Neco k tem svetlym zitrkum s vyrobou vykonavanou roboty a obyvatelstvem pracujicim dve hodiny tydne jako slusne placeni zahradnici:
Cesky: http://www.blisty.cz/art/75037.html
Anglicky original: http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/07/bullying-corporations-enemy-within-business-politicians
To je kvalitní snůška blábolů. Zlé korporace chtějí dělat business, abychom měli víc výrobků a služeb. Řešením jsou zřejmě buď drobní podnikatelé, kteří by "jistě" skvěle stavěli dálnice a letadla, nabízeli levnější zboží a služby, a hlavně byli stabilnější (jak jsem psal, velká většina malých podniků nepřežije ani prvních pár let). A nebo se můžeme vrátit na stromy, resp. v případě UK do bažiny.
Ano, firmy zakony nepisi, pouze se k nim vyjadruji. Vyjadruji se napriklad pomoci teplych, proklate dobre placenych trafik pro politiky, kteri se ukazali dobrymi poskoky a prosadili zakony tak, jak je firmy chtely. Na druhou stranu obcane se take vyjadruji, ale pokud jich politikum nestoji pod okny nekolik desitek tisic s vidlemi v rukach, nema to zadny efekt. Vysledkem je pak TTIP a jine. Jedna se pekne za zavrenymi dvermi, aby do toho obcane nekecali, kdyz to pak prosakne a obcane podepisuji petice, nikomu to nestoji ani za par slov.
Pokud je politik odborníkem třeba na energetickou politiku, asi není překvapivé, když po odchodu z politiky bude pracovat pro energetickou firmu. Nebo byste čekal že bude okopávat brambory?
Co máte konkrétně proti TTIP? Za mě je to dobrá myšlenka. S US nás pojí kultura i bezpečnost, a odstranění obchodních bariér povede ke snazšímu obchodování. Nemám vůbec nic proti tomu, abychom dohnali US v nabídce zboží a služeb.
Politik neni obvykle odbornikem na nic, ty casy jsou davno minulosti a politik dnes umi leda tak zvanit.
V TTIP je nejuzasnejsi ta cast, kde korporace budou zalovat staty u jakychsi podivnych soudu, napriklad o zisk, o ktery prichazeji kvuli narodnim a EU legislativam. Takze treba budeme platit tabakovym firmam za to, ze nesmeji vyvesovat reklamy a za to, ze je nutime na krabicky cigaret tisknout shnile plice. Podobne s radou dalsich veci, napriklad OGM, ktere tu nikdo nechce, americke maso nafedrovane hormony... Zajmy korporaci budou mit vetsi vahum nez treba ustava.
Jiste, politiky nepravem podcenuji. Vzdyt oni jsou vlastne vsehoschopni. Ovsem pouze vy si dokazete nahly odchod politika do hezke trafiky pote, co se zaslouzil o uzavreni nejake vypecene smlouvy nebo prosazeni jakehosi pochybneho zakona, ktery je nevyhodny pro 999 promile tech, ktere ma reprezentovat, jeho odbornymi kvalitami.
Jinak si prectete toto: http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Morris_v._Uruguay . A takovych bude vice, jestli TTIP bude podepsana soucasne podobe. Je to v podstate totez, jako by korporace psaly zakony a ridily spolecnost, protoze existuje-li zakon, ktery jim nevoni, jednoduse stat zazaluji a tomu nezbyde, nez se podridit. Vule korporaci je nadrazena vsemu.
Jako v pripade Widli jste nemistne optimisticky. Tech arbitrazi bude vic a vy se o nich ani "demokraticky" nedozvite, protoze je vse drzeno v tajnosti. Nejspis proto se domnivate, ze skoro k zadnym arbitrazim nedochazi. Jenze skutecnost je takova, ze americke firmy si delaji ze zemi po celem svete dojnou kravu, kdykoliv se vyskytne vhodna zaminka. Po podepsani TTIP s klauzuli o arbitrazi muzete ocekavat jenom narust a vysledkem bude, ze zeme EU budou premeneny v zeme se zakony stylu rozvojovych zemi, kde si firny mohou delat, co se jim zamane, protoze pokud ne, podaji zalobu.
Kdybyste nebyl slepy, vadilo by vam jiz to, ze ty arbitraze se delaji pekne tak, aby se o nich nikdo nedozvedel a hlavne se nedozvedel detaily. Stejne by vam melo vadit, ze jednani o TTIP probiha v tajnosti, namisto aby bylo zcela otevrene a dokumenty byly prubezne zverejnovany. Nevim, za co si polatite eurobyrokraty, ale ja si nemyslim, ze by si meli delat, co se jim zachce, za zady uplne vsech. V nedavne minulosti se jiz parkrat ukazalo, ze podobna tajna jednani smrdi na sto honu a nebylo jednoduche zabranit, aby byla dokoncena na skodu vsech, s vyjimkou americkych firem, po kterych Evropanum nic neni. Viz softwarove patenty, ACTA a asi by se nasly dalsi.
www.root.cz/zpravicky/podle-gartnetu-do-roku-2025-prudce-stoupne-vyuziti-software-a-robotu/
Podle mého názoru jste naopak vy nemístně pesimistický. Jak jsem už psal, vámi kritizovaná pasáž o arbitráži se moc neliší od běžných obchodních dovod, které má dávno každý s každým, a nevidím důvod, proč by to mělo vést k nějakému nárůstu počtu arbitráží, nebo k přeměně EU v zemi rozvojového světa. Naopak TTIP znamená více businessu s US, větší nabídku zboží a lepší ceny v Evropě, víc exportů do US, víc práce atd.
Informace o arbitrážích jsou pokud vím typicky veřejně dostupné. Jednání o TTIP by možná mohlo být otevřenější - pánové v Bruselu tvrdí, že se zástupci občanů čile komunikují.
Treba pro Mikrosrot. Konecne budou moci zazalovat Nemecko, ze nezabranilo zavedeni Linuxu v Mnichove vlastnimi silami bez vyhlaseni souteze, cimz pripravili Microsoft o moznost ziskani lukrativniho kontraktu. Predpokladam, ze jim bude ulozena nahrada skod ve vysi petinasobku ceny licenci a padesati let supportu.
Ad více businessu - pro všechny.
Ad nabídka zboží - zcela jistě pro Evropany. Nabídka zboží je v US daleko širší než v Evropě, a ceny bývají zpravidla lepší. Ovšem předpokládám že v US také uvítají lepší dostupnost francouzských vín, holandských sýrů, německých automobilů atd.
Coz skonci tak, ze do USA vyvezeme par veci a Evropa bude zaplavena americkym smejdem. Maso s rustovymi hormony, zelenina vypestovana mokrymi hrbety, ze ktere byla odstranena jiz i posledni znamka chuti, jeste vice hnusnych a nekvalitnich, casto technicky zastaralych aut.... To pro nas jiste bude vyhodne.
Před pár lety jsem chtěl koupit přítelkyni case na notebook. V ČR jsem tehdy našel jeden model, který by slušel každé důchodkyni. Dneska je to lepší, i Alza má "skvělých" 34 modelů. Jenže v US najdete jen na Amazonu desítky tisíc modelů. Podobné je to prakticky v každé kategorii spotřebního zboží. Osobně nemám problém nechat evropský trh zaplavit velkou nabídnou levného zboží.
Ad maso s růstovými hormony - možná se budete divit, ale maso obsahuje růstové hormony naprosto přirozeně. Navíc je import hovězího věc WTO, a nikoliv TTIPS. BTW měl by křičet spíš Amíci, protože dovézt si maso BSE není nic moc :)
Ad zelenina vypestovana mokrymi hrbety - tady nevím o čem mluvíte
Ad hnusnych a nekvalitnich, casto technicky zastaralych aut - esteticky je to otázka vkusu, mě se americké vozy líbí. S kvalitou problém nevidím. Ohledně technologie jsou na tom americké vozy velmi dobře. Možná narážíte na spotřebu. Tu mají tamní vozy vyšší ve městě, ale nižší na dálnici. Když v Evropě vezmete nějaký motor co se hodí tak do mixéru a přidáte mu turbodmychadlo, budou čísla vypadat zajímavě. Ve skutečnosti takové vozy mají velmi vláčnou odezvu, a spotřeba jde při vyšším výkonu neskutečně nahoru. Z údajů výrobce se to samozřejmě nedozvíte, protože se spotřeba v EU testuje naprosto nerealistickým způsobem.
Aha, takze TTIPS je potreba proto, aby Lael Ophir mohl na Amazonu nakupovat tasky na notebooky, protoze bez toho to nejde. Jinak priste pritelkyni kupte radsi tu nejhnusnejsi tasku, kterou najdete, nejlepe takovou, ktera nevypada jako notebookova taska. Cim hnusnejsi, tim mene pravdepodobne je, ze ji to nekdo lohne. I kdyby to byl jen notebook s Widlemi, tak HW a data maji svoji cenu.
Maso z USA toho obsahuje vicero. Tady mate take pohled z jineho uhlu:
http://www.independent.ie/business/farming/us-gain-production-advantage-with-hormone-use-29246366.html
Americti farmari by prevalcovali ty evropske tim, ze diky chemii by nabidli levnejsi maso, kteremu evropsti farmari, kteri musi respektovat zakaz podobnych produktu, nemohli konkurovat.
Navíc je import hovězího věc WTO, a nikoliv TTIPS.
Ano, dovoz masa je veci WTO, zaloba za zakaz masa z USA, ktere neodpovida evropskym alimentarnim predpisum, by byla veci TTIPS. Uz ted Evropa plati USA kvuli WTO penale za to, ze sem USA nesmi dovazet maso. To vam mimojine dava nahled na to, jake smlouvy jsou uzavirany a take jak a kym.
Mokre hrbety: wetbacks. Ilegalni delnici z Mexika, kteri prekrocili hranici preplavanim reky a na cerno je z nich drena kuze na farmach v USA.
Kdyz se vam libi americka auta, tak doporucuji Ford Ka. Ten hnusnosti prekonava i Mazdy 121, zejmena pak jeho prvni modely, ktere pri trose stesti najdete na nekde zschovale z druhe ruky. Ford Scorpio take krasou nevynika a nasly by se dalsi.
O zastaralosti vyrobku General Motors byste toho mel byt schopen vygooglit docela dost. O spolehlivosti si nedelejte iluze. Byli to Americani, kteri vymysleli auta na jedno pouziti, kterych se tam jeste vali cela pohori. Nektere vyrobni napady z te ery jsou jiste jeste vyuzivany. Treba takove zanytovane svidle cepy, to je lahudka. Ale usetrily se mozna dve matky!
Jinak auto si muzete koupit i bez turbodmychadla. Take neni nutne jezdit v americkem SUV, pokud nejste tlusty jak American, ktery se jinam nevejde a ktery potrebuje petilitrovy motor na to, aby to auto jelo i do kopce.
Jinak male japonske auto (treba Nissano Note) jezdi i okolo peti litru. Tohle v USA asi hned tak umet nebudou. A i u evropskych aut muzete nyni najit nizsi spotrebu a to nejen ve meste. BTW, kdyz jezdite mimo mesto, nekupujte si trivalec. BTW, uz i v Nemecku je vam velky motor na hovno, protoze useku dalnic, kam jeste nedali omezeni na 130 a mene, uz moc neni.
Ad cim hnusnejsi, tim mene pravdepodobne je, ze ji to nekdo lohne - doporučuji ještě kabát vytažený z popelnice, a jako vůz Škodu 120. Takové věci vám fakt nikdo neukradne :)
Ad maso - přístup US je ten, že pokud není možné prokázat škodlivost toho kterého postupu, je v pořádku ho používat. Samozřejmě pokud s někým podepíšete dohodu o volném obchodu, a pak zakazujete dovoz nějakého zboží bez objektivních důvodů, druhá strana se bude bránit. Například tak že zakáže dovoz nějakého vašeho produktu, nebo na něj uvalí cla.
Ad ilegalni delnici - myslíte něco jako jsou v ČR Vietnamci, Ukrajinci, Bělorusové, otročící severokorejské šičky atd.? Nebo Čechy sklízející v Holandsku okurky? :)
Ad americka auta - nýtované svislé čepy mají třeba evropské Opely. Oproti šroubům prý lépe drží, nejsem na to odborník. Nýty ale normálně odvrtáte a nahradíte pomocí šroubů, které dostanete s novými čepy.
Auta jako Nissan Note jsou fakt výhra. Malinký diesel s turbodmychadlem a DPF, tj. líné reakce, vysoká spotřeba na dálnici a mizerný komfort. Zákazníci je používají jako městská vozítka, takže se DPF neregeneruje jak by měl, dochází k dalšímu zhoršení už tak mizerných jízdních i emisních charakteristik vozu, a nakonec zaplatíte desítky tisíc za nový DPF.
BTW s naftou si Evropa pěkně naběhla. Na prvním místě jsme snížili spotřební daň z nafty, a ve velkém se prodávaly vozy s dieselovými motory. A nikoho nenapadlo, že ty dieselové saze zamoří vzduch, nejvíc například v alpských údolích.
Co se týká amerických aut, líbí se mi třeba Chevrolet Camaro. Samozřejmě malý vůz si můžete koupit i v US, ale na delší cesty (které jsou tam častější) je to dost nevhodné.
Ad v Nemecku... useku dalnic, kam jeste nedali omezeni na 130 a mene, uz moc neni - pořád je jich přes 60%, a na dalších minimálně 5% (to procento se postupně zvyšuje) se zavádí dynamické omezení rychlost. Právě ta dynamická omezení rychlosti jsou podle mě dobrý krok. Když je na dálnici hustý provoz nebo náledí, dá se rychlost omezit (dobrý řidič by se měl omezit sám, ale svět je plný idiotů). Naopak za suché letní noci ve tři ráno nemá smysl řidiče šikanovat omezením, které v tu dobu nemá žádný smysl.
No Lael Ophir si bude z USA moci koupit lepsi tasku na notebook a mozna i krasne a spolehlive auto s cervenymi zadnimi svetly (v rozporu s ceskymi predpisy). Zaslouzi se tim o odeslani dalsich evropskych penez do USA, aby si tamnejsi korporace mohly koupit jeste vice evropskych fabrik nebo benzinovych pump, nez dosud. BTW, Nemci kupuji obvykle nemecka auta. Francouzi obvykle francouzska. Akorat Lael Ophir radostne posle sve penize za more, protoze zamestnanost americkeho delnika mu lezi na srdci.
Změnit barvu zadních světel je maličkost. EU mimochodem s US spolupracuje na vytvoření globální technická harmonizace vozidel. To znamená nejen že se automobily z US dostanou snáze do Evropy, ale evropské vozy se také snáze dostanou do US. Očekává se až 149% nárůst exportu automobilů z EU do USA. A celkové exporty EU do USA by mohly narůst až o 28%.
Místní automobilky zpravidla vycházejí vstříc potřebám většinových místních zákazníků, a mají rozsáhlejší síť prodejců i servisů. U Škodovek můžete vidět nízkou cenu a velký kufr - dvě věci které Čechy opravdu zajímají, když jednou na chatu/chalupu, ve které ještě před 70 lety bydlel nějaký Němec :)
Osobně nevidím důvod kupovat lokální zboží, pokud dovezené lépe vyhovuje mým potřebám. Ohledně výhodnosti zahraničního obchodu si projděte princip komparativní výhody v libovolné učebnici ekonomie.
Ja si zastupitelskou demokracii nepredstavuji tak, ze zastupitele budou jednat za zavrenymi dvermi a proti dosti rozsirenemu odporu zastupovanych.
Jinak se myslite, Evropska komise neobsahuje zadne volene zastupitele. Je to zcela nedemokraticka instituce o jejich umyslech lze casto uspesne pochybovat, stejne jako o tom, ci zajmy vlastne zastupuje a kde jsou nepopularni veci schvalovany bez diskuse na setkani ministru pro rybolov a zemedelstvi, ktere to nezajima a nemaji o tom ani paru, tak to bez kecani odmavnou.
Jedinou volenou instituci Evropskeho spolecenstvi je Evropsky parlament, ten ale o nicem takovem nejedna. Ten se muze pouze pokusit postavit proti tomu, co na jednani soudruzi vyjednali. Moznosti EP jsou ale omezene a EK muze parlament do znacne miry obchazet. Krome toho v EP je rada pochybnych vyzirku, jejichz jedinym zajmem je plat s funkci poslance spojeny a kteri se ani neobtezuji chodit na jednani a pokud ano, tak hlavne proto, aby prosazovali zajmy lobystu, kterym se upsali.
Opakuji: padnym argumentem proti TIPP je jiz to, ze jednani jsou vedena v takove tajnosti. A opakuji: ta jednani nevedou voleni zastupci Evropy, ale jacisi byrokrate.