Treba aj povedat, aky build Windows 11 ste skusal; medzi 22H2, 23H2 a 24H2 su obrovske rozdiely (a co je aj dovodom, preco nejdu updaty - po update totiz nemusi nabehnut vobec|.
Zhruba od februara tohto roku (build 26058) Windows 11 vyzaduje CPU s podporou instrukcie POPCNT. Finalna verzia 24H2 vyzaduje komplet SSE 4.2.
Což je pro cílovou audienci trošku problém. U mě to jsou většinou běžní uživatelé různých starších PC. Chvíli jsem nad tím taky přemýšlel, ale nedává mi moc smysl si s tím hrát a čekat, který další build to odstřelí.
Ideální příležitost je buď převést na nějaká nová nebo refurb miniPC. Stejně už ty jejich počítače jsou opravdu spíš plečky, co za sebou budou mít 10+ let.
Pardon mimo thread.. měl to být koment na post @kamui
14. 10. 2024, 22:59 editováno autorem komentáře
A co by tam tak asi mělo na těch "seniorských" počítačích vlastně chodit?
Já dal rodičům (77 let) ThnikPad T420 s Debian stable a XFCE. Ráno to zapnou, pustí Brave browser a večere to vypnou.
"Spravuji" takhle 8 seniorských počítačů a všude je to totožné. Občas nějaký čerstvý sedmdesátník vyčnívá z řady a používá ještě facebook, instagram (aby mohl koukat co dělají děti) a jeden z nich bankovnictví a to se vše děje v prohlížeči.
XFCE je svižnější, oproti Win10 na T420 asi tak o 90% a nemusím pořád řešit telefony "vyskočila mi tu nějaká aktualizace".
Takže pokud se to vztahuje k "plečkám u rodičů" tak je XFCE a na ploše ikona prohlížeče naprosto dostačující.
mas tam preklep
"přestože tam skoro nic nejde"
=?
"protože tam skoro vše prostě funguje"
BTW: skoro pri kazde zpravicce o KDE je tam zminena nejaka novinka ci opravene chovani, co v Xfce mam od nepameti a chova se ok...
Samozrejme ze KDE toho umi mnohem vic a mnohem vic nastavit, ale z veci ktere u desktopu ocekavam mi v Xfce neschazi skoro nic a funguje skoro vsechno... co mi treba schazi:
- klavesova zkratka na sbaleni/rozbaleni schovanych icon v systray (kde mam schovane ikony bezicich aplikaci co nepotrebuju mit porad na ocich)
- na panelu bezicich app, mit moznost seskupit jen nektere app (jde bud vsechny nebo zadne)
"Samozrejme ze KDE toho umi mnohem vic"
To je prave uchylka typicky ITku, uzivatele vubec nezajima, co system umi nebo neumi. Uzivatel chce, aby to nejak, porad stejne, vypadalo, a aby na plose nasel ty 3 ikony 3 aplikaci ktery pouziva.
A presne proto lidi nenavidej w11, protoze v tech uz si tam ani tu ikonu normalne nepretahnes. A presne proto nepouzivaj tuxe, protoze kdyz si vyberou nejaky distro, tak to pokazdym upgrade bude vypadat a nefungovat uplne jinak.
Tudiz pokud KDE na animace okynek sezere cely CPU, je xfce daleko vhodnejsi. A tim ze se nemeni je naprosto perfektni.
KDE4 provozuji (i 6 jsem zkoušel z USB)na AMD 4 jádro z roku cca 2011? s 2GB RAM.
To KDE4 tam běží celé roky a procesor se používá na jiné věci než kreslení okýnek.
KDE6 tam taky jelo krásně.
Co tam je za GPU si nevybavuji. Patrně AMD v desce.
Takže s tím tvrzením, že to jede proti XFCE lépe , bych byl opatrný.
Spousta lidí instaluje XFCE ze setrvačnosti, protože si myslí, že už mají starý počítač a KDE je náročné. Pořád to v nich přetrvává.
15. 10. 2024, 22:20 editováno autorem komentáře
Rovano
Spousta lidí instaluje XFCE ze setrvačnosti, protože si myslí, že už mají starý počítač a KDE je náročné. Pořád to v nich přetrvává.
Bude jich jiste o radove mene, nez tech co si mysli to co ty, ja instaluju Xfce vsude, vcetne napr. Tiny PC s i5-12500 + 64GB DDR5 + 2x 4TB M.2 NVMe WD Black SN850X, protoze mi vyhovuje, ne protoze si myslim ze mam starej/pomalej pocitac ;-) ad me Xfce Vs KDE
16. 10. 2024, 20:00 editováno autorem komentáře
cziss
Tak např. ve správce souborů je tak omeznej, že v něm nejde prakticky pracovat. Nebudu to rozepisovat, ale komfort práce v základních funkcích v Xfce je vhodný max. pro úplně základní uživatele, kteří opravdu jen sem tam otevřou soubor a brouzdají na netu.
tak ja bych "nepracoval" asi ani v "Dolphinu 9 NG Turbo", nicmene pro zajimavost, co v Thunaru je omezene? ma napr.:
- zobrazeni jako seznam ikony, nazvu, nebo detailu
- umi paralelni kopirovani souboru a overit kontrolni soucet po zkopirovani (moznost nikdy/vzdalene/vzdy)
(u detailu lze konfigurovat jake ma zobrazovat sloupce i zda adresare maji mit rozklikatelny strom podadresaru)
- ma moznosti pouzit a nastavit asi milion (ok, asi 100) hotkeys, vcetne prirazeni vice zkratek k jednomu ukonu
- zvolene zobrazeni muze byt globalni nebo si pamatovat pro aktualni adresar
- razeni podle nazvu/velikosti/data/typu a vzestupne/sestupne
(u detailu dle ceho radit tuknutim na hlavicku sloupce)
- umi duplikovat ci vytvorit symlink
- vytvorit archiv (zip, tar.gz, tar.xz, atd), ci context menu "rozbalit zde", "rozbalit do"
- smazat do kose nebo trvale
- hromadne prejmenovani
- muze se aktivovat nahled obrazku co ho zobrazi v pro nej vyhrazene prave casti thunaru, nebo dole v levem hlavnim panelu)
- ve vlastnostich fotky zobrazi zakladni exif (model, expozice, ohnisko, iso)
- vyber souboru podle masky (vcetne * a ? wildcards)
- rozdeleni na 2 casti
- listy/taby (ala web browser)
- vlastni akce priraditelne do kontextoveho menu (filtrovatelne dle dir/txt/image/audio/video/other)
- vyhledavani nazvu psanim (v aktualnim adresari)
- vyhledavani rekurzivni (ctrl+f)
- adresar v horni liste jako holej text, nebo klikatelne tlacitka per dir
- zalozky
- tlacitko zpet (do predchoziho) i vejs (do nadrazeneho)
- nastavitelny panel nastroju
- zoom priblizeni/oddaleni
- postrani panel klasickej, nebo stromova struktura
- schovavatelnou nabidku menu
- souboru/adresarum umi priradit emblem-ikonu a/nebo barvu (pozadi a/nebo popredi)
- u pripojenych zarizani ma v context menu jak odpojit (system dale vidi) tak vysunout (ze systemu zmizi), pripadne rovnou napravo eject tlacitko
- ve vlasnostech adresare zobrazi kolik zabiraji data i kolik to zabira na disku
- lze nastavit ze middle button nad adresarem ho otevre v novem listu
- lze nastavit ze po vypnuti si pamatuje otevrene listy
Zial, Linux nie je vzdy mozna cesta.
Mam skvely notebook pre Linux (Lenovo W510), bezi tam v pohode, ale takmer vsetky streamovacie sluzby ti skor ci neskor ukazu prostrednik, ze chcu Windows. Niektore sa daju oklamat, niektore nie.
A darmo sa mozeme bit do prs, ze tak take sluzby podporovat nemame, ak proste manzelka chce pozriet nejaku svoju oblubenu vec, tak tazko jej budem argumentovat, ze "No vies, ale to porusuje ducha free software".
Takze som nakoniec prhltol tu horku pilulku, po hodine googlenia nasiel sposob, ako Windows 11 na tu masinu nahodit a cuduj sa svete, nielenze slape v pohode, ale este aj celkom svizne.
Většina VOD služeb dnes používá Widevine od Google. Pokud provozovatel služby začne vyžadovat aktivní Verified Media Path (kde je víceméně whitelist aplikací, které mohou volat tu Widevine knihovnu), tak to na Linuxu přestane fungovat, protože to Google nepovoluje (ani pro oficiální sestavení Chromu, nebo třeba Firefox z Flatpaku). Někdy to může mít za následek úplné znefunkčnění služby, někdy to znamená "jen" to, že nebudete mít možnost pouštět streamy ve vyšším rozlišení než např. HD.
Např. Netflix, Spotify funguje, Twitch co vím není VOD, tam ani není důvod k DRM. Ale třeba u Skylinku (Premier League) a nějakých dalších sportovních kanálů máte smůlu.
Jo, taky mám třeba Haswell s i7, nějaké stanice s E5 v4 Xeony a tak. Tam ta snaha možná smysl ještě dává, pokud člověk vyloženě potřebuje W11. Já měl na mysli spíš dost lidí okolo mě, kteří mají různé prehistorické mintower i3ky, polozdechlé notebooky (byť třeba s upgradem na SATA SSD, co jsem tam kdysi dával), v podstatě levné stroje, už když to kupovali.
Ano, vygeneruju tím nějaké množství elektroodpadu, ale zas to spíš beru jako příležitost aby si pořídili rychlejší počítače s NVMe disky, notebooky s lepšími displeji, menší miniPC místo těch beden atp. A zas jim to, doufejme, nějakou chvíli vydrželo.
Ještě třeba řekněme poslední 12 let mi přijde ohledně délky používání, byť s nějakými dílčími upgrady, spíš taková anomálie, předtím si pamatuju, že jednotlivci i firmy ty PCčka měli tendence to měnit daleko častěji, resp. byly tam výraznější mezigenerační skoky.
Nevím. V okamžiku, kdy je nutné kvůli povinnému upgradu komerčního softwaru tlačit uživatele aby si úplně zbytečně pořizovali nový hardware bez ohledu na to, zda ho reálně potřebují měnit či nikoliv, je z mého pohledu prostě něco špatně. Není to svět, který by se mi líbil.
A těch dvanáct let je daných hlavně tím, že hardware požadavkům uživatelů v mnoha ohledech dost utekl. Doma vyvíjím na dvanáct let staré i3 a kupodivu zatím stačí také i když nevím, jak dlouho ještě stačit bude. To je právě to. Dřív byl hardware co se výkonu a parametrů týká podstatně více limitující. V době, kdy je můj smartphone nižší střední třídy papírově výkonější než desktop, který mě živí, je to starost, která jednoduše pominula.
Ano, pokud jim víceméně povinně vnucený nový OS nefunguje na starém hardware... Takže ne, nemají. Nemají důvod ho měnit proto, že by hardware nedostačoval. Jsou nuceni ho měnit proto, že se výrobce toho OS rozhodl, že nebude starší hardware podporovat. Je to jeho rozhodnutí, ale pořád to nic nemění na tom, že to fakt není svět, který by se mi libil. Jednou věcí je hardware starý třicet let, druhou věcí hardware starý deset.
A jak výše nejen já píšeme: dnešní starý hardware je pro většinu toho, co běžný uživatel potřebuje výrazně více dostačující než tomu bylo kdykoliv dříve.
ty instrukce mohou být diskutabilní, ale starý HW je zároveň nepodporovaný i kvůli chybějícímu TPM 2.0 (bývá zpravidla součást desky než cpu), což je relativně důležitá věc, kam si OS může schovat nějaká tajemství mimo disk samotný.
Takže ne, starý HW právě kvůli tomuhle dostatečný není, protože uživatel zároveň čeká, že jeho data, fotky, peníze, kontakty, sítě zůstanou bezpečné.
Horší to je s těmi SSE 4.2, tam má MS nejspíš jen komerční/funkční požadavek, tipuji, že to má kvůli AI a tomu, že to chce cpát jako nucenou funkci do systému. Tohle se mi nelíbí jako tobě, vnutí funkci, odřízné starý HW a nedá možnost jak pokračovat v současné verzi, ikdyž s HW byla zakoupena a člověk by čekal, že bude fungovat déle než 5+ let.
TPM co vím je reálně potřeba pouze k šifrování systémového disku BitLockerem. Microsoft to klidně mohl podat tak, že na starším HW bude Windows 11 obecně fungovat, ale některé specifické funkce nemusí být k dispozici. Jako, já nevěřím na konspirační teorie, ale fakt mám pocit, jestli se náhodou MS a výrobci hardwaru nedohodli, že si pomůžou navzájem.
"Microsoft to klidně mohl podat tak, že na starším HW bude Windows 11 obecně fungovat, ale některé specifické funkce nemusí být k dispozici"
Sak oni to takhle podali, jen ti cas od casu jako bonus hodi pod nohy nejakou kladu.
Trebas i7-6700K ... TPM ma, ale je taky oficielne nepodporovanej ve win 11. Pritom to vykonostne staci na uplne cokoli, vcetne gameseni.
Takze zahodit a vymenit za ... gen 13/14 ... ty chcipnou samy od sebe casem. Coz je IMO navic planovana ficura, jen se to zvrhlo a chcipat mely zacit o 2 roky pozdejs.
nemůžeš nechávat bezpečnost na někom, kdo z principu nemá znalosti, aby to mohl rozhodnout, to je pouze alibismus, že o tom má uživatel rozhodovat. Bavíme se o Windows, který je prostě blackbox k použití.
BitLocker a právě Windows Hello pro login (či jak se ta služba jmenuje), to jsou dvě věci, které na tom stritkně závisí.
Nemyslím si, že za tím je nějaká konspirace o napakování výrobců HW, ty důvody vypadají racionální a hlavně tady vytváříš konstrukt, že by MS udržoval dvě rozdílné verze Win s různou funkcionalitou pro koncové uživatele pokud jde o přihlašování a šifrování. To se mi nejeví jako obhajitelné.
Bohužel, je to rozhodnutí MS a dlouhodobě nejsem jeho stylu prosazování věcí nakloněn, také se mi nelíbí, aspoň, že je několik let na vyřešení.
nemůžeš nechávat bezpečnost na někom, kdo z principu nemá znalosti, aby to mohl rozhodnout, to je pouze alibismus, že o tom má uživatel rozhodovat.
... Jak to bylo? Každý kdo se vzdává svobody ve jménu bezpečnosti si nezaslouží ani bezpečnost ani svobodu? Nebo tak nějak...? Alibismus je přenášet zodpovědnost na „vyšší autoritu“. A ne dát svobodnou (a informovanou) možnost volby.
Proč tam nemůže být něco ve smyslu předvybraná volba „doporučené nastavení (vyžaduje toto, toto a toto, váš HW tuto možnost podporuje)“ a pokud HW nepodporuje, tak hláška pokračujte na vlastní riziko nebo upgrade.
Kdysi jsem při instalaci čehosi vídal hlášku „Pokud nerozumíte tomu, co po vás chceme, zvolte tuto možnost.“
Řešení by bylo, ale ...
pokud se nepletu, tak TPM u Windows je o tom, ze pri zapnuti pocitace nezadavas heslo pro odemknuti BitLockeru, ale ten se odemkne klicem z TPM pokud nezjisti zmenu HW.... takze bez TPM(2) by stacilo jen uzivateli zobrazit dialog na zadani BitLocker hesla
na NB s TPM2 kde mam Linux by to teoreticky slo asi uz take takto pouzivat, ale nemam nejmensi potrebu to tak mit, protoze auto unlock LUKS by znamenal, ze pripadny utocnik ma pred sebou teoreticke mozne zranitelnosti prihlasovaciho dialogu, odemceni screensaveru, atd.... kdyz nepouzivam TPM, tak ma pred sebou teprve teoretickou zranitelnost LUKS unlock...
"...ale ten se odemkne klicem z TPM..."
A az ti to TPM chcipne tak si prisel o data. Veracrypt ma ten klic na disku 2x a muzes si jeste vytvorit recovery.
Viz ostatne nedavna noticka na tema Yubi a jejich nepreflashovatelne tokeny.
Tohle dava smysl pouzivat mozna v korporatu, kde si ses 100% jistej tim, ze na lokalnim disku je jen a pouze cache a vsechna data mas odzalohovana nekde v siti.
"mít klíč k něčemu ... kdesi v čmoudu"
Je to uplne stejnej napad jako tady pravidelne propagovany cmoudovy ukladace hesel ...
A pokud si pamatuju, tak prave s tim cmoudem a bitlockerem byla velmi nedavno nejaka sranda.
Dokonce sem to nasel ...
https://www.zdnet.com/article/microsofts-july-update-may-put-your-pc-in-bitlocker-recovery-heres-how-to-fix-this/
Coz je pro BFU vpodstate konecna. Kdyby tohle po me nekdo v mem okoli chtel, tak nejdriv budu trvat na tom, ze si ze seznamu vymaze muj telefon.
Ano, jako principiálně s vámi souhlasím. Není to úplně "čestný" přístup i nejspíš s ohledem zbytečnou ekologickou zátěž při výrobě a logistice s novými PC. U provozu to může být diskutabilní, pokud budou nové modely úspornější.
Taky bych si v ideálním světě přál, abych věci musel měnit, až opravdu nepůjde technicky zařídit jejich další provoz a budou nevyhovující.
Zas na druhou stranu, stalo se to asi tisíckrát předtím, když prostě výrobce určitou věc přestane podporovat, přestože by technicky mohl. Možná i uměle udělá nějakou tlustou čáru a odtud už ne. A jasně bude tam určitě i vcelku pochopitelný komerční zájem těch zúčastněných firem. Ať už výrobců počítačů na prodeji nových, tak i třeba softwarových, kdy se například výrazně zmenší počet systému, kde musí něco testovat (představím si například funkčnost a dopady těch nejrůznějších záplat pro ty side channel útoky na spekulativní CPU), přes vynucení určitých HW fíčur jako TPM, kdy budou moct paušálně povolit určité funkcionality v jejich kódu.
Btw. Akorát jsem si minulý týden kupoval nový telefon, protože mi na starém systému přestane chodit aplikace od banky. Nejsem úplně fanda do telefonů, ale už jsem to musel po letech udělat. Nejdřív jsem z toho byl otrávený, teď po pár dnech začínám mít radost, že je to fakt rychlejší. Doufejme, že to bude podobné i u rodiny a známých, až jim vyměním napřesrok ty staré i3ky.
Nevím, já osobně úplně neujíždím na tom, že potřebuji dopaminové injekce z toho, že jsem si koupil něco nového. Takže díky za tuhle radost, ale mnohem radši tu radost mít nebudu za tu cenu, že to nebudu muset vůbec řešit. Ostatně bankovní aplikace jsou dobrým příkladem podobné zvrácenosti.
Ostatně já mám taky "radost" z toho, že jsem si nedávno koupil novější notebook a ten je nepřekvapivě podstatně výkonnější -- v mém případě kvůli tomu, že jsem potřeboval kvůli práci víc RAM a tu už na původním stroji nebylo kvůli nepodpoře základní desky jak rozšířit. Ale klidně bych se bez toho obešel, kdybych si tu spoustu času a patnáct tisíc mohl ušetřit. Tam to ale alespoň mělo hardwarový důvod.
15. 10. 2024, 11:51 editováno autorem komentáře
Snad nejsem moc mimo, kdyz se domnivam, ze lide, kteri pouzivaji archaicke pocitace a zaroven jim nevadi prechod na novy system, zacaste mohou prejit na Linux, nebudou tolik resit pozadavky Windows 11 a pokud jejich stary pocitac neni nejaka exotika, tak je nejspis ceka minimum problemu s ovladaci a podobne. Pokud se prilis nemylim, ze vetsina ma stare pocitace hlavne na brouzdani po Internetu a jestli prohlizec bezi pod Windows nebo Linuxem obvykle neni velky rozdil.
Asi tak třetina uživatelů z mého okolí spíš skousne nějakou uživatelsky přívětivou distribuci Linuxu, než lištu s ikonami zarovnanou na střed a nepředvídatelně se chovající nabídku Start
(to druhé bez reálné možnosti opravit to jednoduchým nastavením).
Část z nich má stroj, na kterém by Windows 11 klidně fungovaly.
A nesmíme zapomenout na uživatele, kteří si stále hodlají vystačit s lokálním uživatelským účtem, který rozhodně nemíní konvertovat na účet Microsoft
.
Prostě: důvodem nepřejít na Windows 11 nemusí být pouze muzeální počítač
. ;o)
Naštěstí asi viděl bambilion distribucí se správci oken, které si vystačí s klasickým rozložením GUI.
Mám chuť se vsadit, že za 2 roky bude Linux na >6% desktopů a za 5 let >10%
Ono, kdyby ho prodejci nových kompů nabízeli jako levnější variantu ke stejnému PC s Win, tak už bychom byli na >50% a kdyby si lidi četli smluvní podmínky při instalaci Win, tak už je Linux na 99% desktopů, vyjma vendorlocnutých zoufalců s WinOnly programy.
A napadlo vás, že takovou cenu mohou mít z toho důvodu, že s MS upekli dohodu o tom, že nebudou nabízet jiné OS, nebo jen v omezení míře. I kdyby jim MS platil za to, že tam Win budou, tak na tom vydělá získáním dat uživatelů a nasměrováním na další vlastní služby. Také jim MS jako protislužbou zajistí, že uživatelé budou muset nakupovat nový HW, protože ten starý, byť dostačující, už v novém systému nebude podporovaný a starý systém skončí.
Windows 10 navždy...
Milujeme Linux... až tak, že implementujeme WSL s pokřiveným Linuxem, ale ani po 20 letech neuděláme instalátor Windows tak, aby se bez problému nainstaloval dualboot.
Takže kdyby u prodejců byla skutečně rovnocenná nabídka HW+Win nebo HW+Linux-300Kč, tak by se o nějakém významu 2% dalo bavit, ale kolik takových nabídek je?
BTW: Leckde lidi kupují zboží u konkurence, protože je o 10Kč levnější, tak bych ani ty 2% nepodceňoval.
Ne, zadnou dohodu na to tema nemaj, to je totiz stadardni cena pro libovolnyho OEM parnera. To co musis, je na takto ziskany a prodany widle delat support.
Dell (a i dalsi vyrobci) ti klidne dodaji libovolnej stroj uplne bez systemu nebo s tuxi distribuci. Vybrat si muzes nekolik variant. Cena bude ovsem stejna. Jen nejak neni nijak zasadni zajem.
A jasne ze MS vytezuje uzivatelsky data, vzdyt proto ty widle zdarma rozdava.
Multiboot rozbijeji widle odjakziva, zdaleka nejen instalaci, ale pravidelne i patchema. Rozbijeji i takovy veci jako treba true/veracrypt.
Naštěstí asi viděl bambilion distribucí se správci oken, které si vystačí s klasickým rozložením GUI.
To existuje a možná je to i o tom, že je to pod Linuxem další komponenta o kterou se uživatel musí aktivně starat, přičemž není žádná záruka, že se s příštím updatem nerozbije, nebo za půl roku skončí a celý proces se bude opakovat.
Mám chuť se vsadit, že za 2 roky bude Linux na >6% desktopů a za 5 let >10%
To se lidé vsázeli už před více než desetiletím :) stejně se Linux na desktopech valného rozšíření nedočkal - pro Linuxovou komunitu je to nepochopitelné a patrně to tak zůstane.
Ono, kdyby ho prodejci nových kompů nabízeli jako levnější variantu ke stejnému PC s Win, tak už bychom byli na >50% a kdyby si lidi četli smluvní podmínky při instalaci Win, tak už je Linux na 99% desktopů, vyjma vendorlocnutých zoufalců s WinOnly programy.
Kdyby byl Linux user-friendly tak, jak se proklamuje, nebyl by s rozšířením problém (viz. případ Androidu) - jenže to táhne komunita nerdů/geeků, co si na nerd/geek status svého miláška nedají sáhnout, tak se holt mimo odbornou komunitu neprosazuje. A zbožná přání o předělání většiny běžných uživatelů na zapálené power-usery na tom nic nezmění.
"Kdyby byl Linux user-friendly tak, jak se proklamuje..."
Nevím, jestli se Linux oficiálně proklamuje jako user frendly, ale já jako nepříliš zdatný uživatel Windows můžu říct, že Linux Mint je vůči mě více friendly než Windows.
Jen pár aplikací se mi zatím nepodařilo pod Mintem rozjet. Jedna je na ovládání starého DVR, druhá je vývojové prostředí pro PLC.
Používám Linux 30 let a nevzpomínám si, že bych se o tohle někdy vsázel.
Já ho měl ze začátku na hraní, pak na servery a na desktopu jsem ho začal používat jako hlavní OS až když jsem opouštěl XPčka, což bylo cca před 10 lety.
RE. "se uživatel musí aktivně starat, přičemž není žádná záruka, že se s příštím updatem nerozbije,"
Žijeme asi v rozdílném světě? Co si mám představit pod tím, že se o funkčnost správce oken musí uživatel aktivně starat? Jako že nechá provést aktualizace?
A že něco může přestat fungovat. To může. Stejně jako tu máme každou chvíli info, že aktualizace Win něco rozbila. (To že tam přidají funkčnost, která jde proti zájmům uživatelů, třeba reklamy, nad tím se už nikdo ani nepodivuje.)
Dokonalý a bezproblémový Linux rozhodně není, ale i tak mi přijde pro většinu uživatelů jako lepší volba. Ale bohužel se setkávám s tím, že ani mladí vysokoškoláci o Linuxu ani dalších OSS technologiích jako LibreOffice, vůbec nemají ponětí.
To že MS do školství a státní správy dokáže napumpovat takové slevy a zdarma-akce, by neměl být dostatečný důvod, aby jiné i hodnotnější systémy a aplikace, zmizeli lidem ze všeobecného rozhledu.
To že si Google pořídil Android a postavil si na něm vlastní verzi vendor-lock-inu to nemá s user-friendlyovostí Linuxu nic moc společného. To je mnohem víc o zneužívání obchodní síly za účelem zvýšení zisků a omezení prostoru pro konkurenci.
16. 10. 2024, 09:49 editováno autorem komentáře
Třeba v současném Gnome na Debian Stable je na Waylandu nestabilní gnome control center v případě, že chci zrcadlit laptop na projektor a dovolil jsem si pořídit k 16:9 resp. 1920x1080 projektoru laptop s poměrem stran 16x10 a rozlišením 1920x1200 (třeba Lenovo ThinkPad T14 Gen3 s Intel Core i7-1260P).
Šlo to občas trochu zlepšit spouštěním z příkazové řádky: GDK_BACKEND=x11 gnome-control-center
Ale to to jen nepadalo, mirroring žádný. Ani když jsem podporu rozlišení vynucoval na příkazové řádce kernelu v Grubu. Prostě dneska je problém i jen zobrazovat méně pixelů, než kolik má menší z displayů i přestože by poté zrcadlení bylo možné 1:1. A teď mi je vcelku jedno, jestli by to okenní manažer jen fingoval a prostě jen vše vykresloval na 16:10 displeji bez těch dolních/ horních 120 pixelů, nebo by přenastavil displej do "ořezu". Dokonce i kdyby to nějak roztahoval na tom laptopu, tak by mi to vadilo méně, než když zobrazuje max. rozlišení 1024x768 nebo co.
Na přednášku tohle člověk nějak obejde tím, že LibreOffice Impress počítá s rozšířenými displeji a na laptopu potom má člověk prostě ještě poznámky a počítadlo. Na terminál obstojně funguje připojit se ve dvou oknech do stejného tmuxu. Ale ukazovat něco v prohlížeči nebo nějaké jiné grafické věci už je docela problém. Asi by to šlo nějak fingovat přes Pipewire nebo třeba VNC v okně, ale to jsme opravdu došli do stavu, že něco, co roky fungovalo vcelku bez problému najednou zcela nepochopitelně nejde a to ani v případě že řeknu, že přebírám zodpovědnost?
16. 10. 2024, 12:05 editováno autorem komentáře
Já tu taky občas zápasím s Cinnamonem na Mintu, kdy mi aktualizace občas rozbíjí fungující set pro Nvidia GeForce 940MX a pak se přes HDMI vůbec nepřipojím na externí monitor. A taky víme, kde mají tyto problémy
kořeny.
Taky bych si přál, aby to bylo vychytanější a když mám sílu a prostor, tak se to snažím reportovat a prolézat fóra se svými radami.
A na Windows zase může být peklo jeho nastavení audia na 11 různých místech v konfiguraci systému a ovladačů.
A tak bych mohl pokračovat dál a dělat hitparádu, co kde nefunguje.
Ať si každý svobodně vybere, jaký OS chce používat. Problém ovšem vidím v tom, že to prostředí, které tu máme, není svobodné. Naopak, je silně pokřivené tak, aby to vyhovovalo těm "silnějším", a využívají k tomu podrazácké metody.
To se mi jeste nestalo, ale casto se mi to stava u portable veci, treba putty hledam na webu kazdou chvili. A pak obcas "zakerne" pribude nejaky program, ktery zacina stejne, to se mi stalo treba i s tim cmd. Programy, ktere mam standardne nainstalovane nebo soucasti systemu mi to chyta spolehlive (krom vyse zminenych konfliktu). Zrovna jmenovane cmd casto poustim i u zakazniku a nepamatuji si, ze bych ho nekdy hledal na webu. Mozna jste moc rychly nebo to ma nejakou jinou pricinu, ktera me ted nenapada.
Můj i7-6700 zvládá všechnu práci naprosto parádně a bez zadýchání, ale nesplňuje minimální požadavky...ach jo. Linux používám běžně, ale Windows bohužel taky potřebuju. Takže buď budu hledat nějaký CPU, který bude kompatibilní s deskou a bude splňovat požadavky na Windows 11 (přičemž se dá očekávat, že další buildy budou dál zužovat spektrum vhodných secondhandových CPU), nebo budu platit za další patche Windows 10, a nebo si koupim základ nového PC... Každopádně jestli si Microsoft hraje na nějakou udržitelnost či ochranu přírody (a jako korporát určitě ano), tak tímhle krokem právě vygeneroval tisíce tun elektronického odpadu. U nás v práci máme řekl bych možná nižší jednotky tisíc PC. Dle našeho IT polovina nesplňuje minimální nároky. Za co to vyměníme, to nikdo neví. Neměl být Windows 10 náhodou posledním verzí Windows? :)
Otazka zni .. nac potrebujes ty widle patchovat?
Kdyz se mrknes treba https://borncity.com/win/ tak to mas jeden prus. za druhym. Ze to bude derave? No to je tak jako tak. A pokud na tom nemas treba RDPcko nebo sambu otevrene volne do sveta ... tak ve skutecnosti jediny hacker systemu je jeho uzivatel.
Nač potřebuji patchovat Windows? Alespoň mám dobrý pocit, že dělám něco pro jejich zdraví. :) Ne, vážně, nebudou postupně fungovat třeba programy typu Teams/Sharepoint, které používám pro práci (a webové verze mají svoje problémy), to už bylo teď na starších buildech, apod. No, uvidíme, konec světa to samozřejmě není...
Prosím Vás, nešiřte zde poplašné zprávy.
Windows 10 IoT Enterprise LTSC 21H2 mají podporu až do roku 2032. Takže do té doby všechno dobré a klid. Nu a po tom se uvidí. Třeba v tu dobu už žádný Windows nebude existovat, nebo to bude nějaká zanedbatelná část trhu, jelikož všichni už přešli na Android či Apple a všechno stejně dělají ve virtuální webové aplikaci někde na obláčku.
https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-10-iot-enterprise-ltsc-2021
"Windows 10 IoT Enterprise LTSC 21H2"
Ten nemám :-)
"...v tu dobu už žádný Windows nebude existovat..."
Nedivil bych se, kdyby prodejci nových i repasovaných počítačů na základě nějaké dohody s MS dál prodávali počítače vždy s Windows a uživatelé by si je pak smazali a nahradili pohodlnějším operačním systémem. V MS by pak dál mohli experimentovat s trpělivostí uživatelů a přesto by nepřišli o zisk. K tomu samozřejmě motivace ajťáků, aby MS tlačili do státních organizací a korporátů.
MS z win nic nema, a kdybys obcas pocet nejaky ty interni leaky, tak bys vedel, ze se opakovane vedly diskuse jak je zariznout. Ale ma to prilis mnoho uzivatelu (predevsim firemnich) a ti by MS ukrizovali.
Win slouzej jen jako platforma k prinuceni uzivatelu platit za cmoud, pripadne k ziskani jejich dat, jejihz hodnota je radove vetsi, proto MS win rozdava uz nejmin 10 let gratis.
Takže M$ je vlastně dobrodinec, co prodělává a chce jen dobro uživatelů? Tak to je vtip století (doslova).
Na každý produkt jde udělat phase-out, tj. jak jej ukončit. To se vezme předpokládaná životnost, zavčasu se oznámí, že jej přestanou vyrábět (třeba za rok, 5 let), kdy jej přestanou prodávat, kdy přestanou podporovat. Celé to může trvat třeba 10 let. Zatím jsem neviděl nic, co by naznačovalo, že by M$ chtěl něco takového udělat.
Jenze tu mas korporaty, dohromady financne radove vetsi nez MS. A ty jednoduse neco takoveho nepripusti. Rozhodne ne v nejblizsich 30 letech. A MS samozrjeme taky vi, ze kdyby neco takoveho zaznelo oficielne, pujdou jejich akcie do rite.
MS prubezne z widli odstranuje ruzne komponenty, je jedno jak moc pouzivane nebo ne, ale to samo o sobe je jasnej signal. Napr zmizel prehravac medii, wordpad (mimochodem jediny funckni editor RTF, word to kuprikladu neumi a vysledek je vzdy zmrven, RTF se pouziva jako sablona v tisicich aplikaci), ... IE samozrejme (ackoli ten tam jeste porad je, jen schovany pred uzivatelem)
Jinak receno, salamova metoda.
Zaroven pridavaji ... treba ssh, a to dokonce tak, ze treba pokud chces pouzivat nektera API, uz to jinak nez pres ssh nejde.
U spousty komponent se pak snazej vyvoj a udrzbu vydistribuovat ven, treba .NET, Powershell, ...
Jinak receno, ocekavam, ze z widli se casem a vicemene potichu stane dalsi tux, ktery bude mozna nejakou dobu mit nejakou compatability vrstvu.
Oni to různě zkouší. Např. v Malování bylo tlačítko v toolbaru pro zobrazení infa, že v budoucnu bude už jen Malování 3D. Malování zůstalo, akorát ho napsali od píky Indové a je polovičně použitelné. Malování 3D po boomu 3D tisku skončilo, resp. přesunuli ho do Microsoft Store.
16. 10. 2024, 00:32 editováno autorem komentáře
"Problémem však může být, že jejich počítače nesplňují minimální požadavky Windows 11."
No co, tak si koupí nový počítač. Pokrok nezastavíš a je potřeba stále výkonnější hardware, aby webové stránky mohly být animovanější, dokumenty dokumentovatější, filmy poutavější, virtuální realita reálnější, tabulky tabulkovatější, aktualizace obsáhlejší a zprávy na Facebooku zprávovitější :-)
A vy jste v americké armádě, nebo jak se k tomu míníte legálně dostat? Totéž pak platí i pro často zmiňované LTSC verze, které si i jako firma jednoduše nekoupíte, nepřejdete na ně ze standardních buildů. Prodávají se jen přes specifické ISV typicky jako součást celého produktu (bankomat, průmyslové PC atp.).
Další kritická věc pak je to, kdy odstřihnou podporu výrobci aplikací.
Pro normální uživatele pak stačí, že na to nevyjde update prohlížeče a následný měsíc je to odmítne připojit do banky.
Ve větších firmách vás se starším systémem můžou vykopat bezpečáci proaktivními pravidly při přístupu na VPN brány a starším proprietárním klientem, nebo do různých částí IS. V těchhle případech vám bohužel Windows XP se záplatami americké armády moc nepomůže.
On ten prohlížeč furt funguje a co se týče API pro weby, tak 2 roky starý je stále plně funkční. Problém je jen potenciálně ta bezpečnost (myslím z pohledu domácího uživatele). Větší problém byl Steam, který skončil podporu Windows 7 s 1.1.2024. Ale i tak tady máme podporu OS 15 let, 5 let nové funkce + 5 let security updaty + 5 let důležité aplikace třetích stran. Jinými slovy, pro desítky nás čeká ještě 1 rok security updaty + 5 let důležité aplikace.
16. 10. 2024, 00:41 editováno autorem komentáře
Vy tu mluvíte o plečkách, co se lehce vymění za nové, ale já mám i7-7700K na starým motherboardu, co nic vyššího dle dokumentace nepodporuje, tohle je max kam se dostanu a tenhle novýma windows podporovaný není. Není to ale plečka, mám k tomu RTX 3070 Ti a s tímhle jedu v pohodě nejnovější hry na ultra, maximálně very high (třeba lords of the fallen). Naprosto dostatečný herní PC pro mě aktuálně a budu bez podpory windows. Kdybych chtěl jít do upgrade tak nejspíš budu muset překopat celej kompl úplně zbytečně. Tohle mě pěkně štve, nevíte někdo proč takovejhle procesor není podporovanej, co to má za technický důvod? Třeba budu míň naštvanej když to budu vědět.
15. 10. 2024, 09:11 editováno autorem komentáře
Naprostá většina těch neupgradovatelných PC se nevyplatí, protože nesouží k podnikání. A samotná změna OS nepřináší výkon, mnohdy ani zásadně lepší uživatelský zážitek.
Teď píšu na PC složeném před lety u ex. Dvojky teď nuly na trhu , minimální budget abych se dostal na výkonově to samé s W11 by byl minimálně 1000€ opravdu znatelná změna by byl od cca 2000€ . Nikdo mi to neproplatí, z daní si to neodečtu, zisk mi to nepřinese.
Ne na 100% není to výhodnější.
Nedávno jsem řešil, čím nahradit starý i3, kterou používám jako desktop/NAS. Zjistil jsem, že v úvahu by přicházel tak možná N100 a ušetřená elektřina by mi to zaplatila asi za pět až osm let. A to jde o pár korun. Ne, fakt nevyplatí. Může to být chtěné, ale nutné ani ekonomicky smysluplné to skutečně není.
Dell mi prave nacenil prodlouzeni supportu na server ... na 10 let. Kdyz jen vemu cenu noveho (1M) a vydelim to 10 (100k) oni za ten support chteji cca 20k/rok. Takze zaplatit ten support je proste 5x levnejsi.
Ma to jen jednu drobnou vadu na krase ... vmware pinda uz ted, ze ten HW bude v pristi verzi nepodporovany. Tedy ne ze nebude fungovat, jen kdyz na neco narazim, poslou me dop.
Ekonomicky se vymena HW nevyplati nikdy a nikde. Pokud ten HW funguje a vyhovuje vykonem, je to uplny nesmysl a to i v pripade komercniho vyuziti.
No jo každý má jiný buget... ...mě teda cena lowend entry Core N100 přijde naprosto směšná jako věc, která by bránila přechodu na W11. Obzvlášť pokud N100 má lehce vyšší výkon než první mobilni i7
Proti tomu když někdo řeší, že jen deska + CPU + paměť by ho stála od 1000 - 2500 € . Případně značkové servery a stanice kde to ani nejde vyměnit, protože to má proprietární desku, zdroj a krabici.
Je to asi cesta, ale ja si spis rikam, ze lide, kteri maji archaicke pocitace, je neradi meni a kupovat lowend zvysuje riziko ze bude treba vymena po relativne kratke dobe. Osobne bych asi radeji nejakou tisicikorunu (N100 bude cca za 3000 a Ryzen 5 5500GT s levnou deskou cca za 4000) pridal a doufal, ze bude klid delsi dobu. Ted jsem nenarocnemu uzivateli v okoli menil cca 15 let stary pocitac s Phenomem (nepamatuji si presny typ), kdyby si tehdy poridil Sempron, a po nem opet nejaky lowend, tak uz je to nejspis 3. vymena misto 1, prestoze je to velmi nenarocny uzivatel.
Tak lidé běžně provozují i Core2duo, protože na Fejsíček, Seznam,youtuba pár stupidních her to stačí.
Znám lidi co si na video nebo foto pořídili Opterona nebo Xeona a rozhodně s tím neživí a naopak byli a jsou velice náročný uživatel. Proto právě nedělali postupný upgrade, protože jednak nebylo na co. A pak výmena deska+pamet+CPU není upgrade, ale defacto nový stroj. Ale hlavně poměr 1000kč nákladu na rychlost zpracování v sekundách byla dost neúprosný.
Teoreticky by si mnozí pomohli něčím jako iPad PRO než AMD nebo Intelem za tu samou cenu.
Core2Duo je podobny pripad, proste si ten clovek v te dobe neporidil to nejlevnejsi na trhu, kdyby sel do Celeronu, tak ho take uz davno musel menit, i kdyby to mel jen na "Fejsicek".
iPad Pro je zalezitost kolem 30 tisic korun, nevim, co jste si predstavoval, kdyz jste psal o N100, ale ja jsem si s tim Ryzenm 5500GT predstavoval pocitat +- za 1/3 teto ceny (spis trosku vic, pokud by vse melo byt nove).
Pri spravne volbe minulosti, soucasnosti a spravnem testu je mozne leccos.
Ze zvedavosti jsem si zkusil predstavit, ze by mohlo jit treba o i7-4770K, coz je dle meho nazoru velmi slusny procesor z roku 2013. A V HP notebooku cca za 20 by mohl byt napriklad AMD Ryzen 5 7535U Intel Core 5 120U, Core i5 1335U nebo Core i5 12450H, podle Passmarku maji skore: 7133 (i7-4770K), 17079 (Ryzen 5 7535U), 16927 (i5 120U), 14747 (i5 1335U), 16989 (i5 12450H).
Ve vasem stylu, bych si mohl ponechat konkretni procesory a konkretni test od cesty a prohlasit, ze dnes ma levny HP notebook dvojnasobny vykon nez highend desktop pred 11 lety.
Bylo to proti Core 1335U. Ze zajímavost jsem si tam dnes přihodil ještě AMD z notebooku za 20k.
Samozřejmě máte pravdu. Patrně už jsem byl trošku více unavený včera v noci a interpretoval jsem první velké číslo effective speed 6% špatně.
Pokud počítáme využití všech 10 jader, tak je cca 3x rychlejší.
V single core už jen 0.82x.
Oproti tomu ten starý má daleko nižší latence.
Ale zase nemá novější instrukce a sežere víc energie.
Každý web to ukazuje trošku jinak.
Jsem rád, že jste se ozval.
Pominu, že mám K verzi, stejně by to projel.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-3550-vs-Intel-Core-i5-1335U/m846vsm2065642
16. 10. 2024, 12:56 editováno autorem komentáře
Řeč byla snad o lowendu N100? Což je jinak marketingově pojmenované Pentium, tedy procesor i pod i3. A že není o moc rychlejší , než notebookové i7 Sandy Bridge z roku 2011 .
...Problém toho srovnání pak ještě může pokulhávat v tom jestli výrobce připájel vše na desku a u lowendu to tak pro výrobní úsporu neosadil single kanál pamětí , nebo nepřipájel tam pomalý disk... a tedy do jaké míry výkon CPU a teď v kolika vláknech dokáže být dominantní pro "uživatelskou zkušenost" nikoliv jen číslo z benchmarku...
Martine P., uz jsme dost hluboko v diskusi, takze u nekterych reakci nemusi byt zrejme na koho jsou, pokud "Řeč byla snad o lowendu N100?" bylo na me, tak moje reakce nebyla na srovnani i7 z roku 2011 a N100, ale na srovnani 2 nespecifikovanych procesoru v nespecifikovanem benchmarku od Rovano.
Single/dual a rychlost disku se dle meho nazoru dost precenuje, urcite existuji use case, kde je to dulezite, ale na takove to domaci pocitacovani, je to spise skoro jedno. Tim nechci tvrdit, ze disk je uplne jedno, mezi HDD a SSD je rozdil znacny, mezi SATA SSD a NVMe jeste muze byt za urcitych okolnosit viditelny, ale zda je to PCIe 3.0 nebo 4.0, to uz pri beznem pouziti nepoznam. Samozrejme se da dostat do stavu, kdy clovek narazi treba s DRAM-less diskem nebo neco podobneho, ale ani to neni pri nenarocnem pouziti (a u archaickych pocitacu spise pocitam s nenarocnym pouzitim) bezne.
Naštěstí se svět nemusí ohlížet na tohle promile uživatelů. Mimochodem jeden můj kamarád má jako primární počítač Amigu a já před 15 lety jel na Apple iBook, takže nemám nic proti exotům. Už tehdy jsem v macOS měl Microsoft VirtualPC, a v něm x86 verzi Windows 2000 a 98. PowerPC G4 má hardwarovou podporu Little Endian.
18. 10. 2024, 16:04 editováno autorem komentáře
Windows 10 Enterprise LTSC 2021 (verze 21H2) Systém Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 (verze 21H2) naopak získá rozšířenou podporu až do 13. ledna 2032. Nyní firma jede na Windows XP (tak jako většina firem v USA a "CCCP") a kvůli výrobcům software Windows 7 + FW a Antivir NORTON + FW, DNS, VPN AdGuard + IObit (dodnes podporují Windows XP a novější, zvažujeme přejít na Windows 10, Linux je prostě jiný, kdyby byl alespoň podobný Windows 7, tak lidi neřešili nákup Windows 11 jehož vývoj není ukončen a o tom to vše je, bohužel. A články typu co se stane když se Wikndows XP připojí na internet bez zapnutého FW a bez jakého koliv zabezpečení, demagogie, tak stane se to samé jako když u Windows 11 s vypnutým FW a zabezpečením. Představte si to, co já vůbec neznám, že i v aplikacích je video reklama, já bvych to mít nemohl, proto používám AdGuard (uBolck je jen DOPLNĚK Chromia s AdGuard filtry. Opěvovaný uBlock se "živí" prodáváním dat uživatelů o blokování reklam). ..
15. 10. 2024, 15:01 editováno autorem komentáře
Virtualizační nástroje umí emulovat např. ten TPM 2.0 čip. Instrukce CPU emulovat nejdou (je to virtualizace PC, ne emulace). Ale SSE4.2 má i můj Xeon E5645 z Q1 2010.