No však ano a o tom to je. Někomu vyhovuje FAT, který je stejně blbý nyní jako před 40-ti lety a někdo jde do moderního FS. A pokud chce experimentovat, musí počítat s riziky. Pokud nechce experimentovat, má k dispozici LTS. Za mě pohoda, kernel na mé LTS distribuci tuto chybu nemá.
Nějak nechápu kam míříte. Nezmínil jsem dalších padesát filesystémů. A který NTFS myslíte? Ver. 1.0 z roku 1993? Nebo ten co byl ve Vistách (2007) a jeho žurnálování (poprvé v NTFS) implementováno tak, že kompl byl prakticky nepoužitelný? Přitom v té době byl již dávno (od r. 2001) na světě žurnálovací ext3. Ext4 jde ještě dál a má něco, co NTFS nemá (Kdo neví, nechť UTFG). Nenechám se strhnout na rovinu nesmyslného flame o tom který filesystém je "lepší". Původní a zásadní zpráva zůstává: Problémy mohou být všude, kdo nezálohuje, je to jeho hazard. Zůstat na prověřeném starém FS je jeden extrém, druhý extrém je používat vývojovou větev. Obojí má své výhody i rizika. A proto tady máme LTS.
> Když jsi nula, ale myslíš si, že jsi jednička, tak takhle říkáš počítači.
> "Specialista" se pozná i podle toho, že často říká "Widle" :-)
Ano pane, máte pravdu, pane. Jsem nula a nejsem specialista.
Pro oba - jestli si myslíte, že se podle vašich kritérií dokážete správně orientovat v reálném světě, připravte na krutou srážku s realitou až vylezete ze školy. Bude to asi dost bolet. Zatím žijete docela v bludu, ale nebojte, poznání přijde. Pokud budete mít štěstí.
To je u každého člověka jiné. Takže každý bude soudit podle své osobní zkušenosti. V mém okolí prošla řada lidí, kteří nic neuměli, ale byli chodící slangový slovník. V bývalé firmě jich bylo docela dost. Pracanti, velice schopní, bóchali do toho fest. Jen ty výsledky nějak chyběly. Kolovaly o nich fóry typu "kolikrát musí pracovník GIS říci "nakopnu ten sčot" aby se sestava sama zprgala?" Schopní lidé jim tam odtud buď hnedka utekli, nebo je vyštípali. A slovníkem to nedohnali. Byť vlastně ano, ze zcela pragmatického úhlu pohledu ano - jejich šéfové i vedení firmy žili (a nejspíš stále žijí) v domění, že mají ty nejlepší lidi z oboru. Fakt, že jim vůbec nerozuměli, co říkají, je toho přece neklamnou známkou, nebo ne?
Ti nejukecanější byli ti nejhorší - pohodové vystupování, slang, vtípky a legrácky. Ideální materiál na studium herectví. Ale i jako samouci byli dobří herci. Roky dokázali hrát role jako "administrátor MS Windows". Z jejich oficiálních vyjádření typu "aplikace vyžaduje LDAP, my ale používáme Active Directory, takže aplikaci nemůžeme použít" šel až mráz po zádech.
Takže máte pravdu mnohem více, než si myslíte - podivný slovník neznamená, že ten člověk je špatný. Ale ani to z něj nedělá člověka lepšího.
A ještě jedna osobní zkušenost za celých mých 25 let kariéry v IT: ti nejschopnější lidé s nejlepšími výsledky, které jsem v životě potkal, byli až na několik výjimek dost nemluvní.
Zkuste se trochu držet fakt. NTFS je žurnálový FS už dlouhou řadu let, pokud vím tak už od první verze (rok 1993). Ve Vistě přibyla podpora Transactional NTFS (TxF), což je podpora transakcí skrz soubory. Jinými slovy můžete zahájit transakci, modifikovat pět souborů, tři založit a dva smazat, a poté dát commit. Celá operace je pak atomická, a funguje to i po síti.
Omlouvat poměrně zásadní chybu scheduleru tím že nejde o longterm kernel, ale "pouze" stable, a uživatel měl zálohovat, je dost mizerná taktika. Faktem prostě je, že v linuxovém kernelu byla od verze 4.19-rc1 poměrně zásadní data loss chyba, a zůstala tam až do stable verze 4.19.7. To by se fakt nemělo stávat. Zálohování je samozřejmě potřeba, jenže pokud kernel způsobuje data loss chyby FS, tak klidně můžete mít řezanku nejen z originálního FS, ale i ze zálohy.
Mimochodem všimněte si, že ze situace kdy kernel team vydává použitelné stabilní releasy jsme se postupně dostali do stavu, kdy kernel team vydává stabilní release jako betu, LTS jako druhou betu, a autoři dister pak používají "zvláště povedené" releasy (ať už stable nebo LTS), které ještě sami masivně patchují.
Díky za vysvětlení NTFS, dává to smysl. Dokonce souhlasím i se zbytkem vašeho příspěvku. Přesto se stále držím pravidla, že kdo nezálohuje, je hazardér. Bez ohledu na to odkud problém přijde. A kouzlo spočívá v tom, že pro produkční systémy rozumný správce (a nemusí to být jen ten kdo systém instaluje, ale třeba vnitrofiremní pravidla, kterými se ten správce musí řídit) se instalují dlouhodobě ověřené verze a i ty musí projít dlouhodobými testy. Třeba T-Mobile v USA před lety testoval 3 měsíce, než systém pustil na produkční.
Jj, souhlas ohledně zálohování. Bohužel jsem už slyšel i "my nepotřebujeme zálohovat, protože máme všechno od [jméno prestižního dodavatele]". To pak člověk neví jestli se smát nebo plakat.
S tím testováním je to složitější. Většina seriózních firem má minimálně pro kritické systémy testovací prostředí. Jenže když něco 3 měsíce testujete než to vypustíte do produkce, tak máte logicky minimálně 3 měsíce starou produkci se spoustou bezpečnostních problémů. Navíc ty testy musí někdo provádět, a musí u toho nějak napodobovat produktivní užití systému, jinak toho moc nezjistí. A to celé stojí dost zdrojů, takže se v praxi testuje daleko méně, zvlášť u malých a středních firem (což jsou v ČR skoro všechny).
Nedávno se tu nějaký studentík mohl uklikat na mínusy když byl diskutován problém s posledním updatem Windows 10 kdy asi u pěti uživatelů na světě došlo k znepřístupnění jejich domovského adresáře. Myslím, že problém kteří mají uživatelé "svobodných" operačních systémů postavených na Linuxu je naprosto stejný. Jen se tak trošku nikde nedoberou pomoci. Ten všemi místními pravověrnými nenáviděný Microsoft totiž každému jednotlivému postiženému uživateli zajistit obnovu dat...
Věro, prosímtě, vrať se do hrobu. MS nikomu žádná data neobnovil (ostatně odkazuješ na úplné kraviny, ze kterých ani nic takového neplyne.) Krom toho technická "podpora" dávala zcela zcestné rady, jako použít System Restore (který je zaprvé ve W10 defaultně vypnutý, zadruhé vůbec na uživatelská data nesahá a zatřetí jejich "rady" způsobovaly další neuvěřitelné množství zápisů na postižený filesystém, takže už ani nemohly fungovat normální aplikace určené k obnově smazaných dat).
Vypadá to, že někteří si myslí, že pomoc s obnovou znamená obnovení souborů. To však nemusí být nutně pravda:
10 Máte zálohu? Jestliže ne, GOTO 30
20 Obnovte soubory ze zálohy: END
30 Máte soubory ještě jinde na disku nebo externím USB disku nebo v emailu? Jestliže ne, GOTO 50
40 Obnovte soubory z jiného umístění
50 Tímto naše pomoc končí, děkujeme za důvěru a těšíme se na další spolupráci.
60 Vyplnili byste laskavě dotazník spokojenosti?
70 END
Až na to, že 4.19 ni je LTS kernel. A len LTS kernely sú nasadzované do distribúcií na firemné použitie. A tí, čo používajú ne LTS si to vedia obnoviť sami...
mainline: 4.20-rc5
stable: 4.19.7
stable: 4.18.20 [EOL]
longterm: 4.14.86
longterm: 4.9.143
longterm: 4.4.166
longterm: 3.18.128 [EOL]
longterm: 3.16.61
4.19 LTS rozhodně bude. Kdy přesně je přechod mezi stable a LTS "stavem" je taková filosofická otázka... lze počítat třeba moment vydání stabilního 4.20.
Některé distribuce používají jiné než upstream LTS kernely a samy je udržují ve stavu, který je v mnoha ohledech srovnatelný s LTS. Např. kernel 3.10 v RHEL 7.X už je oficiálně EOL, ale Red Hat jej stále podporuje a dokonce podstatně backportuje různá rozšíření.
Nasazují se zpravidla ta vydání, která pro tu kterou firmu dávají smysl. RHEL 8 bude stavět na kernelu 4.18, Ubuntu 18.04 LTS staví v základu na kernelu 4.15. Firmy budou nejspíše používat tyto distribuce, než používat upstream LTS vydání. Nesmíme zapomínat, že kernel je jen část skládanky.
súhlas
aj také RTAI
https://www.rtai.org/?Homepage&id=39
podporuje max 4.9.80 (viď. base/arch/x86/paches) v tarballe
Skoro vsechny distribuce predevsim pouzivaji starsi nez nejaktualnejsi kernel, protoze kdyz nic jinyho, pouziva ho dostatecne dlouho dostecne velky pocet uzivatelu, coz samo o sobe zajistuje pomerne solidni otestovani a tudiz nizkou pravdepodobnost zasadnejsich chyb. A mezi nama, kolik jednotlivcu vyuzije nejakou novou ficuru novy verze kernelu?
Trebas gentoo, coz rozhodne neni distro konzervativni ala deb, ma aktualne "stable" 4.14, ale samo ti nic nebrani pouzivat starsi nebo novejsi.
https://packages.gentoo.org/packages/sys-kernel/gentoo-sources
[Pohlova]
"Jen se tak trošku nikde nedoberou pomoci."
No, kdyz je nekdo VUL tak je to holt tezky. Uz XXX let se vsude pise, rika, varuje a radi : "ZALOHUJTE! ZALOHUJTE! ZALOHUJTE! A JESTE JEDNOU ZALOHUJTE!". Kdyz na to lidi kaslou, tak at si chodi stezovat na nadrazi. A je jedno jaky mas OS
Jinak, jakpak dlouho trvalo, nez si M$ vsiml vsiml ze s tim znepristupnenym domovskym adresarem je to jejich vina, jak dlouho trvalo nez to opravily? Co se tyce vyvojaru Linux kernelu, byva reakce vetsinou temer bleskova. (oproti rychlostem v M$ urcite).
Ano, varování je např. v tomto článku: https://www.root.cz/zpravicky/poskozeni-souboroveho-systemu-mel-na-svedomi-planovac-oprava-jde-i-do-jadra-4-19/
Chyba se skrývá v každým softu. A i kdyby byl ten soft perfektní, rozpadne se ložisko u disku, chcípne řadič diskovýho pole nebo se stane podobná nepříjemnost a výsledek je stejný, jako když aktualizuješ widle, nebo se projeví tahle chyba.
Prostě jediná možnost je mít ty stejný data ještě jinde...
Pořád má předřečník nad vámi pravdu: Operační systémy by si takto neměly podřezávat větev.
Operační systém je soft trochu jiného druhu. Tvůrci unixu přesně věděli, jak definovat unixové jádro, cituji je skoro slovo od slova: Jádro operačního systému unix se vyznačuje tím, že je malé, řádově několik desítek tisíc řádků zdrojového kód v C. Díky tomu může být dokonale odladěné, prakticky bez chyb.
Pokud operační systém poškozuje souborový systém, tak se může stát, že bude poškozovat také souborový systém na záložních médiích. Možná by se tedy mělo - pro nespolehlivost souborového subsystému linuxu - změnit strategie zálohování tak, že se bude dělat několik záloh různými verzemi linuxu. :-)
Tvůrci Unixu v roce 1969 asi neměli úplně kompletní představu o tom, kam se dobere výpočetní technika o půl století později.
Kdo nasazuje nejnejnej kernely k tomu asi má jiné důvody než zrovna "absolutní" spolehlivost. Čili zálohování a rozumná konzervativnost při povyšování verze kernelu problém přiměřeně řeší.
„A i kdyby byl ten soft perfektní, rozpadne se ložisko u disku, chcípne řadič diskovýho pole nebo se stane podobná nepříjemnost a výsledek je stejný, jako když aktualizuješ widle, nebo se projeví tahle chyba.“
Anebo se synátor rozhodně použít taťkův počítač, kvůli potřebě machrovat nesmyslným symbolem spustí nějaký skript podle návodu na internetu, který obsahuje takové věci, jako „del c:\WINDOWS\system32“, ve snaze spravit systém následuje rady od těch samých lidí a zahájí přeinstalaci OS a když zjistí, že to tím udělal ještě horší, tak znovu následuje rady od těch samých lidí a pokusí se obnovit data pomocí super-silného magnetu přiloženého k harddisku.
„Prostě jediná možnost je mít ty stejný data ještě jinde...“
V některých případech ideálně v jiném státě...
Ha, tak uz si konecne muzu "ukazat na toho chuligana", co mi sebral 3 pracovni dny...
Ja to schytal fakt blbe - superblock error, a zadna z kopii superbloku se netvarila, by byla o neco lepsi (tj. asi pro jistotu system zapsal do vsech kopii superbloku?). Takze system disk v haji, nastesti data byly na jine partition a ta prezila. Ubuntu 14.04 + kernel 4.19 z UKUU (kernel 4.4 ma u me ruzne glitche, tak jsem radsi najel na upstream).
Nicmene jsem se poucil, ze ono "jsou to jenom programy, to se stahne a doinstaluje" se stejne da podporit nejakym ulehcenim nasledneho procesu. Ted zkousim preklopit cely zaklad toho, co chci na pc mit, do ansible playbooku, tak uvidime :)