Hlavní navigace

OpenGL

Hra Star Citizen prý bude podporovat pouze Vulkan

Nové grafické API Vulkan se rozšiřuje jen pozvolna a her, které ho podporují, je jen hrstka. Proto zaujalo vyjádření vývojářů hry Star Citizen, že Vulkan bude zřejmě jediné podporované API na úkor starších OpenGL a DirectX. „DirectX 12 bychom…

Roman Bořánek

20. 3. 2017 10:09

Mesa mění číslovaní, místo 13.1 bude 17.0

Knihovna pro 3D zobrazování Mesa mění číslovaní verzí, místo verze 13.1 vyjde v únoru 17.0. Nový formát číslovaní bude  rok.číslo-vydání-v-tomto-roce.menší_opravné_vydání. Dříve se číslo verze Mesa měnilo při přidání například další důležité…

Jan Fikar

10. 1. 2017 15:24

Byla vydána Mesa 13.0 s OpenGL 4.5 a ovladači Vulkan

Před dvěma dny byla vydána Mesa 13.0. Obsahuje ovladače Intel i965 pro procesory Broadwell a lepší s OpenGL 4.4 a 4.5. Procesory Haswell musí prozatím vystačit s OpenGL 3.3. Byl také vylepšen ovladač ANV pro Vulkan, který se dostal již do…

Jan Fikar

3. 11. 2016 14:35

Herní výkon v Ubuntu v různých desktopových prostředích

Phoronix podrobil testům nové Ubuntu 16.10 a konkrétně se zaměřil na herní výkon v OpenGL v různých desktopových prostředích: Unity, GNOME, Xfce, LXDE, KDE, Openbox a MATE. Ve většině testů byly výsledky vyrovnané a LXDE, GNOME, Openbox a KDE…

Petr Krčmář

19. 10. 2016 11:29
Hry

Intel pracuje na rychlém 2D GPU renderování pro WEB

Intel pracuje na rychlém 2D renderování pro WEB. Projekt se jmenuje Fast UI Draw a má akcelerovat výhradně na GPU všechny kreslící operace HTML5. Jako backend lze použít OpenGL 3.3 nebo OpenGL ES 3.0. Zajímavý je výkon na tři roky starém notebooku…

Jan Fikar

8. 9. 2016 20:40
| 2

Grafický výkon Ubuntu 16.04 v různých prostředích

Phoronix otestoval připravované Ubuntu 16.04 a zaměřil se na výkon OpenGL v různých grafických prostředích: Unity, Xfce, KDE, LXDE, GNOME, MATE a Openbox. K testům byl použit počítač s procesorem Core i5 6600K Skylake a integrovanou grafikou HD…

Petr Krčmář

18. 4. 2016 11:18
| 4

Použití knihoven OpenVG a EGL (nejenom) na Raspberry Pi

Dnešní článek o počítačové grafice na Raspberry Pi bude zaměřen na vysvětlení základních postupů využívaných v knihovně EGL. Ukážeme si inicializaci EGL i způsob zjištění dostupných konfigurací framebufferu.

Pavel Tišnovský

25. 2. 2016 0:00 | Raspberry Pi

Vulkan: nástupce OpenGL je tu. Stahujte ovladače

DirectX má velkou konkurenci. Dorazilo grafické API Vulkan, který má už v den vydání finální specifikace větší podporu, než kdy mělo OpenGL. Kdo všechno nové API podporuje a v čem je vlastně lepší?

Roman Bořánek

17. 2. 2016 10:15 | OpenGL

Nintendo se bude podílet na vývoji Vulkanu a OpenGL

Jak upozornil jeden uživatel na fóru NeoGAF, mezi členy skupiny Khronos se bez oficiálního oznámení nedávno objevila i slavná herní společnost Nintendo. Skupina Khronos organizuje vývoj otevřených grafických standardů jako OpenGL, WebGL a…

Roman Bořánek

25. 9. 2015 8:07
| 1

WebGL 2.0 se možná dočkáme ještě letos

V rámci konsorcia Khronos Group už se delší dobu pracuje na WebGL 2.0, druhé generaci standardu pro webovou grafiku. Práce zdárně pokračují a na webu už si můžete prohlédnou nejnovější návrh z 10. srpna, na kterém už se zřejmě moc měnit nebude. Na…

Roman Bořánek

14. 8. 2015 12:51
| 1

Mozilla už pracuje na podpoře WebGL 2.0

Grafický standard WebGL se na webu zatím jen rozkoukává, ale už je v přípravě verze 2.0. Mozilla už také informovala, že pracuje na jeho podpoře ve Firefoxu a přidružených projektech. Zatímco verze 1.0 byla postavena na mobilním OpenGL ES 2.0,…

Roman Bořánek

4. 3. 2015 19:45
| 4

Valve na GDC představí nástupce/rozšíření OpenGL

Grafický standard OpenGL se zřejmě brzy dočká nástupce nebo minimálně významného rozšíření. Na nadcházející Game Developers Conference, která se uskuteční cca za měsíc, chce společnost Valve spolu s několika dalšími firmami (např. i Electronic Arts…

Roman Bořánek

6. 2. 2015 14:28

Herní engine Unigine 2.0 představen. Podporuje OpenGL 4.5

Herní engine Unigine, který již dlouho podporuje Linux, byl představen ve verzi 2.0 (alfaverze). Největší změny se týkají podpory grafických API. Odstraněna byla podpora pro DirectX 9, OpenGL ES 2.0, PlayStation3 a poněkud překvapivě i čím dál…

Roman Bořánek

10. 10. 2014 10:12

Microsoft bude spolupracovat na vývoji WebGL

Společnost Microsoft na konferenci Web3D 2014 oznámila, že se stává členem konsorcia Khronos, kde bude spolupracovat na vývoji WebGL, grafického API pro webové prohlížeče. Jedná se o poněkud překvapivou zprávu, neboť WebGL patří do rodiny knihovny…

Roman Bořánek

12. 8. 2014 23:13
| 6

Vydána OpenGL 4.5. Beta verze ovladačů jsou již k dispozici

Nově vydaná verze grafického API OpenGL 4.5 přináší řadu novinek, jako je Direct State Access, Flush Control, OpenGL ES 3.1 atd. Zajímavá je především přidaná vlastnost pro snazší portování aplikací s DX11 do OpenGL. Novinky si již nyní mohou…

Michal Strnad

12. 8. 2014 13:25

Nejlepší podporu OpenGL má Nvidia

Christophe Riccio na svém blogu porovnává, jak si vedou jednotlivé linuxové ovladače v podpoře OpenGL. Jednoznačným vítězem jsou ovladače Nvidie, které jsou 100% kompatibilní téměř se všemi užívanými verzemi OpenGL. Solidně si vedou také ovladače…

Roman Bořánek

14. 5. 2014 11:29

Crytek zveřejnil zdrojové kódy debuggeru Renderdoc

Společnost Crytek před několika měsíci uvolnila grafický debugger Renderdoc. Nyní následuje zveřejnění zdrojových kódu pod licencí MIT, kterým zve komunitu ke spolupráci. Renderdoc lze použít pro debugování nejrůznějších her či grafických projektů,…

Roman Bořánek

7. 5. 2014 16:45

Valve otevřelo zdrojáky debuggeru pro OpenGL

Společnost Valve nejenže obohacuje Linux o řadu herních projektů, ale některé z nich také vydává pod svobodnou licencí. Před pár dny tak zveřejnila ToGL, vrstvu pro překlad Direct3D do OpenGL, a nyní zpřístupňuje také zdrojové kódy příbuzného…

Roman Bořánek

14. 3. 2014 13:11
| 2

LibreOffice dostalo prvotní podporu vykreslování za pomoci OpenGL

Do repositáře kancelářského balíku LibreOffice dorazila prvotní podpora vykreslování za pomoci OpenGL. To by mělo pomoci k hardwarové akceleraci překreslování nových grafů, podpoře antialiasingu, vykreslování textů a mnohému dalšímu. Jedná se…

Kamil Pošvic

30. 1. 2014 12:51

LibreOffice bude vykreslovat přes OpenGL

Vývojová verze kancelářského balíku LibreOffice dostala podporu přímého vykreslování přes OpenGL. Dosud bylo vykreslování řešeno knihovnou Cairo, která sice také podporuje OpenGL, ale v hardwarové akceleraci už poněkud zaostává. Zatím není zřejmé,…

Roman Bořánek

8. 10. 2013 13:52

Vydání Mesa 9.2 se blíží, bude určena všem?

Pomalu se blíží vydání další verze svobodné knihovny implementace standardu OpenGL – Mesa 9.2. Podle serveru Phoronix.com však rozhodně nebude na Linuxu určena všem. Redaktoři se detailně podívali na důvody a rozebrali je v článku. Jedním…

Kamil Pošvic

22. 8. 2013 16:23
| 2

Mesa 9.0 podporuje OpenGL 3.1

Vyšla nová verze knihovny Mesa, což je svobodná implementace standardu OpenGL. Nová verze 9.0 poprvé přináší podporu OpenGL 3.1, zatím jen pro některé grafické karty. Podpora je závislá na ovladačích pro konkrétní čipy, podle vývojářů ale bude…

Petr Krčmář

10. 10. 2012 11:24

Zveřejněna specifikace API OpenGL 4.3 a OpenGL ES 3.0

Khronos Group včera zveřejnila specifikace API OpenGL 4.3 a OpenGL ES 3.0. Je to již dvacet let od vydání původní specifikace OpenGL. Server Phoronix.com přinesl detailní seznam novinek, které toto vydání přináší. (Zdroj: Tisková zpráva)

Kamil Pošvic

7. 8. 2012 10:21

Unity 5.12 opravilo problém s výkonem OpenGL

Server Phoronix.com přináší test výkonu nejnovější verze Unity 5.12. Ta by měla řešit problém s výkonem OpenGL v hrách a aplikacích. Server porovnal výkon Unity 5.12 (klasické i 2D) s verzí 5.10 a rozdíly jsou opravdu značné. K testu byl použit…

Kamil Pošvic

12. 6. 2012 15:05

Potvrzeno: Mesa 8.0 přinese OpenGL 3.0

I když se o tom dlouho mluvilo a předpokládalo se to, tak nikde stále nebylo potvrzeno, že Mesa 8.0 opravdu přinese podporu OpenGL 3.0. Až do teď. Kenneth Graunke udělal změnu v release notes Mesa 8.0-devel a lze zde nyní nalézt informaci o této…

Kamil Pošvic

10. 1. 2012 15:37
| 2

ApiTrace 2.0 přináší OpenGL rychlejší výkon

ApiTrace je open source nástroj sloužící k zachycení volání API DirectX/OpenGL a jejich zpětnému analyzování krok za krokem. Nyní byla vydána verze 2.0, která dokáže API nejen zachytávat a sledovat, ale dokonce i optimalizovat a urychlovat. Nová…

Kamil Pošvic

30. 9. 2011 15:02
| 5

Zveřejněna specifikace OpenGL 4.2

Khronos Group zveřejnila specifikaci OpenGL 4.2 v souvislosti s vydáním specifikace GL Shading Language 4.2. Toto představení se stalo na konferenci SIGGRAPH, která probíhá tento týden v kanadském Vancouveru. Na vývoji této specifikace pracoval…

Kamil Pošvic

9. 8. 2011 8:15

KWin pro platformy s podporou OpenGL ES 2.0

V posledních pár měsících tým vývojářů kolem KWin pracoval na portaci okenního správce pro KDE Plasma na mobilní zařízení. Za tímto účelem bylo nutné převést část kódu na OpenGL ES 2.0 (API pro programovatelný vestavěný grafický hardware). Na…

Kamil Pošvic

21. 2. 2011 12:49

Mýty kolem KDE 4.5 a OpenGL

Problémy s kompozitními efekty a hlavně blur efektem v KDE 4.5, zatáhly mezi uživatele fámy, které se vývojářům nedaří dostat uživatelům z hlavy. Proto jeden z nich sepsal blogpost, kde vyvrací sedmnáct mýtů kolem KDE 4.5 a jeho problémech…

Adam Štrauch

14. 9. 2010 12:02
| 3

ATI Catalyst 10.8 pro Linux přináší OpenGL ES 2.0

Byl vydán ATI Catalyst 10.8 pro Linux. Zatímco verze pro Windows již obsahovala OpenGL ES 2.0 dříve, tak pro Linux přichází až nyní. Tato podpora umožní vývojářům vytvářet akcelerovaný 3D obsah i pro webové prohlížeče podporující specifikaci…

Kamil Pošvic

26. 8. 2010 15:24