Hlavní navigace

Mesa

Podpora S3TC je v Mesa, patent už vypršel

V pondělí vypršel patent na kompresní algoritmus S3TC, který se používá především pro kompresi textur (nejen u her). Kvůli patentu nemohl být algoritmus součástí knihovny Mesa, což se ale nyní mění. Matt Turner z Intelu poslal do Mesa-dev patch,…

Petr Krčmář

3. 10. 2017 9:56 |
| 1

Mesa mění číslovaní, místo 13.1 bude 17.0

Knihovna pro 3D zobrazování Mesa mění číslovaní verzí, místo verze 13.1 vyjde v únoru 17.0. Nový formát číslovaní bude  rok.číslo-vydání-v-tomto-roce.menší_opravné_vydání. Dříve se číslo verze Mesa měnilo při přidání například další důležité…

Jan Fikar

10. 1. 2017 15:24 |

Byla vydána Mesa 13.0 s OpenGL 4.5 a ovladači Vulkan

Před dvěma dny byla vydána Mesa 13.0. Obsahuje ovladače Intel i965 pro procesory Broadwell a lepší s OpenGL 4.4 a 4.5. Procesory Haswell musí prozatím vystačit s OpenGL 3.3. Byl také vylepšen ovladač ANV pro Vulkan, který se dostal již do…

Jan Fikar

3. 11. 2016 14:35 |

Mesa komunita: Česká republika má autoritu v OSS

Marek Olšák z AMD len 29. 9. 2016 vyzval na nové vydanie Mesa a už je stanovené, že to tak bude koncom októbra a dokonca je pravdepodobné, že súčasťou bude RADV (open source podpora Vulkanu pre Radeony architektúry GCN s ovládačom AMDGPU). To je neuveriteľná autorita. Vďaka Marek.

Peter Fodrek

30. 9. 2016 14:59 |
| 4

Nové patche pro AMDGPU a Radeon ovladače v Mesa přinášejí nárůst výkonu

Dnešních osm patchů od Marka Olšáka pro svobodné ovladače AMD Gallium 3D v knihovně Mesa přinášejí značný nárůst výkonu. Ve hře BioShock Infinite jde o 23 % s ovladačem AMDGPU, v případě Radeonu to bude pravděpodobně ještě více. V kombinaci…

Jan Fikar

2. 8. 2016 16:57 |

Grafické karty Intel a Mesa 11.3-dev

Před nedávnem jsme psali, že vývojová větev knihovny Mesa 11.3-dev podstatně zrychlí grafické operace na procesoru Intel Broadwell. Test ukázal, že staršího procesoru Intel Haswell se bohužel nárůst výkonu netýká. Naproti tomu nejnovější test…

Jan Fikar

24. 5. 2016 11:04 |
| 6

Zrychlení grafických karet Intel Broadwell a novějších

Grafické ovladače Intel Mesa pro Broadwell a novější dostaly nedávno podporu OpenGL 4.2 (doposud jen 3.3). Změny by měly být v knihovně Mesa 11.3/12.0, která vyjde v červnu. Nadšenci však mohou již nyní použít vývojovou verzi Mesa 11.3-dev a tak…

Jan Fikar

19. 5. 2016 9:29 |
| 2

Mesa 11.1 a kernel 4.5 přinesou Raspberry Pi 3D podporu

V jádře 4.4 již je KMS ovladač Raspberry Pi, ale bez 3D podpory. To by se mělo změnit v jádře 4.5. Navíc bude potřeba VC4 Gallium3D ovladač, který se již několik měsíců vyvíjí v Mesa 11.1. Jen ovladač z Mesa 11.1 zatím nepodporuje nový DRM ovladač…

Jan Fikar

15. 12. 2015 9:40 |
| 2

Hry od Valve dostanou i vývojáři ovladačů Mesa

Před rokem učinila společnost Valve vlídný krok vůči open-source komunitě, když zpřístupnila vývojářům Debianu a Ubuntu své hry zdarma. Nyní se téhož dočkají vývojáři grafických knihoven Mesa a propojených projektů (např. Direct Rendering…

Roman Bořánek

10. 4. 2015 20:44 |

Valve financuje projekt zabývající se zlepšením výkonu Mesa

Valve se zabývá vývojem her a především online distribucí her třetích stran a snaží se prosadit Linux jako budoucí herní platformu. Překážkami na cestě za herním Linuxem je např. aktuální nedostupnost AAA titulů, ale také nedostatečné softwarové…

Petr Němec

10. 6. 2014 9:07 |

Mesa 10.2 vylepšuje podporu OpenGL 4

Na konci pracovního týdne vývojáři uvolnili novou verzi Mesa 10.2. Mezi hlavní novinky patřímnoho vylepšení OpenGL a ovladačů, včetně nových rozšíření OpenGL 4. Vylepšená byla také podpora Intel Broadwell, přidána byla podpora pro dekódování videa pomocí karet Radeon a mnoho dalšího.

Petr Krčmář

9. 6. 2014 9:51 |

Nejlepší podporu OpenGL má Nvidia

Christophe Riccio na svém blogu porovnává, jak si vedou jednotlivé linuxové ovladače v podpoře OpenGL. Jednoznačným vítězem jsou ovladače Nvidie, které jsou 100% kompatibilní téměř se všemi užívanými verzemi OpenGL. Solidně si vedou také ovladače…

Roman Bořánek

14. 5. 2014 11:29 |

Hry na Linuxu se budou načítat rychleji

Společnost LunarG za podpory Valve připravila patch pro grafickou knihovnu Mesa 3D, který by měl značně zrychlit načítání her na Linuxu. Několika úpravami bylo dosaženo zrychlení kompilace shaderů. Úpravy byly samozřejmě provedeny především…

Roman Bořánek

5. 5. 2014 12:08 |
| 3

Svobodné ovladače AMD se několikanásobně zlepšily

Nejen proprietární ovladače grafických karet se lepší, znatelná zlepšení můžeme pozorovat i u těch svobodných. Je to zejména z toho důvodu, že výrobci poslední dobou zveřejňují velké množství dokumentace, která vývojářům usnadňuje vývoj a hledání…

Roman Bořánek

23. 1. 2014 13:26 |
| 5

Mesa 10.0 bude součástí Ubuntu 14.04 LTS

V aktuálním sestavení Ubuntu 14.04 „Trusty Tahr“ se objevili ovladače Mesa 10.0. To je dobrá zpráva pro všechny uživatele open source, protože tím získají ze svých strojů vyšší grafický výkon, lepší podporu OpenGL a další funkce. Mesa 10.0 také…

Kamil Pošvic

11. 12. 2013 12:04 |
| 5

Svobodné ovladače AMD dohánějí ty proprietární

Server Phoronix.com publikoval srovnání svobodných a proprietárních ovladačů pro grafické karty AMD. Srovnávalo se na vývojové verzi Linuxu 3.12, která podle očekávání přinese razantní vylepšení open-source ovladače Gallium3D (Mesa 10). Pro…

Roman Bořánek

31. 10. 2013 11:29 |
| 3

Vyšla Mesa 9.2

Po šesti měsících vývoje vyšla nová verze svobodné knihovny Mesa 9.2. Ta implementuje standard OpenGL, ale jak jsme vás již dříve informovali, oproti proprietárním ovladačům zde není implementována nejnovější specifikace OpenGL. I přes tento…

Kamil Pošvic

28. 8. 2013 13:59 |

Mesa 9.2 překročila 1,3 milionu řádek kódu

S blížícím se vydáním Mesa 9.2 se na serveru Phoronix.com podívali na statistiky kódu. V současné době má projekt 1 314 676 řádek kódu. Během vývoje bylo 6 497 657 řádek přidáno a 5 182 981 vymazáno. Hodně změn se událo hlavně z důvodu odstraňování…

Kamil Pošvic

31. 7. 2013 16:27 |

Mesa 9.0 podporuje OpenGL 3.1

Vyšla nová verze knihovny Mesa, což je svobodná implementace standardu OpenGL. Nová verze 9.0 poprvé přináší podporu OpenGL 3.1, zatím jen pro některé grafické karty. Podpora je závislá na ovladačích pro konkrétní čipy, podle vývojářů ale bude…

Petr Krčmář

10. 10. 2012 11:24 |

Potvrzeno: Mesa 8.0 přinese OpenGL 3.0

I když se o tom dlouho mluvilo a předpokládalo se to, tak nikde stále nebylo potvrzeno, že Mesa 8.0 opravdu přinese podporu OpenGL 3.0. Až do teď. Kenneth Graunke udělal změnu v release notes Mesa 8.0-devel a lze zde nyní nalézt informaci o této…

Kamil Pošvic

10. 1. 2012 15:37 |
| 2

Mesa zahodila podporu starých grafických karet

Vývojáři OpenGL implementace Mesa se rozhodli zahodit starý kód, o který se už roky nikdo nestaral. Padly tak všechny DRI1 ovladače, mezi kterými je třeba i810 pro starší grafické karty Intel a nebo ovladač pro karty VIA Unichrome. Kód celkově…

Adam Štrauch

29. 8. 2011 10:47 |
| 4

Vyšla Mesa 7.11

Na poslední chvíli, ale nakonec přece, vyšla v červenci očekávaná Mesa 7.11. I když by se mohlo zdát, že se jedná o finální vydání, tak vývojáři doporučují počkat na verzi 7.11.1 a zatím používat předešlou verzi. Nalezneme zde například podporu…

Kamil Pošvic

2. 8. 2011 16:11 |

Vyšla Mesa 7.10.3, verze 7.11 vyjde v červenci

Vyšla třetí aktualizace stabilní větvě Mesa 7.10. Nalezneme zde například opravy chyb v ovladačích DRI (Direct Rendering Infrastructure), jádře Mesa a Galium3D. Většina práce se již orientuje na Mesa 7.11, která by měla vyjít již v červenci, takže oprav není zase tak mnoho.

Kamil Pošvic

14. 6. 2011 13:59 |
| 2

KDE KWin má opět problémy s Intel Mesa

Martin Gräßlin, hlavní vývojář kompozitního okenního managera KWin, na svém blogu uveřejnil zprávu o problémech, které má KWin s open-source ovladačem Intel Mesa. Celý problém spočívá tom, že Intel odstranil referenci GEM (Graphics Execution…

Kamil Pošvic

19. 4. 2011 10:23 |

Připravované novinky Mesa a X.Org

Jak se blíží léto, tak se začínají rýsovat novinky na kterých se bude během Google's Summer of Code pracovat. Na serveru Phoronix.com vyšel článek shrnující připravované novinky pro Mesa a X.Org. Jedním z jasných cílů pro tento rok pro X.Org je…

Kamil Pošvic

11. 3. 2011 18:47 |

Vyšla Mesa 7.9.2 a 7.10.1

I když se poslední dobou nejvíce pracuje na Mesa 7.11, tak i na starší verze se nezapomíná. Vyšla druhá opravná verze 7.9 a první opravná verze 7.10. Opravná se dá vzít doslovně, protože tato vydání nepřináší žádnou novinku a pouze opravují…

Kamil Pošvic

4. 3. 2011 9:14 |

Mesa 7.9 má vyjít již na konci září

Ian Romanick uvedl, že Mesa 7.9 by měla vyjít již na konci září. Podle jeho slov, se čeká už jen na část nového kompileru OpenGL Shading Language (GLSL) a novinky by měly být kompletní. Kompiler by měl být dokončen již tento týden a pak budou…

Kamil Pošvic

1. 9. 2010 16:46 |
| 3

Vyšla Mesa 7.8.1

I když od vydání Mesa 7.8 uplynulo teprve něco přes týden, tak už je zde první opravná verze. Normálně je zvykem, že první opravná verze Mesa vychází až v momentě, kdy je další verze připravená, ale tady se zdá, že to bude až verze 7.8.2. K vydání…

Kamil Pošvic

6. 4. 2010 16:39 |
| 5

Porovnání výkonu různých verzí Mesa

Na serveru Phoronix.com, který je známý testováním a porovnáváním všech možných oblastí kolem počítačů, se objevil benchmark posledních vydání Mesa. Testovalo se vydání 7.6, 7.7, 7.8 RC1 a 7.9-devel. Testovalo se pomocí čtyř her při osmi různých…

Kamil Pošvic

26. 3. 2010 12:59 |

Vyšla Mesa 7.8 RC1

Vyšel první release candidate pro Mesa 7.8. Finální vydání je naplánováno na konec tohoto měsíce, takže se dá předpokládat, že toto vydání již bude hodně stabilní a plně funkční. V této verzi jsme se dočkali nové kontroly stavu OpenGL ES…

Kamil Pošvic

19. 3. 2010 12:58 |