Jestli je potřeba sekvence clona-zrcátko-závěrka, nebo jestli si čip poradí i bez toho, je jen technický detail. Hlavní boj je a bude rozměry. Logicky, velké čočky se dají vybrousit přesněji, velká sestava čoček propustí víc světla a velká dopadová plocha poskytuje větší prostor pro získání přesnějších dat. Na tom se nic nezmění.
Co se změnilo je to, že i mrňavé fotoaparáty, za pomoci spousty algoritmů, poskytují kvalitu dostatečnou pro spotřební fotografii. Omezujícím faktorem už není technika, ale schopnost fotografa.
Fotografie na kinofilm měla spoustu výhod. Např. absenci oněch algoritmů, které sice vyprodukují líbivou fotografii ve většině případů, ale v jiných ubližují. Dokonce RAW už ve skutečnosti nejsou surová data, ale kompromis mezi nimi a tím, co si představuje výrobce techniky. Na syrovou fotografii stačí některý z manuálních nebo poloautomatických přístrojů, řekněme ze sedmdesátých let. Kinofilm zůstane už jen pro nadšence - a ti neocení funkce F6 a podobných, protože 90 % funkcí poskytne lépe digitální přístroj.
Velké digitální (bez)zrcadlovky nezmizí. Jejich prodeje nebudou velké, ale svoje místo mají. Stejně jako nezmizel středoformát. Je naivní si myslet, že fotoaparát s knoflíkem místo objektivu může nahradit kilové šíro nebo půlmetrové telátko.
Hlavní problém zrcadlovek i kvalitnějších bezzrcadlovek (tedy z pohledu výrobce a jeho obchodního modelu) je paradoxně to, v čem je jejich největší síla (z pohledu uživatele): dlouhá životnost, jak fyzická, tak morální. Taková zcadlovka střední nebo dokonce vyšší třídy sice stojí ne úplně málo peněz, ale taky vydrží zatraceně dlouho - oproti smarthonu mnohonásobně déle. Celou tu dobu z vás bude výrobce mít příjem nanejvýš z příslušenství (které ale nemusí být od něj) a možná oprav (kterých ale taky není potřeba tak moc, pokud se zrcadlovkou zacházíte aspoň trochu slušně). A to příslušenství je typicky také přenositelné, aspoň pokud se nerozhodnete přejít k jinému výrobci. Já mám třeba Canon 7D, který brzy oslaví desáté narozeniny, a pokud bych snad uvažoval o výměně, tak jedině kvůli přechodu na fullframe, v současné nabídce APS-C nevidím nic, co by mne motivovalo k upgradu (v mnoha ohledech by to byl spíš downgrade).
Takže tu máme třídu výrobků pro relativně úzkou cílovou skupinu, které jsou sice poměrně drahé, ale vzhledem k dlouhé životnosti pro výrobce ne až tak lukrativní, jak by se na první pohled zdálo.