Předně, stalo se to před 7 mi dny - Date 19.01.2022:
https://www.dw.com/en/tonga-eruption-communications-could-be-down-for-4-weeks/a-60470632
Před pěti dny Elon Musk přislíbil poslat terminály:
https://www.theguardian.com/world/2022/jan/21/elon-musk-starlink-internet-tonga-volcano
A tyto se snad povedlo doručit o dost dřív, než vyšla tato zprávička...
Takže...tolik ke "Zprávičce" :-D
No... Myslím, že mnoho pubeťáků by si rádo postěžovalo na facebooku, že si nemůžou zavolat ani poslat SMS...
Spíš bych viděl, že je problém, když žádný operátor nemá lokálně infrastrukturu pro provoz lokálních služeb... Ale chápu, že je asi lacinější tahat hovory po optice sem a tam, než stavět a udržovat lokální telefonní ústřednu.
...spekulace, že nefungují ani lokální služby... Jak jinak si mám vyložit větu:
„Pro sto tisíc místních obyvatel výpadek zasáhl veškerou komunikaci včetně té telefonní. Pomocí družicového spoje z místní univerzity se podařilo alespoň částečně obnovit provoz mobilní 2G sítě[...]“
Místní obyvatelé mají zasaženou veškerou komunikaci včetně té telefonní --> nemohou si zavolat --> vede to legitimně k doměnce, že operátor má minimálně část nutné infrastruktury mimo ostrov, proto potřebují satelitní spojení pro alespoň ty telefonní hovory.
nemohou si zavolat
Tohle je jen vaše spekulace. Ten článek je o spojení s okolním světem, takže „The undersea eruption […] led to Tonga's 110,000 people being cut off“ podle mne spíš znamená, že je odříznutá komunikace s okolním světem, ne že nefunguje ani lokální komunikace.
Na druhou stranu, ona ani ta lokální komunikace není jenom o spojování hovorů, které zařídí místní ústředna. Normálně do toho vstupuje účtování nebo párování telefonních čísel se SIMkartou, což normálně neřeší každá ústředna samostatně. Podobně je to se SMS centrem. Takže aby fungovala mobilní telefonní síť, je potřeba víc než jen ústředna.
Ale jó, s tou telefonní ústřednou. Víš, s Tebou je potíž, že pokud člověk nepoužije exaktně naprosto přesné vyjádření, tak se toho hned chytneš.
Samozřejmě, že v současné době telefonní ústředna není budova plná relátek, přepojujícich fyzické trasy pro routování hovorů. Samozřejmě jsem si vědom toho, že tu máme problémy například jako vazba SIM -> uživatel a tedy účtování hovorů a podobné věci navázané na mobilní telefony. Tudíž dnes je pod pojmem ústředna spíše něco jako specializované datacentrum.
I z tohoto pohledu je na úvaze, zda místní operátor vše potřebné pro ~100000 místních lidí provozuje lokálně, nebo jako součást větší infrastruktury (nadnárodní operátor), která lokální určitě nebude. Navíc, roamingoví uživatelé nebudou mít tyto věci lokálně vůbec. Takže se dá předpokládat, že minimálně tito lidé neměli služby v provozu vůbec.
Předpokládám (ano, je to má spekulace založená na zkušenostech), že toto je většině diskutujících zde nějak jasné. Ne však Tobě, když máš potřebu to nějak okecávat, rozvádět a dávat najevo, že máš víc pravdu.
Co se týče spekulace ohledně místních hovorů, tak zprávička je v tomto směru celkem jasně formulovaná. Avšak, pro Tvůj klid jsem si dal tu práci a prošel oficiální zprávy o incidentu a všude se hovoří o „komunikaci“ bez bližší specifikace až na https://apnews.com/article/tonga-volcanic-eruption-tsunami-threat-d434936e25079859df8261780976def8, kde se píše o odříznutí od internetu a rodině a přátelích ve světě bez zpráv, dále o neaktualizovaných vládních webech několik dní (Ale jak je mohli aktualizovat když jim nejede internet, že... Nebo pokud jede lokálně, jak se to mohli dozvědět ostatní, když jsou odříznutí...)
Jenže on je právě rozdíl mezi „telefonní ústřednou“ a datacentrem, které řeší vazbu na SIM. V mobilní síti jsou různé typy „telefonních ústředen“, mohou to být řídící základnové stanice, pak skutečné telefonní ústředny, a nad tím ještě různé registry. A teprve nad tím vším je to datacentrum. Ta síť pod tím nějakou dobu může fungovat autonomně, jenom se třeba nepřipojí zařízení, které bylo offline – ale nevydrží tak fungovat měsíc. Mimochodem, díky tomu to bude fungovat i roamingovým uživatelům. Protože mobilní síť si udržuje přehled o SIMkách, které jsou v dané oblasti – není to tak, že když vytočíte nějaké číslo, začně se po celém světě shánět, kde to číslo vlastně je.
Co se týče spekulace ohledně místních hovorů, zprávička se dá chápat i tak, jak to chápete vy. Ale dá se chápat i tak, že je problém jen s tou konektivitou mimo ostrov. „Veškerou komunikaci“ se totiž může vztahovat (a pravděpodobně vztahuje) na typy komunikace, ne na konkrétní spojení dvou účastníků. Ve všech ostatních zprávách, které jsem četl, není nic, z čeho by se dalo usuzovat, že je postižena i lokální komunikace. Předpokládám, že kdyby nefungovala ani lokální komunikaci, bude to ve zprávách uvedeno a nebudou tam psát, že si nemohou volat s rodinou ve světě – protože to by bylo daleko méně důležité.
Předpokládám (ano, je to má spekulace založená na zkušenostech), že toto je většině diskutujících zde nějak jasné. Ne však Tobě, když máš potřebu to nějak okecávat, rozvádět a dávat najevo, že máš víc pravdu.
Ano, dovolil jsem si hodně – upozornit, že předpokládáte něco, co podle všeho není pravda. Většině diskutujících zde možná je nějak jasné, jak funguje mobilní síť – ale vám to asi moc jasné není.
Máte pravdu. Mám jen celkem povrchní představu o tom, jak mobilní komunikace funguje, nikdy jsem neměl potřebu řešit použité protokoly, komunikaci BTS s „ústřednou“ (Jsem tak hloupý, že ani neznám správný termín, jak se to správně nazývá, tak mne neberte za slovo, ano?), nemám ponětí, jak to má operátor zařízené, že mu to většinou funguje...
Omlouvám se všem, zase jsem na to Jirsákovi skočil. Za trest napíšu stokrát: „Nebudu reagovat na Filipa Jirsáka, nemá to cenu, navzájem si nerozumíme.“ A slibuji, že diskuzí, do kterých se zapojí Jirsák, já přispívat nebudu. Stejně to jen povede k vyšší úrovni diskuze.
27. 1. 2022, 13:10 editováno autorem komentáře