Ridici jednotka uzce souvisi s elektronickym vstrikovanim. Na vozidle s karburatorem je elektronicky maximalne rizeni dobijeni baterie a to je otazka jestli je tam mikroradic nebo jen jednoucelovy obvody.
Motocykly s karburatorm se vyrabej jeste dnes. Velky traktory mozna nekde v rozvojovych zemich jeste taky...
prosim nezamenujte vznetove a zazehove motory, to z vas dela naprosteho laika. U vznetoveho motoru nikdy karborator nebyl, tam je dulezite palivove cerpadlo. Ale i dnes lze udelat vznetovy motor modernich parametru bez elektroniky. Jak jo je ale s plnenim emisnich norem je vec jina.
vim ze nektere traktory predvalecne a snad i tesne povalecne byly benzinove, ale vzhledem k parametrum nasazeni je pro traktory obzlast vyhodny diesel diky svym charakteristikam - tedy pokud nepocitame takove ty vetsi sekacky do praku. A predpokladam, ze fyzikalni zakony plati i v USA :-)
Ono se nejedná jen o řídící jednotky motorů. Pod " řídící jednotkou zakoupených traktorů a ostatního farmářského vybavení" se toho schová poměrně dost. Dnes je "řídící jednotka" pomalu u každého přívěsu, o postřikovačích, balíkovačkách atd. ani nemluvě.
Kdysi jsem něco podobného opravoval (HW) a byl to v podstatě PLC.
Pro traktor je vyhodny to, co se da natankovat a trebas zrovna v US budes mit s naftou celkem problem, protoze je vyrazne drazsi nebot na ni trebas osobaky prakticky vubec nejezdi. Takze urcite i zemedelci radsi sahnou po necem, co je na levnejsi palivo. Rozdil je totiz cca 30%, a to uz je znat. Tedy, ... ta draha nafta vyjde na +- 18Kc/l. Benzin neco kolem 12.
Srovnani je jednoduchy, pri stejny cene se nafta prakticky nevyplati, protoze uspora na spotrebe se projevi prevazne vyssima nakladama na udrzbu. Tzn, budes tak +- na nule.
Pak muzes samo resit, to, zda ti vadi horlavost (pokud provozujes tank) nebo prozmenu mrznuti (pokud oras pole na sibiri).
Jsou, prakticky vzdy. V naftaku mas totiz kupodivu daleko vetsi tlaky, davaji se do nej drazsi oleje, komponenty pro nej stoji vic.
Jestli chces konkretnosti, svicka do benzinu stoji 4petky, do naftaku 4 kila. V obou pripadech +- nejlevnejsi co sezenes. Katalizator pro benzin sezenes za +- 20k, filtr pevnych castic pro naftak za min dvojnasobek. Atd.
Armadni nakladaky jsou na naftu asi kvuli tomu, aby nemuseli zasobovat hafem ruznych paliv a proto, ze mene hori a neexploduje tak, jako benzin. Krome toho, kdyby armada chtela benzinove nakladaky, museli by asi kvuli tomu zkonstruovat extra motory.
Jinak svicka do dieselu je bezna zalezitost. Ne kazdy diesel je vysokokompresni, samovznetny. V nizkokompresnich jsou zhavici svicky, ktere se zhavi budto furt nebo aspon behem startu a pak se udrzuji zhave spalovanim nafty ve valci. Tak nejak, jako kdysi v motorech byly zarove trubky, dnes jsou tam zhavici svicky.
Žhavící svíčky pro diesel jsou hodně odlišné od zapalovacích svíček pro benzín, proto se tomu běžně neříká svíčka, ale žhavička, není potřeba je tak často měnit, protože je ve válci jen žhavící tyčinka, což je prostě kus plechu, a jsou samozřejmě i u osobních aut s turbem, jinak byste při -10 nenastartoval.
Ach jo...
Zhavici svicka je zcela bezny terminus technicus - a podobny se pouziva i v jinych slovanskych jazycich, napriklad dle Wikipedie minimalne v polstine, rustine a slovinstine (vice clanku ve slovanskych jazycich tam nevidim). Zhavicka je pak asi typicky cechismus, ktery pouzivaji lide lini vyslovit jedno slovo navic. Z ceho asi tak zhavicka vznikla, kdyz ne zkracenim terminu zhavici svicka? Krome toho zde nikdo netvrdi, ze zhavici svicka je uplne stejna jako jiskriva svicka. To by mne ani ve snu nenapadlo.
A ne kazdy motor ma zhavici svicky pro start. Takova Vejtraska je nema a za mrazu se startuje tak, ze se do sani fouknou benzinove pary z letlampy, protoze etherove bombicky obvykle nikdo nema.
Jiste, kdyz komunikujete s debily, nebudete v souvislosti se vznetovym motorem mluvit o svicce, ale o zhavici svicce. Neni ale jiste, ze to pomuze proniknuti informace do mozku nebo ze budou vedet, jak se lisi zhavici svicka od te "normalni" Jinak ale kazdemu je jasne, ze kdyz je rec o dieselu, tak svicka znamena zhavici svicka.
Nikde netvrdim, ze vysokokompresni motor nesmi mit zhavici svicky. Ten je pouze mit nemusi, vysoka komprese je toho ale podminkou, pokud hodlate jezdit na naftu nebo podobne palivo.
takze kdyz prijedes s dieselem do servisu a reknes ze chces vymenit svicky, tak ti do bloku riznou zavit na zapalovaci, protoze si nerekl vylozene ze jde o zhavici, z kontextu ze mas diesel to mechanik poznat nemohl :)
jinak nemyslim ze knotova svicka se muze prevazet jen v MHD, na kole, nebo pesky :)
a i auto svicka se na dort dat klidne muze ;)