Ani bych nečekal, že to někoho bude zajímat - po tom, jak se nadává na GDPR, cookie lišty, povinnost informovat, komu webové systémy přeprodávají informace atd. - to všechno bylo mnohokráte označeno za opruz a překážku byznysu. A najedou je u jednoho článku z řetězu problém?
Kontrola bude stejná jako u OSS - tam se taky každý zdroják veřejně kontroluje :)
V případě pochybností, můžete přejít ke konkurenci - Firefox přece není majoritní prohlížeč.
Ano, jsou to trochu jiné vesmíry - nicméně princip je stejný. U některých oblastí se ta samá věc kritizuje (nemáme rádi GDPR) a zároveň vyžaduje (nechci aby AI trénovala na mých datech bez dovolení). A když se někdo pokusí ten proces zpracování dat nějak formálně definovat, tak se strhne mela, protože si to každý vyloží a ohne po svém.
Jistě :) zmínka o řešení přechodem ke konkurenci bylo lehké rýpnutí do aktuálního stavu majoritních webových prohlížečů, které jsou na tom v téhle oblasti v porovnání s tolikráte kritizovaným Firefoxem ještě mnohem hůř.
Tady bych rad podekoval tomu, kdo me v minule diskuzi odkazal na LibreWolf. tl;dr: sada patchu nad Firefoxem, ktera ho prave dela "privatnejsim".
Pokud by to nekoho zajimalo - pro Slackware je v SlackBuilds script, ktery ale jen zabali AppImage, coz se mi nelibilo.
Pro "nativni" se da pouzit puvodni SlackBuild script pro Firefox, je potreba to samozrejme poprejmenovat ;-) a vyhodit LTE patch.
Jediny problem po prechodu byl s VideoDownloadHelperem, aby fungoval, je potreba rucne prekopirovat ~/.mozilla/native-messaging-hosts/* do ~/.librewolf/native-messaging-hosts/
(jak je to v jinych distribucich nevim)
Jo, to je. Aktualne je to ale taky betatesting novych feature UI, a kdyby se neco u uzivatelu chytlo, chrome to pak obslehne. A vzhledem k profesionalnimu managementu Firefoxu, ktery uzavrel smlouvy na reklamy Google s tim, ze bez penez od nich "nadace" neprezije , aby nasledne jeste povyhazovali nejaky ty vyvojare, aby zbylo vic penez na profi management, bych nehledal nejake rovnitko mezi OpenSource a sledovanim prani uzivatel, kteri ty profesionalni managery ne(u)zivi ...
Mysql, Java, MinIO, Elasticsearch jsou taky opensource projekty, a stejne byvali vyvojari museli projekty "forknout", kdyz se zacali vic "komercionalizovat"
Posledni dobou je to nejaky trend, zacit s "opensource", nechat prispivat komunitu, a v nejake fazi zacit s placenymi features nebo likvidaci casti kodu, ktere umoznovaly integraci s 3rd party a obchazeni novych placenych extra features, nebo navrat zpet a k jinemu produktu bez ztraty vlozenych dat a prace.
Já teda nevím, ale tahle věta mi je naprosto nejasná: "Zahrnuje také nevýhradní, bezplatnou, celosvětovou licenci za účelem provádění vámi požadovaných činností s obsahem, který do Firefoxu vložíte." Pod tím může být skryto cokoliv.
"licence za účelem provádění vámi požadovaných činností", jako že když vložím URL a zmáčknu enter, tak dávám Mozille licenci, aby akci směla provést?
Pro mě akorát další důvod, proč hlavní FF nepoužívat, používám zatím LibreWolf.
Ta věta je divná, ale pořád tam je konstrukce "...za účelem provádění vámi požadovaných činností...", takže si s tím nemůžou dělat co chcou, ale jen to, co po nich já požaduji. Poté ta licence vyprší. Nebo ne?
Například v praktické úvaze, když přes FF odešlu zákazníkovi technický výkres, přece mozila nemůže získat autorská práva na daný výkres. Pošlu mu to např. uploadem přes webový prohlížeč na jeho webové úložiště, a pošlu to nešifrovaně, protože cílový server nešifruje.
3. 3. 2025, 21:59 editováno autorem komentáře
Jde o to, co si kdo představí pod tím šifrováním. Pokud jde o TLS, ano, samozřejmě prohlížeč má přístup. Pokud jde o nějaké end-to-end či podobné šifrování pomocí javascriptu, pak ano, opět má prohlížeč k datům přístup. Pokud ale jde o nahrání už zašifrovaných dat, pak k tomu přístup prohlížeč nemá. Předpokládám, že byla myšlena ta poslední možnost.
A věta, která v podmínkách následuje vám to neobjasňuje?
Tím společnost Mozilla nezískává žádné vlastnické právo k tomuto obsahu.
Když předáváte balík k doručení dopravní společnosti, tak také udílíte nevýhradní, bezplatný celosvětový/celorepublikový souhlas společnosti, aby nakládala s vaším majetkem, který jste jí předal/a. Taky u toho přemýšlíte, že na základě toho přijede dodávka firmy a vyrabuje vám celej barák?
Přepravní společnosti taky nevzniká žádné vlastnické právo (v podmínkách Mozilly se to píše hned v další větě) - na rozdíl např. od všech majoritních sociálních sítí, instant messengerů, freemailů, kde se klauzule o právu k využití vloženého obsahu téměř vždy vyskytuje.
Uz to bylo receno vyse - tohle primo omezuje nakladani. (a mimochodem, je to standardni formule u vsech socek, klaudu apod. - proste preklad do cestiny je, ze kdyz uploadnu fotku, tak ji provozovatel ma pravo distribuovat do CDNky a dal zverejnovat s linky na mem profilu)
"za účelem provádění vámi požadovaných činností s obsahem, který do Firefoxu vložíte."
No nevím. V rámci ochrany osobních údajů například platí, že pokud chceš využívat nějakou službu, tak ta firma pro poskytnutí daného úkonu nepotřebuje žáden souhlas se zpracováním osobních údajů. Všechny ty GDPR souhlasy potřebuje až v případě, kdy s tvými daty chce dělat něco jiného, než je ten úkon, který ty sám objednáváš.
Takže například, abych dal auto do servisu, tak si vezmou mé číslo, aby mi mohli zavolat, že je hotovo, nebo si nechat schválit další práci. Na to, aby to číslo mohli použít a aby mohli pracovat na mém autě jim nemusím podepsat žádnou licenci ani souhlas se zpracováním osobních údajů. To vše plyne automaticky z úkonu provedení servisu. Samozřejmě, to telefoní číslo pak může zůstat vytištěné na faktuře do účetnictví, ale už ho nemůžou používat, aby tě otravovali s nějakou reklamní akcí.
A zde tedy analogicky, pokud chci pro prohlížeči aby plnil funkci prohlížeče, nevidím důvod v tom poskytovat mu nějaký souhlas s licencí.
@hmmmw
Nevím, jak je to přesně v USA. Už padlo od někoho myslím v předchozí diskuzi, ale mě tohle přijde v podstatě jako standardní právní boiler plate pro provozovatele podobných služeb.. nemyslím teď jen samostatný prohlížeč, ale i všechny ty propojené věci okolo, co Mozilla spravuje.
Ano taky ve mě vyvolává pár otázek to vypuštění claimu "We won't sell your data.", ale možná je to prostě jen příprava na PPA, kdy se data agregují a anonymizují na serverech Mozilly a technicky vzato přeprodávají dál.
O'rly? Z ukonu provedeni servisu plyne maximalne nejaky konkludentni souhlas s podminkami servisu pokud nepodepisujete vylozene nejakou objednavku.
Muzete jim dat cislo a nemusite. A oni vas nemuzou na zaklade (ani v podminkach) toho ze jim ho nedate diskriminovat. Kontaktovat vas muzou jinou formou a nebo se tam osobne stavite. To ze jim budete treba platit poplatek za marne stani/garazovani nez se tam stavite uz je vase volba.
Servisy obvykle nemaji moc problem s touhle veci protoze majitel se o auto vetsinou prihlasi a mohou aplikovat i zadrzovaci pravo.
GDPR lejstra uz jsem v servisu tez podepisoval i kdyz se asi jedna o vyjimku velkeho znackoveho zlodeje (cena oleje v cene inkoustu do tiskarny...). Male servisy tohle neresi.
Není to třeba taky trochu tak, že se prostě ta situace nějak vyvíjí.
Když se podívám na jejich zprávy za r. 2023, tak třeba přímo na vývoj softwaru pod Mozilla Foundation šlo 260 mil. USD, cca přes půlku jejich rozpočtu. Ten pak ale má víc než 80% příjmů ze smluv, co mají s Google (tzn. výchozí vyhledávač atd.), asi 10% z jejich služeb+vlastních reklamních systémů a jen 2% z příspěvků.
https://assets.mozilla.net/annualreport/2024/mozilla-fdn-2023-fs-final-short-1209.pdf
Takže pokud mají na jedné straně vcelku oprávněné tlaky, aby tohle posunuli a nebyli tak závislí na jednom zdroji, tak jak to mají asi udělat?
Což je i přesně to, co zmiňuje zpráva k výměně vedení
https://blog.mozilla.org/en/mozilla/mozilla-leadership-growth-planning-updates/
A proč řeší nějaké "privacy respecting ads" atp.
Samozřejmě, že je to super citlivé, jde o způsob implementace a míru tak, aby nenaštvali větší část své uživatelské základny. Taky třeba nemusím být ze všeho nadšený, na druhou stranu se na to chce občas podívat třeba z nějakého širšího kontextu, kde není jen technická část, ale i třeba ta finanční, aby se ten kolotoč mohl točit i zítra, nebo příští rok.
Pro mě osobně je to tak, že mě zatím Mozilla neodradila a z těch majoritních prohlížečů je na tom v mnoha ohledech pořád nejlíp. Nepamatuji si, že by z těch potenciálně sporných věcí nešlo něco vypnout ať už ručně, přes user.js pro přenos mezi profily a počítači nebo třeba přes policy.json, pokud to chci jako default všude. Můžu si sdílet data přes vlastní Sync instanci, pokud chci (už jsem to pár let nezkoušel tedy) atp.
Kéžby to byla pravda.
Dnes ráno když jsem otevřel FF na Androidu, tak na domovské stránce místo ikonky ROOT.CZ jsem měl ikonku na značkové oblečení. Obchod mi vybrali na míru. Podle toho jaké weby jsem navštívil v minulosti.
https://www.youtube.com/watch?v=PvP2ehmq2wo&t=3
4. 3. 2025, 08:14 editováno autorem komentáře
Oprava.
Mojí historii snad nesdílí.
https://support.mozilla.org/cs-CZ/kb/sponsor-privacy
4. 3. 2025, 08:21 editováno autorem komentáře
Ty nově se objevující sponzorované odkazy s tím nějak souvisí (myslím s celkovým směřováním FF)?
Nevšiml jsem si, že by se něco objevovalo, dokud jsem to ručně nezapnul...
Ale ano, asi by mě sr*lo, kdybych mezi svými nejčastěji používanými odkazy, které jsem si pečlivě seřadil najednou měl čínský, nebo polský eshop náhodně vecpané, jak si prohlížeč usmyslí (protože přesně to se mi tam objevilo i když jsem ani v jednom nikdy nic nekoupil).
Třikrát fuj.
A s tématem volně souvisí Lundukův komentář
Yes, Mozilla Receives USAID Money.
https://www.youtube.com/watch?v=Dgwk4_FQdio
Žádný úsilí není třeba vyvíjet. Stačí kliknout na ikonu nastavení na newtab a jsou tam přepínače:
* zkratky
**počet řádků
***sponzorované odkazy (tj. reklamní)
*nedávná aktivita.
Co navolíte, to máte. A to na furt. Mám na Linux i Windows a update NIKDY nezměnil moje nastavení.
EDIT: V dalším nastavení je pak dokonce možné vypnout i vyhledávací pole. Či zvolit prázdnou stránku...
Fakt nechápu, kdo má co za problém.
5. 3. 2025, 08:10 editováno autorem komentáře
ale máte pravdu, nové opt by měly co nejvíc nezapínat features automaticky.
To by bylo ideální pro UI-konzervativní uživatele jako já, ale chápu obavy vývojářů, že většina uživatelů na konfiguraci nesahá (a velká část nejspíš aní neví, že existuje), takže pokud by nechali novinky defaultně vypnuté, nebude je používat skoro nikdo.
Mnohem víc mi vadí četné případy, kdy chování nejde vrátit na původní ani v konfiguraci.
V mém případě to je nedistribuční 135.0.1 (nyní se nabízí 136.0) ve které jsem specificky "sponzorované odkazy" vypnul hned po instalaci, taktéž souhlas "s umírněnou reklamou" nebo jak se to jmenuje...
V případě Debian 12, kde je Firefox 128.5.esr jsem to vypnuté neměl a skutečně se tam nesmysly Temu, Allegro... objevily. Vypnul jsem a doufám, že mi to nevecpou jinde, jinak...
Raději to nebudu komentovat, slušnými slovy by to nešlo.
Ono je vcelku jedno, odkud to je. Pokud člověk ten prohlížeč chce distribuovat pod názvem Firefox, musí mít s Mozillou smlouvu a nesmí do něj dělat větší zásahy, i když si to buildí sám. Tohleto ve Fedoře a RHELu nemůžeme jen tak vypnout a mít pořád Firefox. To bychom to museli pojmenovat třeba Iceweasel. :)
Zaujalo mě, proč vlastně Mozilla potřebuje prodávat data, když dostává ranec od Googlu (555 mln $ v roce 2023, což činí 85 % příjmu, ta částka mimochodem stále roste i přes klesající podíl FF, Google to zcela jistě na začátku dělal ze zištných důvodů, teď to je ale čistá charita) a přitom loni propustili 30 % zaměstnanců (zdroj: https://techcrunch.com/2024/11/05/mozilla-foundation-lays-off-30-staff-drops-advocacy-division/ ) a v roce 2020 propustili 250 (zdroj: https://techcrunch.com/2020/08/11/mozilla-lays-off-250/ ) . Tak jsem trochu pátral. Možná to bude tím, že CEO v roce 2022 dostal 6.9 mln $ (zdroj: https://assets.mozilla.net/annualreport/2022/mozilla-fdn-990-ty22-public-disclosure.pdf strana 8) a zbytek board of directors si rozdělil 2,5 mln. Novější data jsem nenašel. Ale teď už mi to začíná dávat smysl :)