To je fakt zvláštní diskuse. Většina diskutérů s francouzským soudem nesouhlasí. Google si přeci může dělat co chce. Klidně ať si nabízí produkty za dumpingovou cenu. Nakonec pro uživatele je to dobré.
Kupodivu když Microsoft vydal zdarma webový browser, který společnost Nescape prodávala za peníze, byl to pro ty samé lidi veliký problém. Jak si může Microsoft dovolit dávat něco zdarma, a uvádět tak do problémů jiné firmy? MS zaslouží odsoudit, rozčtvrtit, a nejlépe zrušit.
Podle mě je situace v obou případech velmi podobná. Velká a silná firma nabízí za minimální či nulovou cenu něco, co menší firmy prodávají za větší peníze. Ty menší firmy díky tomu mohou i zkrachovat. Uvědomělý uživatel Linuxu ale samozřejmě ví, že cokoliv co dělá MS je nutně špatné, a co dělá Google, to je naopak nutně skvělé. Racionální argumenty v případě aktivismu (a náboženství) zřejmě nehrají valnou roli.
To je poněkud zobecnění, já budu mluvit za sebe:
Ano, svého času jsem byl proti integraci IE do Windows. Postupem času jsem ale žačal ztrácet důvěru ve stát a získávat důveru v trh. Už třeba Ballot screenu jsem se smál, že bych tam chtěl Lynx (s nadsázkou). Určitá změna názoru tu je, ale všem stejným metrem.
Svym zpusobem mate pravdu, ale potiz je v tom, ze se v tomhle pripade nemeri vsem stejne. Mapy zadara nenabizi jenom Gogle, ale kdekdo, vcetne francouzske sajty viamichelin. Logicky, kdyz nekdo povazuje mapy zadara za konkurenci, mel by jit po vsech, kteri mu konkuruji a to rozhodne neni jenom Google. Navic mam i pocit, ze Viamichelin tu byl dlouho pred Google. Mappy a maporama (dnes uz mapy zadara nejak nenabizi) tu bylu snad jiz v dobe, kdy Google skoro nikdo neznal a vsichni vyhledavali na Yahoo. Pak se objevi Google, dela to, co se jiz stalo dlouho rozsirenym zvykem, tedy nabizi mapy jako sluzbu zdarma a najednou je to spatne. Cekam, kdy ho nejaky poskytovatel placeneho e-mailu zazaluje za Gmail, prestoze Yahoo mail mu aspon 20 let nevadil.
To není až tak nepochopitelné, já bych taky šel spíš proti těm, kteří by mi brali z trhu nejvíc, když už bych šel touto cestou. Jiná věc je, proč jim to nějakou dobu nevadilo. To nevím, asi do té doby jim příjmy stačily a teď už jim Google začíná ubírat příliš zákazníků, tak do toho šli touto cestou, protože byla nejlevnější (ale to už vařím z vody).
Obávám se, že tyhle názory vychází z nepochopení odlišnosti fyzického a virtuálního trhu. NENÍ to stejný trh a platí tam JINÁ pravidla. Jakákoliv snaha prosazovat bez rozmyslu přístup z jednoho trhu na druhém nakonec selže (nebo aspoň bude generovat menší zisk). A Google od nás dostává "zaplaceno" tím, že se díváme na reklamy. Ostatně, tento obchodní model tu funguje už dávno ve sdělovacích prostředcích, rovněž například deník Metro používá stejný obchodní model - chcete tedy říct, že každý, kdo má jiný obchodní model než přímá platba je zlý a má dumpingové ceny?
PS: Google zrovna nemusím (byť mi jejich přístup přijde "morálnější", než zmíněný MS), ale tohle silně hrozí sklouznutím k přístupu "všechno, za co se neplatí je nelegální, takže zrušte blogy, root.cz, idnes, charitu, ..."
U MS šlo o dumping, protože na IE nijak nevydělával (no, ono šlo spíše o vázaný prodej než o dumping, protože de facto jej prodával v licenci Windows). U Google Maps jde o prodej reklamy, na kterém Google vydělává velké peníze. Stejně jako MS s Bing Maps.
Btw. nejhorší je NASA a jejich World Wind.
Tak ja vidim podstatne rozdiely:
1.
A MS IE daval zadara a BODKA. Nie je mozny zisk. Z "predaja" IE.
GG ziskava z reklamy - iny obchodny model, nie dumping. Risk - ako kazde podnikanie. Mozna strata - OK = risk. Ale nie zadarmo. Moznost zisku ...
2.
MS mal monopol al. 98+% trhu.
GG ma na mapach kolko?? 30%? 80?% trhu?
GG nema comkolvek nema viac ako 80% trhu!
MS mal "na vsetkom" 80-99.9% trhu.
3.
GG neponuka mapy ani nic ine ako prvy.
Vo vsetkych podstatnych sluzbach nebol prvym. Prisiel na trh vzdy, ked uz dany trh existoval. Mozno fungoval na uplne inom business modeli, ale uz to daaavno bol.
WEB SEARCH - altavista, yahoo, seznam/zoznam/centrum ...
MAIL - bol a aj zadara, rozne pobox, host, centrum, seznam, atlas
4.
Moralny rozdiel - kto neuznava moralku v podnikani - 1. OK, ale tak to potom vyzera; 2. vid 3 body vyssie, z kt. kazdy podla mna staci na "nevinnost" GG v danom pripade
GG ponuka kvalitne (s chybami a vynimkami) sluzby na trhu, kde aspon minimalna konkurencia existuje.
MS od zaciatku moralne aj pravne pochybnymi sposobmi buduje monopal odpadovymi produktami
(asi) aj preto ta "zaslepenost" "fanatikov a linuxakov" ...
1. MS dával IE jako součást Windows. Když výrobce aut bude do auta dávat "zadarmo" autorádio, je to dumping, nebo jen reklamní rétorika?
A tuším, že už v IE6 a možná i dříve byly nějaké vazby na služby MS (včetně vyhledávání), i když ne tak dobře udělané, jako dnes ve Firefoxu na Google.
2. Dobře, kam nastavíme tu konstantu, do kdy je to OK a od kdy už ne? (Mimochodem, třeba na vyhledávání a reklamách má MS celkem mizivý podíl a naopak Google zde má vysoký podíl, možná i přes 80 %.) Apropos, monopol je celkem těžké definovat: http://devian.cz/2010/co-je-to-monopol-a-dominantni-postaveni/
3. Totéž ale často platí i pro MS...
4. Morálně pochybné způsoby - dobře, recyklaci QDOSu sem můžeme zařadit, ale jinak mě toho moc nenapadá. Doby 1 až 3 jsem zpochybnil.
Právně pochybné způsoby - tak je zažalujte. Nebo ať je zažaluje ten, komu způsobil škodu, pokud ne Vám. Pokud tomu dobře rozumíte, zcela určitě poškozené přesvědčíte, aby Vám dali nějaký podíl na vysouzenýcch kompezacích...
(BTW: Píšu to z pohledu Linuxáka - Gentooisty. A používám služby Google.)
Naprosto vyjímečně dnes souhlasím souhlasím se zástupcem PR microsrotu Ophirem.
Když nějaká firma nabízí něco "zadarmo", tak je za tím většinou ukryt nějaký háček. Principy jsou neošulitelné a pokud je mi známo, tak v současné době nelze na světě "vyrábět" nic s nulovými náklady.
Takže z dlouhodobého hlediska lze takový produkt nabízet "zadara" jen ve dvou případech:
1. Výrobce se "zahojí" jinde.
2. Čeká se jen na to, až to položí konkurenci (která podobný výrobek "nerozdává") a pak si jako jediný producent dané komodity mohu dovolit nasadit cenu, jaká se mi zlíbí.
Ad 1) Ve většině případů to bývá příjem z reklamy a většina lidí je tak naivní, že si neuvědomuje, že i náklady na reklamu si každý výrobce započítává do cený svého výrobku (a čím větší částky za reklamu, tím dražší musí být i výrobek).
Takže - přitaženo lehce za vlasy - by se dalo říci, že čím víc věcí, nad kterýma tu slintáme, nabízí třeba Google "zadarmo", tím má větší "cílovou skupinu reklamy" a tím víc si může účtovat za reklamu ostatním. A dále viz začátek tohoto odstavce ...
Ad 2) To se třeba zmiňovanému microšrotu naštěstí nepodařilo a snad ani nepodaří ...
Za sebe nesouhlasim. Kdyz byl napaden MS za IE v OS zdarma, tak jsem ihned rikal, ze to uz nekdo prehani, co je komu do toho. Ten hon na MS byla neskutecna hovadina. Ostatne i v KDE je Konquerror integrovany podobne jako IE ve Windows. Takze jsem fakt nechapal co se do MS vubec navazeji. MS ma na to pravo. Stejne jako Apple dodava s OS Safari. Fakt jsem to dost nechapal, proc se do MS navazeji ..