No, tak az mi zase nekdo bude tvrdit, jak je GPL "svobodna" licence, poslu ho precist si neco od Andyho. ;-| Kolem jadra se zacinaji nebezpecne mnozit fundamentaliste a nakonec to odskacou jenom uzivatele. Predstava toho, ze megacorpy pod nejakym takovymto tlakem povoli, je zcela naivni...
Souhlas, paradoxne se Linux touhle rigidni snahou o otevrenost (nebo spis o nejaky druh otevrenosti) uzavira svemu okoli, ktere z nejruznejsich duvodu natolik otevrene byt nechce.
V pripade binarnich driveru jde obvykle o akceleraci grafiky. U serveru je to celkem putna, stejne se vetsinou ovladaji pres terminal, ale Linux zjevne ma i jiste desktopove ambice. V soucasne dobe se mi ovsem nezda, ze by byl na desktopu tak silny, aby mohl diktovat podminky vyrobcum hardwaru. Z jejich hlediska by mi v takove situaci prislo logictejsi se na podporu Linuxu uplne vykaslat, nez uvolnovat kod driveru nebo specifikaci hw.
No, podle toho co sem slysel o grafickych driverech, tak zcasti je duvod i ten, ze se da cheatovat pri benchmarkovych testech a pokud nic jineho, tak v open zdrojacich by to bylo videt...
Ja osobne to vitam, nikdy bych si dobrovolne nekoupil grafiku ktera by nemela open driver... Zlaty Intel...
Jinak, ta /rigidni/ snada o otevrenost je asi to jedine co chrani jadro pred forkamy a pokusy o uzavreni, ja bych ji neodsuzoval...
Vyhody a nevyhody otevreni ovladace z hlediska vyrobce hardware:
+Zlevneni a zkvalitneni ovladacu - prispeje komunita
+Linuxari prestanou kafrat a budou svolnejsi koupit si dany hardware - vyssi zisky
-Firma prijde o sve knowhow, jehoz casti bude moci pouzit konkurence
-Nutnost zbavit se patentove zavislych casti, nutnost odstranit bezpecnostni chyby, jez jsou bez znalosti kodu obtizne zneuzitelne
knowhow, knowhow, knowhow, furt o tom čtu, ale pořád mi nikdo není schopen vysvětlit jak o něho ta firma přijde(sic!), jestli jí ho jako někdo vymaže z mozků jejich zaměstnanců, smaže všechny záznamy a spálí všechny papíry, nebo co. Ale ani mi nikdo není schopen vysvětlit, jak by jejich knowhow někdo mohl použít, když jeho zveřejnění nikdo nechce, ale chce pouze zveřejnit technické specifikace, co kdy se má přivést na který konkrétní pin toho HW, zapsat do toho kterého registru atd. Nic víc po nich nikdo nechce, svoje knowhow ať si strčí třeba do ...
soucasne GPU bohuzel takhle jednoduche nejsou, aby to bylo o specifikaci toho, co zapsat na ktery registr/memory, jsou to pomerne dost slozity zarizeni s dost slozitym protokolem. Nehlede na to, ze vykon takto napsanych opensource ovladacu by byl stejne k nicemu, vykon dnesnich HW je dost i zavisly na optimalizaci driveru, prikladem za vsechno budiz preklad shaderu (na kterych drivery provadi optimalizace).. Prikladem za vsechno budiz napr. bugove a pomale drivery na radeon vs fglrx (ktery je/byl ovsem bugovy zase jinak, ale nemel zdaleka tolik fatalnich visualnich chyb pri renderovani [o chybejicich OGL rozsirenich ani nemluve], kdyz jsem ho naposledy zkousel [uznavam, je to tak 2 roky zpatky])
Soucasne GPU nejsou tak jednoduche hlavne proto, ze se v ovladacich musi delat workaroundy chyb v navrhu nebo konstrukci GPU ... holt v ramci zavodu mezi nVidii a ATI zustala spolehlivost trochu pozadu ...
No tak se holt budou ke hrám používat herní konsole a Linux na práci. Tam je pořád prostoru dost. Akcelerace, která snižuje přesnost o osm řádů je stejně pro jakoukoliv solidní práci (GIS,CAD atd.) nepoužitelná.
Toto vobec nie je o hrách, tie sa pre linux aj tak skoro nevyvíjajú. Vy si myslite, ze v oblastiach ako CAD, DCC, rozne 3D vizualizácie sa dá solídne pracovať bez hardwarovej akcelerácie? Akú presnoť má akože tá akcelerácia znižovať? Pracovať v uvedených oblastiach bez tejto vymoženosti je absolútna utópia.
V skupine graf. kariet určených pre hry je silná tendencia obetovat dokonalost zobrazovania grafiky v prospech rychlosti - FPS. U profesionálnych graf. čipov je to naopak. V oboch pripadoch je vsak nutna akcelerácia!
Znovu tu mnoho ludí nevie uznať nepohodlnú skutočnosť a tvrdí že žiadna škoda nehrozí, keď komerčné giganty prestanú dodávať ovládače, ale v skutočnosti by tým de facto skolaboval celý jeden segment linuxovýxh pracovných staníc.
PS: Ja mám Nvidiu rád, pretoze je bezkonkurencna v podpore linuxu (vo svojom obore). Nvidia poskytuje dlhodobo vynikajuce linuxove ovladače (a aj iny top soft pre linux, napr. gelato).