Je třeba říci, že hinting je nezbytný pro nízká rozlišení. Jmenovitě jehličkové a termotiskárny, VGA/SVGA monitory apod. Bez hintingu budou písmena typu w a m nesymetrická. Navíc je třeba, aby písmena co nejvíce odpovídala teoretické šíři při daném rozlišení, aby byl přibližně zachován WYSIWYG (20x zopakované "mi" na zařízení s 60 a 600 dpi by mělo mít co nejlepší shodu šíře). Dále Windows XP (a zřejmě i Linux a MacOS) mají souřadnicový systém v integerech (pokud je jiný, přepočte se na integery před propadnutím na GDI, resp. obdobu v jiných systémech). V praxi každý kreslený objekt musí začínat na hranici pixelu; to způsobuje ty nerovnoměrné mezery. .NET Framework 3.0 pracuje s floaty, takže tam toto omezení není. No a nakonec "chlupatost" ClearType se dá nastavovat pomocí ClearType PowerToy.
> Navíc je třeba, aby písmena co nejvíce odpovídala teoretické šíři při daném rozlišení, aby byl přibližně zachován WYSIWYG
Myslim, ze az na par specializovanych aplikaci (DTP a pod.) je tenhle pozadavek naprosto zbytecny a nesmyslny. Naopak je treba sazet pismena vzhledem k jejich pixelove velikosti (po aplikaci grid-fittingu), aby nedochazelo k problemum typu 0pixelova mezera mezi znaky, ci stridani 1pixelove a 2pixelove mezery.
Takovou specializovanou aplikací je třeba word processor, návrhář reportů, nebo cokoliv jiného, co se snaží o WYSIWYG. Tam jde samozřejmě o kompromis - cílem je minimální rozdíl v šíři textu, a maximální čitelnost. Mimo jiné jde hodně o design písma a hinting, aby například problematické písmeno "m" nebylo v nižších rozlišeních o desítky procent šíře mimo. I proto amatérské fonty často vypadají slušně na výtisku, ale hrozně na obrazovce.
.NET Framework už počítá s tím, že obrazovky i tiskárny mají vyšší rozlišení. Umí subpixel positioning, a chybu šíře glyphů distribuuje rovnoměrněji (vše by mělo mít by default shodu šíře s tiskem, a nemlátit na monitoru do očí).
Pokud nechci delat sub-pixel positioning, tak proc bych mel delat s API ku grafice, ktery resi pixely ...
Co se tyka clanku, tak me nerozmazany fonty vzdycky prisli i hezci
PS: precti si ten druhy odkazovany clanek, tobe jako MS clovekovi se bude libit - sije do MS v jednom kuse :-)
Podla toho clanku, M$ v mene biznisu obetoval vyvoj monitorov s vyssim rozlisenim, ako aj skalovatelnost pisma. Plati to aj pre Vista. Keby bol na trhu monitor s vyssim rozlisenim, tak to jednoducho vo Windows nebude zobrazovat dobre, a tak sa nikomu neoplati taky monitor ani vyvijat.
Opat raz M$ rozhodol na ukor pokroku, cisto v smere svojich zaujmov.
Pro kazde pismenko je tam velka zvetsenina (tak 112 pixelu na vysku tusim) ktera se jednoduse zmensi jako obrazek bilinearni interpolaci v linearnim fotometrickem prostoru. Tloustka i proporce jsou presne, neni to ale tak ostre jako pri hintingu.
Pri malych rozlisenich (do urcity vysky pisma v pixelech) se tomu jeste pak umele zvysuje kontrast, nafrkal jsem tam nejaky konstanty co mi prisly koukatelny. Nejak je to citelny jeste pri radkovy rozteci 8 pixelu.
To je úplně jinak, Microsoft si hinting/zaronávání na pixel nechal patentovat v rámci TrueType a tvrdě patent vymáhá. Kvůli tomu např. freetype vůbec neuměl s hinty pracovat (protože je musel ignorovat). Proto nikdo nic takového nemá.
Článok je hustý, ale poučný. Našiel som krásnu vetu, tlieskam. Asi si ju zarámujem na stenu:
It looks like Microsoft API is a huge set of ill-considered random ad-hoc solutions, with no engineering culture and no any common idea behind. Typically you can use Microsoft software only in one rigidly straightforward way. Step to the left or step to the right — and you fail. I admit it might be good for business, but it's unfair. It prevents others from fair competition and stops the progress. The anti-monopoly committee should take into account namely this situation instead of ridiculous requirements to remove the Media Player or Internet Explorer from Windows.
Keď už sme pri renderovaní, vedeli ste, ako vznikol Arial? Dočítal som sa to v jednom článočku:
Myslíte si, že Arial bol vyvinutý pre blaho používateľa, ako úplne nový, profesionálne dokonalý font? Nie, tak to nebolo.
Micro$oft hľadal nejaký bezpätkový font, pekný, čitateľný. Profesionálnej sfére vládla Helvetica. Lenže za ňu bolo ešte vtedy treba platiť licenčné poplatky. Alebo si M$ mohol zaplatiť profesionálnu firmu, aby mu vytvorila font na zakázku.
M$ neurobil ani jedno, ani druhé. Jednoducho Helveticu zdeformoval tak, aby vznikol TROCHU iný font, natoľko iný, aby nehrozila žaloba. Pritom síce porušil niektoré dobré, profesionálne proporcionálne vlastnosti, takže sa Arial pre profesionálne použitie nehodí, ale cieľom M$ nebolo vytvoriť PROFESIONÁLNY font. Cieľom bolo získať zadarmo NIEČO AKO HELVETICA. A to sa aj podarilo. Nič viac, nič menej.
Tragédia je, že ľudia si na Arial tak zvykli, že akýkoľvek iný, hoci aj objektívne lepší font, sa im prieči.