Vlákno názorů k článku
Německo přijalo přísný protipirátský zákon od Stanislav Puffler - Dobrý den, uvažoval jsem zda se do této diskuse...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 3. 2006 11:34

    Stanislav Puffler (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    uvažoval jsem zda se do této diskuse zapojit či nikoliv, ale myslím, že k tomuto mám co říct. Pokusím se prezentovat můj názor na pirátství, internet, muziku a digitální hudební formáty (typicky mp3, ogg, wma)...

    Jsem muzikant, resp. se jím cítím býti, ikdyž mě muzika zatím neživí - nastíním Vám proč mne neuživí. To, co miluju a čemu věnuji 90 procent svého volného času, finančních prostředků a energie, dělám pro radost a dobrý pocit. Kdyby to tak nebylo, nevěnoval bych se muzice nikdy a veškeré úsílí bych směroval jinam. Svou první EP desku jsem poskytl lidem z celého světa ve formátu ogg na britském net labelu Language Labs pod licencí Creative Commons, stejně tak je dodnes vystavena na mém webu v mp3 souborech (žádné osekané preview nízké kvality, regulérní deska ke stažení). Tuto prvotinu si stáhly stovky možná tisíce lidí jak z labelu v UK, tak z mého webu (u mě měsíčně cca 100-200 stažení jednotlivých skladeb). To je věc a možnost, kterou mi neposkytne v začátku žádné vydavatelství, ani žádné jiné médium a tuto stránku věci také považuji za velmi pozitivní. V tomto ohledu je internet spása a digitalní hudební formáty něco jako pijonýři.

    Pak je tu ovšem stránka druhá. Muzice se věnuji nějakých 12 let a v poslední době hodně aktivně - pár věcí z mého EP hrajou Radio1, Akropolis, Wave, Český Rozhlas ... Denně cvičím na bicí, klávesy, komponuji, chodím pro inspiraci často na relativně drahé koncerty, platím si profesora na bicí nástroje, vybavuji si domácí studio, kupuji nástroje, investuji do webu (placený hosting, doména, tvorba webu), platím si i pronájem profesionálního nahrávacího studia, mix, zvukového inženýra na mastering nahrávek a to vše z ušetřených peněz s cílem dát lidem kvalitní muziku ode mne ... K čemu tím směřuji - nejsem Karel Gott, nedělám prvoplánovou muziku za cílem obohacení sebe sama. Ba, dalo by se dokonce řict, že dělám muziku relativně okrajovou (nujazz, downtempo, drum´n´bass). To co tvořím, tvořím za cílem poskytnout to co nejvíce lidem, kterým se tato hudba líbí. Dlouhá léta jsem to dělal bez nároku na jakýkoliv honorář, nepřemýšlel jsem o kalkulech, o ziscích - tohle není ekonomie a marketing, tohle je přeci muzika, říkal jsem si. Ale čím dál tím víc poznávám jazzové muzikanty, kvalitní hudebníky a hráče, kolegy, tak vidím, že ti nejlepší jsou u nás na tom bohužel finančně nejhůř! A proč tomu tak je? Kdyby byli v Itálii, Německu, Holandsku nebo by měli to štěstí na Velkou Británii, pak by jen z koncertů a pramála desek vyžili naprosto důstojně. Tak jako tam žijí bez potíží i ti, kteří dělají stejnou muziku jako já v ČR. U nás je situace prostě jiná, ovlivňuje to samozřejmě malá kupní síla, malý stát (trochu výdělečné turné u nás = Brno, Ostrava, Praha) a pak samozřejmě zde diskutované pirátství, které se u nás vyskytuje v hodně velkém měřítku.

    Přejdu k věci. Neobhajuji v žádném případě nahrávací společnosti, giganty, hvězdy showbyznisu, které mají s muzikou pramálo společného, obhajuji tady jen muzikanty. Muzikanty a jejich denní náklady finanční a časové, invenci a um. Minimálně toto by se jim mělo vrátit. Výdělek z koncertování a živého hraní je nepopiratelný, i přes tu malou kupní sílu a - promiňte mi ten výraz - drobnou nekulturnost převážné části našeho národa, koncerty přináší nějaký zisk (ikdyž i zde se dá bohužel narazit - klubů typu - chcete si u nás zahrát ? tak jo, ale zdarma nebo za cesťák a pivo - těch je jako máku). Prostě pokud chcete slyšet kapelu živě, jdete na koncert. Ten se krade docela těžko (připomínám, že Live CD - nemluvím o linuxové distribuci :o) - je stále jen deska a reprodukovaná hudba, ač zaznamenaná živě). Proč je člověk za koncert kapely schopen utratit šest stovek, na koncertě jásá, všude tvrdí, že ta kapela je vynikající a pak jde a sosne si poslední desku kapely (která stála tu kapelu tolik invence, času, peněz a úsilí) z netu??? Jediný rozumný - netvrdím, že akceptovatelný - důvod je cena toho CD a nechuť podporovat velká vydavatelství. Dobrá, myslíte si, že bez těch velkých vydavatelství by u nás ta hvězda hrála? Že by měla na CD tak dobrý zvuk, který ji u renomovaných amerických zvukových inženýrů major label zaplatil ? Kapela se nemusela honit, protože měla pronajatý dostatečný nahrávací čas. Možná byste o té ohromné kapele ani nevěděli, protože bez major labelu by neměla tolik peněz na propagaci, dobrý videoklipy.

    Problém je právě s náhravkou té kapely - ikdyž to nemusí být nutně CD nebo audiokazeta - desku může vydat kapela v mp3 formátu také a posluchač za ni může normálně zaplatit a užít si ji. Nebo může být poskytunuta v rámci nějaké licence (třeba tak jak jsem to udělal já pod Creative Commons) a vy si ji můžete užít zdarma. Předpokládám, že čtenáři tohoto serveru jsou především nadšenci open source, free software a podobně - čili lidé znalí licenčních podmínek svého software, licence GPL... Lidé, kteří licence čtou a pokud je něco closed source (a za velký peníz), hledají třeba levnější odpovídající free alternativu. Tenhle model se mi líbí, proč to ale stejně tak nefunguje v muzice ??? To už trochu nechápu. Pokud nemám finance na CD "Monkey Business", proč nejdu na internet a na webu freemusic nebo bandzone si nenajdu podobnou - ne sice tak renomovanou a zkušenou - ale stejně tak funkovou kapelu a nestahnu si ji namísto Monkey Business? Přemýšlí takhle někdo? Já myslím, že v principu SW vs. MUZIKA není žádný rozdíl. Je taky spousta kvalitní muziky zdarma - ikdyž je většinou od začínajících umělců nebo z oblasti alternativy a undergroundu. Pokud však tento původně zdarma poskytující umělěc na sobě začne pracovat vic než kdy předtím, věnovat muzice hodně času i peněz, nepřijde mi zcela normální, když někdo jeho muziku bude krást. Obecně téma "kopírování zabíjí hudbu" nebo "mp3 zabíjí hudbu" je složité. Já jsem příklad toho, že mp3 může muzikanta dostat z nuly někam trochu dál, proto ten druhý názor je asi nesmyslný. Navíc mp3 muže být jak zdarma, tak za peníze. Spíš se snažím potvrdit to, že stahování mp3 z p2p sítí je opravdu zločin, krádež. Líbil se mi zde názor na legitimitu hudby poskytnuté televizí, rozhlasem, v rádiu - pokud ji nahrajete (zkopírujete, nastreamujete) z těchto legitimních zdrojů, pak by to mělo být vpořádku. Proč tomu tak je ? Tyto zdroje platí ochranným svazům autorským peníze za produkci této hudby. Sám nejsem svatý a přesto, že vlastním spousty originálních CD, nějaká ta mp3 z neidentifikovatelného zdroje se na mém disku také najde. Vnitřní boj jak na to, abych si poslechl více kvalitní muziky, legálně a přitom neočúrával její autory (protože mě samotnému by se to do budoucna nemuselo líbit) je na denním pořádk. Řešení vidím právě v internetovém a FM rádiu, televizních hudebních stanicích, hodně kvality bývá na ČT2 navečer ... To je dle mého názoru cesta.

    Opět tvrdím, že neobhajuji nesmyslné přemrštěné ceny CD od major labelu a velkých distributorů, tam je trochu problém. Na druhou stranu, pomalu se začínájí ukazovat alternativní vydavatelství, malé labely, které se snaží zajistit distribuci (zejména pak pomocí internetu, což je nejsnadnější) a tato CD už tak přemrštěné ceny nemají. Prostě netvrdím, aby lidi kupovali CD v pozlátku za šest stovek, ale ani se mi nelíbí, když se muzika krade. Česká produkce a její CD mají myslím cenově klesající tendenci a možná se časem dostanou na rozumnou hranici, u zahraničních je to asi větší průšvih.

    Závěrem mi nezbývá než potvrdit některá již řečená fakta. Když člověk nekrade žvýkačku (ani si ji ožvýkanou nepůjčí od kamaráda aby ji ZDARMA ochutnal), když víme jaký SW používat levně či zdarma a postačí nám (pokud potřebujeme něco dělat opravdu s profi přístupem v enterprise software, tak si jej přeci koupíme), tak proč tato stejná pravidla neaplikujeme na hudbu a film? Musí být nutně umění zdarma? Co myslíte, jak dlouho bude začínajícího umělce takové umění bavit? Když se někdo vypracuje na senior developera, má vystudováno více vysokých škol, stále čte odbornou literaturu, navštěvuje kurzy a školení a jde ve svém oboru mnohem dál a výš, je také velmi dobře ohodnocen. Proč tomu tak nemůže být u muzikantů?

  • 7. 6. 2006 21:05

    anonymní
    Bohužel trh (myšleno pirátsví) si velké firmy zkur... samy. Bohužel tento trh je dnes zaběhlý a bohužel díky tomu budou malé vznikající vydavatelství v nevýhodě.