Kdysi dávno, když ještě po Zemi chodili dinosauři, existoval skvěle ovladatelný vyhledávací nástroj jménem AltaVista Web Search. Neměl oindexovaný zdaleka celý Internet (který se tenkrát psal s velkým "I"), ale co měl, to se dalo perfektně prohledávat.
Pak přišel Google.
Vyhledávání bylo trochu méně ovladatelné, ale pokud si člověk pohrál s pokročilým nastavením, bylo to skoro stejně dobré, a navíc to mělo přehled o větším potu stránek.
AltaVista zanikla a Google přestal mít potřebu udržovat režim pokročilého vyhledávání. Soustředil se na podsouvání reklamy a luxování obsahu. Nakonec to dorazil přechodem na AI vyhledávání, s tím, že z toho vypadne ono vyhledávání
.
Takže já teď vyhledávám vyhledávač, který by vyhledával. (Asi se na to budu muset zeptat AI na Google.)
No, pokud se domnivate, ze na trhu je dira, muzete ji zacelit... treba AltaVistou 2.0 :-) Ale ono i samotny internet se dost meni, v dobach AltaVisty se rozhodne nebylo nutne prokousavat takovym mnozstvim balastu, jako dnes. A balastem nemyslim vysledky ve vyhledavani, ale v samotnem obsahu produkovanym.... dnes kdekym. Obavam se, ze kdyby jeste dnes AltaVista fungovala, tak byste spis nadaval, co ze vam to vraci za nesmysle, pokrocilim volbam "filtrovani" navzdory.
Nemám finance na to, abych tuhle díru na trhu
zkoušel zacelit, a nemám ani schopnosti ty finance z někoho vyrazit. Navíc by to určitě nepřineslo miliardové zisky - a menší čísla investory nenalákají.
Dobře sestavený dotaz vám přinese pár desítek odpovědí. Pokud budou relevantní, poměrně rychle sám vytřídíte plevy od zrna.
Google vás zahltí výsledky, které jsou relevantní hlavně z pohledu zaplacené reklamy - a až nastoupí AI, tak dostanete pouze odpověď, jejíž správnost ani nebudete mít jak ověřit, protože ke zdrojům, ze kterých AI k té odpovědi dospěla, se nedostanete.
Hloupé je, když to JE jediný vyhledávač (který vám ve firmě neblokují). Pak nemáte na výběr.
Dokud to vyhledá stránky, tak máte šanci se na některé (neblokované...) dostat a podívat se, zda je to opravdu to, co hledáte. Ale jakmile dostanete jen stručné shrnutí toho, co si AI myslí, že chcete vidět, je to - pro vyhledávání zcela nepoužitelné.
Tak pokud mate ve firme tzv. bezpecaky, co resi security through obscurity... tak bud bych nechal vymenit bezpecaky (tzn. zacal tim, ze eskaluji problem s blokaci jinych vyhledavacu na vedeni)... a nebo vymenil firmu, kdyz svym zamestnancum tato nechce vytvaret rozumne pracovni podminky.
Kazdopadne z hloupe politiky v konkretnim korporatu fakt nejde cinit generalni zavery. Ukazuje to toliko na hloupost dotycne firmy, ale nikoliv na systemovy problem...
My prostě nejsme firma, kde by měli lidi lézt po internetu. Pokud někam chcete mít přístup, musíte si zdůvodnit, proč to pro svou práci potřebujete. Třeba na webmaily se bez zvláštního povolení nedostanete vůbec.
Nicméně mi nešlo o nějaký generální závěr, on taky Google v podstatě je první a tedy zatím jediný, kdo se přepíná do (výhradního?) AI režimu.
Problém je, že těch kvalitních alternativ mnoho není. Nemáte na výběr, i když si vybíráte.