hmm Budeme ho podporovat vším, co děláme pro podporu profesionálního a vysoce kvalitního software. Výrobci počítačů ho pak zpřístupní koncovým uživatelům.
jestli jako jejich alternativní sbc a desky takže uzavřený blob max 2 roky po vydání a pak F-O... tak děkuji nechci...
Těmi alternativními SBC myslíte Jetsony?
Nikdy jsem s tím nedělal, tak se spíš ptám. Chápu, že je nějaký EOL, co se týká dostupnosti hardware, který je pak výrazně vyšší u produkčních a industrial desek do výrobků než u těch vývojových kitů. Podle https://developer.nvidia.com/embedded/lifecycle letos přestanou být dostupné např. TX2, co jsou z r. 2017.
Ale jak je to se softwarem? Jakože ten HW vypadne z nějakého okna podpory a přestanou s tím chodit ty knihovny a nástroje, nebudou aktualizace?
Měl bych tendenci tak něj myslet, že pokud má jak produkční/industrial, tak i vývojová deska ze stejné řady společné modely čipů, tak by mohl být stejný i software - tudíž to nemůžou moc odříznout dřív. Nebo se pletu?
Jinak s těmihle DIGITS kvádříky bych úplně neodhadoval, že nějaký long term support bude po většinu potencionálních kupců úplně rozhodujícím kritériem. Tam to budou spíš tokeny za sekundu, počet parametrů a kolik to bude s daným workloadem žrát. Nepřijde mi úplně nepodobné tomu, když byl největší hype okolo krypta na GPU. Mimo lokálního používání může být pak plus i to, že v případě potřeby si budou moct někde pronajmout násobně vyšší výpočetní kapacitu u poskytovatele s těmi milionovými plnotučnými akcelerátory, kde budou mít stejná softwarová rozhraní a vývojářské nástroje.. Uvidíme, až to uvedou.
S jetsony jsem delal a bylo to neudrzitelne, na industrial/embedded segment si to jenom hraje, a je to stejna opicarna jako predvadi Apple.
Prakticky priklad - zmenil se model eMMC flash pameti, ze ktere cely SoC startuje a OS zije. Takze se zmenil bootloader a nejake binarni bloby. Tyhle nove verze tedy vyzadovali novou revizi L4T, ale ta uz mela prekopane API na snimace v kernelu, jine knihovny v userspace, jine partisovani eMMC (je tam asi 20 partisen s FW bloby pro ruzne dilci komponenty SoC-u). Zadnej backport nebo kompatibilita.
Takze mate HW revize A, na kterou se postavil komercni produkt X ve verzi 1.
Prisli s HW revizi B, ktera nesla vyrobit resp. se bricknula, kdyz se tam natlacilo X1. Zustalo to tedy na bedrech vyrobce produktu, aby udelal bastl X2, kdy si sam namixoval ruzne dilci patche, pro tu podporu noveho eMMC, protoze naportovat X na novejsi L4T by bylo na prepsani vsech driveru i aplikaci.
A mam za to, ze u TX1 i TX2 skoncilo EOL drive nez slo vyuzit vsechny HW bloky a akceleratory (myslim ze C-PHY tam nikdy nejelo, SATA hotplug se prohlasil za nemozny, a podobne zakladni veci). Strasny pain na tom delat .. a i kdyz mam na policce krasnou desitku devkitu (bezne jetsony, nano, i agx), tak ta pachut ze zkusenosti a mentalni odpor k tomu je proste spis tlaci k tomu abych to bud nekam schoval a uz to nikdy nevidel , nebo vzal kladivo a rozmlatil to alespon za ten pocit ze "nikdy vice!" :D
Ajaj, zpráva z bojiště nezní vůbec dobře :)
Jestli mají problém udržet ovladače a softwarovou podporu i mezi revizemi jednoho typu hardware, tak chápu frustraci a že bys do toho už nešel.
Stejně tak, jestli u té Tegry nerozchodili všechny deklarované fíčury.
Taky jsem něco podobného zažil u některých SoC (Třeba nefungovalo spolehlivě DMA při určitých USB přenosech, takže to všechno muselo jít v PIO módu. Nakonec hodili flintu do žita, připsali to do Erraty, kde je to do dneška.).
Takže jako stává se to, ale zas asi by člověk od firmy jako Nvidia asi čekal trochu víc.
Jinak jsem úplně nepochopil to srovnání s Applem, ten přeci jen nedělá embedded, ale kompletní hotové produkty pro end-usery včetně svého systému. Taky je tam samozřejmě nějaký životní cyklus, staré produkty vypadávají ze sw podpory a pak nenainstaluješ novější systém (iOS, macOS..), ale subjektivně mi to nepřijde tak hrozné. Nebo jsi myslel nějaké věci ohledně vývoje pro ty jejich platformy a třeba to, jak pomalu/rychle nutí přecházet na novější verze nějakých API?
Ale asi to chce vyčkat, jak DIGITS bude vypadat jako reálný produkt, až ho uvedou na trh. Zatím úplně moc informací není. Jak zmínil ostatní vendory v keynote, tak se zdá, že to bude dělat třeba někdo jako PNY, Asustek nebo tak. Velikost tak do dlaně. Pravděpodobně to půjde ovládat jen přes sít a nepůjde do toho zapojit třeba lokální monitor. V tom obrázku je ConnectX čip od (jejich) Mellanoxu, takže se dá počítat, že tam bude rozumná konektivita a všechna odpovídající Mellanox OFED plus API na RDMA, GPUDirect atp.
Měl by na tom běžet DGX OS (stejně jako na jejich velkých serverech). Tam taky těžko odhadovat finální dobu podpory, protože poslední DGX OS 6 pořád podporuje i jejich první servery DGX1 (2017), resp. nic z toho okna zatím nevypadlo.
Nebo jsi myslel nějaké věci ohledně vývoje pro ty jejich platformy a třeba to, jak pomalu/rychle nutí přecházet na novější verze nějakých API?
Ano, to API je priserne. Safari umi WEBP od verze X, ale jen kdyz mas OS verze Y. Takze ja na starem macbooku nemam obrazky, protoze "OS nechce", a prohlizec s tim nic nenadela. Support jako svina :D
A celkove nuti vydavatele do novych API, takze na mem zrizeni nepustim WhatsApp nativniho klienta.. protoze vyzaduje novejsi OS verzi. Sice nevim kvuli cemu takovej primitivni chat trva na latest & greatest.. prijde me to cele jen jako donuceni uzivatele upgradovat i funkcni stroje.
Kdyz to fyzicky neumre, tak (ne)podpora holt musi dotlacit zakose vsi moci.
A stroj za jednotky tisic dolaru, kdyz vidim ze je v tom hw za par stovek, me nikdy nepresvedci. Ale jak uz nekde zaznelo - pokud je cena prilis nizka, tak to nepritahuje ty spravne masy :D Takze tohle zas miri na nejaky zhajpovany oveckovsky segment bohuzel.
Safari není samostatný OS, používá features od macOS. Firefox není o nic lepší, např. systémové dekódování videa, aby obešel licenci na kodeky. Jinak nainstalovat nový macOS na starý Mac je podobně pracné jako Windows 11 na starý PC.
Rozumím, je to víc věcí, ale asi k tomu obecně nemám tak čistě negativní stanovisko.
Samozřejmě z pohledu dlouholetého uživatele desktop Linuxu, kde jsou tahle omezení relativně minimální, to zní šíleně.
Na stranu druhou si dokážu představit i nějakou ekonomiku a další náklady na dodatečný vývoj pro staré a nové systémy, testování atp. U vendorů aplikací je vcelku logické, že po nějaké době přestanou podporovat operační systém, co už nedostává žádné bezpečnostní aktualizace, ať už je od Microsoftu, Apple nebo RedHatu. Riziko toho, že tam budeš mít nezáplatované základní knihovny, staré kořenové certifikáty atp. je něco, do čeho se jim logicky nebude chtít. A ani vymýšlet nějakého legacy kočkopsa (kdy tam postupně víc a víc věcí budeš bundlovat s tou aplikací, dělat různé verze pro různé systémy).
A konkrétně u toho Applu se tam ohledně starého hardware ještě komplikuje situace v tom, že před čtyřmi roky zásadně změnili desktop platformu, v tom úplně starém hardwaru jsou i třeba komponenty jako Nvidia, kde se nevyvíjí ovladače (nepodporují Metal) a je tam logický směr jen k jejich Apple Silicon počítačům. Plus ten přechod z dvouročního na roční vydávání systémů, při kterém odříznou starší modely hw, udělali v r 2012, takže to teď není až zas takový šok.
Stran vynucování těch novějších API, jiného podepisování, izolace aplikací atp. Zas záleží, jak to bereš. Ano je to opruz pro vývojáře, což logicky vede k tomu předchozímu bodu, že je to další důvod pro to, že aplikace chodí jen na posledních systémech a občas i uživatele (že třeba musí platit upgrade komerčních aplikací). Někdy jsou ta rozhodnutí sporná (třeba tlak na userspace ovladače pro všechen hardware třetích stran).
Na stranu druhou je tam zas výhoda v rychlém nasazování technologií, co uživatelé většinově ocení, jak v porovnání s Windows, tak Linuxem (myslím, že možná ještě za deset let tu budeme číst zprávičky jak některý projekt přešel na Wayland, implementoval škálování pro HiDPI, opustil nějaký 20 let starý toolkit atp.).
Nic jsem trochu utek' :) Jinak nešel by na tvém notebooku novější systém (počítám, že tam tedy máš ještě něco staršího než macOS 11 Big Sur) nainstalovat třeba přes OpenCore Legacy Patcher? Záleží na konkrétním HW, někdy je to v pohodě, někdy to vůbec nejde nebo nemá smysl.
treba Total Commander i v nejnovejsi verzi jde spustit od W95 po posledni windowsy. A to je one man job... takze jediny vysledek je, ze dnesni programatori asi neumi programovat (o tom jsem vice nez presvedcen, kdyz vidim co za appky existuji).
Držet si nesupportovaný překladač/IDE, pravděpodobně spouštěné ve virtuálce, lze pro hobbyist, ale ne když děláš ve firmě a ta dělá support zákazníkům, kde tvůj software má běžet.
9. 1. 2025, 23:53 editováno autorem komentáře
"treba Total Commander"
A neni to zas tak dlouho, co tam byly napsany i win 3.x
To ze soucasni patlalove nic neumi je zcela jednoznacny fakt.
10. 1. 2025, 08:39 editováno autorem komentáře
Jinak hw to je MBP retina (2012 late), je tam osx 10.15.7, mam zalozni hw co je 2015, ale to je jen 13" a ma horsi ram/disk specku, takze to nepouzivam aktivne.
Teď jsem se na to díval, tzn. to má interní označení MacBookPro10.1
Tam je největší technický problém s tou nepodporovanou grafikou - switchovatelná (Optimus) NVIDIA+ stará Ivy Bridge iGPU Intel.
Asi mrkni sem, jestli s tím dokážeš fungovat -
https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher/issues/1008
Logicky čím dál jsi od toho podporovaného systému, tím víc problému to může přinést. Takže by byl možná lepší pokus třeba s Venturou (macOS 13).
Já bych to osobně asi prubul. Udělal bych si bootovatelnou zálohu stávajícího systému na externí USB disk přes SuperDuper (stačí free verze). Ozkoušel, že to z toho disku naběhne (podržet alt po zapnutí).
A pak se do toho pustil:
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/START.html
Mám stejné zkušenosti. Tegra 2 a Tegra 3. Obojí balast, poslední kernel od nvidie 3.10, na kterém jim nefunguje třeba HW watchdog. Ten funguje jen s vanilla, kde nefunguje akcelerace GPU.
NVidii už nikdy nechci v embedded vidět.