil a naprosto neodpovídá vynaložené reálné práci). Celé je to kryté softwarovými patenty a vyděračskými smlouvami (Microsoftu) za "licencování" a "spolupráci", na které musí výrobci hardware chtě-nechtě přistoupit.
Běžně existují výtahy, jejichž výrobce již neexistuje. Proto je na revize potřeba kvalifikovaná osoba, nikoliv výrobce. Takže máte s papíry pravdu. Bohužel je tam ale jedno ale: málokterý revizák má odvahu se vám podepsat pod výtah, do jehož fungování nevidí. U starších typů to není problém, to jsou elektromechanická zařízení a revize je celkem snadná. Jenže u nových typů je plno věcí "black box" a není tam zjevná funkce. Technik pak vidí sadu čidel a řadu mechanismů typu brzda, ale jestli a jak ta brzda bude fungovat, když se výtah přetíží, to už vyžaduje dokumentaci. A ověření funkce čidla pak i nějakou diagnostiku, technické vybavení a znalost daného čidla.
Zkrátka jednoduché výtahy vám cizí revizák ověří, ale u monster řízených PLC na to obvykle nemají odvahu.
Lol :)
PLC ma sadu vstupu a vystupu jejichz ucel se muze uplne klidne lisit kus od kusu. Zalezi na nastaveni programu uvnitr. Dovnitr PLC nevidite bez spravnych nastroju (bezne PC plus specializovany software) coz trochu vzdelany elektrYkar rozhodne neda :)
Black-boxem se tu mysli uzavrene reseni do ktereho nevidite (casto bez dokumentace) a ne nejaky rozvadec z cerneho plastu :)
Pan pobavil, palec hore :)
Jenomze to, co popisujes, je problem asi jen v nasi republice, ktera je doslova precpana vychcanyma lidma. V USA si copyright actem hlidaji vyrobci to svoje, coz me neprijde nijak spatne, pokud vyrobce dokaze zajistit dostupny servis za prijatelnou cenu. Nema tady nekdo zkusenost, jaky cenovy rozdil mezi autorizovanym servisem treba na auta a neautorizovanym? Ja myslim, ze u nich tyhle sluzby funguji na slusne urovni. Kdezto u nas tohle funguje spatne, protoze autorizovane firmy si uctuji obrovske penize neumerne k udelane praci. Jako priklad zminuleho tydne muzu dat: vymena xeonovych zarovek na octavce u autorizovaneho servisu stoji osmicku, u ferdy mravence necelou polovinu, pricemz v obou pripadech se montuji ty stejne znackove zarovky, prace zhruba na dvacet minut. A to je presne ten rozdil, proc jsme tam, kde jsme. Slendrian a vychcanost. Mimo to jeste k tem vytahum, zakoupeni/pronajem softwaru na vytah musi byt soucasti kupni smlouvy, tento fakt je proto znam dopredu a neni problem se pred podpisem poptat u konkurence.
Heh ...
Vymena H7 v autorizaku .... 1300Kc. Ferdamravenec to udela za 2kila.
Olej v autorizaku 600Kc/l ... tentyz olej jinde ... 130Kc/l
Prehozeni kol na rafcich v autorizaku 800Kc ... jinde vcetne vyvazeni a uskladneni za 3-4 kila.
A ted se posad, jedeme z kopce ...
Oprava vyfuku ... autorizak neumi, pouze vymenit, 80 000Kc. Oprava u ferdy za 500.
Zatuhla rucka ... v autorizaku vymena brzd za 50 000. U Ferdy rozhejbani za 1500.
Katalizator v autorizaku za 45 000. Tentyz znackovy katalizator u ferdy za 12 000 vcetne prace.
Záleží na značce.
Zkušenosti s Peugeotem:
Výměna H7 v autorizovaném - 120 Kč komplet (žárovka, práce).
Povinná servisní prohlídka (každé 2 roky) s výměnou oleje. Komplet pod 3.000 Kč.
Ruční brzda včetně jarní prohlídky za 350 Kč plus jsem dostal kupon na 300 Kč na další práce.
Oprava výfuku - taky pár kaček.
U jakého servisu si účtují ceny Vámi uvedené, abych se mu mohl vyhnout?
Tohle je GM (Opel/Volvo/...) ...
Ale nedelej si iluze. Skoda - nestartujici auto - vymena 1/2 kabelu za 8k ... auto za 2 dny zpet. Vymena dalsi 1/2 kabelu za dalsich 8k ... auto chciplo cestou ze servisu.
Nasledoval sprostej rev majitele a zjisteni, ze kabelama to nebylo.
Mno pazoutum zase nefungujou brzdy, a budou ti klidne tvrdit, ze za 15k sjety kotouce sou normalni. Alternativne sem cet dopis od zakaznika, kterej tam popisoval svoje uzasny zazitky s tim, ze ma 3 mesice novy auto, a z toho 2,5 stoji v servisu.
Tyhle "jarni prohlidky" sou vejicka na zakose, a caluje to pazout CR jako marketing.
Mam starsi zkusenost se znackovym servisem Skoda. Aby servis ziskal certifikaci musel si (mimo jine) koupit i diagnostiky modul (notebook + SW) za cca 100KKc. A ted kazde auto, ktere prijede do servisu musi na "diagnostiku" za kterou se plati 1200Kc primo tomu servisu - aby se mu to zaplatilo.
Hadam ze u traktoru za 5 mega ma dodavatel mnohem vic moznosti jak zakaznika o neco pumpnout. Servis traktoru dneska vypada tak, ze se prijedou dva chlapici Volvem, predstavi se, svliknou kvadra (opravdu jezdi v obleku), na miste se prevliknou do monterek, vymeni nejakou soucastku, zase nahodi kvadra, vypisou fakturu a pak jedou domu (treba pres celou republiku). Tohle samozrejme neco stoji.
Na druhou stranu ale byly doby kdy kazdy JDZ tym opravaru(mechanizatoru), kteri nepretrzite neco opravovali.
Open-traktor by, podle zkušeností s open source SW, jistě přinesl zajímavé reakce :)
https://www.youtube.com/watch?v=3JBrYlOZbSo
Jeste vysvetlete, proc by podle vas takovymi problemy mel trpet open-traktor. Lakatose jsou snad open-traktory?
Bohuzel, spatna az zadna opravitelnost jsou fenomenem, ktery se vyskytuje u velkeho mnozstvi dnesnich vyrobku. Jednou jsem menil zarovky ve VW. Musel jsem kvuli tomu vysroubovat saci trubku, co vede k filtru vzduchu a na druhe strane sundat dekl okolo bandasky na brzdovou kapalinu. Nevim, jestli v Nemecku na tohle zamestnavaji petilete deti, ktere by tam snad ruku protahli, ale ja jsem mel problemy se tam dostat i po demontazi zminenych kramu a zarovky jsem menil po hmatu, protoze videt tam nebylo ani nahodou. Reknete mi, na co ti debilove z VW mysleli, kdyz konstrukci navrhovali?
A na takovem Opelu Kadetovi jsem kdysi rozflakal dekl rozvodneho remenu, abych se vyhnul demontazi pulky auta kvuli vymene termostatu. Na Wartburgu dokazali termostat vymenit za pet minut i pionyri z pomocne skoly.
Nevim, cim jezdite, ale zkuste zvednout kapotu a predstavit si, jak menite treba rozvodny nebo alternatorovy remen.
U open-traktoru bych naopak cekal, ze pristi model zareaguje na ohlasy "spokojenych" uzivatelu, jako je Lubos a zjedna napravu. Toho profesionalove nejsou schopni, oni maji autorizovane servisy a tam mate auto strcit a zaplatit tezke prachy za opravu, ktera by na inteligentni konstrukci trvala par minut, ale na te "profesionalni" trva nekolik hodin.
Ad U open-traktoru bych naopak cekal, ze pristi model zareaguje na ohlasy "spokojenych" uzivatelu, jako je Lubos a zjedna napravu - právě naopak. Pokud open source píše komunita, tak každý píše pro své potřeby, se svojí vizí, a nějaký uživatel je mu ukradený. Nádhernou ukázkou je třeba Gimp. Naopak komerční firmy mají zpětnou vazbu skrz peníze, a když zákazníci jejich produkty nekupují, musí je rychle vylepšit, nebo jsou ze hry.
Ad zkuste zvednout kapotu a predstavit si, jak menite treba rozvodny nebo alternatorovy remen - můj vůz má rozvodový řetěz, jeho stav kontroluje servis při pravidelných prohlídkách, a nevidím důvod se jím jakkoliv zabývat. Mimochodem hodinová sazba značkového servisu je v porovnání se sazbami v IT směšně nízká.
Ad na Wartburgu dokazali termostat vymenit za pet minut i pionyri z pomocne skoly - zřejmě z toho důvodu, že to bylo potřeba zatraceně často.
právě naopak. Pokud open source píše komunita, tak každý píše pro své potřeby, se svojí vizí, a nějaký uživatel je mu ukradený.
Komunita ma mozna svou vizi, ale neopravitelnost do ni tezko patri.
Ad na Wartburgu dokazali termostat vymenit za pet minut i pionyri z pomocne skoly - zřejmě z toho důvodu, že to bylo potřeba zatraceně často.
Budete se divit, ale nebylo. Ne casteji, nez dnes u aut za nekolik melounu. Akorat ze u tech si kolikrat ten termostat sam nevymenite.
"Naopak komerční firmy mají zpětnou vazbu skrz peníze, a když zákazníci jejich produkty nekupují, musí je rychle vylepšit, nebo jsou ze hry."
LOL :-D M$ je krásnou ukázkou, že. Dlouhá léta s*ali na zpětnou vazbu, k dokonalosti to dovedli u Vist a W8. Zisk řešili a řeší různými formami uplácení a tlakem na výrobce a prodejce HW. Ne že by v tom M$ byl sám, třeba státní zakázky jsou všeobecně ukázkové příklady "mála muziky za hodně peněz". Jako já už na ty vaše nesmysly nereaguji, protože to nemá význam, ale tohle mě fakt rozesmálo :-))
Myslíte že MS je z toho nějakou výjimkou? Zanedbal Windows Mobile, konkurence ho předběhla, a ztratil trh. Teď to horko těžko (a dost neúspěšně) dohání. Pokud hovoříte o Vistě a Windows 8, tak v obou případech uživatelé zůstávali u starších verzí OS, a MS musel přijít s lepší verzí.
Důležité přitom je, že zpětná vazba přichází od zákazníka. V MS věřili, že Vista je naprosto v pohodě, a totéž si mysleli o Windows 8 nebo Windows Mobile 6.x. Jenže zákazník to viděl jinak, a to se projevilo.
Ad Zisk řešili a řeší různými formami uplácení a tlakem na výrobce a prodejce HW - ale ale. Toho že by MS uplácel jsem si nevšiml, na rozdíl od tradičních unixových firem, které na tom měly postavený busness. A tlak na výrobce také nevidím - mohou instalovat co chtějí. A také instalují. Konkrétně Windows s hromadou cripplewaru, za který dostávají zaplaceno.
Wow, Widle 8.1 jsou lepsi nez co? Z GUI zakaznici rici rozkosi, zlatym hrebem jsou pak dlazdicky a Metro.
U Visty si MS nemyslel, ze jsou v pohode, ale ze ze sve monopolni pozice zakaznikovi vnuti nenazrane monstrum prospikovane DRM technologiemi, ktere dost mozna chteli v budoucnu vyuzit k prodeji "enterntainmentu" a ktere jsou v zajmu nekoho jineho, nez zakaznika.
Pokud si mysleli, ze Mobilni Widle 6.x jsou v pohode, je to ukazkou, s jakym malem se v MS spokoji.
Windows 8.1 jsou lepší než Windows 8. Zlepšilo se ovládání systému na nedotekových systémech pomocí klávesnice a myši.
Ad Vista - MS počítal s tím, že HW bude oproti době uvedení WinXP silnější. To se nestalo, protože místo toho přišly netbooky se slabým HW a nízkou cenou. Zbytek kritiky se týkal například potvrzování UAC při "triviálních" operacích jako je změna času, přičemž zdejší diskutéři probírají u článku o sudo vulnerability v Ubuntu, jak uživatel rozhodně nesmí nastavovat čas bez admin oprávnění :). DRM ve Vistě nikdy nebylo problém, podobnou technologii měly už Windows ME.
Zbytek kritiky se týkal například potvrzování UAC při "triviálních" operacích jako je změna času, přičemž zdejší diskutéři probírají u článku o sudo vulnerability v Ubuntu, jak uživatel rozhodně nesmí nastavovat čas bez admin oprávnění :).
Mluvite z cesty. Na Linuxu nema user systemovy cas co nastavovat. Systemovy cas je porad GMT a user si leda tak nastavi casovou zonu, coz si treba v KDE dokonce naklika.
Widle maji jedny hodiny, GMT neznaji. Zmena systemoveho casu je pak nutnosti, kdykoliv user odjucha do jineho casoveho pasma a pak take vzdy, kdyz z nejakeho duvodu ujedou hodiny o tolik, ze to Widle prestanou srovnavat. To je uzasna ficura. Jak je odchylka pres urcitou hodnotu, synchronizace casu prestane fungovat a Widle to uzivateli ani nereknou. Na Linuxu zcela nevidane.
Ve Windows řady NT je systémový čas také v UTC. To jak se ukládá čas do CMOS je z tohoto hlediska nepodstatné. Minimálně od Visty je nastavení časové zóny per-user, a lze ho změnit bez práv admina.
Ad kdyz z nejakeho duvodu ujedou hodiny o tolik, ze to Widle prestanou srovnávat - stroje zapojené v doméně by default akceptují jakoukoliv změnu času. Stand-alone stroje akceptují změnu o nejvýše 15 hodin, s tím že pokud čas nesedí o víc než 15 hodin, tak to nejspíš bude záměr, protože takový rozdíl normálně nemá šanci nastat.
:-) :-) :-)
Nevím, zda jsou windous 8.1 lepší než windows 8, ale rozhodně je to totální sračka.
Ta kombinace "normálního" gui a toho plochého čehosi, v těch vyblitých barvách (s převládající fijalovou), za to by měli autora pověsit za guľe do průvanu.
A to nemluvím třeba o tom, jak "chytře" jsou tam teď zakopané některé volby ...
"Myslíte že MS je z toho nějakou výjimkou?"
Nemyslím.
"Důležité přitom je, že zpětná vazba přichází od zákazníka."
A od koho jiného? Že přichází nějaká zpětná vazba je věc jedna, druhou je, zda se jí někdo zabývá. V případě M$ se to jakž takž děje snad až teď u W10, dříve ani náhodou.
"Toho že by MS uplácel jsem si nevšiml"
1. On to taky nikdo nebude přímo vytrubovat do světa, že.
2. Uplácet se dá různě, třeba i nějakými "výhodami", slevami, licencemi zdarma apod., hlavně aby se u userů vytvořila závislost do budoucna.
"A tlak na výrobce také nevidím - mohou instalovat co chtějí."
Každý si může dělat co chce, ovšem horší jsou pak ty následky, třeba ve formě NEposkytnutí slev na licence. Že vy to nevidíte, ačkoliv se to tady probíralo již x.krát, je jen váš problém.
Windows 7 byly Vistou přeleštěnou podle feedbacku uživatelů, a odezva uživatelů byla velmi dobrá. Windows 8.1 jsou přeleštěnými Windows 8, a odstranily některé problémy, na které si uživatelé stěžovali (bohužel zdaleka ne všechny). Windows Phone jsou resetem produktu poté co Windows Mobile na trhu propadly, a reakce trhu na ně je výrazně lepší - i když v tomto případě byl ten propad tak hluboký, že zotavení je velmi obtížné.
Srovnejte si například s vývojem Gimpu. Autoři 19 let píšou naprosto příšerný program, který ozdobil GUI Halls of Shame, používá se jen na Linuxu (a to jen protože nemáte nic lepšího), profesionálové se mu vyhýbají. A koho to trápí? Zjevně nikoho. Autoři dál patlají, a na uživatele kašlou.
Ad uplácení - jak jsem už psal před pár dny, například Red Hat také dává slevy na svůj SW. Uplácení to samozřejmě není.
Ad ve formě NEposkytnutí slev na licence. Že vy to nevidíte, ačkoliv se to tady probíralo již x.krát, je jen váš problém - nikdo nedoložil konkrétní příklad. Pokud nějaký případ najdete, nejspíš bude z doby, kdy měl MS (tehdy legálně) exkluzivní licence s výrobci HW. Navíc většina výrobců nabízí nebo nabízela i modely bez OS, s Linuxem, ChromeOS atd., a zjevně jim nikdo na prsty nešlape. Jinými slovy jde o mýtus linuxové komunity: "lidé by kupovali HW s Linuxem, ale výrobci ho nevyrábí, protože jim MS šlape na prsty." Ve skutečnosti to výrobci zkoušeli, a poptávka je prostě malá.
s Vista nebyl spokojen ani M$, a zakazniky kterych si cenil upozornil na vyhnuti upgrade na Vista a vyckani na Windows 7...
GIMP - pouziva se i na Windows, temi co neukradnou Photoshop, btw: sami v Adobe si toho byli vedomi a proto pred par lety resili studentskou odlehcenou verzi Photoshopu...
"Srovnejte si například s vývojem Gimpu."
Tohle srovnávat nelze. Gimp není OS za peníze cpaný na většinu PC, včetně škol, úřadů a jámevímkdeještě. Navíc takovéhle argumenty "a vy zase bijete černochy" si vetkněte někam.
"používá se jen na Linuxu (a to jen protože nemáte nic lepšího), profesionálové se mu vyhýbají"
1. Já ho používám na widlích
2. Znám i profesionály, kteří ho používají pravidelně
3. Na to, že je to open source, který je k dispozici zdarma, je to dobrý výsledek
"Ad uplácení - jak jsem už psal před pár dny, například Red Hat také dává slevy na svůj SW. Uplácení to samozřejmě není."
Nevšiml jsem si, že by RedHat měl silně dominantní zastoupení. Uplácení to samozřejmě být může.
"nikdo nedoložil konkrétní příklad"
Proč by to někdo dělal a připravil se tak o zisky?
"Navíc většina výrobců nabízí nebo nabízela i modely bez OS, s Linuxem, ChromeOS atd., a zjevně jim nikdo na prsty nešlape."
V současnosti už nejspíš ne (i když, kdo ví), proto jsem tam tak dával i minulý čas.
"Jinými slovy jde o mýtus linuxové komunity"
No jistě. To, že něco nevidíte, nebo o něčem nevíte, zajisté znamená, že to neexistuje, neboť vy víte vše o všem. Děd Vševěd je proti vám absolutní neználek trpící alzheimrem :-) Fakt, hotový Sheldon Cooper.
Ad Tohle srovnávat nelze - ale lze. Vývojáři Gimpu na uživatele kašlou. Souhlasím s vámi, že jeho (ne)rozšíření je v podstatě úspěch.
Ad nikdo nedoložil konkrétní příklad; proč by to někdo dělal - aha. Takže podle vás MS tlačí na výrobce HW, a nikdo to sice neumí konkrétně ukázat, ale máte jasno, že se tak děje. Výrobci HW sice nabízejí stroje s Linuxem už cca 15 let, a žádná exploze poptávky se nekoná... ale jediné možné vysvětlení nezájmu o takové stroje je v tom, že MS je zlý a tlačí na výrobce. Není nad kvalitní argumenty ;)
"ale lze"
Ale nelze, jasně jsem napsal proč.
"Souhlasím s vámi, že jeho (ne)rozšíření je v podstatě úspěch."
Nevím, s kým souhlasíte, ale se mnou určitě ne.
"nikdo to sice neumí konkrétně ukázat"
To jsem netvrdil, je tonzase jen vaše trollovská demagogie. Asi abyste mě s čím "polemizovat".
"ale máte jasno, že se tak děje"
Mám jasno, že se tak minimálně dělo.
"ale jediné možné vysvětlení nezájmu o takové stroje je v tom, že MS je zlý a tlačí na výrobce."
"Výrobci HW sice nabízejí stroje s Linuxem už cca 15 let, a žádná exploze poptávky se nekoná."
No a?
"ale jediné možné vysvětlení nezájmu o takové stroje je v tom, že MS je zlý a tlačí na výrobce"
Nic takového jsem netvrdil, je tonzase jen vaše trollovská demagogie. Asi abyste mě s čím "polemizovat".
"Není nad kvalitní argumenty"
Díky za uznání. Z vaší strany je to podstatně horší, najít kvalitní argument je doslova magie.
Jak jinak si vysvětlujete, že po 19 letech vývoje je Gimp ve stavu, kdy profesionálové raději platí desítky tisíc korun, než by ho používali? Když jsem si minule instaloval build pro Windows, tak byl neskutečně pomalý, a už při prvním spuštění na mě lezly chybové hlášky. Autoři buď kašlou na uživatele a vyvíjejí primárně pro sebe, nebo jsou naprosto neschopní. Nelze samozřejmě vyloučit ani kombinaci obojího :)
Vysvetluji si pouze vasi demagogii... nejprve pisete:
"Vývojáři Gimpu na uživatele kašlou"
a pak to jakoze podporite:
"profesionálové raději platí desítky tisíc korun"
GIMP nemiri na profesionaly, ale na uzivatele, tedy na ne nekasle, naopak dalo by se rict ze kasle na profesionaly, kteri si napr. bez CMYK zivot predstavit nedokazou, nez by ale GIMP vyvojari venovali cas a energii primarne vyvoji toho co vyzaduji profesionalove, radeji se zameruji prave na to co vyuziji uzivatele...
Profesional kteremu nestaci vlastnosti GIMPu, pripadne nema potrebu pouzivat na svoji tvorbu z politickomoralniho hlediska opensource, ten at si klidne plati dal desetitisice, proc by ale uzivatele kteri si chteji udelat napr. upravy fotografii, kolazi, malby.. meli platit desetitisice ? resp. proc by meli krast Photoshop ? nebo pouzivat nejake omezene oklestene LE programy ? oni muzou sahnout po GIMP, ci Krita ktere jim da pro jejich potreby v podstate neomezene moznosti...
ukazky prace v GIMP: https://www.youtube.com/results?search_query=gimp+speed+painting
ukazky prace v Krita: https://www.youtube.com/results?search_query=krita+speed+painting
pro Windows, tak byl neskutečně pomalý, a už při prvním spuštění na mě lezly chybové hlášky
nejaky problem s (mozna jen vasema) Windows, v Linuxu jsem zadne hlasky pri prvnim spusteni ani zadnou pomalost nezaznamenal, a to ani na Atom CPU + HDD...
Ono to spíš vypadá, že vývojáři Gimpu míří sami na sebe, případně na těch pár současných uživatelů, a zbytek světa je jim ukradený.
Pokud jde o cílení Gimpu, tak dost pochybuji, že se nad tím vývojáři kdy vážně zamýšleli. Pokud by cílovou skupinou byli profesionálové, chtělo by to nedestruktivní editaci, content-aware scaling, CMYK, bitovou hloubku více než 8 bitů na kanál atd. Pokud by cílovou skupinou byli domácí uživatelé, tak by to chtělo intuitivní interface a silné funkce pro korekci červených očí, odstranění objektů z fotky, projasnění stínů, změny barevného tónu, třídění a tagování atd. Jenže Gimp není ani pro profesionály, ani pro domácí uživatele. Pro ty první toho umí málo a má špatné ovládání, pro ty druhý je má špatné ovládání a nevhodné funkce. Ale samozřejmě je populární mezi uživateli Linuxu, kteří chtějí "vylepšovat" svoje fotky. Ty linky neukazujete žádnému fotografovi, ať mu nepřivodíte infarkt :)
http://www.root.cz/clanky/oprava-cervenych-oci-v-gimpu/
http://www.root.cz/clanky/snizeni-hloubky-ostrosti-v-gimpu
Ad v Linuxu jsem zadne hlasky pri prvnim spusteni ani zadnou pomalost nezaznamenal - možná na tom zapracovali autoři vašeho distra. Ve Windows na mě jednak lezly chybové hlášky už při prvním spuštění, a pak byla odezva na stylus velmi pomalá. S jinými aplikacemi, včetně Photoshopu, Corel DRAW a Nikon NX 2, takové problémy nejsou.
Svoji zkušenost s Gimpem 2.8 jsem popsal tady:
http://www.root.cz/zpravicky/kdo-vlastni-prava-na-opici-selfie-podle-wikimedie-nikdo/509458/
Něco na odlehčení :-)
https://www.youtube.com/watch?v=u-JI6hsPUME