Úplně stejný případ je v ČR s výtahy. Společenství vlastníků si pořídí výtah, ale softwarová výbava jim nepatří. Tím méně program, který je potřeba na revize a kontroly. Výsledkem je, že dodavatel si libovolně zvyšuje "servisní poplatky" a majitelé (vlastníci bytů) mohou jen platit. Sice mohou přejít k jiné servisní firmě, ale ta si musí daný software od původního výrobce koupit a to je velmi drahá věc. Výsledkem je, že cena "softwarové údržby" (tj. připojení notebooku) je velmi vysoká a naprosto neodpovídá skutečně odvedené práci (tj. fyzické práci technika na místě). Asi jako když si koupíte notebook s Windows 8 - v ceně 12000,- Kč (za komplet) je 2800 Kč za licenci k Windows, což je výsměch (poměr práce na software k ceně hardware se za poslední roky ukrutně zvýšil a naprosto neodpovídá vynaložené reálné práci). Celé je to kryté softwarovými patenty a vyděračskými smlouvami (Microsoftu) za "licencování" a "spolupráci", na které musí výrobci hardware chtě-nechtě přistoupit.
Běžně existují výtahy, jejichž výrobce již neexistuje. Proto je na revize potřeba kvalifikovaná osoba, nikoliv výrobce. Takže máte s papíry pravdu. Bohužel je tam ale jedno ale: málokterý revizák má odvahu se vám podepsat pod výtah, do jehož fungování nevidí. U starších typů to není problém, to jsou elektromechanická zařízení a revize je celkem snadná. Jenže u nových typů je plno věcí "black box" a není tam zjevná funkce. Technik pak vidí sadu čidel a řadu mechanismů typu brzda, ale jestli a jak ta brzda bude fungovat, když se výtah přetíží, to už vyžaduje dokumentaci. A ověření funkce čidla pak i nějakou diagnostiku, technické vybavení a znalost daného čidla.
Zkrátka jednoduché výtahy vám cizí revizák ověří, ale u monster řízených PLC na to obvykle nemají odvahu.
Lol :)
PLC ma sadu vstupu a vystupu jejichz ucel se muze uplne klidne lisit kus od kusu. Zalezi na nastaveni programu uvnitr. Dovnitr PLC nevidite bez spravnych nastroju (bezne PC plus specializovany software) coz trochu vzdelany elektrYkar rozhodne neda :)
Black-boxem se tu mysli uzavrene reseni do ktereho nevidite (casto bez dokumentace) a ne nejaky rozvadec z cerneho plastu :)
Pan pobavil, palec hore :)
Jenomze to, co popisujes, je problem asi jen v nasi republice, ktera je doslova precpana vychcanyma lidma. V USA si copyright actem hlidaji vyrobci to svoje, coz me neprijde nijak spatne, pokud vyrobce dokaze zajistit dostupny servis za prijatelnou cenu. Nema tady nekdo zkusenost, jaky cenovy rozdil mezi autorizovanym servisem treba na auta a neautorizovanym? Ja myslim, ze u nich tyhle sluzby funguji na slusne urovni. Kdezto u nas tohle funguje spatne, protoze autorizovane firmy si uctuji obrovske penize neumerne k udelane praci. Jako priklad zminuleho tydne muzu dat: vymena xeonovych zarovek na octavce u autorizovaneho servisu stoji osmicku, u ferdy mravence necelou polovinu, pricemz v obou pripadech se montuji ty stejne znackove zarovky, prace zhruba na dvacet minut. A to je presne ten rozdil, proc jsme tam, kde jsme. Slendrian a vychcanost. Mimo to jeste k tem vytahum, zakoupeni/pronajem softwaru na vytah musi byt soucasti kupni smlouvy, tento fakt je proto znam dopredu a neni problem se pred podpisem poptat u konkurence.
Heh ...
Vymena H7 v autorizaku .... 1300Kc. Ferdamravenec to udela za 2kila.
Olej v autorizaku 600Kc/l ... tentyz olej jinde ... 130Kc/l
Prehozeni kol na rafcich v autorizaku 800Kc ... jinde vcetne vyvazeni a uskladneni za 3-4 kila.
A ted se posad, jedeme z kopce ...
Oprava vyfuku ... autorizak neumi, pouze vymenit, 80 000Kc. Oprava u ferdy za 500.
Zatuhla rucka ... v autorizaku vymena brzd za 50 000. U Ferdy rozhejbani za 1500.
Katalizator v autorizaku za 45 000. Tentyz znackovy katalizator u ferdy za 12 000 vcetne prace.
Záleží na značce.
Zkušenosti s Peugeotem:
Výměna H7 v autorizovaném - 120 Kč komplet (žárovka, práce).
Povinná servisní prohlídka (každé 2 roky) s výměnou oleje. Komplet pod 3.000 Kč.
Ruční brzda včetně jarní prohlídky za 350 Kč plus jsem dostal kupon na 300 Kč na další práce.
Oprava výfuku - taky pár kaček.
U jakého servisu si účtují ceny Vámi uvedené, abych se mu mohl vyhnout?
Tohle je GM (Opel/Volvo/...) ...
Ale nedelej si iluze. Skoda - nestartujici auto - vymena 1/2 kabelu za 8k ... auto za 2 dny zpet. Vymena dalsi 1/2 kabelu za dalsich 8k ... auto chciplo cestou ze servisu.
Nasledoval sprostej rev majitele a zjisteni, ze kabelama to nebylo.
Mno pazoutum zase nefungujou brzdy, a budou ti klidne tvrdit, ze za 15k sjety kotouce sou normalni. Alternativne sem cet dopis od zakaznika, kterej tam popisoval svoje uzasny zazitky s tim, ze ma 3 mesice novy auto, a z toho 2,5 stoji v servisu.
Tyhle "jarni prohlidky" sou vejicka na zakose, a caluje to pazout CR jako marketing.
Mam starsi zkusenost se znackovym servisem Skoda. Aby servis ziskal certifikaci musel si (mimo jine) koupit i diagnostiky modul (notebook + SW) za cca 100KKc. A ted kazde auto, ktere prijede do servisu musi na "diagnostiku" za kterou se plati 1200Kc primo tomu servisu - aby se mu to zaplatilo.
Hadam ze u traktoru za 5 mega ma dodavatel mnohem vic moznosti jak zakaznika o neco pumpnout. Servis traktoru dneska vypada tak, ze se prijedou dva chlapici Volvem, predstavi se, svliknou kvadra (opravdu jezdi v obleku), na miste se prevliknou do monterek, vymeni nejakou soucastku, zase nahodi kvadra, vypisou fakturu a pak jedou domu (treba pres celou republiku). Tohle samozrejme neco stoji.
Na druhou stranu ale byly doby kdy kazdy JDZ tym opravaru(mechanizatoru), kteri nepretrzite neco opravovali.