Nejsem uplnym zastancem porekadla "if it works, don't fix it", ale tak nejak uz to ve me zacina zase vrit.
Chapu ze nekteri lide radi vymysleji, jak neco udelat lepe. Ovsem dle me zkusenosti je naprosta vetsina "znovuvymyslenych" veci horsich nez ty puvodni. A to obecne, nejen v IT, nebo UI designu.
Nicmene u toho UI designu me to stve nejvice.
Protoze v "realnem svete" je to jednoduche: pokud nejaky hipstersky designer navrhne treba takovyhle odstavnovac: http://www.designbuy.cz/sortiment/6/631_3.jpg - tak si ho proste nekoupim. Pripadne si ho koupim, zjistim ze ve skrini zabira 5x vice mista nez ten "obycejny", pri odstavnovani z nej strika citron vsude kolem a po doodstavneni z nej odkapava na stul stava. Jinymi slovy je to designova masturbace. Nicmene po tom, co jsem zjistil, jaka je to kravina, to vezmu a hodim do kose a ze skrine vytahnu stary "normalni" odstavnovac.
To bohuzel s vetsinou SW NEMUZU UDELAT - ano, je mi jasne ze teoreticky "muzu" - ale to znamena drzet starou verzi knihoven, OS, byt vystaven bezpecnostnim problemum, atd, atd. Myslim ze zde neni realna volba. Upgradovat proste MUSIM, at chci, nebo ne - a to je duvod proc me to tak sve!
Zatimco priblbli designeri odstavnovacu muzou navrhovat jednu kravinu za druhou, ja je muzu s klidem ignorovat - ale nemuzu ignorovat design u SW. A zvlaste u browseru, ktery nejspis pouziva uplne kazdy clovek, ktery pouziva pocitac (tablet, mobil,...). Coz jsou asi miliardy lidi. A vsichni tito lide si MUSI zvykat na nove UI, MUSI se smirit s tim, co jim sebestredni designeri sebrali, a NEMOHOU S TIM NIC DELAT!!!
Z tohoto pohledu je pro me JAKYKOLIV redesign neceho, co pouziva tak obrovske mnozstvi lidi, zjevne to neni nijak zasadne rozbite (mysleno k ucelu prohlizeni soucasnych webu - tj. nehodnotim koncept HTML + javascript), a ani to nema nejake zasadni nedostatky v ovladani, z kterych by stovky milionu lidi kazdy den brecely jak se to neda pouzivat.
Vzkaz UI designerum: na COKOLIV sahnes, tak si dej FACKU. A pak dalsi. A kdyz si budes myslet, ze ta zmena je prospesna, dej si DALSI FACKU. A dokud vic nez 30% uzivatelu tveho SW nebude prosit a skemrat o zmenu, a zbyvajicich 70 nebude nijak zasadne protestovat, tak SE ANI NEDOTKNI STAVAJICIHO DESIGNU!!!!!!!!!!!!!!!
Konzerva for life!
Tak uz jste si mohl vsimnout, ze dnes je u vseho na prvnim miste design. Spolehlivost, opravitelnost atd. nikoho nezajimaji, protoze podle toho vetsina lidi vyrobek nevybira. A kdyz to pak clovek potrebuje opravit, tak nejdriv narazi na nejake sroubky, ktere nejdou zadnym beznym nastrojem odsroubovat a kdyz to konecne otevre, zjezi se mu vlasy hruzou.
No a dnes jsme ve stadiu, kdy to dospelo uz i do IT. Viz treba ucetni a jine podobne programy. Drive v textovem rozhrani baba cvakala cisla a mackala enter, dneska stravi nekolikrat tolik casu soupanim mysi a klikanim do policek. Ted prisly na radu i browsery. Google nastavil modni trend a vsichni jsou tak blbi, ze vykopali stare heslo dohnat a predehnat.
Tak me netrapi ze je design na prvnim miste - trapi me to, ze se ten design (funkcionalita) neustale celkem zasadne meni.
Opravitelnost je mi take ukradena, nemam problem vymenit moznost opravy za nizkou cenu.
Co me ale tak rozciluje, ze jsem kvulitomu vygrafomanoval pul stranky, je to, ze jsem nucen si NEUSTALE znovu a znovu (a obavam se, ze jeste nejakych 30, 40 let, nez zdechnu) zvykat na nove UI, menit sve navyky a hledat jak vyresit to, co mi nejaky frikulin v zapalu designove masturbace sebral.
Uz jsem to tu jednou psal - vezmete si ovladani auta. A predstavte si, ze kazdych 5 let by se ovladani auta uplne zmenilo:
V roce 1980 by misto volantu prisel joystick na stredovem tunelu nad radici pakou.
V roce 1985 by vratili volant, ale fungoval by jako u lokomotivy a ovladal by plyn a brzdeni, kdezto pedaly by ridily smer, jako u letadla.
V roce 1990 prijde revolucni ovladani ala tank - dve paky po stranach sedadla, pricemz na misto ridice se poleze poklopem ve strese, protoze dvere nebudou pouzitelne kvuli jedne te pace.
V roce 1995 se odstrani vsechny paky, volanty a pedaly, a pred ridicem bude pouze foliova klavesnice s tlacitky [Plyn+] [Plyn-] [Smer-doleva] [Smer-doprava] [Brzdit+] [Brzdit-]. Tlacitka budou pri kazdem stisku/doteku pipat, aby signalizovaly stisknuti.
V roce 2000 se tlacitka zmeni na ovladani stylusem, kterym se bude kreslit smer jizdy na dotykovou plochu na miste ridiciho panelu.
V roce 2005 se stylus nahradi mikrofonem, do ktereho budete zadavat autu jasnym a srozumitelnym hlasem prikazy "vlevo", "vpravo", "brzdit", atd.
v roce 2010 se veskere plasty, panely, sedadla, proste vse krome oken, nahradi dotykovymi displayi, na kterych pomoci vrteni prdele a matlani po palubce auto stimulujete k pohybu v zadanem smeru.
V roce 2015 se bude auto ridit mocenim do pisoaru s dezinfekcnim pukem, pricemz puk bude ovladat pohyb auta.
V roce 2020 se auto ridit nebude, protoze to EU zakaze, ale koupite si ho stejne, protoze jestli jste si ho kupoval doted, neni auto ktere se neda ridit zadny problem.
A ted si predstavte, ze ja si na toto stezuji, a vsichni kolem se koukaji a rikaji ze jim to nevadi, ze to je v pohode, a ze nechapou co se rozciluji. Nekdo mi poradi psychoterapii, protoze zjevne nejsem schopny jit s dobou. Prece nebudu brzdit vyvoj automobiloveho prumyslu.
FML, FML, FML
Opravitelnost je mi take ukradena, nemam problem vymenit moznost opravy za nizkou cenu.
Tak to me zase jo. Jestli me neco nebavi, tak je to lezeni po obchodech a hledadani, kterou katastrofalni srackou bych nahradil neco, co se posralo. Nebo vas treba bavi kazdou chvili stehovat automatickou pracku? Me tedy ne a sere me to i u lehcich veci. Proto mam treba mixer z padesatych let, ktery me jeste asi prezije. A kdyz potrebuju pracku, radsi sezenu nejakou hodne starou, protoze nejspis vydrzi dele, nez nova.
Tak ... ses starej zaprdenej duchodce, co nechape ty novy khuul veci.
Ja sem stejnej, treba nedokazu pochopit, co je za problem rict textu v tom tvym postu na kterej reaguju, aby dopice nepretejkal z toho sloupce veprostred az nekam doprdele ...
To je tak, kdyz nejakej kkt vlozi do prvku s sirkou X (<div class="content content--bg">) dalsi prvek se sirkou X+Y (<div class="article-discussion box container reply">) ... kterymu nastavi, na tom "uzasne responsivnim webu" fixne 1160px ... ze ...
.container {
width: 1160px;
}
....
Naprosto souhlasím s vyplňováním formulářů.
Když jsem byl posledně na poště,
tak tam měli nějaký SW v nějakém emulátoru,
aby ho byly schopny spustit a jelo to elegantně rychle.
Jediný "problém" je, že když člověk narazí na někoho nového
v zácviku, tak je vidět, že to prostě chce trochu času
než se to naučí.
Jinde jsem viděl naprosto zoufale pomalé vyplňování formuláře,
kdy se paní pracovnice skoro nemohla do daných políček
myší trefit. Měli by jim ty myši vzít, aby se naučili pracovat rychle.
A co když by se klasické odšťavňovače na citrón přestaly
vyrábět a ten Váš by se Vám pokazil (asi by jen tak neexpiroval, ani by mu neskončila podpora)?
Jiný typ na trhu nebyl?
Tak by byl člověk donucen si koupit ten moderní výmysl
nebo mačkat citróny v ruce.
Podle mě je to o tom, jestli to někdo vyrábí nebo nevyrábí.
A co když by se klasické odšťavňovače na citrón přestaly
vyrábět a ten Váš by se Vám pokazil (asi by jen tak neexpiroval, ani by mu neskončila podpora)?
Jiný typ na trhu nebyl?
Bohuzel, i takove ty uplne obycejne dvojdilne, co maji dole misku a nahore derovany dekl s bouli, byly postizeny designovou revoluci. Najit nejaky, co je jeste normalni a nebyl vyroben v Cine z tezce jedovateho plastu, by mohl byt problem. Nastesti mam jeden, ktery revoluci diky svemu stari jeste unikl.
Jen k tomu odstavnovaci - duvod proc jsem si odstavnovac jako priklad vybral, je ten, ze muj odstavnovac (neco jako: https://i.eva.cz/eva/400/d/o/p/dop13756.jpg) je kus masivniho skla, a pokud ho nehodim z velke vysky na zem, nebo do nej neprastim kladivem, s nejvetsi pravdepodobnosti me prezije a bude za 50 let fungovat uplne stejne jako kdyz jsem si ho pred 15 lety koupil. Je to vec ktera dostatecne dobre plni svuj ucel, nepotrebuje servis, nepotrebuje elektrinu, nepotrebuje nahradni dily, je perfektne omyvatelny, odolny vuci vysokym i nizkym teplotam, slunecnimu svitu a poskrabani, je maly, skladny a dostatecne (na kuchynske pomery) nerozbitny. A k tomu se "ovlada" neustale stejne. Jakmile se naucim zakroutit citronem, mam to a muzu si byt jisty, ze pokud se toho doziji, tak za 40 let se bude ovladat stejne.
Tj. jedna se o vec, ktera se jednou koupi, a pouziva az do smrti. Protoze na ni neni moc co noveho vymyslet. A pochybuji, ze nekdo nekdy vymysli neco lepsiho. Stejne jako lzice, vidlicka a nuz. Jsou veci, ktere se v zakladni podobne dovedly do stavu blizkemu dokonalosti (pro dane pouziti) a neni treba je jakkoliv menit. Za takovou vec je radost zaplatit.
Na druhe strane mame napr. prohlizec, coz je vec, kterou defakto nevlastnim, neustale se mi "pod rukama" meni, nemam sanci (realisticky) si zvolit, jestli se mi zmeny libi, nebo ne a neustale me to nuti zmenit zpusoby, jakym ho pouzivam.
Takze je vlastne dobre, ze snad kazdy prohlizec je dnes zadarmo, protoze platil by za nej jen blbec :)
Mi povidej ... zrovna sem absolvoval vyhlidkovej kurz na tema auta a vymena zarovek ... kazdyho inzenyra s radosti nakopnu a pak mu zprelamu hnaty tak, aby se dostal k tem zarovkam. Kdyby jako v tom aute nebylo misto ... zejo, clovek ma pochopeni, ale mas lampu, hned za ni je narvana ... treba pixla s vodou ostrikovacu ... a za ni ... je metr! prazdnyho prostoru, kam by se jich veslo 5. Na druhy strane mas (pochopitelne 2 cm za tou lampou) trubky klimatizace ... pro ktery je tam asi tak miliarda dalsich moznosti jak je vist. Pripadne je tam pojistkova skrinka/baterka/tlumic sani/... a ve 100% pripadu plati, ze kdyby to ten kket posunul o 5! cm, tak se k ty zarovce uz dostanes i bez toho, abys musel odstrojit predek a vymontovat lampy ...
Apropos, znam pomerne dost lidi, kteri stale (a cim dal nadseneji) pouzivaji DOSovy ucetnicvi (a dodavatel to casto normalne supportuje). Prave proto, ze efektivita prace je asi tak o 2 rady vyssi.
Tak me je uplne putna, co se vyrobci chce a nechce. Ja nejsem vyrobce, ale uzivatel. Krome toho je pozoruhodne, ze drive vyrobcum nedelalo potize delat auta tak, ze kdokoliv dokazal vymenit zarovku za par minut, ale najednou je to strasny problem a clovek zabije aspon pul hodiny, potrebuje na to wercajk a jeste aby si pak sel nechat sestelovat reflektor. Takovou kokotinu nevymysleli ani sovetsti inzenyri, kteri jinak dokazali ledacos.
Mam Volvo V50 a ten to ma skoro rovnake az na to, ze nepotrebujem ten skrutkovac. Namiesto skrutkovania staci vytiahnut zavlacku a zvysok je uz rovnaky. Nezazil som jednoduchsiu vymenu ziarovky. Clovek to neskutocne oceni hlavne v noci a za dazda.
Vo Volve to lepsie urobili alebo Ford si vybral lacnejsiu verziu? Asi to druhe (skrutka a jej uchytenie urcite stoji menej ako ta zavlacka a jej uchytenie).
Takychto drobnosti je tam viacej. Vsetko je to o pristupe.
Bohuzial dnes je uzivatel a jeho potreby na druhom mieste.
Napriklad doteraz som nepochopil preco sa nepredava ani jeden notebook s LCD s inym pomerom ako 16:9.
Bohuzial je tu masa ludi, ktory ked im nakukate, ze je to trend, in a uvediete mu x pseudo dovodov preco je tak dobre, tak vam to zozerie. Ani ho nenapadne sa nad tym zamysliet, ci je to naozaj tak.
p.s. zaujimalo by ma kolko ludi pri kupe auta zistuje ako lahko sa na nom vymienaju ziarovky a dolievaju prevadzkove kvapaliny.
Ehm, k těm notebookům. Mě to taky štve, že je jich většina 16:9, ale napsat, že se neprodává ani jeden mluví především o vaší neznalosti. Takže:
Apple má displeje 16:10
Chromebook pixel 3:2
Surface book - 3:2
Panasonic má modely s displejem 4:3
Teď beru ty modely s větší uhlopříčkou, u těch okolo 10" je výběr ještě větší.
Ostatní mě můžou doplnit.
Teď se trochu ztrácím v tom na co se ptáte. Pisatel předchozího příspěvku řekl, že neexistuje ani jeden notebook s displejem jiným než 16:9. To jsem úspěšně vyvrátil.
Vy jste těch pár modelů nějak ohodnotil (to že s vaším hodnocením nesouhlasím na dané věci nic nemění) a ptáte se na co?
Důvody proč výrobci notebooků přešli na poměr stran 16:9 rozebírají pravdivě některé články na internetu a nemá cenu je sem opisovat.
Jo, ja taky uz mam veterana. 20 let starou Mazdu, tedy jeste z doby, kdy auta konstruovali inzenyri a ne dizajneri. Majitelum novych aut tedy vubec nezavidim. Ty uchylnosti, co na nich clovek vidi, jsou naprosto nepochopitelne. Treba polovicka ma Nissan Note a ten ma na reflektorech dizajnovy dekl z umele hmoty, namisto klasickeho skla. Je cely zmatnely a zezloutly od slunce, svetlo urcite rozptyluje do vsech moznych smeru, kam nema. Sodruhum z Nissanu by meli pracky urazit az u prdele.
Kdysi jsem měl Escorta a jeden známý Sierru. U mě bylo na výměnu přední žárovky zapotřebí zrcátko, tak hodina času a extrémní trpělivost, známý pro změnu tvrdil, že výměna žárovky v zadním světle vyžaduje půl dne dovolené. Bylo to někdy na přelomu století, takže se asi zlepšují :-).
A pak si pohodlne zajedes do servisu, aby ti sestelovali lampu - v tom lepsim pripade teda. V tom horsim ti ten sroub vypadne kamsi do ritniho otvoru (zarovky kupodivu praskaj prevazne v noci a za deste ci snehu) a ty budes resit, jestli mas nejakou kobercovku, abys to tam aspon provizorne prilepil.
Predpis R-48 a odstavec 5.23
http://www.vapp.cz/userfiles/file/EHK-OSN-48.pdf
Aha, takze kdyz nekdo vymysli uplne dementni konstrukci, kde je nutno vymontovat reflektor, pricemz konstrukce ani kolikrat nezarucuje navrat reflektoru po remontazi do presne stejne pozice, je problem v tom, ze uzivatel ma obe ruce leve. Dnes prece i zeny v domacnosti maji demontaz reflektoru jako vasen a zarizeni na serizeni reflektoru ma kazda domacnost minimalne dve.
Je mnohem pohodlnější si reflektor prostě vytáhnout než na něm šmátrat zezadu, i když tam je místo.
Obě ruce levé máš proto, že zásadně ztrácíš šroubky. Já si ho prostě dám do kapsy (nebo na jiné vhodné místo) a tam vydrží dokud ho nedám zpět.
U mého auta jsou tam vymezovací bazmeky, takže sedne poměrně přesně do původní polohy a seřízení není třeba.
To jiste, zejmena, kdyz uchyty reflektoru nejsou konstruovany tak, aby zajistily jednoznacou pozici a xlovek by kvuli zarovce spravne mel nechat seridit svetlo. A opravdu nevidim, co je jednodussiho na tom, ze musim odsroubovat pet sroubu, sundat kus plastu z masky a vyndat reflektor, kdyz na jinem aute staci sundat dekl, odhaknout perko ze zarovky a je to. Clovek musi trpet tezkym druhem masochismu, kdyz mu pripada, ze rozebirani pulky auta, vcetne zminene demontaze narazniku na Mercedesu, je jednodussi.
Jinak doporucuji, aby ses uchazel o zapis do Guinessovy knihy rekordu, jako clovek, kteremu nikdy neupadl sroubek. Sroubky totiz obvykle neupdavaji, kdyz je mas v kapse, ale kdyz je vyndavas nebo se je snazis dostat tam, kam patri, na coz casto neni dost dobry pristup a sroubek ti upadne i s magnetickym sroubovakem.
Tak nejak, jeste sem nevidel lampu, ktera by mela kulaty diry ... vetsinou je to peknej oval, aby se stim dalo sibovat, coz je jiste fajn pri montazi vs presnost vyroby (= mm sem nebo tam nehraje roli), ale jakmile stim hnes, tak mas proste automaticky rozhasenou geometrii svetel a tudiz minimalne Bckovou zavadu. Srouby sou samo prevazne nejaky samorezy, takze kdyz to vyndas potreti, uz to moc drzet nebude.
I u takovych aut, kde hypoteticky tu zarovku muzes vymenit bez demontaze, ti pak hrozi, se ti kamsi do auta vypadne bud ynteligentne vyresenej spunt ... (a jasne, muzes si lehnout v kvadru pod auto a vylovit ho) nebo jeste lip, pero drzici zarovku neni zafixovany, takze v okamziku kdy ho napruzis odleti ...
No ja myslim ze by nebylo od veci ty lampy konecne zatavit a prodavat je proste jeko spotrebak. Rupla zarovka? Tuhle si za 50k kup lampu, za dalsich 5k ti ji vymenime.
Na starsim Mondeu: Dva srouby na sundani plastoveho deklu mezi reflektory, ktery se nasledne jeste musi nedestruktivne vyhakovat. Nasledne tri srouby na reflektoru, z toho dva do kovu, jeden do plastu (kolikrat to ten plast asi vydrzi?). Clovek potrebuje torx, ktery ne vzdy a vsude je hned po ruce. Ja je treba mam akorat jako fajfky v sade, protoze normalne je na nic nepotrebuji. A fajfkou se to dela spis blbe. Nastesti staci jedna velikost, protoze tam take mohli dat tri ruzne.
Inzenyra bych za tohle poslal na deset let na Sibir na dovolenou.
Corsa model 2k6+ ... mas dve moznosti, bud mas rucku malyho decka, a pak (mozna) poslepu a prstama vypacis zarovku a mozna se ti ji i povede odpojit od kabelu a mozna se ti povede tam cvaknout i novou. Vysledek ale zcela 100% bude, ze budes mit celou ruku podrapanou, a nejspis vzteky prokopnes tu lampu.
Nebo to budes resit ala servis => demontujes komplet predni masku (pokud vim tak 5 sroubu), pak vymontujes lampu (2 srouby), kdyz ti vypadne z ruky, tak si prave prisel o neco mezi 10 - 30kKc. Samo tu lampu zpatky nikdy nedas stejne, je tam s pomerne velkou vuli. Takze si pak jeste za litr nechas to svetlo sestelovat. (jo, kdyz uz to budes delat, tak muzes z ty lampy urazit plastovej zobak, priste, coz je tak do 1/2 roku, nebudes muset sundavat masku).
Nebo si to nechas za 1k5 udelat v servisu rovnou ...
Uzitkovej mercedes (neco na tema Boxer) ... abys vymenil xenon, musi lampa v kazdym pripade ven, protoze ten xenon je dlouhej asi 30 cisel a nijak jinak ho proste nevyndas. Abys vyndal lampu, tak nejen ze musis demontovat masku, ale musis odmontovat i naraznik, protoze je "chytre" za nim. Pak musis odmontovat jeste nejakou tu byzuterii ... tusim ze na jedny strane i chladic, protoze prekazi hadice. Mno nebo si muzes zaplatit desitku za to, ze ti to vymenej v servisu.
Onehda jsem na parkovisti (na privolani po jabberu) nalezl smutného kolegu, auto rozebrané na sračky, kolo dole , kolega smutně kouká. Ptám se tak co s tím máš, že jsi mě volal ? No , snažím se vyměnit žárovku.
Kolega má silnější ruku a nebyl ji schopen prostrčit , já nemám ruce bůhví jak velké a taky jsem měl problém - takový ten ve stylu jak se chytají opice - když už jsem žárovku vysvobodil tak jsem nemohl osvobodit ruku, protože ruka držící žárovku ven neprošla.
Renault Megan myslim to byl. Odmontuj kolo a vyměň žárovku....
No, Francouzi take maji dobre napady. Jedna znama objizdela servisy, protoze ji nesel postrikovac. V kazdem servisu ji chteli vymenit jinou ctvrtku auta, az jeden chlapik z male garaze na Internetu nasel, ze ti debilove maji na postrikovac pojistku nekde pod kapotou, uplne mimo krabici s ostatnimi pojistkami.
Ceske autorizaky nemeni pravidelne olej v prevodovce, ktera jinak prezije motor nebo cely auto a tak je brzo prevodovka na totalku. Tohle je specifikum ceskych servisu ktere jsou pak pricinou zcela nesmyslnych plku o poruchovosti a drahem servisu. Pomlouvaji automaty stredni a vyssi tridy, ale jen kvuli tomu ze nemenej olej, tesneni a ani neproplachujou. Chybi jakkakoliv zkusenost mechaniku i presto ze ta auta jsou uz celkem rozsirena.
Ani u levnych robotickych prevodovek nemaj serizovaci pripravky a posilaj to do reichu.
Auto uz z vyroby s provozem na CNG jiz posilam primo k habsburkum nebot tolik plku krom dvou servisu jsem jeste neslysel.
Jasne, nejsi ty nahodou jeden z tech "inzinyru"? 2l motor, nejvetsi jakej do toho auta delaj ... ve vsech pripadech. A tu lampu v kufru musim celou odmontovat jako proc? Jo aha, ono dat tam spunt zevnitr a bajonet na zarovku by vyzadovalo 1/4 mozku a 10Kc. A vubec nejlepsi je, kdyz ta lampa je na plastovejch kridlovkach, ktery samo po par letech zkrehnou a prasknou...
Jo, auta a zarovky... Si koupila sousedka Ford Mondeo z druhe ruky. Pak ji odesla zarovka a prisla za mnou, jestli bych ji nevymenil. Musel jsem na Internet, abych zjistil, jak se to dela a malem jsem spadl ze zidle, kdyz se ukazalo, ze se musi rozebrat pul auta. Ted ji v tom samem reflektoru odeslo pozicni svetlo, tak se cely tresu, az zase prijde skemrat pred technickou kontrolou. A radsi nechci vedet, jak to bude vypadat, az ji odejde nejaka zarovka vzadu. To jsem takle jednou upozornil jednu znamou, ze na jejim Fordu vzadu pulka zarovek nesviti a ona rekla, ze o tom vi, ale nikdo nevi, jak je vymenit.
Ja uz se nemuzu dockat, az nekdo vymysli lednicky, ze ktere se musi kvuli vymene zarovky vymontovat kompresor nebo lustr, ktery se musi cely demontovat, idealne specialnimi nastroji.
Tyhle demence ti kokoti snad delaji proto, ze jim autoopravari davaji provizi, protoze za nima furt chodi lidi, kteri by to na normalnim aute za pet minut zmakli sami.
1. Bez predchozi zkusenosti cloveka nenapadne, ze by v necem tak obycejnem mohl byt problem.
2. Normalni auta se casem proste prestanou vyrabet, takze nepujdou koupit. Eventulne se presunou do takovych cenovych vysin, kde jsou dostupne jen velmi male casti zakazniku.
3. Z vlastnich zkusenosti vim, ze lide jsou schopni koupit neuveritelny humus, casto ikdyz je clovek upozornuje.
Uplne zas tak ne. V historii to funguje jen chvili.
Napriklad zatimco ostatni automobilky uspesne pohrbivaly elektromobily a dali starou technologii na puvodni podvozek s jeste zastaralejsimi akumulatory, tak se nasel nekdo komu "pravidelna navsteva ze zemi cerneho zlata" nemohla udelat zajimavou cenovou nabidku a kdo byl omezen maximalne svym pomerne velkym kapitalem.
Jak sem rek, nevyberes si, zkurveny je to vsude ... chces vymenit svicku? Jo, OK ... 1,2,3 ... jo ale kvuli 4 musis sundat sani, demontovat turbo ... jinak se kni nedostanes. A co teprv kdyz ti ta svicka praskne ... (u naftaku a zhaveni bezna vec ...).
Bejvaly casy, kdy se spojka "delala", proste si ji vytah, odvrtal nejty, nanejtoval novy lamely a vrazil to zpatky. Par korun. Dneska? Se spojkou ti musej vymenit 1/2 motoru ... a kdyz se vejdes do 50k, muzes si gratulovat.
Loziska? Kazdejch 50k je muzes menit ... to je prej "normalni" (Volvo). Brzdy? Po 15k sjety je prej taky OK ... (Pazout).
Takže si ten odšťavňovač používal? :-) Pro zvědavé, ten hipster; https://en.wikipedia.org/wiki/Philippe_Starck
Jsi mi připomněl legendární kritiku "designu" traktoru. Taky si tak občas připdám, když chci něco nastavit :D
https://www.youtube.com/watch?v=SiUz_akTmcY