Optimalizace pro téměř 20 let staré Radeony míří do Mesa

13. 6. 2023

Sdílet

Radeon HD 2900 XT Autor: F2FTech, podle licence: CC BY-SA 4.0
Radeon HD 2900 XT

V rámci starého ovladače Mesa/Gallium3D pro generaci ATI R300 se objevily optimalizace, které zefektivňují běh OpenGL a WineD3D aplikací i her. Stojí za nimi nezávislý vývojář Pavel Ondračka, jehož cílem bylo zefektivnit implementaci WineD3D překládající volání Direct3D na OpenGL,s čímž současně zefektivnil i běh nativních OpenGL aplikací na těchto GPU.

Z testů na ATI RV370 a RV530 (Radeon X300/X550/X600 a Radeon X1300 XT) vyplynul jistý nárůst výkonu ve vygenerovaných shaderech pro ovladač R300g. Celkově jde o pár stovek řádků nového kódu, který ocení majitelé uvedených Radeonů, z nichž první šly na trh na podzim roku 2004. Dnes už jde samozřejmě o směšně pomalé karty, vždyť nesly třeba jen 4 pixel shadery (dnes jednotky počítáme v desítkách tisíc), nicméně na X550 i X1300 mám osobně dobré vzpomínky jako na slušné základní karty své doby, které navíc nebyly nikterak náročné na provoz (model X1300 byl často pasivně chlazený).

Toto je jedna z těch věcí, kde open-source svět ukazuje své síly. Tam, kde pro Radeon X550 pod Windows nabízí AMD jen 13 let starý ovladač pro Windows XP/Vista (který naroubovat na Windows 10 a zejména 11 bude asi oříšek), máme díky Pavlovi nejen ovladač funkční, ale zase o fousek svižnější.

Kód se objeví v rámci Mesa 23.2 a za ním následují další výhledové optimalizace, jmenovitě větší využívání NIR namísto TGSI (kde Pavel vede diskusi s Alyssou Rosenzweig o efektivitě takového řešení).

Našli jste v článku chybu?

Autor zprávičky

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.