Hlavní navigace

Nová hra Amnesia od tvůrců trilogie Penumbra

14. 9. 2010

Sdílet

I když herní korporace nemusí vidět u linuxových uživatelů potenciální zákazníky, najdou se i výjimky, které vyvíjejí hry pro Linux. Možná to je i tím, že základna hráčů na Windows je nasycená jinými hrami a uživatelé proto nebudou dávat peníze na cokoli, co se jim mihne před nosem. Pro neznámé hry je i pár desítek tisíc prodaných kousků úspěchem a když se to dělá dobře, tak port na Linux nemusí být zas tak náročný. U méně známých a očekávaných her tak může být počet linuxových zákazníků nezanedbatelný.

Nejnovější vlaštovkou je hra Amnesia: The Dark Descent. Pokud si pamatujete na trilogii Penumbra, tak Amnesia je od stejných tvůrců. Možná ani nepřekvapí, že jde o podobnou hru, zasazenou do jiného prostředí a jestli jste Penumbru hráli a bavila vás, určitě si vás získá i Amnesia. Hra stojí 20 USD a pokud se odvážím ji dohrát, připravím pro vás recenzi. Zatím si můžete vyzkoušet demo.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 9. 2010 8:42

    Deafboy

    Preco hry maju vzdy dvojansobne vyssiu cenu, ako som ochotny zaplatit…
    ale urcite kupim ked dohram penumbra trilogiu (ak ju vobec dohram)

  • 14. 9. 2010 8:56

    iam_not_master_of_my_bladder (neregistrovaný)

    mam cas jen po vecerech a proste to nedavam, stejne jako jsem nedal ze strachu doom3

  • 14. 9. 2010 10:40

    Jan (neregistrovaný)

    To by si ani jindy než večer/v noci hrát neměl, doporučují zhasnout a používat sluchátka ;) Ono v rozsvíceném pokoji toho v tmavých scénách moc vidět nebude.

  • 14. 9. 2010 11:17

    filip (neregistrovaný)

    Presne tak, ten doom3 jsem taky po kratky dobe vzdal z tohohle duvodu. Jsem holt asi posera, uznavam ;-)

  • 14. 9. 2010 13:04

    Pavel Císař

    S DOOMem 3 bych Amnézii moc nesrovnával. DOOM3 byl sice temný, ale jako horror poměrně nefunkční (přeci jen to je především FPS) a „děsil“ levnými triky které po chvíli začaly nudit a nakonec spíš otravovat (obluda zjevivší se za zády postraší jednou, ale ne 10× za 5 minut). I když pár dobrých momentů se našlo. Ale i tak byl např. System Shock 2 o několik řádů lepší horrorová FPS. Amnézie se atmosférou a stylem spíše podobá Silent Hillu 1–3 (akorát že oblud je podstatně méně a nejdou zabít). Potkat obludu v Amnézii je podobný zážitek jako setkání s Pyramidheadem v Silent Hillu 2 (nebo i ve filmu) :-D

  • 14. 9. 2010 10:04

    anonym (neregistrovaný)

    vyzera to celkom dobre…ak sa takychto titulov na linux vyda viac tak to pritiahne aj nejakych hracov na nasu platformu…

  • 14. 9. 2010 10:41

    Pavel Císař

    Už mám dohráno, a byl to bez debaty nejsilnější herní zážitek za hodně dlouhou dobu. Doporučuji vyzkoušet demo, které vám dá velmi dobrou představu o tom, jak se hra hraje a jakou má atmosféru (plná hra ale nabízí mnohem, mnohem víc než demo).
    Za sebe bych chtěl vyzdvihnout především:
    1. Neskutečně hutnou horrorovou atmosféru. Se sluchátky a potmě zaručeně alespoň párkrát vyletíte z kůže. A i když se zrovna neleknete, tak vám kolikrát bude srdce bušit jak splašené a ruce se budou třást po adrenalinové sprše. Rozhodnutí vývojářů že s nepřáteli NELZE bojovat (v Penumbře to až na výjimky šlo) bylo geniální. Budete se plížit, naslouchat každému šustnutí a občas utíkat doslova o život. Taky zaručeně získáte zcela nový vztah k brodění vodou :-) V boji o život doporučuji maximálně využít prostředí. Není nad úkryt ve skříni, dobře zatarasené dveře nebo vhodně odhozená návnada která obludy svede z vaší stopy.
    2. Práce se světlem. Podobně jako u Penumbry ale dovedené k dokonalosti. Doporučuji nepodlehnou pokušení a nastavit si gama korekci přesně podle doporučení. Na videích ze hry co jsou na youtube to sice moc vidět není, ale ve hře vidíte v úplné tmě poměrně dobře. Je to nastavené tak, že v naprosté tmě se vám oči po chvilce přizpůsobí (něco jako noční vidění) a vidíte sice hůře, ale poměrně daleko (navíc opravdu důležité předměty ve tmě slabě světélkují, takže je snáze najdete). Pokud máte světlo, tak vidíte jen to co je osvětlené a mimo světlo je pak tma jak v tunelu (některé části hradu světlo dokonce vysávají, takže si vidíte sotva pod nohy). Navíc potmě vás obludy hůře odhalí než když všude běháte s lucernou. Se světlem úzce souvisí i další vychytávka, a tou je…
    3. Příčetnost, která je dalším ukazatelem kondice vedle zdraví. Při nedostatku světla pomalu propadáte šílenství, které má poměrně nepříjemné vizuální, zvukové i fyzické důsledky. Být svědkem děsivé události nebo pozorovat monstra vás rozruší ještě víc, a sedativa budete hledat marně :-) Jediný způsob jak se trochu stabilizovat je dostat se na světlo, a získat příčetnost zpět můžete jen tak, že postoupíte ve hře (vyřešíte úkol apod.). Díky téhle vychytávce budete neustále balancovat na hraně děsu a šílenství, a pečlivě zvažovat kdy se plížit tmou a kdy si radši pořádně rozsvítit (malá rada: oleje do lampy je celkem poskrovnu, ale zápalek najdete poměrně dost). Navíc jsou projevy postupujícícho šílenství docela sugestivní (můžete mít i halušky), což výrazně posiluje atmosféru hry.
    4. Hádanky jsou velmi logické, a zaseknout by jste se nikde neměli. Někdy je řešením použití speciálního předmětu (tedy předmětu který vám skončí v inventáři, občas je nutné je i kombinovat), ale poměrně často použijete i předměty které najdete v okolí (např. na vhodné místo hozený nebo umístěný kámen, bedna nebo židle, podražená vzpěra, naskládání krabic na sebe aby jste se dostali výše apod.). Pokud nevíte jak dál, všímejte si okolí (včetně zvuků). Určitě jste něco přehlédli. Nebojím se tvrdit, že čím víc se do hry vžijete, tím jednodušší a logičtější bude řešení všech situací.
    5. Příběh je vskutku vydařený temný horror Lovecraftovského ražení, a je prezentován nadmíru zdařile mnoha různými způsoby. Jednak jsou ve hře roztroušené stránky z Danielova (vaše postava) deníku i zápisky dalších postav, druhak jsou zde útržky vašich vzpomínek které se spouští když dorazíte na povědomé místo (občas opravdu zneklidňující). Za třetí jsou při přechodu mezi mapami zobrazovány náhodně vybrané útržky z románu (pokud by hra vyšla jako kniha), které jsou občas zneklidňující, občas šílené a občas vyloženě děsivé (v daném kontextu). A za čtvrté je příběh vyprávěn samotným prostředím a lokacemi ve hře (jako např. v Silent Hillu). A co je obzvláště potěšující je fakt, že pro titulní Amnézii, kterou jste si záměrně přivodili existuje skutečně velmi dobrý důvod (a nebude se vám líbit :-). Mimochodem celá hra má tři alternativní konce. Pro jejich vyzkoušení ji nemusíte hrát celou znovu, stačí po dohrání zvolit v menu volbu Continue a ocitnete se opět ve finále. A teď POZOR! Po závěrečných titulcích dostanete část hesla (jsou tedy tři, pro každý konec jedna) k souboru super_secret.rar (v adresáři redist instalace hry) kde najdete obrázky a dokumenty z vývoje hry.
    Mimochodem, hra obsahuje i komentáře autorů. Pokud si zaškrtněte příslušnou volbu ve spouštěči před vstupem do hlavního menu hry, najdete v samotné hře na různých místech svítící mikrofony. Jejich aktivací si pustíte komentář k dané lokaci.

  • 14. 9. 2010 14:17

    Lukáš Francálek

    Díky za minirecenzi! Díky ní se těším ještě víc ;-) Trilogii Penumbra Anthology jsem hrál a moc se mi líbila. Takto má vypadat hororová adventura. Je ale potřena nepodvádět a nezesvětlovat gamu atp. a pak si to užijete fakt na 100%.
    Penumbru a (předem) i Amnesii doporučuji všem milovníkům hororů – Frictional Games mají u mě obrovské plus. Ještě uvažuji o tom Silent Hill.

  • 14. 9. 2010 19:12

    nou (neregistrovaný)

    no chcel som si ju kupit cez steam kedze tam mam ucet a potom hrat na linuxe. ale podla fora to nejde. hm takze si kupim priamo od nich.
    hral som penumbru a atmosfera sa dla krajat. a aj v deme som vyskocil ked ma nieco kuslo a nakoniec som zistil ze to bolo … takze urcite kupujem aj toto.

  • 14. 9. 2010 15:02

    _r3450n_ (neregistrovaný)

    Skvela minirecenze. Zarazilo me vsak, ze par minut po te co jsi ji napsal, mela dost minusu na to, aby ji system hodnotil jako nekvalitni. Vsichni co to udelali by zaslouzili po prstech. Nikdo z nich to necetl, jen se podival, ze to je dlouhej prispevek a hned klikali na minus. Popravde ja hry tohoto druhu nehraju, ale to neznamena, ze budu prudit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Adam Štrauch je redaktorem serveru Root.cz a svobodný software nasazuje jak na desktopech tak i na routerech a serverech. Ve svém volném čase se stará o komunitní síť, ve které je již přes 100 členů.